Epson EcoTank bläckstråleskrivare?

Permalänk
Medlem

Epson EcoTank bläckstråleskrivare?

Undrar om det är någon här med erfarenhet av Epson EcoTank i de lägre prisklasserna?
Har redan en laserskrivare för normala dokumentutskrifter i svartvitt, men skulle behöva ha en för sporadiska färgutskrifter, och något foto ibland. Enbart för privat hobbybruk, men färglaser blir inte tillräckligt bra för foton. Har tittat på Epson ET-2720 som väl ligger i den prisklass jag tänker mig. Dock finns det några funderingar jag inte hittar svar på:

- hur blir det om skrivaren står oanvänd, om det tar dagar eller veckor mellan utskrift, problem med skrivarhuvud, intorkat bläck?
- hur är färgåtergivning och skärpa vid utskrift av högupplösta foton?

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet så är det lätt hänt att bläck torkar om det bara står. Går eventuellt att lösa genom att plocka isär och gnida in någon alko-lösning där det torkat. Hade skaffat en epson bläckskrivare till Mormor, men hon fick en ny laserskrivare av just den anledningen!

Kvalitéskillnad eller liknande kan jag inte uttrycka mig om, tror bara det skrivits ut recept på hennes någon av hennes skrivare

Permalänk
Medlem

Hjälpte mitt ex (dåvarande flickvän) att köpa en sån modell.
Blev riktigt bra resultat, bläcket kommer i behållare man häller i maskinen (alltså inget chip som säger "nu är det slut").
Tyckte det hela var riktigt smidigt, mycket billigare per sida än patroner. Iom att bläcket då också ligger flytande i en "tank" så torkar det inte lika snabbt som det gör i en patron som är basicly en blöt svamp.
Ca 1 gång i månaden skulle man göra en kalibrering för skrivarhuvud osv har jag för mig vilket slösar en hel del bläck men med tanke på att du får typ 100ggr så mycket bläck för priset de tar för patroner så är det ingen fara. Du kan tom använda tredjepartsbläck för 1/3 av priset.
Färg på foton kan jag inte svara på då hon använde det för skolarbete.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hjälpte mitt ex (dåvarande flickvän) att köpa en sån modell.
Blev riktigt bra resultat, bläcket kommer i behållare man häller i maskinen (alltså inget chip som säger "nu är det slut").
Tyckte det hela var riktigt smidigt, mycket billigare per sida än patroner. Iom att bläcket då också ligger flytande i en "tank" så torkar det inte lika snabbt som det gör i en patron som är basicly en blöt svamp.
Ca 1 gång i månaden skulle man göra en kalibrering för skrivarhuvud osv har jag för mig vilket slösar en hel del bläck men med tanke på att du får typ 100ggr så mycket bläck för priset de tar för patroner så är det ingen fara. Du kan tom använda tredjepartsbläck för 1/3 av priset.
Färg på foton kan jag inte svara på då hon använde det för skolarbete.

Ja, utskriftskostnaden med denna är ju den största fördelen. Låter bra att bläcket inte nåt större problem.

Permalänk
Medlem

Har en ecotank 2750 med ett år eller så på nacken. Överlag nöjd givet vad den köptes till för syfte; nätverksskrivare, dubbelsidig, med låg driftskostnad och acceptabel utskriftshastighet. Är den lika snabb som en stor laserskrivare som normalt finns på kontor, absolut inte. Och den är kanske inte den vassaste fotoskrivaren. Men utskriftskostnaden är superlåg. Har under denna tid bara fyllt på bläck en gång, och då används den mycket (snart 3000 sidor). Överlag gillar jag epsons koncept, har kastat den gamla skrivaren på grund av att patronerna var så in i bomben dyra.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man skriva ut foton sällan är kanske en separat sublimeringsskrivare bästa valet och så har men en färglaser för det övriga, sublimering och laser har ju inget som kan torka ihop utan kan stå oanvänt länge och ändå bara fungera när man startar dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.