Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag undrar om pandemin påverkar mer än vad jag hade trott? Lägre tillverkning med en industri som ligger efter sedan i våras, plus högre efterfrågan på grund av hemarbete/ökat spelande, kanske?

Jag tvivlar på att AMD eller Nvidia vill sälja färre kort i början, då folk oftast är villiga att betala som mest just i början. Något måste vara tokigt med tillgången.

Permalänk
Medlem

Bilden till artikeln är klockren

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av KingCobra:

Grejen är väl den otroligt stora bristen på chipp? PS5, Xbox, Nvidia, AMD har ju alla extrema problem med att få fram produkter. Lägg då till alla Scalpers och bottprogram som fullkomligt exploderat i antal i år och sopar rent så vanliga kunder i stort sett alltid hamnar i kö.

I fallet Norden så har antalen varit så små att det egentligen inte hade spelat roll om alla kort hade slukats upp av en scalper-bot i ärlighetens namn.

Typ idag: med under tio kort så spelar ju bottar ingen roll. "Inga" kort är "inga" kort.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I fallet Norden så har antalen varit så små att det egentligen inte hade spelat roll om alla kort hade slukats upp av en scalper-bot i ärlighetens namn.

Typ idag: med under tio kort så spelar ju bottar ingen roll. "Inga" kort är "inga" kort.

Ironiskt nog det mest glädjande med alltihop - jag kan vänta en månad eller två, men för en scalper borde det svida mer att göra det då dessa lever på FOMO.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket bra bildval till artikeln.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ironiskt nog det mest glädjande med alltihop - jag kan vänta en månad eller två, men för en scalper borde det svida mer att göra det då dessa lever på FOMO.

Vettefan om jag skulle tycka att det är värt dock. Deras kort kostar ju lika mycket som 3080 entusiastkort, på entry level.
Då kan man ju lika gärna köpa ett 3080tuf och spara någon tusing.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Ja, nu med custom-modellerna kan jag hålla med om att det liknar en papperslansering. Men inte med referens-modellerna som släpptes förra veckan. Så alltså är 6800-serien tekniskt sett inte en papperslansering, oavsett om folk är sura och vill kasta skit eller inte.

Med de extremt begränsade antalen som fanns så är det ju närmare papperslansering än en riktig lansering i alla fall. Det är nästan lite imponerande hur du försöker få AMD att se bättre ut än vad de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Vettefan om jag skulle tycka att det är värt dock. Deras kort kostar ju lika mycket som 3080 entusiastkort, på entry level.
Då kan man ju lika gärna köpa ett 3080tuf och spara någon tusing.

Ja, jo - nu blir ju dock frågan teoretisk med tanke på att det varken går att få tag på 3080 (inte sett någon svensk ÅF som har några i lager) eller 6800XT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är låååångt ifrån värt det med de där priserna...
Det sorgliga är ju att någon kommer att köpa dem ändå.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon134512:

Med de extremt begränsade antalen som fanns så är det ju närmare papperslansering än en riktig lansering i alla fall. Det är nästan lite imponerande hur du försöker få AMD att se bättre ut än vad de är.

Alltså, antingen är det en papperslansering eller inte. Det finns inget mitt emellan. Men jag håller med om att det var en jäkligt dålig lansering, precis som NVidias:

Skrivet av Donnerstal:

Håller med om att denna lanseringen var sämre.

Håller med här också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det är låååångt ifrån värt det med de där priserna...
Det sorgliga är ju att någon kommer att köpa dem ändå.

Med tanke på att 3080 idag kostar ~8500 som absolut billigast, för de billigaste varianterna? Nej, det är vad den prestandanivån faktiskt ligger på i praktiken. Inte vad nVidia och AMD satt som MSRP. Tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Viking
Skrivet av Radolov:

Det är låååångt ifrån värt det med de där priserna...
Det sorgliga är ju att någon kommer att köpa dem ändå.

Priserna hos Dustin tycker jag ser helt okej ut. På Nitro+ har de iaf det priset jag hade förväntat mig att de skulle ha.
https://www.dustinhome.se/sok/rx%206800

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, jo - nu blir ju dock frågan teoretisk med tanke på att det varken går att få tag på 3080 (inte sett någon svensk ÅF som har några i lager) eller 6800XT.

Alltså, det är bokstavligt bara att beställa ett. valfri modell som inte är ASUS eller det andra märket som hade intropris så har man ett kort inom några veckor.

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed kallade det "så nära en papperslansering man kan komma utan att vara en papperslansering"...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Priserna hos Dustin tycker jag ser helt okej ut. På Nitro+ har de iaf det priset jag hade förväntat mig att de skulle ha.
https://www.dustinhome.se/sok/rx%206800

Vet inte om jag skulle lita på att det där är färdiga priser.
De har t.ex. listat 6800 TUF högre än 6800XT Nitro+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Alltså, det är bokstavligt bara att beställa ett. valfri modell som inte är ASUS eller det andra märket som hade intropris så har man ett kort inom några veckor.

Källa på det? Har en bokning sen en månad tillbaka (och nej, inte på ett ASUS-kort eller modell med intropris) som fortfarande inte är på väg.

Visa signatur
Permalänk
Viking
Skrivet av Nekrol:

Vet inte om jag skulle lita på att det där är färdiga priser.
De har t.ex. listat 6800 TUF högre än 6800XT Nitro+

Du kan ju beställa dem, så varför inte? Bara för att Asus tar överpris behöver inte Sapphire göra det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Detta gör enligt mig AMD till stora förlorare. De hade en guld möjlighet att i princip knocka nVidia men det var som att de väntade på att domaren skulle blåsa av för TKO och slutade därför slå.

Att AMD lyckats producera ett grafikkort som (återigen och efter lång tid) på riktigt kunde utmana nVidia var mycket lovande, både för företaget men också för oss konsumenter i det långa loppet.

Men med denna oerhörda floppen var gäller tillgång och deras extremt kaxiga uttalanden och hån mot nVidia när de själva är värre blir totalt pinsamt och enligt mig gör det att vad de lyckats producera hamnar i skymundan. Denna prissättning gör dessutom att jag inte annat kan dra slutsatsen att AMD förmodligen skulle vara vidrigare än nVidia om de var "kungen på toppen".

Nej fyfan. Jag kräks när jag tänker tillbaka på all form av hyllning folk här kastat över AMD. Det är som att folk varit hjärtvättade och i vissa fall pratat om AMD som någon form av "good guy" som krigar mot det stora onda monstret. Well flash news: Detta är resultatet och här kommer deras sanna färger fram.

För mig är AMD och nVidia (samt Intel) inget annat än vinstdrivande företag. Läget har dock varit lite speciellt då man i princip hejat fram AMD för att konkurrens behövs. Men när resultatet blir detta kan jag inget annat hoppas än att AMD får rejält med stryk. Jag förstår att man vill lansera en produkt för att "kontra" men det blir bara pinsamt.

Vill man visa att man är bättre då får man tamefan göra det - och inte vara ännu värre än den man försöker håna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Sen finns ju faktumet kvar att nvidia fortfarande säljer FE för MSRP. Kanske inte just i Sverige men det säljs.

Vilket samtidigt är lite bs, för det säljs till +/- noll i vinst och i super begränsat antal. Att sedan använda det som referenspris för tredjepartstillverkarna är BS.

Rent lurendrejeri på den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Vilket samtidigt är lite bs, för det säljs till +/- noll i vinst och i super begränsat antal. Att sedan använda det som referenspris för tredjepartstillverkarna är BS.

Rent lurendrejeri på den biten.

Ah fast dom säljer inte på +/- för då hade inte bolaget överlevt. Tänk lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nvidia slog all time high i omsättning för konsumentkort/gaming förra kvartalet så högst oklart om dom ser lanseringen som dålig...

Eftersom de knappt sålde dessa kort och de knappt hade lanserats så berodde det knappast på dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Hardware Unboxed kallade det "så nära en papperslansering man kan komma utan att vara en papperslansering"...

Går man på Urban dictionary så behöver inte en papperslansering betyda 0 kort heller, utan "extremely limited quantities, making it very difficult for consumers to get their hands on". Vi har alltså väääääldigt få kort, och förväntas inga nya kort på månader.

Frågan är ju varför kommer det inte kort varje vecka? Nvidia lyckas ju skicka ut kort hela tiden, bara kolla Scan och 3080/3090 i lager tråden. Dimper ju ner 100-tals kort i vecka i Sverige numera.

Nvidia var ju de första som satte sig i skiten, så efter det är det ju bara damage control och de sköt ju upp 3070 lanseringen med 2 veckor och var väl ingen direkt som vart ledsen för det då de hade betydligt fler kort på den lanseringen än vid 3080/3090. AMD måste ju ha sett allt skit som Nvidia tagit emot för att de har så få kort kontra efterfrågan, sedan kommer de och gör ännu sämre ifrån sig, finns ju inga som helst ursäkter för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Källa på det? Har en bokning sen en månad tillbaka (och nej, inte på ett ASUS-kort eller modell med intropris) som fortfarande inte är på väg.

Beställde ett och fick det på mindre än en månad. Oktober till november.
Min polare beställde ett Zotac och fick det på ungefär 2-3 veckor, en annan polare beställde ett XC3 ungefär en vecka eller två efter mig, även han har fått sitt kort. Beror helt på vilken modell man väljer att gå på.

Köpte från Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Ah fast dom säljer inte på +/- för då hade inte bolaget överlevt. Tänk lite

HALLÅ?
Nvidia lever på att sälja chippen till partnertillverkare och deras enterprise sida för maskininlärning/ai.

Kostnaden för att sälja fe korten till +/- 0 syns inte ens i deras resultatrapport.
Väl värt det för att kunna lura konsumenter med ett orimligt MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Frågan är ju varför kommer det inte kort varje vecka? Nvidia lyckas ju skicka ut kort hela tiden, bara kolla Scan och 3080/3090 i lager tråden. Dimper ju ner 100-tals kort i vecka i Sverige numera.

Inte omöjligt att det ser ut likadant för AMD och partnerkortstillverkare *två månader efter release* heller.

Skrivet av Nekrol:

Beställde ett och fick det på mindre än en månad. Oktober till november.
Min polare beställde ett Zotac och fick det på ungefär 2-3 veckor, en annan polare beställde ett XC3 ungefär en vecka eller två efter mig, även han har fått sitt kort. Beror helt på vilken modell man väljer att gå på.

Köpte från Inet.

Grattis, jag väntar fortfarande på mitt MSI från Inet. Mer än 4 veckor efter beställning.
Och att normalisera en månad som någon slags acceptabel leveranstid känns inte heller riktigt rätt - inte minst i jämförelse med AMD, eftersom de bokstavligen släppt sina partnerkort idag. Vi får återigen se hur det ser ut om 1-2 månader, vad tillgången över tid faktiskt kommer vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Vilket samtidigt är lite bs, för det säljs till +/- noll i vinst och i super begränsat antal. Att sedan använda det som referenspris för tredjepartstillverkarna är BS.

Rent lurendrejeri på den biten.

Att de säljs till +/- noll är ett jävla rykte. Vilket med största sannolikhet är falskt. Varför nu detta skulle spela någon roll för dig som konsument.
Och det är inte lika begränsat antal som AMDs referenskort, Nvidia brukar sälja sina FE ett tag för att sedan sluta producera. De kanske stannar produktion för FE i sommar.
Faktum är att de går att köpa för referenspris.

Permalänk
Medlem

Efter ljusskenet efter stenen som lös upp delar av Sverige på himmeln så såg jag på nyheterna entusiaster som var ute och letade efter nedslag/liten sten. Jag log och tänkte "lycka till"...

Nu efter AMD:s lansering har jag fått nytt perspektiv. De hade i alla fall en liten chans att hitta till skillnad från oss.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nekrol:

Beställde ett och fick det på mindre än en månad. Oktober till november.
Min polare beställde ett Zotac och fick det på ungefär 2-3 veckor, en annan polare beställde ett XC3 ungefär en vecka eller två efter mig, även han har fått sitt kort. Beror helt på vilken modell man väljer att gå på.

Köpte från Inet.

Yep. Jag beställde mitt på en torsdag och fick det måndagen efter. Zotac. Det finns absolut möjligheter att få tag på ett, så länge man inte ska ha Asus och MSI som folk av någon anledning flockas till som får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du kan ju beställa dem, så varför inte? Bara för att Asus tar överpris behöver inte Sapphire göra det.

Haha ja det är ju sant. Men det förklarar inte varför de tar samma pris för TUF 6800 som proshop för för TUF 6800XT.
Så som du sa, man ska nog snabba sig med att beställa om man nu vill ha ett 6800XT.

Nitro+ blir ju lite rimligare för 9.000 istället för 10.000. Även om det fortfarande är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Yep. Jag beställde mitt på en torsdag och fick det måndagen efter. Zotac. Det finns absolut möjligheter att få tag på ett, så länge man inte ska ha Asus och MSI som folk av någon anledning flockas till som får.

ASUS förstår jag personligen inte riktigt heller, men MSI är billigast för en godkänd variant (Ventus 3X OC) i dagsläget.

Visa signatur