Kan man köra någon Xbox handkontroll utan att behöva köpa till en adapter till sin PC?

Permalänk
Medlem

Kan man köra någon Xbox handkontroll utan att behöva köpa till en adapter till sin PC?

Hej!

Tänkte ta upp intresset för att lira både hockey och fotbollsspel på datorn och skulle vilja ha en trådlös Xbox kontroll, men dels tycker jag de nästan heter detsamma och jag är osäker på om man måste ha en adapter isåfall? Följer det med en adapter i något paket?

Väldigt vilsen men sugen på sportspel igen.

Ha en trevlig fredag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Om du har bluetooth på moderkortet så funkar det, så länge du inte köper en eldre begagnad kontroll utan BT.

Annars finns det paket: https://www.netonnet.se/art/gaming/rattar-och-kontroller/hand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Om du har bluetooth på moderkortet så funkar det, så länge du inte köper en eldre begagnad kontroll utan BT.

Annars finns det paket: https://www.netonnet.se/art/gaming/rattar-och-kontroller/hand...

Tack för snabbt svar, tyvärr ingen blåtand på modermodemet. Men det pakeket verkar ju helt okej för att lira lite sportspel. Vet inte hur jag missat det, tack för länken!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av RunRookieRun:

Om du har bluetooth på moderkortet så funkar det, så länge du inte köper en eldre begagnad kontroll utan BT.

Annars finns det paket: https://www.netonnet.se/art/gaming/rattar-och-kontroller/hand...

Räcker det inte om du har en USB adapter med bluetooth på?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att koppla in via en usbkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Dongel funkar, BT funkar och kabel funkar. Dongel är mer stabil än BT och du kan koppla flera kontroller samtidigt och så, sannolikt aningen mindre lagg också, men för en kontroll duger BT rätt bra. Kabel funkar ju också, men det är förstås mindre smidigt.

Permalänk

okok, fick det ändå inte att fungera hemma, fast jag försökte synka ihop allt.. kontrollen står och bara laddar "men datorns" usb bluetooth hittar inte den alls? några som har några förslag på vad man kan göra om man inte vill köpa xbox dongeln eller spela med sladd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WitchDoctor91:

okok, fick det ändå inte att fungera hemma, fast jag försökte synka ihop allt.. kontrollen står och bara laddar "men datorns" usb bluetooth hittar inte den alls? några som har några förslag på vad man kan göra om man inte vill köpa xbox dongeln eller spela med sladd?

Du behöver sätta kontrollen i parningsläge, har för mig att det innebär att hålla inne den lilla knappen tills lampan börjar blinka, men det är bäst du kollar upp hur man väljer att den ska försöka para via BT.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du behöver sätta kontrollen i parningsläge, har för mig att det innebär att hålla inne den lilla knappen tills lampan börjar blinka, men det är bäst du kollar upp hur man väljer att den ska försöka para via BT.

ja men det har jag gjort att den har börjat blinka,
jaha parläge det visste jag inte har försökt googla men det var en ganska enkel video vissade inte så mkt om man "fick" problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

okok, fick det ändå inte att fungera hemma, fast jag försökte synka ihop allt.. kontrollen står och bara laddar "men datorns" usb bluetooth hittar inte den alls? några som har några förslag på vad man kan göra om man inte vill köpa xbox dongeln eller spela med sladd?

Vilken kontroller har du exakt?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vilken kontroller har du exakt?

xbox one kontroller

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av WitchDoctor91:

xbox one kontroller

Alla Xbox One-kontroller har inte stöd för Bluetooth. Den övre på bilden har inte Bluetooth-stöd.

Permalänk

men länken går inte att trycka kan du skicka igen :)?

Permalänk

men hur vet jag om min kontroller har stöd elleer inte?
denna kontroller är typ sen xbox one kom ut i butik

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av WitchDoctor91:

men hur vet jag om min kontroller har stöd elleer inte?
denna kontroller är typ sen xbox one kom ut i butik

Om den ser ut som handkontrollen ovan, det vill säga med en högblank plast runt "Xbox-knappen" är det den äldsta typen som inte har Bluetooth-stöd. Om din kontroll är från Xbox One-lanseringen är den med största sannolikhet den gamla typen utan stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

men hur vet jag om min kontroller har stöd elleer inte?
denna kontroller är typ sen xbox one kom ut i butik

Kontrollerna från och med X/S har stöd för BT vad jag vet och det ser man på färgen då hela "faceplaten" är samma färg runt xbox märket, de andra är svarta där och har ej BT

Permalänk
Skrivet av JonasT:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/Xbox_One_Wireless_Controller_%28Model_1697%29_%2850634403513%29.jpg/1920px-Xbox_One_Wireless_Controller_%28Model_1697%29_%2850634403513%29.jpg

Om den ser ut som handkontrollen ovan, det vill säga med en högblank plast runt "Xbox-knappen" är det den äldsta typen som inte har Bluetooth-stöd. Om din kontroll är från Xbox One-lanseringen är den med största sannolikhet den gamla typen utan stöd.

tack Jonas