Det är ett par saker som gör att standard är praktiskt omöjligt, som nämns ovan så exakt vad varje spel behöver är olika. Det är även variation mellan system både i vilken hårdvara, hur den presterar, hur mycket annat som körs på den och olika konfigurationer, att testa alla möjliga variationer är inte möjligt och man inte förutse hur slutanvändares system funkar.
Systemkrav blir därav ofta en gräns för där utvecklaren är säker på att upplevelsen är inom vad de anser rimlig kompromiss av grafik mm.
Att spel går att spela på sämre hårdvara är det bara kolla in exempelvis lowspecgamer på Youtube, det han gör skulle dock ofta folk inte anse vara rimliga kompromisser.
På detta utvecklas spel, en patch kanske sänker kraven men en expansion höjer dem, så långt det går vill nog de flesta att säger de "detta krävs" så vet de att det kommer ge en ok upplevelse genom spelets liv. Osv.
Att sätta en standard för blir så bara att bakbinda utvecklarna, just cyberpunk har ju lidit av det pga kraven att de måste funka på äldre konsoler utan ändrad upplevelse och därmed tar utveckling mer tid och blir onödigt komplex.