CD Projekt Red stäms för att ha "vilselett investerare"

Permalänk
Medlem

Det är ju i grund och botten investerarnas fel att spel släpps ofärdiga. När mer fokus ligger på deras förväntade vinst än att faktiskt tillverka en bra produkt blir alla lidande.

Gamers skiter liksom inte i att köpa ett spel med försening som anledning, man tycker ju att även investerare borde förstå detta.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Okej ska beta igenom detta så punktligt och sakligt som möjligt;

1. Finns det inga demos som är längre än första 45min av spelet, och spelet inte har utomordentligt strålande reviews från användare - Då går jag helt enkelt till en källa som tillåter mig att testa spelet på eget bevåg i fullo innan jag gör ett köp bildat på egen uppfattning (skiter i vad PCGamer, GamesN eller liknande träkols-tablåer tycker, menar... Ger man Cuphead ett dåligt omdöme för att skrivande journalist är för dålig för att komma vidare i spelet, då finns det inte någon journalistisk integritet att lita på där heller).

2. Jag förväntar mig inte 'buggfria' spelsläpp. Men jag förväntar mig att spelet flyter efter en viss mån av förväntan. Spelet ser inte bra ut för att rättfärdiga dippar söder om 40fps på medium/high med RTX-30 serie kort. Nu har det åtgärdats en hel del i och med 1.04 genom 1.06 Hotfixes, men både jag och många andra på framförallt RTX-korten upplever problem med dålig GPU Utilization och dippar i FPS oberoende av inställningar. Och vad gäller T-pose modeller, Save-file korruption (som fixades i 1.06), svävande bilar/människor eller snubbla och dö på trottoarkanter stup i kvarten? Det är sådant som ska ha fångats upp i QA och åtgärdats redan i en pre-beta build eller tidig beta och inte något som bör finnas i en skeppad slutprodukt från en av industrins största AAA-studios (sådan skit kan vi lämna åt Early Access titlar).

3. Vad gäller customization av bilar, vapen o.s.v. så kan jag hänvisa till ett svar ovan detta i samma inlägg gällande paralleller mellan CP77 och Mass Effect/GTAV/WatchDogs. Faller lite inom samma kategori i detta fallet då spelen är på samma spelplan i form av genre. Det minsta man kan förvänta sig av ett OPEN WORLD RPG, det är en åtminstone en Barbershop eller förmågan att sätta på sig kläder man tycker är snygga (läs: Transmogrification).

4. Antalet timmar är egentligen irrelevant. Är spelet det roligaste jag någonsin lirat, men är endast 30-40 timmar långt? Då är det värt mina pengar. Är spelet 400 timmar långt, men jag har halvsovit igenom spelet? Kanske kan vara värt det om man plockat upp det på en rea. Men har man spelat 50+ timmar och mer än hälften av den tiden var frustrerat och/eller suttit o önskat att spelet var så mycket mer än vad det är? Nej, inte värt det alls i mina ögon. Och det är just fallet för mig med CP77 i dagsläget.

6. Mjo konsolversionerna ska man nog inte ens gå in på... Finns inte mycket diskussionsvärde eller saker som är upp för dispyt där hehe.

1. Med steam refund har du själv två timmar på dig att testa spelet. Med tanke på hur du argumenterar borde det varit ganska tydligt redan efter 2 timmar att spelet inte skulle möta din förväntan.
Jag förstår givetvis att du i huvudsak argumenterar för att slippa betala öht...

2. Vi spelar kanske inte samma spel. Jag har märkt några enstaka gånger att spelet reagerar konstigt på sneda ytor, och man verkar få upp en ohygglig fart.
Att man skulle snubbla ihjäl över trotoarkanten stup i kvarten känns som en enorm överdrift, eller?
Om du dör vid varenda trottoar, hur har du orkat spela 50h? Är du någon form av mästare i självplågeri?

3. Fast dom finns ju, förutom bilen då.
Det finns olika vapen och mods, och du kan ta på dig olika kläder och modda dem.
Kläderna är inte ens bara kosmetiska (jämfört med GTA5/Watchdogs).
Vapen modsen spelar roll.
Till skillnad från ex GTA där du köper Pistol. Uppgraderar den till nivå 1( silencer) , nivå 2 (större clip) sen är det vapnet klart.
Förutom moneysinken blingbling skin som gör vapnet guldfärgat och kostar $75000.

Men olika spel fokuserar på olika områden.
I GTA är bil-momentet väldigt centralt, så det är ju mer förväntat att man kan modda sin bil.
Cyberpunk är inte Cyber auto theft.

Blir GTA5 sämre för att man inte kan powerslida fram till en grupp fiender och hugga huvet av dom med sitt katana?
Nej, det är inte den typen av spel.

Jag tycker vapen aspekten är djupare i Cyberpunk än GTA.
I GTA blir du kanonmat om du plockar upp ditt slagträ när du muckat med en polis.
I Cyberpunk har du möjlighet att bygga en karaktär som är användbar närstrid.
Du har flera olika vapen att välja emellan, och flera är användbara på sitt vis.

Watchdogs (1/2) känns som en urvattnad variant av GTA5 med inslängd "hacking".
Men det är ju i alla fall ett försök till nytänk till skillnad från alla tornklättrar-spel som Ubisoft vanligen släpper.
Jag tycker inte att det glänser på något område, men storyn där man är en hacker som muckar med övervakarsamhället är ändå en rolig upplevelse.

Mass effect serien var det för länge sen jag spelade. Jag minns inga spelmekanik-detaljer.

4. Om du fortsätter göra något du inte tycker om efter 10timmar, 20 timmar, 30 timmar, 40 timmar.
Ja.... då är det inte längre spelets fel, det är ditt eget fel.

Delar borttagna pga rensning /Mod