Stadsnät tappar anslutning varje gång efter elfel. Bahnhof lånetid dhcp?

Permalänk
Medlem

Stadsnät tappar anslutning varje gång efter elfel. Bahnhof lånetid dhcp?

Varje gång nånting görs med elen i min stadsdel, fastighet etc så slutar mitt internet att fungera i nån dag.

Senast byttes elmätare i fastigheten/lägenheter och internet tog dagar att hoppa igång, 010121 var det nåt större driftproblem hos mälarenergi i min stadsdel som jag dock inte märkte av men resulterade i inget internet trots att det redan var årgärdat. Problemet infaller ofta vid ca 01.

Har pågått såhär i några år och när jag ringt bahnhof föreslår dom bara pingplotter etc o massa skräp. Sedan hoppar internet igång igen efter nån dag.

Vad kan detta bero på? Dhcp-lease? Mac-låsningar?
Har haft exakt samma utrustning innan och efter problemet varje gång. Senast märkte jag att min asus var halvkass också så bytte ut exakt allting till ubiquiti samt nya tpkablar. Men likväl är det samma jävla problem vid ett strömavbrott. Jag har ingen möjlighet att starta om fiberdosan heller då det är en liten 3x6cm stor box på väggen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Har du framfört detta till din ISP/nätägare?

Permalänk
Medlem

Om du inte har någon fiberdosa så har du troligen en switch i källaren och nätverkskabel till lägenheten. Alla hyresgäster delar på switchen och har eget abonnemang.

Man kan höra sig för med grannar, om de har samma problem. Jag hade kontaktat stadsnätet direkt i hopp om att de har bättre förståelse för problemet.

Som en workaround borde du kunna koppla in en dator direkt, eller din gamla router när det sker?

Om du inte får gehör från Bahnhof eller får ordning på det hade jag bytt operatör. I hopp om att det löser sig, när de lägger om tjänsten eller att felet låg på Bahnhofs sida, vilket är mindre troligt. Eller om felet kvarstår att den nya operatören felanmäler vidare på ett bättre sätt.