Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det var ingen papperslansering, lika lite som Nvidias. Det var en skitlansering möjligtvis, men tillgången på grejor dag ett är inte vad som avgör en papperslansering. Vi får vänta och se hur det blir den kommande månaden, Nvidia har ju redan fallerat här och det känns ju som AMD kommer bli likadant.
Skillnaden mellan AMD och Nvidia at att AMD kan tjäna mycket mer pengar på att använda sin tillverknings kapacitet till andra produkter, men då borde man ju också anpassa sina "lanseringar" till detta.

Jag satte nästan i halsen när jag läste detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Jag satte nästan i halsen när jag läste detta...

Du får gärna utveckla.
Det är väl ingen hemlighet att AMD tjänar flera gånger mer per mm2 på att tillverka CPU:er jämfört med 500mm2 GPU:er. Sen är ju kapacitets brist lite av en spekulation, men det är rätt många som tror det är tajt på det området. Har du annan mer tillförlitlig info är vi all-ears.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det var ingen papperslansering, lika lite som Nvidias. Det var en skitlansering möjligtvis, men tillgången på grejor dag ett är inte vad som avgör en papperslansering. Vi får vänta och se hur det blir den kommande månaden, Nvidia har ju redan fallerat här och det känns ju som AMD kommer bli likadant.
Skillnaden mellan AMD och Nvidia at att AMD kan tjäna mycket mer pengar på att använda sin tillverknings kapacitet till andra produkter, men då borde man ju också anpassa sina "lanseringar" till detta.

Skrivet av DeadByBirth:

Jag satte nästan i halsen när jag läste detta...

Du är inte ensam om det 🤢

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det var ingen papperslansering, lika lite som Nvidias. Det var en skitlansering möjligtvis, men tillgången på grejor dag ett är inte vad som avgör en papperslansering. Vi får vänta och se hur det blir den kommande månaden, Nvidia har ju redan fallerat här och det känns ju som AMD kommer bli likadant.
Skillnaden mellan AMD och Nvidia at att AMD kan tjäna mycket mer pengar på att använda sin tillverknings kapacitet till andra produkter, men då borde man ju också anpassa sina "lanseringar" till detta.

Kan folk inte bara släppa att diskutera hårklyverier om definitionen av ett ord som papperslansering? Spelar ingen roll vad någon tycker att ordet ska betyda eller något sånt, det alla menar är väl fortfarande att ’lanserade’ kort inte går att köpa fritt. Det gäller alla utom möjligen 3070 just nu. Om det tekniskt sett är en papperslansering eller inte är helt ointressant, och många använder ordet olika. Det är helt okej...

Det är som att diskutera att denna emoji ’💩’ är en bajskorv eller inte. Den representerar en hög av exkrement oavsett om det är en eller flera eller en spiral eller ett monument skulpterat av tränade myror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Du får gärna utveckla.
Det är väl ingen hemlighet att AMD tjänar flera gånger mer per mm2 på att tillverka CPU:er jämfört med 500mm2 GPU:er. Sen är ju kapacitets brist lite av en spekulation, men det är rätt många som tror det är tajt på det området. Har du annan mer tillförlitlig info är vi all-ears.

Vad ska jag utveckla?

Du kommer med följande påståenden:

Detta var ingen papperslansering
Vad som är eller inte är en papperslansering kan man ju diskutera tills man dör. Snacka om ett urvattnat och uttjatat begrepp. Alla vet vad vi pratar om när man använder det ordet. Nämligen att tillgången nästan är icke-existerande vid lansering.

Sen kommer du med lite random snack om hur duktiga AMD är med deras övriga kapacitet vad gäller tillverkning. Ja men processorerna fanns ju i massor de också vid lansering... ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan folk inte bara släppa att diskutera hårklyverier om definitionen av ett ord som papperslansering? Spelar ingen roll vad någon tycker att ordet ska betyda eller något sånt, det alla menar är väl fortfarande att ’lanserade’ kort inte går att köpa fritt. Det gäller alla utom möjligen 3070 just nu. Om det tekniskt sett är en papperslansering eller inte är helt ointressant, och många använder ordet olika. Det är helt okej...

Det är som att diskutera att denna emoji ’💩’ är en bajskorv eller inte. Den representerar en hög av exkrement oavsett om det är en eller flera eller en spiral eller ett monument skulpterat av tränade myror...

Jag håller i princip med, blir bara lite irriterad när Kreti & Pleti använder ord som dom inte förstår vad dom betyder. Folk som tror att tillgängligheten för högt eftertraktade produkter dag ett styr vad som är en "papperslansering" eller inte känns mer som dom är irriterade över att dom inte lyckades köpa en för mänskligheten rätt oviktig produkt när dom ville, och är ute och vevar i olika forum för att visa på sin missnöjdhet.

Så länge det finns folk som är beredda att betala vad många tycker är överpriser för grafikkort så kommer detta att fortsätta, att gnälla i ett forum över hur dåligt allt är kommer inte göra något för att förbättra, vinstdrivande företag förstår bara pengar, så det är där konsumenterna måste visa sin missnöjdhet genom att inte köpa sånt som man anser är fel.

Permalänk

Priserna som Dustin hade till en början visar klart och tydligt att återförsäljarna blivit scalpers nu också. I alla fall i Sverige. Är väl inte förvånande med tanke på att folk köper upp korten oavsett pris.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Vad ska jag utveckla?

Du kommer med följande påståenden:

Detta var ingen papperslansering
Vad som är eller inte är en papperslansering kan man ju diskutera tills man dör. Snacka om ett urvattnat och uttjatat begrepp. Alla vet vad vi pratar om när man använder det ordet. Nämligen att tillgången nästan är icke-existerande vid lansering.

Sen kommer du med lite random snack om hur duktiga AMD är med deras övriga kapacitet vad gäller tillverkning. Ja men processorerna fanns ju i massor de också vid lansering... ???

Du kan utveckla ditt korta inägg om vad du satte i halsen av, var inte helt tydligt.
Håller med om att pappers begreppet är urvattnat, men det är ju för att folk svingar det så fort dom är missnöjda med att inte ha lyckats få tag på en produkt dom vill ha på lanseringsdagen. Det viktiga är hur man sköter sin löpande tillförsel av produkter, Nvidia har ju varit epic fail så här långt och inget pekar ju på att AMD skulle bli bättre när det gäller GPU:er.

AMD kommer så klart att utnyttja sin förmodat begränsade kapacitet till att tillverka produkterna med högst mariginal, d.v.s. CPUer, tror vi kommer få se bra tillgång på dom ganska snart.
Stora GPU:er för nisch marknaden high-end gaming kommer så klart få stå tillbaka om dom måste välja.

Permalänk

vilket skämt haha!
skryter om att dom ej kommer lansera en ''pappers lansering'' men blir värre än så x-D

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det var ingen papperslansering, lika lite som Nvidias. Det var en skitlansering möjligtvis, men tillgången på grejor dag ett är inte vad som avgör en papperslansering. Vi får vänta och se hur det blir den kommande månaden, Nvidia har ju redan fallerat här och det känns ju som AMD kommer bli likadant.
Skillnaden mellan AMD och Nvidia at att AMD kan tjäna mycket mer pengar på att använda sin tillverknings kapacitet till andra produkter, men då borde man ju också anpassa sina "lanseringar" till detta.

Det var inte lanseringen jag tänkte på. Jag tänkte på nu när 3:e partstillverkare släppte sina kort.
Att det dessutom är okänt leveransdatum är ju ännu konstigare, det är som att man inte vet alls något ifrån AMD när det kan tänkas komma kretsar till 3e partstillverkare, som i sin tur då inte kan säga något datum alls till återförsäljare som vill köpa.

Dessutom kostar det här AMD mer i PR än vad de får in via andra kretsar. Har dock svårt att se att det är 5950x de satsar på istället för gpu:er... eller ja 5600x när de nu tänkas komma in i butiker igen.
Känns som både GPU:er och CPU:er har dålig tillgång ifrån AMD, men de kanske tjänar pengar på annat och valt att börja tillverka något annat istället.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Är det inte lite konstigt hur det blivit på senare år med grafikkort, så fort de släpps är de slut minuterna efter.
För 10 år sen kan jag inte minnas det var likadant vid ett släpp eller kanske bara jag som missminner mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk

Det här är så fruktansvärt illa, av både Nvidia och AMD. Men i detta fallet så är jag mer besviken på AMD. De hade alla möjligheter att göra en bättre launch än sin konkurrent men verkar ha misslyckats på alla plan. Jag förstår att AMD har väldigt många produkter på 7nm så jag antar att det är svårt att få fram tillräckligt många, men det är bedrövligt att inte ens få in några kort på lansering.

Köper jag nya datordelar i år så blir det begagnat. Priserna är så otroligt höga. Sjukt.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Struntar i den här lanseringen men behöver ett grafikkort i väntan på att saker ordnar upp sig. Vad ger mest bang for the buck just nu? Radeon 5600 XT? Vill undvika Nvidia för skärmen jag har har visst krånglat mkt med gsync.

Permalänk
Medlem

Och folk tror fortfarande på allt amd säger som tex vi kommer inte hamna i samma sits som nvidia, vi kommer ha tillräckligt med kort till release. 🤣 Sen fattat jag inte vilken typ av människa köper ett kort för 10 000 från amd när man ser vad du kan få föf 10 000 hos nvidia, fattar verkligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det var ingen papperslansering...

Om inte detta var en papperslansering så vet jag inte vad en papperslansering är för dej. Minimalt med REF kort och nästintill inga AIB kort i Europa. Den ända jag vet som fått in några kort är några är Proshop och då fick de knappt 3st kort av en sort. Denna lansering är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Det här är så fruktansvärt illa, av både Nvidia och AMD. Men i detta fallet så är jag mer besviken på AMD. De hade alla möjligheter att göra en bättre launch än sin konkurrent men verkar ha misslyckats på alla plan. Jag förstår att AMD har väldigt många produkter på 7nm så jag antar att det är svårt att få fram tillräckligt många, men det är bedrövligt att inte ens få in några kort på lansering.

Köper jag nya dator delar i år så blir det begagnat. Priserna är så otroligt höga. Sjukt.

Ja det är trist. Problemet här är att AMD hade räknat med att Nvidia kommer sälja massor av 3080 och att de själva inte kommer sälja så mkt. Men Nvidia har haft problem med 1, de underskattade efterfrågan grovt, 2: Tillverkningen av chip, 3: Miners suger åt sig stora delar av 3080 korten enl rykten. Så det tillverkades helt klart för lite chip. Gpu som finns i korten idag har tillverkats ett antal månader sedan, så det tar en tid innan man börjar få upp volymerna. En annan sak som spelar in som också ställt till det är att efterfrågan är sjukt hög. Lockdown har gjort att folk köper hårdvara som aldrig förr. Inte bara datorhårdavara utan allt möjligt. Byggvaror etc etc råder det brist på överallt i Europa t ex.. Folk är hemma och då behöver man nåt och pyssla med. En tredje sak är att logistikkedjorna fungerar sämre och är under stenhård belastning.
Men håller med.. skitlanseringar från båda håll.
Och uppenbarligen har man prioriterat USA och Asien högre än Europa från båda håll.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Det hade varit rätt lustigt om Intel nu släppt sina diskreta kort med god tillgång och bra priser.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det hade varit rätt lustigt om Intel nu släppt sina diskreta kort med god tillgång och bra priser.

Om dom varit smarta så visst 👍

Permalänk
Viking
Skrivet av employed:

Om inte detta var en papperslansering så vet jag inte vad en papperslansering är för dej. Minimalt med REF kort och nästintill inga AIB kort i Europa. Den ända jag vet som fått in några kort är några är Proshop och då fick de knappt 3st kort av en sort. Denna lansering är ett skämt.

Alltså, definitionen för papperslansering är ju att den lanseras, finns att se i butik online, men kanske kommer i lager 3 månader senare. Flera gånger jag sett detta med datorskärmar.
Det här är ingen papperslansering, det är bara en jäkligt dålig lansering. Sen om man är sur och inte fått ett kort och därav kallar det för papperslansering är en annan sak.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Alltså vad håller dom på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Alltså, definitionen för papperslansering är ju att den lanseras, finns att se i butik online, men kanske kommer i lager 3 månader senare. Flera gånger jag sett detta med datorskärmar.
Det här är ingen papperslansering, det är bara en jäkligt dålig lansering. Sen om man är sur och inte fått ett kort och därav kallar det för papperslansering är en annan sak.

What is a paper launch? In general, the phrase is used to denote product announcements that explicitly compare the "new product" with other actually available products, despite the fact that the newly announced product is not actually available to consumers.

Saxat från google men tycker definitionen stämmer in rätt bra. Med betoning på "kunder" och inte "kunden". När ASUS säger att de släppt sina AIB kort men knappt levererat ett enda kort i Svergie, Finland och Norge så börjar man undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du verkar vara ännu en sån som verkligen missförstod det inlägget. Han sa aldrig något om att AMD skulle ha en bättre lansering än NVidia, snarare tvärt om, om man läste mer än ett inlägg.

Det han sa var att det inte skulle vara en papperslansering, vilket det inte var/är.

Det här är väl om något en faktisk papperslansering?
Åtminstone för den svenska marknaden.

Väldigt begränsad lansering är en sak, noll kort är inte ens en begränsad lansering.

Edit:
Menar såklart för partnerkort.
Referenskorten fanns ju trots allt att köpa, även om de sålde slut på sekunder.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Jag håller i princip med, blir bara lite irriterad när Kreti & Pleti använder ord som dom inte förstår vad dom betyder. Folk som tror att tillgängligheten för högt eftertraktade produkter dag ett styr vad som är en "papperslansering" eller inte känns mer som dom är irriterade över att dom inte lyckades köpa en för mänskligheten rätt oviktig produkt när dom ville, och är ute och vevar i olika forum för att visa på sin missnöjdhet.

Så länge det finns folk som är beredda att betala vad många tycker är överpriser för grafikkort så kommer detta att fortsätta, att gnälla i ett forum över hur dåligt allt är kommer inte göra något för att förbättra, vinstdrivande företag förstår bara pengar, så det är där konsumenterna måste visa sin missnöjdhet genom att inte köpa sånt som man anser är fel.

Detta är dock en lansering som är beräknad i minsta detalj. Tillgången är känd sedan månader, tillverkningsantalet av founders/referens är uträknad till att vara så låg som möjligt för att:
1. Kunna leverera bra kort till recensenter
2. Visa att det viss fanns kort till MSRP
3. Hoppas att inte media skriver om dessa antal på ett för negativt sätt

Datumet är satt för att vara en stop-gap på en allt för lång väntan och lanseringsförskjutning. När de presenterade datumet visste dom att korten inte skulle hinna fram, men de visste att de måste visa något innan Nvidia börjar leverera i massor.

Detta är det närmaste man kan komma en papperslansering utan att kanske rent tekniskt sett varit det, men med medvetenheten och denna vilseledande marknadsföring tycker jag absolut de förtjänar den stämpeln.

Att vara besserwisser och märka ord för oavsett inte diskussionen framåt, vi måste hålla oss över sandlådan. Kolla upp tråden om ’nån timme’ om du vill se hur stor skillnad det är på människors tolkning av språket och dess betydelse. Bara för att du är säker på något så behöver inte det vara rätt för alla och i alla sammanhang. Språket är inte så strikt, det är levande och saker ändras i små steg

Permalänk
Viking
Skrivet av employed:

What is a paper launch? In general, the phrase is used to denote product announcements that explicitly compare the "new product" with other actually available products, despite the fact that the newly announced product is not actually available to consumers.

Saxat från google men tycker definitionen stämmer in rätt bra. Med betoning på "kunder" och inte "kunden". När ASUS säger att de släppt sina AIB kort men knappt levererat ett enda kort i Svergie, Finland och Norge så börjar man undra.

Kan hålla med om att AIB-korten börjar likna en papperslansering. Men det finns fortfarande en hyfsad mängd referenskort där ute. Och jag har haft chans att köpa flera 6800 på marknaden.

”Not actually available to consumers”. Jo, det är de ju eftersom folk har kort i sina datorer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Är det inte lite konstigt hur det blivit på senare år med grafikkort, så fort de släpps är de slut minuterna efter.
För 10 år sen kan jag inte minnas det var likadant vid ett släpp eller kanske bara jag som missminner mig.

Jag har funderat kring samma sak. Jag kommer ihåg RAM-brist när någon fabrik brann ner men att det är sådan här brist på alla olika versioner känns helt osannolikt 2020. Antingen skiter företagen i hur det blir eller så har de totalt missbedömt efterfrågan. Det sista känns ju dock inte troligt när många återförsäljare inte ens får in kort till lansering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

För mig är AMD och nVidia (samt Intel) inget annat än vinstdrivande företag.

Vad trodde du att dom var tidigare? Välgörenhetsorganisationer?

Permalänk
Medlem

Angående tillverkningen, både Sony och Microsoft har sålt slut. Dom lär pressa AMD/TSMC. Och det är inga småaktörer. Sen har tydligen Nvidia säkrat ett nytt kontrakt hos TSMC och 7nm blir ännu trängre. Och Intel har tecknat kontrakt och skall börja producera CPU på 7nm nästa år. Inte heller några småaktörer. Grafikkort för gamers ligger långt ner på priolistan. Miners tar bulken av Ampere, dom har cash. Kvar finns konsumenter, av dom är Scalpers Alpha Predators och tar skrapet som finns. "Vanliga" konsumenter har inte en suck.
På det har vi Covid-19 som gör att allt går i snigelfart, inte minst logistik/transporter.

AMDs stora fel är att mörka allt ovanstående och säga att dom kommer att vara lättare att få tag på än Nvidia. Hade dom sagt att det blir en svår launch med mycket liten tillgång tror jag alla hade köpt det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Om inte detta var en papperslansering så vet jag inte vad en papperslansering är för dej.

En papperslansering är när det inte finns några produkter att köpa på det officiella releasedatumet. Alls. Någonstans.
Dvs, produkten är bara släppt på pappret men inte i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kan hålla med om att AIB-korten börjar likna en papperslansering. Men det finns fortfarande en hyfsad mängd referenskort där ute. Och jag har haft chans att köpa flera 6800 på marknaden.

”Not actually available to consumers”. Jo, det är de ju eftersom folk har kort i sina datorer.

Vart då? Svarta marknaden? Nere på plattan? Känns ju konstigt att återförsäljare håller eller gömmer undan kort när efterfrågan är så stor och återförsäljare oftast vill sälja grejer och tjäna pengar.

Permalänk
Datavetare

Är det så självklart att AMD tjänar mer på CPU än på GPU? Om man ställer 5950X mot 6800XT är det rimligen högre marginaler på det förra, men volymerna för CPU ligger på 5600X och nedanför. En jämförelse med väldigt många osäkra faktorer, går ändå inte att blunda för att Nvidia har nu högre bruttomarginaler än Intel, AMD och även Apple (fast Apple blir en sned jämförelse då de gör väldigt mycket annat än kretsar, Apple har faktiskt lägst bruttomarginal i detta gäng).

Tänk då på att bruttomarginal exkluderar kostnad för FoU, att ta fram moderna x86-designer är extremt dyrt p.g.a. av komplexiteten i att validera sådana designar. GPUer är långt enklare, varje "kärna" där är direkt trivial ställd mot x86 vilket gör dem långt enklare att validera. Komplexiteten hos GPU ligger betydligt mer i programvara, den har fördelen att man kan fixa även efter lansering.

Poängen är: priset för själva kretsen är en rätt liten den av BOM.

TomsHardware har en artikel upp som nog bättre sätter finger på vad huvudproblemet är idag

"The report also reminds us that AMD, Apple, and Nvidia all lack Intel's sheer production volume — Intel generated twice the revenue of those three companies, combined."

Vi ser nu exakt samma problem för AMD som de hade förra gången deras CPU var bättre än Intel: de kan bara ta en begränsad del av Intels marknadsandel för ingen har kapacitet nog att tillverka kretsar i samma volymer som Intel. TSMC ökar så klart sin kapacitet nu givet trycket, men det är livsavgöranden för dem att inte dra på sig för mycket kapacitet och idag finns många osäkerhetsmoment.

T.ex. hur mycket boost-effekt har Corona situationen på att vi temporärt köper mer datorer, är det mer 7 nm som ska till eller ska man satsa på den långt dyrare 5 nm (i något läge blir det inte vettigt att tillverka en krets på en dyrare nod, vi börjar närma oss en punkt där få förutom Apple kan ta tillräckligt betalt), kan Intel komma tillbaka (och om de gör det, är man fortfarande primärt en kretstillverkare eller skiftar man till att primärt vara en kretsdesigner?).

Är väl ändå tur att Nvidia valde Samsung 8 nm, annars hade alla utom Apple trängt runt TSMC 7 nm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer