Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk
Medlem

Häftigt grafikkort, men att det marknadsförs mot datorspelande är fan vidrigt.
Värdelös pris/prestanda, och 8k är ju bokstavligen ospelbart.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Administrativ avgift

Fick tag i ett 3090FE men kanske inte passar för min del då jag ska vattenkyla :/ och jag vart avbokad på mina 3080 ordrar med ref PCB T_T

@mastrovious finns det någon direktlänk för 3080? kanske kommer några imorgon?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Fick tag i ett 3090FE men kanske inte passar för min del då jag ska vattenkyla :/ och jag vart avbokad på mina 3080 ordrar med ref PCB T_T

@mastrovious finns det någon direktlänk för 3080? kanske kommer några imorgon?

Nu har jag inte någon referens att plocka ifrån bara sådär. Men vill minnas ifrån någon twitter-tråd att man siktar på att uppdatera sina lager en gång i veckan. Så nästa torsdag (tidigt på morgonen) bör status ändras för det

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är missvisande att kalla detta för "Titan-class". Visst, hårdvarumässigt är det ju så, men den viktigaste delen av ett Titan-kort saknas: drivrutinerna. Nvidia har inga offentliggjorda planer på att låsa upp proffs-drivrutinerna för 3090.

Det innebär i praktiken för en gamer absolut ingenting, men för de som vill nyttja det som ett Titan och köra professionell mjukvara (CAD/vissa 3D-program osv) kommer kortet prestera som vilket gaming-kort som helst, dvs uruselt. 3090 är definitivt inte ett workstation-kort.

Dessutom, i vanlig ordning, är SR-IOV disablat så du kan inte virtualisera med kortet heller. Detta är en ren artificell låsning från Nvidia. Det är bara Quadro som stöder det. Inte p.g.a. hårdvara, det är 100% firmware.

Klassisk segmentering. Man påminns ju om Linus Torvalds uttalande..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Min order godkänd av Inet!!! får imon!

Hoppas det är 2 annars kanske du är sjuk

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

3090 asus strix OC köpt 👌

Från?

Beställde likadant från Webhallen, dock står det bara att 15 st är på väg, vad nu det betyder. Vore ju kul med en estimering samt hur många som faktiskt beställt kortet.

Permalänk
Medlem

Ännu en missad chans testa vr prestanda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hur gick det med era order från webhallen, jag försökte vara snabb men verkar inte som att korten finns i lager men de kanske inte hade några MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO i lager till att börja med?
Någon som lyckades sno åt sig ett sådant kort från webhallen?

Permalänk
Medlem

Kommer den att flaska mitt 486DX66?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Blir lite nyfiken på utmärkelsen som delas ut.
Kan känna ibland att dessa urvattnas lite. Detta kortet får alltså en utmärkelse (utmärkt) trots att det inte egentligen är ett välmotiverat köp för någon köpare som spelar primärt utan det kan vara ett bra köp för en nischad liten grupp...

Sammanfattningen på Sweclockers video om kortet tycker jag blir motstridig (med att kortet får en utmärkelse) och jag ställer mig frågandes till utmärkelsen som verkar baseras på ett sekundärt användningsområde....

Såg du videon? Tycker jonas förklarar väl varför det är en ”utmärkt” produkt och att den är märkligt namnsatt, borde som han säger hetat Titan någonting.

Och eftersom inte hela världen är centrerad runt spel så är det en rätt stor andel användare som trots allt kommer älska detta kort. (Mediaproduktion o.s.v.)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas det är 2 annars kanske du är sjuk

Då hade jag fått flytta ut
Eller bo i förrådet!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@MrShark: Jag såg att de hade 2 stycken i webblager när det drog igång

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fac31:

3090 asus strix OC köpt 👌

Var köpte du strix och fick du ordr bekr?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter"
Jag som trodde att nvidia hade ett ess i rockärmen.

Permalänk
Medlem

Titan har väl aldrig haft gaming-kylare? Samt RTX Titan fanns väl bara hos Nvidia. Så finns ju vissa aspekter som gör detta kort till ett 3090 snarare än RTX Titan Mk2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymlemur:

@MrShark: Jag såg att de hade 2 stycken i webblager när det drog igång

De hade två i webblager fram till kl 14 då togs all lager status bort.
Sedan var det avmarkerat och grått hela tiden fram till korten släpptes.
Jag tror kanske att några interna på webhallen tog dessa kort?

Permalänk
Skrivet av MrShark:

De hade två i webblager fram till kl 14 då togs all lager status bort.
Sedan var det avmarkerat och grått hela tiden fram till korten släpptes.
Jag tror kanske att några interna på webhallen tog dessa kort?

Nej, jag såg 15.01 att det fanns 2 stycken i webblager.

Permalänk
Medlem

@anonymlemur:
okej, kanske någon här berättar om de fick de korten, hade varit intressant att veta
Efter som kortet är gult på min köpsida så missade jag det nog men min order kom in 15.01 enligt systemet men man får hoppas på en bra plats iallafall...

Permalänk
Medlem

@Swedie: vilken butik? jag refreshade inet 15:00 och direkt när asus korten kom upp på sajten första sekunden så stod det 0 i lager på alla modeller och nästa leveransdatum 11/30, det står fortfarande detsamma. Jag mailade dem och frågade om jag fick någon slags "köplats" eftersom jag bokat mitt kort inom den första minuten de kom upp och blir lite orolig att folk som exempelvis bokar kortet nu ett par timmar senare kanske får sitt före mig?

De kunde inte bekräfta att det fanns någon kö så vem vet, kanske spelar det ingen roll vilken tidpunkt man bokar, bara man bokar samma dag så blir det lotto vem som får det? Hade ju såklart hoppats att de loggar tidpunkten så man får ut något av att sitta och trycka f5 och köpa den första minuten grejerna kommer upp på sajten.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på hur grafikrenderingsarkitektur verkar vara mitt i en ganska ordentlig förändring i samband med de nya konsolsläppen så tror jag ändå att så här mycket minne kan bidra till en märkbart bättre prestanda, när arkitekturen väl börjat användas ordentligt.

Att 3080 med extra minne kan genomföra samma sak, okej.
Men när saker börjar bli så här extrema så tänker man ju nästan lite hur det hade sett ut om man cachade spel-SSD:n med GDDR6X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShark:

Hur gick det med era order från webhallen, jag försökte vara snabb men verkar inte som att korten finns i lager men de kanske inte hade några MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO i lager till att börja med?
Någon som lyckades sno åt sig ett sådant kort från webhallen?

Yes fick tag i precis det kortet. Så det fanns åtminstone ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newtones:

Yes fick tag i precis det kortet. Så det fanns åtminstone ett sådant.

Nice! Grattis får jag säga då iallafall
Jag försökte vara snabb men var inte tillräckligt snabb då men vi får tro att det kommer senare.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en bedrägerilansering!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Känns underligt att läsa så många inlägg om att det inte var det dom trodde.

Jag tyckte att det var relativt klart att detta kort skulle vara som ett Titan och inte för spelare utan mera professionellt arbete.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@Newtones: Du vill väl inte ange ditt ordernummer här kanske... men hade varit intressant att veta sista sifrorna på ditt nummer så vi vet var kön börjar

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Dessutom, i vanlig ordning, är SR-IOV disablat så du kan inte virtualisera med kortet heller. Detta är en ren artificell låsning från Nvidia. Det är bara Quadro som stöder det. Inte p.g.a. hårdvara, det är 100% firmware.

Klassisk segmentering. Man påminns ju om Linus Torvalds uttalande..

Ja, kunderna som behöver den funktionaliteten är också villiga att betala för det, annars hade de inte kunnat ta extra betalt.

Linus Torvalds kan ju komma igen när han blivit dominerande på desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Då hade jag fått flytta ut
Eller bo i förrådet!

Jag klarade mig och jag har lagt ut lite över 300k på en lekhus(garage) helt till mig själv och nu ska möbler införskaffas och det lär inte bli billigt det heller. damen har dock börjat grymta lite, du får göra som jag och säga att det ökar värdet på huset

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@MrShark: Kan säga som så att det fanns 2st kort i lager, igår vid midnatt, innan webhallen valde att dölja siffrorna. Bokade på nätet, 15:01 enligt orderbekräftelse, hämtade & betalade i butik. Enligt webhallens lagerstatus på Msi 3090 Gaming X så var 10st fler på väg när jag hämtade ut mitt. Han som stod bakom disken när jag hämtade ut det visste inte hur många som fanns, bara att det var få, och gratulerade mig således.

Permalänk
Medlem

Håller ut tills 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Newtones:

Yes fick tag i precis det kortet. Så det fanns åtminstone ett sådant.

Fick också tag på ett MSI TRIO, dock på Inet.