Permalänk
Medlem

Chassifläkt i sovrumsfönstret?

Tjena vänner,

Jag fick en sådan där nattlig-super-idé som jag undrar hur smart den egentligen är:

Jag har en Noctua chassifläkt över, som är kopplad så att den går att använda i ett
vanligt eluttag. Skulle det ge något att ställa den i det gläntade sovrumsfönstret
för att dra in lite kalluft? Skulle effekten bli marginell eller kan det vara värt det?

Hur klok var jag 00.30 inatt?

Allt gott & Trevlig helg på er!

Hälsningar,

Albanach

Permalänk
Medlem

Testa ? och ja det kommer kyla ner rummet, om det blir kallare beror nog på hur mycket som värmer upp det

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albanach:

Tjena vänner,

Jag fick en sådan där nattlig-super-idé som jag undrar hur smart den egentligen är:

Jag har en Noctua chassifläkt över, som är kopplad så att den går att använda i ett
vanligt eluttag. Skulle det ge något att ställa den i det gläntade sovrumsfönstret
för att dra in lite kalluft? Skulle effekten bli marginell eller kan det vara värt det?

Hur klok var jag 00.30 inatt?

Allt gott & Trevlig helg på er!

Hälsningar,

Albanach

Fungerar ganska bra iom. att datorfläktar ofta är betydligt tystare och lågvarviga jämfört med random Jula/CO-fläkt. Tycker dock att 120/140mm fläktar är lite för klena. Byggde ihop denna mojängen tillbaka i 2018 när alla fläktar var slutsålda:

1 st. kamerastativ (utan kamera!)
Buntband ad libitum
Reglerbar strömförsörjning (§1.5-12v)
1 st. Cooler master 230mm fläkt

Från FläktClockers: hur håller ni era hem svalna i hettan?-tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja det funkar!
Det är ofta vindstilla där jag bor och en liten lätt bris i fönsterkanten gör väldigt mycket redan när det är några graders skillnad i temperatur ute och inne.

Jag har 2st Noctua 140mm på min fönsterbräda under sommarhalvåret, effekten är inte i närheten av en AC på fullt ös men bättre för ekonomin, ljudnivån och för mig i mitt inomhusklimat.
En noctua 140mm flyttar endå "115,5~140,2 m³/h"

Permalänk
Medlem

Sommartid i ett hus med självdrag eller endast mekanisk frånluft - okej
Vintertid - hå inte fönstren öppna. Ventilationen i huset ska fungera för att omsätta luft så att du har syre att andas. Dra ner på elementen istället för att ha fönster på glänt. Då spar du energi, pengar och miljön.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

funkar absolut att dra in luft, troligtvis mer effektivt än att ha valfri liten plastskitfläkt från Classe eller Jula i fönstret. Smidigare också med en liten chassifläkt. Behöver ofta gå och öppna fönstren lite för att få in lite luft. Har vad jag vet ingen ventilation alls, finns inga luftspalter vid fönster eller "mesh" eller "nät" har heller inga "utsug" eller "fläkt i väggen"

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag har heller ingen form av ventilation i lägenheten, utan förlitar mig på att öppna fönster emellanåt.

Tack så mycket för era svar - skall pröva det några dagar så får vi se!