Skärm fungerar inte efter byte av chassi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Precis! Alltså den lilla kontakten, 1x4 pins, som ansluts till F-Panel. Står "speaker" på den.
Blir att köpa nytt nätaggregat oavsett, då ATX-sladdarna på den nuvarande var för korta för att båda skulle nå 😅

Du behöver inte en ny nätdel av den anledningen för det går att skarva dem eller köpa en förlängning eller i vissa fall har tillverkaren längre om det är en modulär nätdel.
Däremot kan det ju finnas andra anledningar till att byta nätdel men kabellängden är inte nått större problem och du kan ju även testa nätdelen utan att bygga ihop allt i lådan när du väl vet att datorn funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompan:

Precis! Alltså den lilla kontakten, 1x4 pins, som ansluts till F-Panel. Står "speaker" på den.
Blir att köpa nytt nätaggregat oavsett, då ATX-sladdarna på den nuvarande var för korta för att båda skulle nå 😅

Kan du ta bilder på hur allt sitter kopplat? Tänker mig kanske att mus/tangentbord kopplats in i framsidan av chassit, och dom kontakterna har sedan glömts i moderkortet, samt att skärmen kanske sitter i moderkortets uttag istället för gpun. Det var klurigt detta.. Men som sagt ta gärna lite bilder, både inuti, bakom och framför chassit.

Permalänk

Testa starta datorn utan mus eller tangentbord inkopplat om du inte har gjort det.

EDIT: Läste slarvigt och ser att du troligtvis redan testat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver inte en ny nätdel av den anledningen för det går att skarva dem eller köpa en förlängning eller i vissa fall har tillverkaren längre om det är en modulär nätdel.
Däremot kan det ju finnas andra anledningar till att byta nätdel men kabellängden är inte nått större problem och du kan ju även testa nätdelen utan att bygga ihop allt i lådan när du väl vet att datorn funkar.

Jaa, smart! Den är inte modulär. I min vetskap så tappas effekt vid skarvning, men med min setup borde det inte vara ett problem.

Skrivet av xorikke:

Kan du ta bilder på hur allt sitter kopplat? Tänker mig kanske att mus/tangentbord kopplats in i framsidan av chassit, och dom kontakterna har sedan glömts i moderkortet, samt att skärmen kanske sitter i moderkortets uttag istället för gpun. Det var klurigt detta.. Men som sagt ta gärna lite bilder, både inuti, bakom och framför chassit.

Har alltid haft både mus och tangentbord på baksidan av chassit, så de ska (till min förståelse) fungera oavsett hur jag kopplat USB-kabel från chassi till moderkort, då den sladden är för frontens USBs.
Har inget uttag för DVI i moderkortet, eller något annat uttag för en skärm.

Skrivet av Snedspark:

Testa starta datorn utan mus eller tangentbord inkopplat om du inte har gjort det.

EDIT: Läste slarvigt och ser att du troligtvis redan testat det.

Ja, precis. Men det är ju tanken som räknas

Permalänk
Medlem

Infogar mina bilder som länkar, då det tar rätt mycket plats.

CPU
F-PANEL
12V ATX
Moderkort
Tomt gammal chassi
Moderkort i gammalt chassi
24 PIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompan:

Infogar mina bilder som länkar, då det tar rätt mycket plats.

CPU
F-PANEL
12V ATX
Moderkort
Tomt gammal chassi
Moderkort i gammalt chassi
24 PIN

Ser inga minnen i på bilderna som du postade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompan:

Infogar mina bilder som länkar, då det tar rätt mycket plats.

CPU
F-PANEL
12V ATX
Moderkort
Tomt gammal chassi
Moderkort i gammalt chassi
24 PIN

Var är minnena?
EDIT:
Nu såg jag Under kabelhärvan.
Snurrar fläkten på CPUn när du startar?
Jag har haft liknande problem och då var det något med strömförsörjningen jag glömt. Är verkligen alla kontakter på plats?
Hur mycket plockade du isär när du flyttade över? Demonterade du CPU och hela kittet eller bara det nödvändigaste?
Det blir lättare att felsöka om man vet exakt vad du plockat isär och satt ihop igen.

När jag flyttat till nytt chassi brukar jag låta allt som går sitta kvar, det vill säga jag låter CPU + fläkt och ram minnena sitta så jag inte riskerar onödiga hanteringsskador på dem.
Sen är det ju det här med distanserna. Jag har gjort den missen själv och ändå trott att jag var 100% säker. Jag hade dock tur och inget gick sönder..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bausz:

Ser inga minnen i på bilderna som du postade?

Skrivet av KingCobra:

Var är minnena?
EDIT:
Nu såg jag Under kabelhärvan.

Just när jag tog bilderna så satt inte RAM-korten i, om det är det ni syftar på. Kan lägga till en bild med dem isatta senare idag.

Permalänk
Medlem

Den där PSU:n ser läskig ut. Men man kanske inte ska döma hunden efter håren.

Steg 1: Ny PSU. Köp en på öppet köp, fungerar det fortfarande inte så kan du ju alltid skicka/lämna tillbaka.

Jag har också en testrigg med exakt samma problem. För min del är det nog att CPU:n inte är kompatibel med moderkortet. Köpte en i5 6400 på blocket, men fick en i5 7400 tydligen. Tog några timmar att upptäcka det

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

[...]
Snurrar fläkten på CPUn när du startar?
Jag har haft liknande problem och då var det något med strömförsörjningen jag glömt. Är verkligen alla kontakter på plats?
Hur mycket plockade du isär när du flyttade över? Demonterade du CPU och hela kittet eller bara det nödvändigaste?
Det blir lättare att felsöka om man vet exakt vad du plockat isär och satt ihop igen.

När jag flyttat till nytt chassi brukar jag låta allt som går sitta kvar, det vill säga jag låter CPU + fläkt och ram minnena sitta så jag inte riskerar onödiga hanteringsskador på dem.
Sen är det ju det här med distanserna. Jag har gjort den missen själv och ändå trott att jag var 100% säker. Jag hade dock tur och inget gick sönder..

CPU-fläkten snurrar, ja.

Vad jag vet är alla sladdar kopplade, men ni får ju gärna kontrollera mig. Har 24 pin och 4 pin till moderkort från PSU. Har inget eluttag på grafikkortet.
Från chassit till moderkortet kopplar jag RESET SW, POWER SW, HDD LED & PW LED till F PANEL.
Till F PANEL kopplar jag också SPEAKER.
Från chassit kopplar jag F AUDIO och F USB.
CPU-fläkten kopplas till "CPU FAN" på moderkortet (har manual för moderkortet på sid 1 här).

När jag flyttade över till nya chassit lät jag CPU (med fläkt) och samtliga RAM sitta kvar. Resten, dvs grafikkort, sladdar från chassi och sladdar från PSU, kopplade jag ur.
Finns bild på distanserna i gamla chassit, kan ladda upp bild på de i nya om det är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Den där PSU:n ser läskig ut. Men man kanske inte ska döma hunden efter håren.

Steg 1: Ny PSU. Köp en på öppet köp, fungerar det fortfarande inte så kan du ju alltid skicka/lämna tillbaka.

Jag har också en testrigg med exakt samma problem. För min del är det nog att CPU:n inte är kompatibel med moderkortet. Köpte en i5 6400 på blocket, men fick en i5 7400 tydligen. Tog några timmar att upptäcka det

Haha, varför? Kanske inte är vackert med ketchup-senap, men det är ju en annan femma

Tänkte skaffa en multimeter idag, så kan jag testa PSUn då.

Segt! Har dock inte det problemet, då jag vet att alla mina delar är kompatibla med varandra då jag använt datorn som den är innan jag försökte byta chassi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

CPU-fläkten snurrar, ja.

Vad jag vet är alla sladdar kopplade, men ni får ju gärna kontrollera mig. Har 24 pin och 4 pin till moderkort från PSU. Har inget eluttag på grafikkortet.
Från chassit till moderkortet kopplar jag RESET SW, POWER SW, HDD LED & PW LED till F PANEL.
Till F PANEL kopplar jag också SPEAKER.
Från chassit kopplar jag F AUDIO och F USB.
CPU-fläkten kopplas till "CPU FAN" på moderkortet (har manual för moderkortet på sid 1 här).

När jag flyttade över till nya chassit lät jag CPU (med fläkt) och samtliga RAM sitta kvar. Resten, dvs grafikkort, sladdar från chassi och sladdar från PSU, kopplade jag ur.
Finns bild på distanserna i gamla chassit, kan ladda upp bild på de i nya om det är intressant.

Men du har väl även provat utan att ha frontpanelens anslutningar inkopplade alltså inga andra kablar än el i moderkortet inte sata och usb heller och starta med en skruvmejsel eller kniv direkt på headern ?
Det har hänt att kablage, usb och ps2 enheter har slagit ut funktionen och det lär hända igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du har väl även provat utan att ha frontpanelens anslutningar inkopplade alltså inga andra kablar än el i moderkortet inte sata och usb heller och starta med en skruvmejsel eller kniv direkt på headern ?
Det har hänt att kablage, usb och ps2 enheter har slagit ut funktionen och det lär hända igen.

Nej, men nu har jag det.
Den startar, men inte skärmen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Nej, men nu har jag det.
Den startar, men inte skärmen.

Har du några andra delar att skifta med så du kan prova om grafikkortet funkar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du några andra delar att skifta med så du kan prova om grafikkortet funkar ?

Tyvärr inte.
Testade 24 pin och 4 pin nu med multimeter och alla utom en pin visade bra värden. En av dem på 24 pin ska ha värdet -12 V (den enda negativa) men den visar -10.5, och när jag sökt data att den som minst får vara -11.5. Så min är 1 V utanför intervallet åt det hållet :/

EDIT:
Annan källa säger ±10% för -12V. Dvs -10.8 till -13.2.
Fortfarande utanför, men närmre.
Fast det låter ju ändå som detta skulle kunna vara felet, eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Tyvärr inte.
Testade 24 pin och 4 pin nu med multimeter och alla utom en pin visade bra värden. En av dem på 24 pin ska ha värdet -12 V (den enda negativa) men den visar -10.5, och när jag sökt data att den som minst får vara -11.5. Så min är 1 V utanför intervallet åt det hållet :/

EDIT:
Annan källa säger ±10% för -12V. Dvs -10.8 till -13.2.
Fortfarande utanför, men närmre.
Fast det låter ju ändå som detta skulle kunna vara felet, eller?

-12V är en spänning som antagligen inte används av något i en nyare dator men det är ingen garanti på det men den är mest för kompatibilitet med äldre system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompan:

Nej, men nu har jag det.
Den startar, men inte skärmen.

Det där kommer ju aldrig komma igenom post då du inte har RAM i.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

-12V är en spänning som antagligen inte används av något i en nyare dator men det är ingen garanti på det men den är mest för kompatibilitet med äldre system.

Hur gammalt är gammalt i detta fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Det där kommer ju aldrig komma igenom post då du inte har RAM i.

Det sitter ett RAM i. Längst ner, det syns bara dåligt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Hur gammalt är gammalt i detta fall?

Används för PCI kort, RS232, den tiden....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompan:

Nej, men nu har jag det.
Den startar, men inte skärmen.

Om du tar ut grafikkortet och kopplar in PC-speakern, skriker den då om att grafikkort saknas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du tar ut grafikkortet och kopplar in PC-speakern, skriker den då om att grafikkort saknas?

Nej, inte enligt denna set up.

Insåg att det kanske är en rätt dålig bild. Det som är inkopplat är ström, PCU, Speaker och 1 RAM kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompan:

Nej, inte enligt denna set up.

Insåg att det kanske är en rätt dålig bild. Det som är inkopplat är ström, PCU, Speaker och 1 RAM kort.

Jag skulle rekommendera att du inspekterar baksidan av moderkortet så det inte sitter något spänningsledande skräp någonstans, sedan skulle jag inspektera PCIe- och RAM-slottar så det inte finns några böjda kontaktytor och efter det skulle jag göra en "re-seat" av CPU. Dvs, ta av CPU-kylare, lyfta låsarmen för CPU, peta på CPU i sidled så man ser att den flyttar sig minimalt, sedan fälla ner låsarmen, återmontera CPU-kylare och se om det går att få PC-speakern att gnälla.

Vad har du under moderkortet föresten? en papplåda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag skulle rekommendera att du inspekterar baksidan av moderkortet så det inte sitter något spänningsledande skräp någonstans, sedan skulle jag inspektera PCIe- och RAM-slottar så det inte finns några böjda kontaktytor och efter det skulle jag göra en "re-seat" av CPU. Dvs, ta av CPU-kylare, lyfta låsarmen för CPU, peta på CPU i sidled så man ser att den flyttar sig minimalt, sedan fälla ner låsarmen, återmontera CPU-kylare och se om det går att få PC-speakern att gnälla.

Vad har du under moderkortet föresten? en papplåda?

Kunde inte hitta nåt skräp eller några skadade kontaktytor. Jag gjorde det du tipsade om med CPUn, och märkte då att brickan bakom moderkortet, alltså den som hållarna för CPU-kylaren fäster i, satt snett. Jag åtgärdade det, men jag får fortfarande inget pip. Det som var monterat då var alltså 24 och 4 pin ström, Speaker och ett RAM-kort. Provade även utan RAM-kort isatt.

Under moderkortet har jag en liten kartong.

Permalänk
Medlem

@Pompan:

När du monterat RAM, har du hållt emot på baksidan av moderkortet när du monterat modulerna eller har du bara tryckt på ändarna på modulerna tills de klickat i?
Om du endast tryckt på ändarna, prova tryck ihop ram och moderkort på mitten så du inte råkat ut för att moderkortet flexar precis tillräckligt för att ha dålig kontakt på mitten.

Jag fixade ett liknande system åt en släkting för något år sedan.
Liknande symptom, snurrande CPU-fläkt, inget ljud från PC-speaker samt ingen bild.
Moderkortet ville ha minnesmodulerna i speciell ordning, trots att man inte kunde se skillnad på dessa, samt att även fast 4-pin-kontakten klickade i, så hade den ändå inte fullgod kontakt.
Lyckades få den att starta med den strulande 4-pin-kontakten men bytte ändå ut PSU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Pompan:

När du monterat RAM, har du hållt emot på baksidan av moderkortet när du monterat modulerna eller har du bara tryckt på ändarna på modulerna tills de klickat i?
Om du endast tryckt på ändarna, prova tryck ihop ram och moderkort på mitten så du inte råkat ut för att moderkortet flexar precis tillräckligt för att ha dålig kontakt på mitten.

Jag fixade ett liknande system åt en släkting för något år sedan.
Liknande symptom, snurrande CPU-fläkt, inget ljud från PC-speaker samt ingen bild.
Moderkortet ville ha minnesmodulerna i speciell ordning, trots att man inte kunde se skillnad på dessa, samt att även fast 4-pin-kontakten klickade i, så hade den ändå inte fullgod kontakt.
Lyckades få den att starta med den strulande 4-pin-kontakten men bytte ändå ut PSU:n.

Jag hade bara tryckt på ändarna! Så provade det du skrev om att hålla emot och då klickade fästena för RAM i av sig själva. Det hjälpte dock inte mig.
Med grafikkort startar inte skärmen, och utan får jag inte någon varning av speaker.

Mina strömkablar går bara att sätta i åt ett håll. Har försökt med de övriga då det tydligen går på vissa modeller och då skulle inte kontakten gå i hela vägen.
Men mina går hela vägen ner och de klickar.

Permalänk
Medlem

@Pompan: Låter ju onekligen som hårdvarufel. Antar att du inte tog ut CPU:n ur moderkortet när du flyttade delarna, så att det skulle vara böjda pinnar är nog inte så sannolikt. Att nätaggregatet skulle gå sönder i samband med att du flyttar delarna låter också osannolikt, alltså skulle jag i första hand gissa att det är moderkortet som tagit ESD-skada vid flytten.

Prova ett nytt moderkort, och om det inte fungerar en ny PSU. Om du tycker det är mycket smidigare med nytt PSU kan du ju testa det först, men sannolikheten är inte så hög att det skulle gå sönder vid flytten jämfört med moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Pompan:

I mitt fall så gick kontakten i hela vägen för CPU-ström (4-pin till CPU), den hade ändå inte fullgod kontakt då det vid något tillfälle gått så mycket ström att stiften blivit brända. Detta är något jag inte hade noterat om det inte vore för att plasten hade annan färg än svart.
Kan bara tipsa om att kontrollera så det inte är likadant i ditt fall.
(Strömkontakterna går inte att vända, de är designade för att endast kunna monteras åt ett håll.)

En sak till du kan kontrollera eftersom du har en multimeter, spänningen på CMOS-batteriet, om denna är för låg så kan det ha en inverkan.

Sedan tror jag nästa steg är att prova ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Pompan:

I mitt fall så gick kontakten i hela vägen för CPU-ström (4-pin till CPU), den hade ändå inte fullgod kontakt då det vid något tillfälle gått så mycket ström att stiften blivit brända. Detta är något jag inte hade noterat om det inte vore för att plasten hade annan färg än svart.
Kan bara tipsa om att kontrollera så det inte är likadant i ditt fall.
(Strömkontakterna går inte att vända, de är designade för att endast kunna monteras åt ett håll.)

En sak till du kan kontrollera eftersom du har en multimeter, spänningen på CMOS-batteriet, om denna är för låg så kan det ha en inverkan.

Sedan tror jag nästa steg är att prova ett annat nätagg.

Kollade min 4 pin en gång till och kunde inte se nån defekt i kontakterna eller nån bränd plast. Kände även efter lite med spets från multimeter men det verkade inte vara nå ojämnheter i nån av kontakterna.

Läste ba att vissa 4 pin går att felaktigt sätta in om man vrider dem ett halft varv. Detta går ej med min.

Kollade CMOS och det var lite lågt så bytte ut det till ett kontrollerat annat batteri. Det gav dock ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@Pompan:

Det kan även vara så att din BIOS har blivit korrupt. Ditt moderkort är ett Gigabyte med DualBIOS. Du kan helt enkelt prova att försöka göra en "Flashback". Det är inte alltid som "flashback" aktiveras automatiskt.
Mer info finns i länkarna.
https://www.overclockers.com/forums/showthread.php/697533-GUI...
https://www.youtube.com/watch?v=rLHSajr5Qp0

Det låter onekligen som att moderkortet gett med sig.
Prova ett annat nätagg.
Sedan får du nog leta efter ett annat moderkort.
Mycket mer än så kan jag inte komma på.