Varför finns det inte fler 4k 24tum skärmar?

Permalänk
Medlem

Varför finns det inte fler 4k 24tum skärmar?

Ja, simpel fråga.
När man letar runt så verkar det inte finnas många 4k 24tummare.
Jag anser att allt över 24~25 tum är för stort.

Eftersom att vi har så extremt tät densitet på våra mobilskärmar nuförtiden så förstår jag inte varför det inte finns många 4k 24'tum.

27'tum finns det ju en drös 4k, är det så stor skillnad? Eller är det endast att efterfrågan inte finns?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

För att det är för jobbigt att använda förstoringsglas

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ja, simpel fråga.
När man letar runt så verkar det inte finnas många 4k 24tummare.
Jag anser att allt över 24~25 tum är för stort.

Eftersom att vi har så extremt tät densitet på våra mobilskärmar nuförtiden så förstår jag inte varför det inte finns många 4k 24'tum.

27'tum finns det ju en drös 4k, är det så stor skillnad? Eller är det endast att efterfrågan inte finns?

Finns ingen som gör skärmar med den pixeltätheten tyvärr. Enkelt förklarat skär man ut skärmarna ur stora ark så man försöker få så många paneler som möjligt ur varje. En 24" 4k skulle troligen kräva att att man även gör 48" 8k och båda marknaderna är nog väldigt begränsade.

Permalänk
Medlem

På vanligt skrivbordsavstånd ger den högre upplösningen inte någon större fördel på en såpass liten skärm som 24" och efterfrågan är därmed inte särskilt stor. Då lägger man hellre pengarna på en större panel där man både kan dra nytta av upplösningen och den större storleken..

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Finns ingen som gör skärmar med den pixeltätheten tyvärr. Enkelt förklarat skär man ut skärmarna ur stora ark så man försöker få så många paneler som möjligt ur varje. En 24" 4k skulle troligen kräva att att man även gör 48" 8k och båda marknaderna är nog väldigt begränsade.

Varför behöver man göra en 8K för att få ut en 24" 4K? Räcker det inte med att skära ut 48" 4K?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varför behöver man göra en 8K för att få ut en 24" 4K? Räcker det inte med att skära ut 48" 4K?

Är detta ett skämt?

Om det inte är ett skämt: Du tar en 48" 8k. Delar både långsidan och kortsidan på hälften. Alla sidorna blir hälften så korta och har därför också hälften så många pixlar. Då har du fyra 24" på 4k istället för en 48" på 8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Är detta ett skämt?

Om det inte är ett skämt: Du tar en 48" 8k. Delar både långsidan och kortsidan på hälften. Alla sidorna blir hälften så korta och har därför också hälften så många pixlar. Då har du fyra 24" på 4k istället för en 48" på 8k.

Nej det var inte ett skämt; fick genuint en brainfart och undrade

Förklaringen hjälpte perfekt, tråkigt bara att man inte ska kunna ställa frågor utan att bli utskrattad

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej det var inte ett skämt; fick genuint en brainfart och undrade

Förklaringen hjälpte perfekt, tråkigt bara att man inte ska kunna ställa frågor utan att bli utskrattad

Ta inte åt dig, jag känner mig också dum här bland alla astrofysiker och rymdingenjörer

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej det var inte ett skämt; fick genuint en brainfart och undrade

Förklaringen hjälpte perfekt, tråkigt bara att man inte ska kunna ställa frågor utan att bli utskrattad

Hahaha äsch då, alla är vi nån gång bakom flötet och är det någon dag det är okej så är det väl på söndagar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bosse78:

För att det är för jobbigt att använda förstoringsglas

Skalning finns ju. iMac har 21.5" med 4K utan att det blir problematiskt. Vissa PC-laptops har 4K på 15". (Och mobiler har ju haft 1440p i bra många år nu.)
Tyvärr så är väl Windows fortfarande sämre där, men vad jag hört så har det bättrat sig rejält senaste åren?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag tycker 4k/UHD på 27" är ganska optimalt. Vi är olika. Föredrar faktiskt 27" 1440p framför 24" 2160p/UHD/4k

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

24" är för litet helt enkelt för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Skalning finns ju. iMac har 21.5" med 4K utan att det blir problematiskt. Vissa PC-laptops har 4K på 15". (Och mobiler har ju haft 1440p i bra många år nu.)
Tyvärr så är väl Windows fortfarande sämre där, men vad jag hört så har det bättrat sig rejält senaste åren?

Windows i sig och de flesta moderna program klarar väl skalning rätt bra nuförtiden, men det finns en hel del äldre program och spel som inte riktigt begriper sig på det där med skalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Finns ingen som gör skärmar med den pixeltätheten tyvärr. Enkelt förklarat skär man ut skärmarna ur stora ark så man försöker få så många paneler som möjligt ur varje. En 24" 4k skulle troligen kräva att att man även gör 48" 8k och båda marknaderna är nog väldigt begränsade.

Det finns ju dock gott om 13" laptops med 4K. (jag tycker dock det är totalt meningslöst)

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det som om vi som föredrar 24" är fast på 1080p. Det finns ett par 24" 1440p, men dom verkar alla vara 60hz.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

På vanligt skrivbordsavstånd ger den högre upplösningen inte någon större fördel på en såpass liten skärm som 24" och efterfrågan är därmed inte särskilt stor. Då lägger man hellre pengarna på en större panel där man både kan dra nytta av upplösningen och den större storleken..

På vilket sätt ger den högre upplösningen inte någon större fördel menar du?

Det är ju densiteten som är intressant inte antalet punkter.

En TV med 1080p i 65" har ju mindre punkter (storlek) än en TV med 98" med 1080p.

Min telefon har 4k. En 16px stor bokstav i webbläsaren där innehåller så många punkter att samma anal punter på datorn skulle ge en ca 40px stor bokstav på datorn.

En laserutskrift är ca 1200-2400 dpi i täthet. Med samma faktor så skulle en bild från datorn ta ca 1 - 2 kvadrattum på ett papper.

Skulle gärna se en TV eller skärm med samma densitet som en laserutskrift.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Skalning finns ju. iMac har 21.5" med 4K utan att det blir problematiskt. Vissa PC-laptops har 4K på 15". (Och mobiler har ju haft 1440p i bra många år nu.)
Tyvärr så är väl Windows fortfarande sämre där, men vad jag hört så har det bättrat sig rejält senaste åren?

För att inte tala om alla telefoner som långt högre pixeltäthet än så

Permalänk

Jag saknar också fler varianter i den storleken. Har kört med en gammal Dell ett bra tag, som är rätt nice men börjar bli till åren. Att köpa en 5k-skärm är ju nice men det finns ju inte så många i det segmentet heller så det är ju bara "dyra" skärmar (inte proffs-dyra, men konsument-dyra). Att gå ner i dpi när man väl vant sig "retina" finns ju bara inte

Tyvärr verkar 27" uhd vara mainstream nu så man får väl vänta in 8k-skärmarna eller ngt så kanske det blir fler att välja på. Med den pixeldensiteten så börjar storleken spela mindre roll.

Permalänk
Medlem

Ingen vill ha pytteskärmar längre...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

Tyvärr verkar det som om vi som föredrar 24" är fast på 1080p. Det finns ett par 24" 1440p, men dom verkar alla vara 60hz.

Kollade faktiskt marknaden för 24" 1440p, och hittade ett par, ett exempel är:
https://www.webhallen.com/se/product/314226-Lenovo-L24q-30-23...

75hz, men ips 1440p
Faktiskt väldigt billigt för vad man får på pappret.

Men skulle heeelst vilja ha 90hz 4k på 24tum, eller ja, helst 360 hz. Men man ska vara realistisk..

Tillbaka till 24 tum 4k..
Hittade en för 7500kr, och några för 18000-25000kr.. ush
Just när man ska ha 3~skärmar tycker jag helst man ska ha lite mindre skärmar.
För mig blir 27 tum för stort, då jag måste vrida huvudet på ett obehagligt sätt för att se kanterna.

Planen var att ha 3st 24 tum skärmar:
1x 240hz TN 1080p
1x 4k ips 60hz
1x 144 hz ips.

Tänkte så har man 'bäst av alla värdar'.
Vet ju av mig att jag inte gillar ips skärmarnas backglow som vissa lider, men älskar mjukheten i TN paneler för spel.
Vill ju dock inte se på film på en taskig tn panel..
Sen även när jag ska skriva saker så gillar jag högre hz, så då är planen att använda 144hz ips.
.. Lite även för att jag bara vill, jag gillar valmöjligheter.
Kaanske sträcker mig till 27" för film. Men saken är att min närsyn gör att jag antingen måste ha skärmarna för långt bort, eller för nära, beroende på om jag har glasögon på eller inte då allt blir så litet på distans. Sen är det inte så skönt med bågar på glasögon när man har hörlurar.
Mmh. Ja, tror jag vill hålla mig till 24" så länge jag kan

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

På vilket sätt ger den högre upplösningen inte någon större fördel menar du?

Det är ju densiteten som är intressant inte antalet punkter.

En TV med 1080p i 65" har ju mindre punkter (storlek) än en TV med 98" med 1080p.

Min telefon har 4k. En 16px stor bokstav i webbläsaren där innehåller så många punkter att samma anal punter på datorn skulle ge en ca 40px stor bokstav på datorn.

En laserutskrift är ca 1200-2400 dpi i täthet. Med samma faktor så skulle en bild från datorn ta ca 1 - 2 kvadrattum på ett papper.

Skulle gärna se en TV eller skärm med samma densitet som en laserutskrift.

Nja, det är väl ändå densiteten i relation till avståndet mellan skärm och öga som är intressant. Så länge man inte köper sin skärm/tv/mobil för att skryta i "kukmätartävlingar".

En mobiltelefon håller du väldigt mycket närmre dina ögon än en datorskärm (så länge du sitter som en normal människa vid datorn). Därför vill man ha högre ppi på en telefon än på en datorskärm.

Edit; Sedan bör man även ta hänsyn till sin syn. Olika personer ser olika bra och därav ser alla olika stor skillnad mellan olika pixeldensiteter och avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det finns ju dock gott om 13" laptops med 4K. (jag tycker dock det är totalt meningslöst)

Vilket blir perfekt ppi för en 6.5" 1080p skärm och där är ju marknaden gigantisk.

Permalänk

Håller med, vill gärna ha 24:or som extraskärmar. Speciellt om de ska stå på höjden. En 27-ish i mitten och 24;or på sidan är optimalt tror jag Skulle gärna ha en ultrawide med 200+ ppi men det finns ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

På vilket sätt ger den högre upplösningen inte någon större fördel menar du?

Det är ju densiteten som är intressant inte antalet punkter.

Ögats begränsningar avgör här, en genomsnittlig användare av en 24" monitor på skrivbordsavstånd har inte tillräckligt hög synskärpa för att kunna dra någon större nytta av 4k jämfört med 1440 eller 1080p.
Då blir det bättre att köra på en lite större monitor där pixeltätheten kan dras nytta av och man kan köra med flera fönster utan att behöva skala upp interfacet för att göra det brukbart.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ögats begränsningar avgör här, en genomsnittlig användare av en 24" monitor på skrivbordsavstånd har inte tillräckligt hög synskärpa för att kunna dra någon större nytta av 4k jämfört med 1440 eller 1080p.

Nu har jag inte använt just 1440p på 24", men 4K vs 1080p på 24" är ju som natt och dag. Särskilt text blir rejält mycket skarpare och lättare att läsa när man har fyra gånger fler pixlar att rendera med. Jag har också jämfört 1440p och 4K på 27", och även om skillnaden är lite mindre där så är det fortfarande väldigt märkbart. 4K är ju trots allt mer än dubbelt så många pixlar som 1440p.

Permalänk
Bildexpert 📺

Givetvis skalar man upp gränssnittet. Finns i grunden bara fördelar där med resultatet. Ja, förutsatt att det fungerar hela vägen då, vilket är problemet. Microsoft/Windows som tappat bollen totalt där då så många programvaror inte fungerar korrekt med skalning. Så har man det som måttstock är det förstås svårt att begripa varför man vill kliva bortom gamla goda 96 ppi och köra 4K på 13 eller 24 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Nja, det är väl ändå densiteten i relation till avståndet mellan skärm och öga som är intressant. Så länge man inte köper sin skärm/tv/mobil för att skryta i "kukmätartävlingar".

En mobiltelefon håller du väldigt mycket närmre dina ögon än en datorskärm (så länge du sitter som en normal människa vid datorn). Därför vill man ha högre ppi på en telefon än på en datorskärm.

Edit; Sedan bör man även ta hänsyn till sin syn. Olika personer ser olika bra och därav ser alla olika stor skillnad mellan olika pixeldensiteter och avstånd.

Faktum är att jag har mobilen längre bort just därför att den är skapare med fler punkter, då varje bokstav innehåller fler punkter.
Sedan finns det såklalart en nedre gräns för hur små bokstäver man klarar av att se, men detta är i millimeter och är lika svårt på en laserutskrift i 2400dpi.

Skrivet av twit:

Ögats begränsningar avgör här, en genomsnittlig användare av en 24" monitor på skrivbordsavstånd har inte tillräckligt hög synskärpa för att kunna dra någon större nytta av 4k jämfört med 1440 eller 1080p.
Då blir det bättre att köra på en lite större monitor där pixeltätheten kan dras nytta av och man kan köra med flera fönster utan att behöva skala upp interfacet för att göra det brukbart.

Märkligt resonemang eftersom jag kan se små saker bättre på avstånd om man använder högre upplösning. 1080p är ju pixligare än 4k.
En bokstav på 1cm på skärmen är ju skarpare på en 4k än en 1080p skärm just på grund av att det fler punkter på den centimetern.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Givetvis skalar man upp gränssnittet. Finns i grunden bara fördelar där med resultatet. Ja, förutsatt att det fungerar hela vägen då, vilket är problemet. Microsoft/Windows som tappat bollen totalt där då så många programvaror inte fungerar korrekt med skalning. Så har man det som måttstock är det förstås svårt att begripa varför man vill kliva bortom gamla goda 96 ppi och köra 4K på 13 eller 24 tum.

Du anar inte hur ljuvligt det är Linux Mint med Cinnamon och den nu skalbara faktorn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Märkligt resonemang eftersom jag kan se små saker bättre på avstånd om man använder högre upplösning. 1080p är ju pixligare än 4k.
En bokstav på 1cm på skärmen är ju skarpare på en 4k än en 1080p skärm just på grund av att det fler punkter på den centimetern.

Du för ett generellt resonemang medan jag besvarat TS specifika frågeställning. Då blir mitt resonemang inte särskilt märkligt

Är alla andra faktorer (såsom pris, skalningsproblematik, krav på övrig hårdvara, pixelmappning etc.) oförändrade eller irrelevanta är det givetvis bättre med en panel med högre pixeldensitet. Verkligheten ser ju dock sällan sådan ut.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt att det inte finns fler ja. Har själv en 13"are på 4K, o lånar ibland en 24"are på 1080p/144hz o det är natt o dag mellan dom för produktivt bruk, med fördel för den lilla 13"aren alltså. Arbetsyta och skärpa är såå mycket bättre. Så att det inte finns 24xare på 4K ser jag som extremt märkligt faktiskt. Nångång i framtiden så hoppas jag på en 27-32"are på 8K för att sitta o arbeta med, mumma!