Nvidia dödar brytning av kryptovaluta på Geforce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Skulle en sån stor industri som detta ändå är, stå och falla med en mjukvaruspärr?
Tar inte lång tid innan det finns custom drivers för kortet, eller custom BIOS som löser den spärren.
Samma sak om det hårdvaruspärras, ny BIOS (som de allra flesta ändå kör) så är det problemet löst.

Och DÄR gick nVidia och AMD i konkurs efter mass-lawsuits efter att ha förstört alla hittills sålda kort i efterhand. Du kan inte göra ett sådant ingrepp bara för att "gamers" ska få möjlighet att köpa.

Nej men dom kan göra detta till den nya serien och framtida utan några problem. Visst det kommer säkert att gå runt men Nvidia kan göra så att det ger väldigt mycket huvudverk. Hoppas dom gör det för miners är rena pesten på marknaden. Nu när vi äntligen får konkurrens på marknaden och priserna pressas lite så kommer dom och skapar en stor brist så att priserna skjuter i höjden ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker de borde lägga in algoritmer för att detektera brytning på alla GeForce-kort och göra det direkt olönsamt med brytning. Sen kan de få sälja specialkort för krypto som inte går spela på etc. Bara det blir ett slut på att miners stjäl tillgång för oss gamers. Så jag tycker det är ett steg i rätt riktning men tror inte att det räcker.

Det löser dock inte grundproblemet med brist på kretsar och andra komponenter till grafikkort.
Är ju inte så att det magiskt skulle finnas grafikkort över om man har kort dedikerade för mining också för dessa behöver också komponenter.
Just nu är det viktigare att förse fordonsindustrin med kretsar än hobbyverksamhet som gaming.

Permalänk
Medlem

Taskigt emot gamers som vill mining lite på sidan, stora mining farms kommer ju ha custom drivers så de kan mining på 3060. Påverkar även bara små operationer som endast köper in en liten fraktion av de stora farmerna.

Den är även viktigt att veta att varje mining kort som släpps är hej då till ett 3060/3080.

Bra video av Moorse law is dead som förklarar det bättre än mig:
https://youtu.be/sg__YdXbRtI

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det sker hela tiden. Geforce-kort är "stympade" versioner av Quadro-kort, där framför allt FP32-prestanda sänkts med flera tvåpotenser. Att halvera mining-prestanda är precis samma sak.

Fast om jag inte misstar mig är det pga avsaknad hårdvara för FP32, stor skillnad mot att Nvidia går in och bestämmer vad man får och inte får gör med sitt kort via mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

3 dagar element 3 dagar mining. ... resten av vintern har du suttit och frysit då eller?

Låter klokt.

Luftvärmepump i resten av huset 😁. Detta var bara en test med stängd dörr, annars är den öppen. Men spelar nog ingen roll vad man skriver för de som hyllar Maining kommer aldrig ta åt sig. Själv kan jag inte rättfärdiga att mainers gör åt samma energi som Argentina förbruka på ett år. Mainingsfarmer eller privata små byggen spelar ingen roll. De gör åt energi för ingenting annat än självisk spekulation som andra konsumenter tex köpare av grafikkort hjälper till att betala i merpriser. Inga hjältar direkt. Angående grafikkort så har jag redan så jag är nöjd och det blir över men tycker synd om de som vill eller vill lära sig bygga.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nyheten är väl begränsningen av RTX 3060 och inte miningkort i sig? Jag har inte koll på marknaden men Gigabyte har dedikerade kort: https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/Mining-Series

Permalänk
Medlem

Nvidia vill tjäna lite extrapengar på miners genom att dela upp i olika kundsegment, de gör inte det för att vara schyssta mot gamers. Sen kommer det bara fungera om korten är billigare att mina med jämförd med vanliga GPUer. I alla fall här. I USA kan de säkert tvinga folk att inte mina med grafikkort, de har något liknande upplägg för sina ML/AI kort som säljs till datacenter. De får inte heller använda sig av vanliga GPUer, de är tvungna att köpa de dyrare korten.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nvidia vill tjäna lite extrapengar på miners genom att dela upp i olika kundsegment, de gör inte det för att vara schyssta mot gamers. Sen kommer det bara fungera om korten är billigare att mina med jämförd med vanliga GPUer. I alla fall här. I USA kan de säkert vinga folk att inte mina med grafikkort, de har något liknande upplägg för sina ML/AI kort som säljs till datacenter. De får de inte heller använda sig av vanliga GPUer, de är tvungna att köpa de dyrare korten.

Knappast för att vara schyssta, då hade dom väl aktiverat detta på hela 3000 serien och inte bara 3060.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Luftvärmepump i resten av huset 😁. Detta var bara en test med stängd dörr, annars är den öppen. Men spelar nog ingen roll vad man skriver för de som hyllar Maining kommer aldrig ta åt sig. Själv kan jag inte rättfärdiga att mainers gör åt samma energi som Argentina förbruka på ett år. Mainingsfarmer eller privata små byggen spelar ingen roll. De gör åt energi för ingenting annat än självisk spekulation som andra konsumenter tex köpare av grafikkort hjälper till att betala i merpriser. Inga hjältar direkt. Angående grafikkort så har jag redan så jag är nöjd och det blir över men tycker synd om de som vill eller vill lära sig bygga.

Jadu fint för dig. Om du är rädd för enerhiförbrukning så gå och bränn ner facebooks server som suger i sig 500mw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej men dom kan göra detta till den nya serien och framtida utan några problem. Visst det kommer säkert att gå runt men Nvidia kan göra så att det ger väldigt mycket huvudverk. Hoppas dom gör det för miners är rena pesten på marknaden. Nu när vi äntligen får konkurrens på marknaden och priserna pressas lite så kommer dom och skapar en stor brist så att priserna skjuter i höjden ändå.

Till nya ja, men det var inte det som jag svarade på.

Tror inte det ger någon huvudvärk alls tbh förutom för enskilda som minar på sitt spelkort hemmavid.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Elementet gav mer värme eftersom det har högre effekt. Det drar också mer ström, eftersom det har högre effekt.

Fast han säger att det drog mindre ström och gav högre effekt. Enligt fysikens lagar så är det omöjligt ... Värmen som genereras av elförbrukning är linjär. Oavsett om det är ett element eller en processor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Till nya ja, men det var inte det som jag svarade på.

Tror inte det ger någon huvudvärk alls tbh förutom för enskilda som minar på sitt spelkort hemmavid.

Vi får väll se. Finns fler än ett sätt att tackla ett sånt här problem

Permalänk
Medlem

Om CMP-korten visar sig bra och prisvärda så kommer miners att köpa dem... också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vi får väll se. Finns fler än ett sätt att tackla ett sånt här problem

"problem"

Jag tror, precis som många andra också har skrivit, att det här är inte ett problem för nVidia/AMD. Dom tillverkar en produkt som dom får sälja. Säljer den = mission accomplished.
Det här är bara PR. Skulle dom satsa på att stoppa miningen helt så ger dom sig trots allt på en miljardindustri.

Vilket är de andra sätten? Låsa ner i BIOS? De allra flesta, som också har skrivits tidigare, kör en custom BIOS. Så modifiera BIOS/drivrutin och vips funkar det.
Ungefär som när drivrutiner "inte" fungerar på Windows server 2016 för att OS:et inte finns med i dom OS som stöds av drivrutinen, man modifierar en rad och vips så funkar det ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Det löser dock inte grundproblemet med brist på kretsar och andra komponenter till grafikkort.
Är ju inte så att det magiskt skulle finnas grafikkort över om man har kort dedikerade för mining också för dessa behöver också komponenter.
Just nu är det viktigare att förse fordonsindustrin med kretsar än hobbyverksamhet som gaming.

Nej, står man i en grop så är det ju bra om man dödar idioten som fått för sig att ta med en spade och gräva djupare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ekonomin i Spelindustrin borde bli lidande pga av miners. Kan tänka mig att det säljs färre spel om folk inte får ny hårdvara. Kanske borde de hjälpa till med en lösning. Vet dock inte hur. Jag vet att jag skulle köpa nya Spel om jag t ex fick tag i ett playstation 5.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Avstängd

Nvidia hatar åter igen konsumenter. Det här kommer inte motverka mining i någon form. Det enda som händer är att privat personer aka gamers inte kan använda dem för mining. De stora cryptobrytar företagarna skriver egna bios och drivrutiner för dem är detta inget problem.

Nvidia the way you is meant to be played.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Skärmtillverkare och spelindustrin borde gå ihop och hjälpa till att pusha ut ny hårdvara till gamers.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Jag förstår om Nvidia satsar på detta, marknadssegmentering har hjälpt dem massor förut så varför inte fortsätta med något man redan är bra på. Men jag tror att det kommer att kunna kringgås.

Skrivet av rotkiv42:

Fast om jag inte misstar mig är det pga avsaknad hårdvara för FP32, stor skillnad mot att Nvidia går in och bestämmer vad man får och inte får gör med sitt kort via mjukvara.

Jag vet inte hur det är med hårdvaran i detta fall, men jag skulle gissa att om skillnaden mellan Quadro och Geforce är i hårdvara så handlar det om att man bränt av några linor i sista produktionssteget så att en del av kretsen som annars hade fungerat nu är död. Skälet att göra detta, istället för att begränsa i firmware, skulle då vara för att undvika att någon går runt marknadssegmenteringen genom att hacka firmware.

(Det är ju inte väsensskilt från när du köper, säg, en Ryzen 5600x som är en 5800x med två kärnor avstängda - eller vilken annan processor som helst som har färre kärnor än vad som är max för motsv. krets. De överflödiga kärnorna kan ha varit dåliga, eller så var det enbart segmentering, beroende på efterfrågan just nu).

Vad jag däremot vet segmenteras helt i mjukvara är stödet för virtualisering hos Geforce vs. Quadro. Nvidias Windows-drivare kollar om Windows körs i en virtuell maskin, och då startar drivaren bara med Quadro, inte med Geforce. Denna begränsning lades in i en drivaruppdatering för ett antal år sen, och då påverkade den även redan sålda kort, inte bara nya.

För att köra mitt Geforce 970 i virtuell maskin så måste jag lägga in ett hack på host-sidan som gör att hypervisorn presenterar sig som något annat. Det fungerar än så länge, men Nvidia skulle lätt kunna komma åt metoden genom att göra koden som detekterar hypervisorn något mer avancerad.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, står man i en grop så är det ju bra om man dödar idioten som fått för sig att ta med en spade och gräva djupare.

Är ju fortfarande brist på kretsar/komponenter så att dela upp kort efter område löser inga problem.
Inte jämförbart med att gräva ett hål.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de tillverkar Turing igen (som det ser ut) för miners, så att de slipper ta upp kretsar från 3000-serien. Och att de (påstår att) kretsarna som de tar från 3000-serien är ej kvalificerade för kort som säljs i butik. Om vi antar att detta är sant, så får de ut fler kretsar per wafer och således högre yield, vilket i sin tur leder till minskade produktionskostnader.

Men alla grafikkort behöver t.ex minne och andra komponenter. Om det är dessa komponenter som begränsar produktionen, så är det inte säkert att fler grafikkort når gamers. Detta gäller även om det tidigare antagandet är sant.

Men om det är så att:
1. NVIDIA använder enbart kretsar som misslyckas med validering till RTX-kort och inte andra kort (för att tillfredställa en marknad som har väldigt hög efterfrågan).
2. De har ett överflöd av samtliga komponenter som krävs för att producera grafikkorten.

Så är det bra sak.

Men jag kan ge er en garanti på att NVIDIA kommer att tjäna mer pengar p.g.a det här beslutet. Varför?
1. De har ökat yield => produktionskonstnader minskar
2. De verkar bättre i gamers ögon => fler väljer över AMD
3. De slipper hantera eventuella scenarion av överproduktion när mining kollapsar och andrahandsmarknaden fylls med kort (som använts för mining) för folk som spelar. => Fler sålda kort och minimera risker med överproduktion.

Så jag säger 10/10 marketing. Men om det blir så att fler kort hamnar i gamers händer återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast han säger att det drog mindre ström och gav högre effekt. Enligt fysikens lagar så är det omöjligt ... Värmen som genereras av elförbrukning är linjär. Oavsett om det är ett element eller en processor.

Precis, det var också därför jag skrev just den biten i mitt inlägg, att elementet drar mer ström.

Permalänk
Avstängd

Krypto-miners säljer sina grafikkort till gamers när deras grafikkort inte längre är bra för krypto-mining, så jag tror inte att de kommer att vlija köpa "ny krypto-specifik serie beräkningskort." som inte är säljbar till gamers!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra att de äntligen tar lite ställning till detta, blir väldigt intressant att se hur deras CMP säljs och hur vad de kostar- seriösa mining farms kan ju alltid skriva egna bios och drivers så det blir kritiskt att Nvidia tänker till och gör det till ett attraktivt alternativ. Förstår att de inte riktigt kan strypa tidigare kort då det skulle bli ett jävla tjafs rent lagligt, men lite synd att skeppet redan seglat för 3060Ti och 3080. Något detta dock inte kommer göra är att lösa problemet med PoW hysteria på cryptosidan av saker- den där myten om att cryptomining är värsta elboven i världen är fånig, men det kommer nog definitivt bli viktigt att gå ifrån rent proof of work.

Värt att nämna att första personen jag tänkte på när det kom till detta; Kristy Leigh Minehan redan har uttalat sig om CMP och att hon inte har planer att släppa någon slags crack för driverlåsningen.
Hon är från "OhGodACompany" som släppte det legendariska ETHlargementpill en gång i tiden.

En intressant och kanske vagt illabådande punkt i nvidias pressmeddelande dock är att de enbart nämner Ethereum mining- med tanke på att ethereum ändå är på väg ut ur PoW så är ju racet redan i gång för andra coins och det återstår att se vart majoriteten av GPU-miners kommer migrera, hade hellre sett att nvidia gjort någon slags blanket statement istället för att liksom låsa sig till just ethereum så att de sedan kan slänga ut blocks i drivers för allt annat med redan existerande support.

Å andra sidan är det trevligt för säkerheten av mindre coins att de inte gjorde så, och kanske passar bättre för hur GPU-mining borde vara DVS gamers som bara använder sina korts downtime till att mina lite valuta.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Nej, nej, neeeej....

Jag ä bryter förvisso inte kryptovaluta själv, men varför skall en tillverkare gå in å begränsa en varas möjligheter för att dom inte kan tillverka tillräckligt många produkter? Detta är ju helt befängt. Detta kommer dessutom påverka begagnad marknaden också. Sitter du på ett 3080-kort och vill sälja det så tappar du mining-intressenterna och därmed kommer priset på korten sjunka. Och som vissa andra sagt som vill bryta lite vid sidan om spelandet är detta helt förkastligt.

Likadant för de som vill bryta lite valuta; deras begagnade kort kommer ingen vilja ha när dom skall byta upp sej till nästa generation då det inte går att spela på dom.

NVIDIA tjänar mer pengar och konsumenten (oavsett mining eller gamer) kommer förlora på denna affären när vi ser på begagnad-marknaden. Detta bör bekämpas in till det sista!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nej, nej, neeeej....

Jag ä bryter förvisso inte kryptovaluta själv, men varför skall en tillverkare gå in å begränsa en varas möjligheter för att dom inte kan tillverka tillräckligt många produkter? Detta är ju helt befängt. Detta kommer dessutom påverka begagnad marknaden också. Sitter du på ett 3080-kort och vill sälja det så tappar du mining-intressenterna och därmed kommer priset på korten sjunka. Och som vissa andra sagt som vill bryta lite vid sidan om spelandet är detta helt förkastligt.

Likadant för de som vill bryta lite valuta; deras begagnade kort kommer ingen vilja ha när dom skall byta upp sej till nästa generation då det inte går att spela på dom.

NVIDIA tjänar mer pengar och konsumenten (oavsett mining eller gamer) kommer förlora på denna affären när vi ser på begagnad-marknaden. Detta bör bekämpas in till det sista!

Är det nåt som ska bekämpas så är det kryptovalutor!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är det nåt som ska bekämpas så är det kryptovalutor!

Varför? Det viktigaste tekniska framsteget på senare år, som kommer revolutionera allt som har med internet att göra i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad är detta för trams. Är miningkorten med mindre defekter som då säljs billigare eller vad var poängen med detta? Jag har funderat på att skaffa ett eller två 30x0 kort och mina för att motivera prislappen, men gör man sådär så blir det aldrig i livet ett nvida kort.

AMD kort gör ju redan detta mer eller mindre, korten suger för mining.

Ett 6800XT har samma hashrate som ett gammalt Vega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är det nåt som ska bekämpas så är det kryptovalutor!

Utveckla gärna tack ^_^

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Krypto-miners säljer sina grafikkort till gamers när deras grafikkort inte längre är bra för krypto-mining, så jag tror inte att de kommer att vlija köpa "ny krypto-specifik serie beräkningskort." som inte är säljbar till gamers!

Bra poäng. ASIC-miners har ju just det problemet: 0 andrahandsvärde. GPUer kan ju användas för gaming långt efter att de har slutat vara profitabla för mining.

Så de här miningkorten är typ som sämre asics.. Kommer inte bli en höjdare alls.

De flesta minear ju på Linux idag, så frågan är om noveau kommer att släppas med stöd för 3060 snart, och då kommer den garanterat inte ha några spärrar i sig lmao.

Basically är det bara en PR-kupp för att få folk att sluta köpa deras produkter.. Helt idiotiskt. Hoppas det går åt h-vete för dem.