Permalänk
Medlem

Prisgaranti är borta.

Lite varning, hade tänkt handla på Elgiganten eftersom de tidigare haft en prisgaranti som gjorde att man fick tillbaka pengar om de själva sänkte priset inom en månad. Detta verkar borttaget från hemsidan nu.

Var ska man handla istället? Finns det andra som har prisgaranti typ 30 dagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Lite varning, hade tänkt handla på Elgiganten eftersom de tidigare haft en prisgaranti som gjorde att man fick tillbaka pengar om de själva sänkte priset inom en månad. Detta verkar borttaget från hemsidan nu.

Var ska man handla istället? Finns det andra som har prisgaranti typ 30 dagar?

https://www.elgiganten.se/cms/kundtjanst-prisgaranti/prisgara... Denna ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Innan kunde man tydligen utnyttja prisgarantin i 30 dagar. Nu har de ändrat så att det bara gäller precis när man köper varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Innan kunde man tydligen utnyttja prisgarantin i 30 dagar. Nu har de ändrat så att det bara gäller precis när man köper varan.

Aha. Då är jag med

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Innan kunde man tydligen utnyttja prisgarantin i 30 dagar. Nu har de ändrat så att det bara gäller precis när man köper varan.

Det TS menar är att om Elgiganten genomför en prissänkning inom 30 dagar så får man den mellanskillnaden åter.
Inte gentemot andra affärer.

Det jag undrar är om dom höjer priset. Ska man skicka en faktura till kunden då? hmmm.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Det var någon annan här som tog kontakt med kundservice och fick då mellanskillnaden tillbaka, men det var inget som de normalt gör. Annars har Netonnet och Mediamarkt prisgaranti i 30 dagar. Jag har frågat bägge företagen angående detta.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att de har öppet köp i 50 dagar då (klubbmedlem, annars 30 har jag för mig). Säger de nej lämnar man bara tillbaka varan och köper den hos konkurrenten för det bättre priset

Permalänk
Medlem

Inte helt borta iaf https://www.komplett.se/kundservice/ och kolla FAQ "Prismatchning". Känns dock inte som lika bra villkor som var vanligare för några år sedan som du säger.

Det bästa du kan göra är väl dock att gratis gå med i "Woilà" (som Klarna tydligen köpt nyligen vilket visar på att dem tror på tjänsten). Ladda ner Woilà-appen på mobilen och registrera dig så kommer den automatiskt säga till när du tex köpt något och samma butik sänker priset, eller om butiken du handlat hos har prisgaranti och den hittar ett bättre pris. Appen kontaktar för köpet lämplig support automatiskt och hjälper dig att spara pengar. Den appen har sparat mig minst 3 000 kronor på några månader.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag var inne och frågade i butiken för någon vecka sedan om man fick tillbaks mellan skillnaden när de sänker priset till Black Friday fick till svar att det får man inte.

Sen har de ju öppet köp men missbrukar man det kan det ju bli så att de drar in den förmånen för dig som kund.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The_St1g:

Det TS menar är att om Elgiganten genomför en prissänkning inom 30 dagar så får man den mellanskillnaden åter.
Inte gentemot andra affärer.

Det jag undrar är om dom höjer priset. Ska man skicka en faktura till kunden då? hmmm.

Det är väl bara en pragmatisk lösning på att man får lämna tillbaka saker i 30 dagar även om man använt dem. Om kunderna utnyttjar det och sedan köper en ny till lägre pris så förlorar Elgiganten mer på det än att bara betala tillbaka mellanskillnaden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Netonnet verkar ha 30 dagar mot sig själva som Elgiganten hade tidigare, handlar där istället.

Kompletts garanti verkar ju rätt dålig då den inte gäller vid rea som black friday etc, blir ju nästan värdelös då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Netonnet verkar ha 30 dagar mot sig själva som Elgiganten hade tidigare, handlar där istället.

Kompletts garanti verkar ju rätt dålig då den inte gäller vid rea som black friday etc, blir ju nästan värdelös då.

Jag gillar NoN men deras prismatchning är lite löjlig, jag hade köpt en produkt som blev sänkt procentuellt ganska stort med närmare 20% och frågade om dom ville matcha så var det helt omöjligt, fick lämna tillbaka och dom var tvungen att sälja som fyndvara vilket var lite tråkigt. Hade tyckt NoN kunde förbättra sig rejält om man kunde matcha mot konkurrenter men det är deras val.

Permalänk
Medlem

Har de öppet köp så köp bara en ny till det nya priset och gå tillbaka med den med det gamla kvittot. Eller kanske bara hota med att göra det så får du nog mellanskillnaden tillbaka om än kanske på ett tillgodokvitto. Netonnet har jag aldrig behövt krångla med. rekommenderas!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Aldrig förstått det här med att få prismatchning i efterhand... Priset är ju det det är när man köper det, uppenbarligen har man ju varit villig att betala den summan då.
Väldigt märkligt
Bara en ot:fundering

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Aldrig förstått det här med att få prismatchning i efterhand... Priset är ju det det är när man köper det, uppenbarligen har man ju varit villig att betala den summan då.
Väldigt märkligt
Bara en ot:fundering

Med det argumentet behöver man ju inte prismatchning alls. Och jag kan också tycka att det är en onödig funktion. Precis lika onödig som att få lämna tillbaka i 30 dagar även om man använt produkten. Men nu är det ju de själva som sätter sina villkor, och då får de också leva med dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Med det argumentet behöver man ju inte prismatchning alls. Och jag kan också tycka att det är en onödig funktion. Precis lika onödig som att få lämna tillbaka i 30 dagar även om man använt produkten. Men nu är det ju de själva som sätter sina villkor, och då får de också leva med dem.

Prismatchning är väl någon form av prutande, men ändå märkligt att höra av sig till en affär och säga jag kan köpa här billigare.
Speciellt om man är i en fysisk affär och hänvisar till internet.

Undrar om priserna hade sänkts eller det blivit högre vinst om folk hade slutat med allt sådant trams. Mest troligt högre vinst.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Aldrig förstått det här med att få prismatchning i efterhand... Priset är ju det det är när man köper det, uppenbarligen har man ju varit villig att betala den summan då.
Väldigt märkligt
Bara en ot:fundering

Bara för att man var beredd att betala ett visst pris betyder det inte att man uppskattar att så att säga gratis få mer pengar i plånkan om man säger så... Utnyttjade nyligen detta när det gäller köp av en G-Shock klocka, köpte den för 2800 Kr, hittade den sedan för 2400Kr på ett annat ställe, frågade då återförsäljaren om de kunde matcha det priset och ge tillbaks 400 kr om inte skulle jag utnyttja öppet köp rätten. De gav med sig och gav tillbaks 400 kr. Så det var enkla pengar utan någon större ansträngning bara ett par e-mail så var det klart....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Aldrig förstått det här med att få prismatchning i efterhand... Priset är ju det det är när man köper det, uppenbarligen har man ju varit villig att betala den summan då.
Väldigt märkligt
Bara en ot:fundering

Det är en naturlig följd av, och optimering av, att utnyttja öppet köp!

Du kan ju emulera prismatchingen genom att lämna tillbaka varan, men att butiken gör det direkt är mer effektivt.