Permalänk

Utsatt för en DoS/DDoS-attack

Blev igår antingen DoSad/DDoSad via ett Xbox LIVE Party, nätet bara dog och de tog en 15-30min för att få igång det igen. Liraren som var i partyt när mitt nät dog är tydligen känd för "plocka ut ip-adresser" och DDoSa, ringde idag till min bredbandsleverantör och de hade ingen aning om vad de var och kunde ej heller hjälpa mer än att ge mig ett betalnr. Så då är min fråga; kan jag se detta i min router från D-Link om vad som hände igår genom loggar t.ex? Har även googlat mig fram till att man bör polisanmäla DDoS attacker, vad de nu kommer att leda till.

Av det lilla jag har läst så verkar en DDoS vara en mer avancerad attack där flera datorer attackerar medans en DoS endast har en dator.

Permalänk
Medlem

Tråkigt värre. Dock håller MS (bland andra) på att fasa ut direktanslutning till chatter just för att lösa detta problem.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-11-03-microsoft-t...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

DDoSningen bara fortsätter, tydligen så kan de få reda på IP via Twitch med. Ingen som vet om jag kan hitta loggar på attackerna i en D-Link router?

Permalänk
Medlem

Skaffa en VPN och använd den när kör Xbox live.
Kontakta din IP leverantör och säg att du behöver en ny IP address.
Din externa IP address ska ju egentligen vara dynamisk så att man får olika lite då och då men i praktiken får man oftast samma hela tiden.
Det kan ju också vara så att något på ditt nätverk har blivit kapat, som t.ex. routern, och det därför du har problem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

DDoS-attackerna bara fortsätter har fan gett upp hoppet om att lösa detta. Finns det inget program man kan installera så att man ska se tidpunkt för attackerna och eventuellt IP. Ska skaffa VPN, men problemet är ju dock att jag måste koppla in min dator till Xbox:en för att den ska få en VPN och i dagsläget har jag bara en dator och de är lite otympligt, att köpa en till dator för att få VPN till Xboxen är ju inte heller aktuellt.

Permalänk
Medlem

Rapportera snubben på xbox live så att han blir bannad och sluta spela med honom.
Be din ISP att få byta IP pga återkommande DDOS mot din ip.

Det är nog inget att polisanmäla, det kommer att läggas ner.
Snubben hyr säkert en "booter" tjänst av någon som har kapat tusentals osäkra IOT enheter på nätet som används för DDOS attacker mot betalning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RCA56:

Det är nog inget att polisanmäla, det kommer att läggas ner.

Tråkig attityd, man ska givetvis polisanmäla ändå. Försök att se det i ett lite större perspektiv.

Permalänk
Medlem

Stäng av din router över natten om du har möjlighet. Då kan du få en ny ip adress nästa dag, dock beroende på din internetleverantör.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tråkig attityd, man ska givetvis polisanmäla ändå. Försök att se det i ett lite större perspektiv.

Det kostar bara resurser av polisens pappersvändare, det finns inga bevis och även om dom får loggar så är brottet ringa och dom kan inte göra något med loggarna.

Men visst i absolut bästa fall om 10 eldsjälar orkar bry sig och spendera timmar på fallet så kanske några abuse rapporter går vidare från ISP med giltig polisanmälan bakom som av någon anledning inte lagts ner till alla ISPer med kapade IOT enheter världen över och om dom inte åker i papperskorgen så kanske någon i bästa fall får ett brev hem att deras internet uppkoppling begränsats pga missbruk/attacker och att dom måste åtgärda sina enheter.

Inget av det kommer att hända dock om det inte är något seriöst. Det är därför scriptkiddies kan hålla på.

För att sätta detta i ett realistiskt perspektiv så är det ungefär som att anmäla någon som tjuvplingar på dörren eller busringer lite.
Ingen energi kommer att läggas på att gå till botten med detta det finns mycket viktigare saker att göra!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RCA56:

Det kostar bara resurser av polisens pappersvändare, det finns inga bevis och även om dom får loggar så är brottet ringa och dom kan inte göra något med loggarna.

Men visst i absolut bästa fall om 10 eldsjälar orkar bry sig och spendera timmar på fallet så kanske några abuse rapporter går vidare från ISP med giltig polisanmälan bakom som av någon anledning inte lagts ner till alla ISPer med kapade IOT enheter världen över och om dom inte åker i papperskorgen så kanske någon i bästa fall får ett brev hem att deras internet uppkoppling begränsats pga missbruk/attacker och att dom måste åtgärda sina enheter.

Inget av det kommer att hända dock om det inte är något seriöst. Det är därför scriptkiddies kan hålla på.

För att sätta detta i ett realistiskt perspektiv så är det ungefär som att anmäla någon som tjuvplingar på dörren eller busringer lite.
Ingen energi kommer att läggas på att gå till botten med detta det finns mycket viktigare saker att göra!

Som sagt, se det i ett större perspektiv - du verkade missa det helt. Nej, det realistiska är inte att någon åker dit för det och det är inte bara därför man ska anmäla. Alla brott ska anmälas oavsett hur stora, och hur små. På det sättet får myndigheten in viktig statistik om vart man behöver sätta in resurser snarare än förlita sig på ett osäkert mörkertal.

Permalänk

Jag gör helt enkelt en polisanmälan imorgon då varken Telia eller Xbox gör något åt saken, trots rapporteringar. De måste ju få ett stopp! Ska väl inte behöva sätta upp ett NASA-nätverk för att få slut på att bli DDOSad 1-2ggr per dag. Till dig som skrev att jag ska stänga av routern för att byta IP, har troligtvis bytt IP fem gånger men de hittar mig igen trots att jag inte spelar eller joinar deras party.

Permalänk
Skrivet av RCA56:

Det kostar bara resurser av polisens pappersvändare, det finns inga bevis och även om dom får loggar så är brottet ringa och dom kan inte göra något med loggarna.

Men visst i absolut bästa fall om 10 eldsjälar orkar bry sig och spendera timmar på fallet så kanske några abuse rapporter går vidare från ISP med giltig polisanmälan bakom som av någon anledning inte lagts ner till alla ISPer med kapade IOT enheter världen över och om dom inte åker i papperskorgen så kanske någon i bästa fall får ett brev hem att deras internet uppkoppling begränsats pga missbruk/attacker och att dom måste åtgärda sina enheter.

Inget av det kommer att hända dock om det inte är något seriöst. Det är därför scriptkiddies kan hålla på.

För att sätta detta i ett realistiskt perspektiv så är det ungefär som att anmäla någon som tjuvplingar på dörren eller busringer lite.
Ingen energi kommer att läggas på att gå till botten med detta det finns mycket viktigare saker att göra!

Jag har faktiskt ett klipp från en av DDoSarnas stream där de klart och tydligt säger att de ska försöka ta reda på min IP och kicka mig offline, detta borde väl ge något?