Tillfälligt burkigt ljud från skärm

Permalänk
Medlem

Tillfälligt burkigt ljud från skärm

Hej,

Jag har en Samsung C43J890 skärm med inbyggd kvm-switch och ljudutgång. Högtalarna har jag kopplat till skärmen så att ljudkällan ändras med kvm-switchen i skärmen.

Ibland har jag däremot problem med att ljudet plötsligt blir väldigt burkigt men det försvinner om jag använder skärmens knappar för att slå av och på ljudet. Vet någon hur jag kan lösa det? Det har varit så sedan jag köpte den några månader sen men har inte riktigt haft tid att fixa till det.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns nog ingen "gör-så-här-tryck-på-den-där-knappen-fix" utan den här typen av problem är något man brukar få lära sig leva runt, med den metod du själv upptäckt. AV/På eller "norsk reset" som det brukar kallas. Men testa att ändra i Windows också och se om du kan påverka ljudet där. Kanske går snabbare att nolla norskt där istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns nog ingen "gör-så-här-tryck-på-den-där-knappen-fix" utan den här typen av problem är något man brukar få lära sig leva runt, med den metod du själv upptäckt. AV/På eller "norsk reset" som det brukar kallas. Men testa att ändra i Windows också och se om du kan påverka ljudet där. Kanske går snabbare att nolla norskt där istället?

Är det inget man kan begära service på? Det är väldigt störande att få justera det titt som tätt och det funkar bara på de fysiska knapparna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mkl:

Är det inget man kan begära service på? Det är väldigt störande att få justera det titt som tätt och det funkar bara på de fysiska knapparna.

Du kan alltid begära service, reklamera eller hävda garanti. Det kan ju vara så att det är ett komponentfel och att det finns en serviceplan och du får en skärm som fungerar som väntat. Fast det kan också vara något som kan härledas till ditt handhavande och den utrustning du kopplar på. Så en felsökning kan sluta med att du blir debiterad kostnaderna. Eller bara få tillbaka skärmen utan åtgärd.

Detta utöver bekymren att packa skärmen, skicka till service och vara utan skärm den tiden den är borta. Beroende på service-rutinen kan det också vara så att du skickar in skärmen till service och får en ny skärm som tidigare genomgått service med en gång.