3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

GeForce RTX 3060 Ethereum mining restrictions have been broken

https://videocardz.com/newz/pc-watch-geforce-rtx-3060-ethereu...

Är någon förvånad?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gigabyte Geforce RTX 3060 12GB GAMING OC (6090:-)
https://www.inet.se/produkt/5412107/gigabyte-geforce-rtx-3060...

ASUS GeForce RTX 3060 12GB ROG STRIX GAMING OC (6490:-)
https://www.inet.se/produkt/5412075/asus-geforce-rtx-3060-12g...

Fel tråd /Sorry
Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

GeForce RTX 3060 Ethereum mining restrictions have been broken

https://videocardz.com/newz/pc-watch-geforce-rtx-3060-ethereu...

Är någon förvånad?

Det stämmer, 48 MH/s just nu på mitt Zotec 3060. 3070 ligger på 60 MH/s för referens.
4.7 USD om dagen med ett 3060 (just nu priserna svänger alltid).

3060 korten kommer vara slut i lager dom med under hela 2021.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ronaldo:

Det stämmer, 48 MH/s just nu på mitt Zotec 3060. 3070 ligger på 60 MH/s för referens.
4.7 USD om dagen med ett 3060 (just nu priserna svänger alltid).

3060 korten kommer vara slut i lager dom med under hela 2021.

Ja då är det nog hejdå till 3060-korten nu också då tyvärr.
48 MH/s på hur mycket ström?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja då är det nog hejdå till 3060-korten nu också då tyvärr.
48 MH/s på hur mycket ström?

120 W.

Jag som sålde mitt imorse. Körde det till dörren för inköpspris. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

120 W.

Jag som sålde mitt imorse. Körde det till dörren för inköpspris. 😂

Lämnade tillbaks mitt ena till Elgiganten häromdagen, tyckte 5.200 var för dyrt ^^. Har kvar Zotec kortet för 4.200 iaf.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ronaldo:

Lämnade tillbaks mitt ena till Elgiganten häromdagen, tyckte 5.200 var för dyrt ^^. Har kvar Zotec kortet för 4.200 iaf.

Rätt ok priser båda två jämfört med t.ex. det för 6490 på inet nu.
Fasen bara 1000 :- mindre än det 3070 jag nästan knep där i morse och enorm skillnad i prestanda..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Rätt ok priser båda två jämfört med t.ex. det för 6490 på inet nu.
Fasen bara 1000 :- mindre än det 3070 jag nästan knep där i morse och enorm skillnad i prestanda..

Ja för 6490kr är det helt ovärt, för gaming iaf.

Miners kommer nog inte vilja ha flera 3060 heller då dom kräver 16x slot på moderkortet samt en skärm inkopplad. Vilket gör det hela bökigare. Men kanske kommer fix till detta med inom en snart framtid. Nån nämnde monitor dummy adapter som lurar kortet en skärm är inkopplad.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ronaldo:

Ja för 6490kr är det helt ovärt, för gaming iaf.

Miners kommer nog inte vilja ha flera 3060 heller då dom kräver 16x slot på moderkortet samt en skärm inkopplad. Vilket gör det hela bökigare. Men kanske kommer fix till detta med inom en snart framtid. Nån nämnde monitor dummy adapter som lurar kortet en skärm är inkopplad.

Aha där var jag inte så påläst. x1-x16 riser fungerar alltså inte?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Ronaldo:

Ja för 6490kr är det helt ovärt, för gaming iaf.

Miners kommer nog inte vilja ha flera 3060 heller då dom kräver 16x slot på moderkortet samt en skärm inkopplad. Vilket gör det hela bökigare. Men kanske kommer fix till detta med inom en snart framtid. Nån nämnde monitor dummy adapter som lurar kortet en skärm är inkopplad.

Stämmer detta? Jag antog att mining knappt kräver någon bandbredd alls och att 1x skulle fungera bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Ja för 6490kr är det helt ovärt, för gaming iaf.

Miners kommer nog inte vilja ha flera 3060 heller då dom kräver 16x slot på moderkortet samt en skärm inkopplad. Vilket gör det hela bökigare. Men kanske kommer fix till detta med inom en snart framtid. Nån nämnde monitor dummy adapter som lurar kortet en skärm är inkopplad.

Har du någon källa på detta? Varför skulle det endast fungera på moderkortet och inte via risers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurrzen:

Det stämmer inte.

https://twitter.com/VideoCardz/status/1369633163190886403?s=2...

”Has any media outlet reporting on the 'hacked' mining RTX 3060 algorithm even bothered to check which coin is being shown?

It's not Ethereum but Conflux on the Octopus algorithm.

Nothing was 'hacked'.”

Med dagens nya information kanske det trots allt fanns sanningshalt i ryktet 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Har du någon källa på detta? Varför skulle det endast fungera på moderkortet och inte via risers?

Inte provat själv än, hörde det nämnas i en miner stream som berättade om 3060 fixet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Med dagens nya information kanske det trots allt fanns sanningshalt i ryktet 😊

Jag minar Etherium just nu med mitt 3060, i 48MH/s. "V_ID_9475 NVIDIA GeForce RTX 3060
DaggerHashimoto: 48.24 MH/s"

Permalänk
Medlem

Det är två skilda "hack" det handlar om. Dagens nyhet handlar om Ethereum, den något äldre nyheten handlade om en annan valuta.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Dagens nyhet handlar om en developer drivrutin som Nvidia släppte själva vilket låser upp spärren. Den förra var fakenews.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av borggren4:

Dagens nyhet handlar om en developer drivrutin som Nvidia släppte själva vilket låser upp spärren.

Stämmer det så undrar man lite vf. de pysslar med. Trist.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Gjorde lite snabba uträkningar utifrån 3d avg profitability (4.94$, 48mh/s, 125W, 0.15$ kwh). För dagens priser på 6090kr är ROI fortfarande ganska dåligt jämfört med de flesta begagnade äldre gen kort, 4.94x8.5=42kr/dagen, 6090/42=145 dagar. Tveksamt om miners är villiga att betala mer än 6000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Gjorde lite snabba uträkningar utifrån 3d avg profitability (4.94$, 48mh/s, 125W, 0.15$ kwh). För dagens priser på 6090kr är ROI fortfarande ganska dåligt jämfört med de flesta begagnade äldre gen kort, 4.94x8.5=42kr/dagen, 6090/42=145 dagar. Tveksamt om miners är villiga att betala mer än 6000kr.

50+ 3060-kort försvann då precis på under någon minut ifrån Inet, troligen efter nyheten kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Stämmer det så undrar man lite vf. de pysslar med. Trist.

Marknadsföring för gamers helt enkelt. Nvidia är ett företag som drivs av vinster, inget annat. Som det ser ut idag är utbudet på grafikkort såpass begränsat att de ändå kommer sälja slut på alla kort i CMP serien samtidigt som priserna på RTX stiger. För att priserna på RTX ska fortsätta vara höga måste miners kunna använda dem.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Charon242:

50+ 3060-kort försvann då precis på under någon minut ifrån Inet, troligen efter nyheten kom ut.

Såg du saldot gå ned lite åt gången eller gick det från 50+ till 0? Funderar på om de själva kanske plockat bort för att värdera läget.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Gjorde lite snabba uträkningar utifrån 3d avg profitability (4.94$, 48mh/s, 125W, 0.15$ kwh). För dagens priser på 6090kr är ROI fortfarande ganska dåligt jämfört med de flesta begagnade äldre gen kort, 4.94x8.5=42kr/dagen, 6090/42=145 dagar. Tveksamt om miners är villiga att betala mer än 6000kr.

Skulle säga 3070 för 7500 är mycket bättre deal än 3060 för 6000kr. Då man slipper krångla med mining spärr och högre andrahandsvärde då själva kortet är mycket bättre för gaming. Och 12 mer i hashrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Dagens nyhet handlar om en developer drivrutin som Nvidia släppte själva vilket låser upp spärren. Den förra var fakenews.

Vad i hela friden sysslar Nvidia med?? Skulle dessa kort inte gå till GeJmeRs?
Istället är det de själva som plockar bort eth-spärren? lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

50+ 3060-kort försvann då precis på under någon minut ifrån Inet, troligen efter nyheten kom ut.

Jag är en av dem som la en beställning på ett för 6090kr. Problemet med dagens marknad är att de flesta miners inte verkar kunna matte eller riskbedömning. Priserna på Tradera är löjliga för 3 gen gamla kort och med bara 1 år kvar till ETH 2.0, samt risk för 30% sämre lönsamhet mot sommaren efter EIP 1559, är det en enorm risk att köpa äldre kort för dyra priser även om ROI är några månader. Med 3060 finns i alla fall en begränsad nedsida på andrahandsförsäljning om 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Skulle säga 3070 för 7500 är mycket bättre deal än 3060 för 6000kr. Då man slipper krångla med mining spärr och högre andrahandsvärde då själva kortet är mycket bättre för gaming. Och 12 mer i hashrate.

Man har bara tur om man hittar ett 3070 för 7500kr idag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Gjorde lite snabba uträkningar utifrån 3d avg profitability (4.94$, 48mh/s, 125W, 0.15$ kwh). För dagens priser på 6090kr är ROI fortfarande ganska dåligt jämfört med de flesta begagnade äldre gen kort, 4.94x8.5=42kr/dagen, 6090/42=145 dagar. Tveksamt om miners är villiga att betala mer än 6000kr.

För en som är erfaren av börshandel så ter det fullständigt realistiskt att ROI (100% värdeökning) på under ett eller ens två år någonsin kan anses vara en dålig affär.

Som att köpa aktier i Investor och förvänta sig 100% värdeökning inom tre år.. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad var priset när du kikade? Tyckte mig se 6290 en snabbis och sen ned till 6090 igen men kanske inbillar mig.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

För en som är erfaren av börshandel så ter det fullständigt realistiskt att ROI (100% värdeökning) på under ett eller ens två år någonsin kan anses vara en dålig affär.

Som att köpa aktier i Investor och förvänta sig 100% värdeökning inom tre år.. 😂

Det vore ett enkelt beslut om man kunde förutse framtiden. Det finns flera riskfaktorer att ta hänsyn till i sin bedömning utöver 3 dagars snittlönsamhet. 1. Krypto kraschar ala 2018, lönsamheten för att mina försvinner helt (kan hända när som helst, räcker att ETH går under 1000$). 2. EIP 1559 införs till sommaren och minskar lönsamheten med 30%. 3. Efterfrågan på datorkraft minskar. 4. Grafikkort går sönder, framförallt risk bland äldre gen kort. 5. Utbudet på grafikkort ökar i takt med att halvledarbristen minskar således sänks priset på nya kort.

Om man kunde beräkna lönsamhet utifrån statiska siffror och noll risk så är det ett enkelt beslut.