Tv på avbetalning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Du tar ju själv upp ett bra exempel, bara för att man blir sjukskriven i sex månader så ska man kanske inte bara klara sig "nätt och jämnt" utan känna att det ekonomiska är i alla fall inget problem, så nu kan jag fokusera på att bli frisk utan oro över ekonomin.

Jag blev tvungen att köpa ut min sambo i samma veva dock, så känner spontant att det var ett väldigt worst case man inte ska behöva ta tak för

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag blev tvungen att köpa ut min sambo i samma veva dock, så känner spontant att det var ett väldigt worst case man inte ska behöva ta tak för

Det inträffade ju faktiskt för dig, så jo, man bör ha höjd för att hantera trista situationer som kan uppstå. Hade du dessutom haft oturen att ha en oförstående arbetsgivare så hade du blivit uppsagd när du blev sjuk och nerstämd, så även om det som hände dig säkerligen var trist så var det inte något worst-case scenario.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Det inträffade ju faktiskt för dig, så jo, man bör ha höjd för att hantera trista situationer som kan uppstå. Hade du dessutom haft oturen att ha en oförstående arbetsgivare så hade du blivit uppsagd när du blev sjuk och nerstämd, så även om det som hände dig säkerligen var trist så var det inte något worst-case scenario.

Man kan inte bli uppsagd för att man är sjukskriven/nedstämd.

Hur fan är det inte ett worst-case scenario? Jag hade ju iofs kunnat dött, men då hade jag inte heller behövt bry mig om ekonomin heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man kan inte bli uppsagd för att man är sjukskriven/nedstämd.

Tror du på jultomten också? Jag har sett det hända ett antal gånger..., brukar heta att man "kommit överens om att gå skilda vägar".

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Tror du på jultomten också? Jag har sett det hända ett antal gånger..., brukar heta att man "kommit överens om att gå skilda vägar".

Om man inte står upp för sin rätt får man skylla sig själv.

Klart vissa företag kommer försöka, betyder inte att de har rätt till det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har man inte buffert för att kunna köpa något relativt billigt som en TV så bör man tänka om hur man sparar. Har aldrig köpt något på kredit (utöver huset, bolån) och kommer aldrig göra det.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag försöker alltid att undvika avbetalningar, sparar hellre pengar tills jag har råd. Men ibland vill jag ha saker igår och då har jag tagit avbetalning.

Jag avskyr avbetalning så när jag tar en betalar jag alltid mycket mer än vad jag behöver betala för att bli av med det snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag brukar gå efter tanken att behöver jag ta ett lån för att köpa något så har jag inte råd med det just då! :). Tar man ett lån så lever man dessutom under illusionen av att man har pengar till annat som man egentligen inte har. Svårt att förklara, men jag tror att du fattar.

Men det är jag.

Dock så är bolån och till viss del billån exkluderade från de tankesätten då jag behöver de för att klara min vardag. Need to have vs nice to have.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har man ett fast jobb med liten chans att bli sparkad/permitterad och man har råd med månads kostnaden så förstår jag varför man inte skulle vara ok med det? Med Klarna iallafall så kan man välja hur mycket man vill betala. Om jag skulle köpt en tv och betalat av den under 6 månader-1 år så känner jag ändå att jag själv skulle ha fått ut det värdet jag vill ha av den. Så länge man har koll på sin ekonomi så förstår jag inte heller hur man skulle hamna på lyxfällan direkt.

Personligen så gör det 0 skillnad att köpa något än att ha det på avbetalning, gör ingen skillnad över hur jag använder en produkt.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en TV som jag inte hade råd till direkt. Skulle inte köpt någon underhållning på den sortens kredit faktiskt. Om någons ekonomiska situation inte tillåter dem att lägga ut pengarna för en TV direkt så är ekonomin inte stark nog för att överleva en kortare period problem, speciellt inte med ytterligare en fast kostnad. Om det har varit för jobbigt att spara ihop 20000 fram tills nu så kommer en fast kostnad på 900 (som i tidigare exempel) vara jobbig, även utan några potentiella ekonomiska problem.

Säg att man blir av med jobbet. Då kan den löpande kostnaden på 900 kr/månaden helt förstöra vardagen, i alla fall om man inte hade så mycket pengar liggande att man kunde köpa TVn kontant.

Om det har varit för jobbigt att spara innan så kommer det vara jobbigt att betala löpande också. Skillnaden är att man inte ökar sin ekonomiska risk genom att spara.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Du verkar ha en låg ribba för vad som är "usla människor". Personen kanske har psykiska problem eller missbruksproblem. Om man till exempel har bipolär sjukdom och hamnar i en manisk period kan det ofta resultera i att man shoppar loss långt över sin plånboks kapacitet vilket i sin tur kan leda till att det skiter sig och man hamnar hos fogden. Är man en usel människa för det?

Absolut inte, men om vi pratar om en människa utan psykisk ohälsa, med fast jobb, ordnad ekonomi, har pengar över varje månad, som vill köpa en sak på avbetalning utan att vänta. usel var ett fel uttryck, ursäkta.
Men ja du borde fatta grejen.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

jag tycker det som @Sando skrev var mycket vettigt. personligen tycker jag att om man sitter i en situation där man inte har råd att köpa en (vanlig) TV kontant så borde man inte titta på TV-apparater alls, utan man borde försöka spara ihop en vettig buffert. möjligen att man plockar på sig någon enklare, kanske begagnad, modell då under tiden man sparar.

har man däremot råd och det handlar om att hålla pengarna investerade eller något sådant så verkar det betydligt vettigare, även om jag personligen förmodligen hade valt att köpa den kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man kan inte bli uppsagd för att man är sjukskriven/nedstämd.

Hur fan är det inte ett worst-case scenario? Jag hade ju iofs kunnat dött, men då hade jag inte heller behövt bry mig om ekonomin heller.

haha jag tänkte lägga in den, du kan ju dö. Men du hann före

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har bara dåliga erfarenheter av avbetalningar och krediter.. det gick så långt att jag fick en god man.. det tog ett år innan hon lyckades lösa alla mina krediter och avbetalningar..

Det var 10 år sedan. inte en enda kredit sedan dess.

Permalänk
Medlem

Har hänt jag tagit avbetalning, som nu när jag köpte projektorn som kostade 30 papp, men betalade av den på 3 räkningar... ville inte ta från sparkontot, svårt att betala "tillbaka" där lika snabbt, plus vill ha det till ifall det händer nåt oförberett...
Men kan tänka att vissa har svårt att betala av snabbt vid avbetalning... kolla lyxfällan... skrämmande! Borde vara förbjudet att ta lån så lätt, till ockerhöga räntor dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Har hänt jag tagit avbetalning, som nu när jag köpte projektorn som kostade 30 papp, men betalade av den på 3 räkningar... ville inte ta från sparkontot, svårt att betala "tillbaka" där lika snabbt, plus vill ha det till ifall det händer nåt oförberett...
Men kan tänka att vissa har svårt att betala av snabbt vid avbetalning... kolla lyxfällan... skrämmande! Borde vara förbjudet att ta lån så lätt, till ockerhöga räntor dessutom!

Ja men tar någon på avbetalning antar jag bara att man vill betala av det snabbare och innan tiden?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte kunna ta en TV, dator etc på avbetalning? Det avgör man väl helt och hållet själv eller är folk inte kapabla att göra den bedömningen?

Folk som säger "amen lol du kan inte ta x produkt på avbetalning bättre att spara". Om man själv känner att man har råd fast via delbetalning och räknat ut den ökade månadskostnaden så förstår jag verkligen inte vad problemet är. Det kanske är en avgift på typ 30kr per månad men ofta så gott som 0 i ränta, då tror jag att man kan vara helt okej med typ 300kr extra.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Varför skulle man inte kunna ta en TV, dator etc på avbetalning? Det avgör man väl helt och hållet själv eller är folk inte kapabla att göra den bedömningen?

Folk som säger "amen lol du kan inte ta x produkt på avbetalning bättre att spara". Om man själv känner att man har råd fast via delbetalning och räknat ut den ökade månadskostnaden så förstår jag verkligen inte vad problemet är. Det kanske är en avgift på typ 30kr per månad men ofta så gott som 0 i ränta, då tror jag att man kan vara helt okej med typ 300kr extra.

Håller med dig.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Varför skulle man inte kunna ta en TV, dator etc på avbetalning? Det avgör man väl helt och hållet själv eller är folk inte kapabla att göra den bedömningen?

Folk som säger "amen lol du kan inte ta x produkt på avbetalning bättre att spara". Om man själv känner att man har råd fast via delbetalning och räknat ut den ökade månadskostnaden så förstår jag verkligen inte vad problemet är. Det kanske är en avgift på typ 30kr per månad men ofta så gott som 0 i ränta, då tror jag att man kan vara helt okej med typ 300kr extra.

Tänk på att hälften av alla är dummare än genomsnittet.
Det finns en ansenlig mängd människor som inte förstår sig på ränta och risk. Gick du inte i högstadiet med någon som inte fattade procent?

Och sen finns det såna som du som tror att dom inte betalar ränta när dom betalar en fast månadsavgift för att få låna pengar, trots att det är därför EU lagstadgar om effektiv jämförelseränta som innefattar ”avgifter”.

Vissa förstår ju inte alls att det finns en risk i att ta ett lån. Det är väl jättebra att det gapas lite om sånt i en sån här tråd? Dom 400 000 svenskar som sitter i knät på fogden borde fått höra det. Det är nog ett gäng till som blev arbetslösa i våras som inte kan betala för soffan nu, som aldrig trodde restaurangbranschen skulle dö.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Tänk på att hälften av alla är dummare än genomsnittet.
Det finns en ansenlig mängd människor som inte förstår sig på ränta och risk. Gick du inte i högstadiet med någon som inte fattade procent?

Och sen finns det såna som du som tror att dom inte betalar ränta när dom betalar en fast månadsavgift för att få låna pengar, trots att det är därför EU lagstadgar om effektiv jämförelseränta som innefattar ”avgifter”.

Vissa förstår ju inte alls att det finns en risk i att ta ett lån. Det är väl jättebra att det gapas lite om sånt i en sån här tråd? Dom 400 000 svenskar som sitter i knät på fogden borde fått höra det. Det är nog ett gäng till som blev arbetslösa i våras som inte kan betala för soffan nu, som aldrig trodde restaurangbranschen skulle dö.

Där instämmer jag, dock tycker jag i skolan att dom borde gå igenom mer när det kommer till räntor, avgifter osv. och hur det fungerar. För som du säger så finns det ju ganska många människor i Sverige som är hos fogden.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Varför skulle man inte kunna ta en TV, dator etc på avbetalning? Det avgör man väl helt och hållet själv eller är folk inte kapabla att göra den bedömningen?

Folk som säger "amen lol du kan inte ta x produkt på avbetalning bättre att spara". Om man själv känner att man har råd fast via delbetalning och räknat ut den ökade månadskostnaden så förstår jag verkligen inte vad problemet är. Det kanske är en avgift på typ 30kr per månad men ofta så gott som 0 i ränta, då tror jag att man kan vara helt okej med typ 300kr extra.

Problemet är oftast inte de extra räntorna och kreditavgifterna (i alla fall inte längre), utan att folk överkonsumerar. TS kompis funderar på att köpa en tv för 20 000kr trots att inte har råd att köpa den kontant, och trots att han kan få en helt tillräcklig tv för en fjärdedel av priset. Han har uppenbarligen inte förståelse för relativt värde och opportunity cost.

Du frågade om människor inte är kapabla att göra den bedömningen. Tyvärr är en stor del av de som köper på avbetalning inte kapabla till det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Problemet är oftast inte de extra räntorna och kreditavgifterna (i alla fall inte längre), utan att folk överkonsumerar. TS kompis funderar på att köpa en tv för 20 000kr trots att inte har råd att köpa den kontant, och trots att han kan få en helt tillräcklig tv för en fjärdedel av priset. Han har uppenbarligen inte förståelse för relativt värde och opportunity cost.

Du frågade om människor inte är kapabla att göra den bedömningen. Tyvärr är en stor del av de som köper på avbetalning inte kapabla till det.

Mennde måste finnas ofantligt mycket människor som köper på avbetalning som också får ihop det? Dom har inte ens nämnts i denna tråden.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Där instämmer jag, dock tycker jag i skolan att dom borde gå igenom mer när det kommer till räntor, avgifter osv. och hur det fungerar. För som du säger så finns det ju ganska många människor i Sverige som är hos fogden.

Som en person som har insikt i flera relaterade branscher (fintech, konsumentkrediter och inkasso) så kan jag säga att räntorna och avgifterna åtminstone just nu är en mindre sak. Det är konsumtionen i sig som är problemet.

Har du råd att betala 20 000kr för en tv har du också råd att betala 1700kr i ränta och avgifter över 12 månader. Problemet är att många som inte har råd att köpa en tv för 20 000kr väljer att göra det ändå, utan att förstå vad det innebär i framtiden.

Tänk bara på följande: TV:n tappar oftast runt halva värdet på ett år. Ändå väljer många att köpa årets modell över fjolårets, trots att utvecklingen på det området går långsamt. Vi är inte rationella varelser, och många klarar inte av att så kallad delayed gratification.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Mennde måste finnas ofantligt mycket människor som köper på avbetalning som också får ihop det? Dom har inte ens nämnts i denna tråden.

Det kan man ju säga om många saker.

Runt 3/4 betalar utan problem (mycket beroende på marknad, ålder, storlek på kredit, ändamål etc), men en hel del betalar också genom olika arrangemang eller via fogden. Men problemet är att krediter kan leda till nya krediter, och sen kan livssituationen ändra. Många som klarar sina avbetalningar i nåt år kan sen sluta klara av dem. Om du har köpt kontant kan du snabbt ändra dina konsumtionsvanor enligt din situation, men köper du på kredit är du bunden till gamla beslut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Problemet är oftast inte de extra räntorna och kreditavgifterna (i alla fall inte längre), utan att folk överkonsumerar. TS kompis funderar på att köpa en tv för 20 000kr trots att inte har råd att köpa den kontant, och trots att han kan få en helt tillräcklig tv för en fjärdedel av priset. Han har uppenbarligen inte förståelse för relativt värde och opportunity cost.

Du frågade om människor inte är kapabla att göra den bedömningen. Tyvärr är en stor del av de som köper på avbetalning inte kapabla till det.

Fast har man bra lön ser jag inga problem att köpa en TV för 20k om man räknar på totalkostnaden och sannolikheten att kunna betala tillbaka enligt t ex en delbetalningsplan. Och man överväger om det är värt den extra kostnaden.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fast har man bra lön ser jag inga problem att köpa en TV för 20k om man räknar på totalkostnaden och sannolikheten att kunna betala tillbaka enligt t ex en delbetalningsplan. Och man överväger om det är värt den extra kostnaden.

Stämmer, om du har en bra lön. Men då har du också möjlighet att spara ihop till en. En kredit kanske inte skadar, men gör du det till ett mönster så stiger dina utgifter rejält genom både överkonsumtion och avgifter/räntor.

Som jag sa tidigare så är de enda vettiga ändamålen för konsumtionskrediter oundvikliga, plötsliga utgifter och tillfällen då du får bättre avkastning på annat håll (vilket är ovanligt).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fast har man bra lön ser jag inga problem att köpa en TV för 20k om man räknar på totalkostnaden och sannolikheten att kunna betala tillbaka enligt t ex en delbetalningsplan. Och man överväger om det är värt den extra kostnaden.

Där är vi ju alla olika visar denna tråden. Jag tycker de är okej om du har tänkt igenom det, räknat på det så att du verkligen har råd att göra det. Medans andra inte tycker så.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Stämmer, om du har en bra lön. Men då har du också möjlighet att spara ihop till en. En kredit kanske inte skadar, men gör du det till ett mönster så stiger dina utgifter rejält genom både överkonsumtion och avgifter/räntor.

Som jag sa tidigare så är de enda vettiga ändamålen för konsumtionskrediter oundvikliga, plötsliga utgifter och tillfällen då du får bättre avkastning på annat håll (vilket är ovanligt).

20k kan ändå vara mycket pengar att bara slänga upp. Har man bra lön har man ju i regel utgifter som återspeglar inkomsten. Känner man att man kan undvara en liten del av det per månad och har behov av ny TV tycker jag det är värt. Frågan antar jag lite beror på vad man har i dagsläget med.

Sen självklart som du säger ska man ju inte bara leva livet och ta på sig allt på avbetalning utan hålla en rimlig nivå, imo. Jag har billån (där jag ligger "plus", bilen är värd mer än lånets belopp), ett privatlån, samt ett mindre lån som betalas av om 2 månader. Skulle jag mot förmodan behöva ta ett till skulle jag plussa på mitt privatlån istället för ett till, eller först och främst se över min UC score/kreditupplysningar om jag tycker jag kan "godkänna" det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Rent generellt ogillar jag att vara fast i avbetalningar som jag inte kan ta mig ur. Sparar hellre ihop och cashar. Sen i 9 fall av 10 är det inte jordens undergång, MEN

Lätt att tänka "men jag har fast tjänst, jag har råd varje månad"

Rätt vad det är blir man sjukskriven och bilen går sönder. Ändå sitter man fast med samma utgifter varje månad. Då är det skönt att veta att man inte överspenderat

Permalänk
Skäggig legend

Avbetalning på någonting som man egentligen inte behöver?
Nej.

Själv har jag köpt två motorcyklar för 60k st samt en bil för 155k UTAN lån. Hur kan man undra med en knegarlön..?
Man drar ner på allt onödigt. Kaffe på pressbyrån, godis, läsk, krogrunda (bara där är 500:-) alkohol överlag är fan dyrt...

Summa summarum, kolla hur mycket pengar som går till onödigt. Klart man ska njuta av saker också, så värdesätter man verkligen Spotify, Netflix, viaplay etc då får man lägga ner 350:- i månaden på det också. Men kom ihåg att efter 3 månader är det en tusing.. många bäckar små...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 