3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Beställde ett TUF OC den 21a från Elgiganten, har dock inte fått något mer än mailet jag fick den 22a att datum för leverans blivit flyttat från 28e september till 30 september...

Dock är det väl underligt om några som beställt på Elgiganten får kod till Watchdogs och GeForce Now och några inte? I mitt mail/kvitto från Elgiganten så står det inget alls om koderna.

Permalänk
Medlem

Då har du nog ett bra tag kvar att vänta då jag också beställde den fast den 17 och fick sms att leverans beräknas till januari 2021 för några dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Pratade med elgigantens ktj tidigare idag, enligt henne får elgiganten inga asuskort ALLS på lager utan de skickas direkt från asus. Hon visste absolut ingenting om förväntad leveranstid och satt på 0 info. Beställde 18e, inte hört ett jota efter sms om att det skulle komma 1a okt. Kanske blir uppdaterad jag också imorgon eller övermorgon, ingenting har dykt upp i min postnordapp i alla fall.

Det har jag också hört från andra, angående att Asus skickar direkt till kunderna. OM det stämmer så kan ju det levereras någon dag snabbare. Inte så konstigt att Elgiganten har absolut noll koll på lager och inkommande leveranser. Konstigt system.

Permalänk
Medlem

Fråga ang 3080 prissättningen.
Är det en generell prisökning som gäller från Okt 16 eller är det bara TUF serien som skulle påverkas?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Fråga ang 3080 prissättningen.
Är det en generell prisökning som gäller från Okt 16 eller är det bara TUF serien som skulle påverkas?

Verkar som allt, dessvärre.

Webhallens gamla lista fångad av @blunden

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

@Grihm Asus TUF kör med någon lanserings-"kampanj". Rätta mig om jag har fel men jag har inte sett någon annan AIB göra det, så jag tror inte att priset kommer att ökas.

Edit: Okej, så MSI och Gigabyte kör också med liknande taktiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Fråga ang 3080 prissättningen.
Är det en generell prisökning som gäller från Okt 16 eller är det bara TUF serien som skulle påverkas?

För TUF-serien publicerade Webhallen information om att introduktionspriserna gällde fram till och med den 16 oktober för RTX 3080 och den 23 oktober för RTX 3090.

Gigabyte Eagle OC (både 3080 och 3090) skulle stiga efter ett begränsat antal kort eller senast efter 17 oktober. Liknande upplägg gällde för MSI Ventus 3X OC (3080 och 3090) men där var datumet 1 oktober. För dessa med ett begränsat antal så lär de ju ha tagit slut redan så där kan nog priserna gå upp direkt när de är beställningsbara igen.

EDIT: Man hann bli omsprungen, av sin egen screenshot till och med.

Skrivet av JackeShan:

Edit: Okej, så MSI och Gigabyte kör också med liknande taktiker.

Webhallen menade det i alla fall. Kan dock inte säga att jag sett så mycket om det på andra ställen men då jag inte var intresserad av de korten har jag heller inte hållt koll på priserna på de angivna modellerna från MSI och Gigabyte för att se om de faktiskt gått upp. För ASUS-korten kan man däremot se vad de ordinarie priserna är tänkta att bli på exempelvis Proshop (matchar de priser som även Webhallen skrev ut som ordinarie priser ett tag).

Rykten sade att denna säkning kommer från rabatter från Nvidia, vilket också bekräftades av någon brittisk återförsäljare. Den informationen kan ju dock naturligtvis vara felaktig så det bör nog ändå betraktas som ett rykte tillsvidare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack alla för infon!

Satt o funderade på när jag skulle köpa kortet, och som det verkar så får det bli ett givet köp i så fall innan 16:e.
Hellre väntar jag på kortet ett tag än att vänta på kortet med en ökad prislapp.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

Nu fick man sms om försening till 5 Oktober...

Permalänk
Viking
Skrivet av Gaius Julius Caesar:

Nu fick man sms om försening till 5 Oktober...

Same, på en beställning som jag gjorde den 26:e. Tror dock inte att jag kan få ett TUF redan, om jag beställde det 1,5 vecka efter lansering.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Oväntat.. Hej! Vi kan dessvärre inte leverera din order 2092-5806904 i tid. Beräknat leveransdatum blir därför ändrat till 6. Oktober. Kontakta kundservice på 0771-115 115 om du har frågor rörande din order. Mvh Elgiganten

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Avstängd

Fick också SMS om att min beställning är försenad till den 5e, men jag trodde jag skulle få vänta till januari, så måndag känns inte som en jätteförsening om det nu stämmer

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har med fått mitt flyttat från 1 oktober till 5 oktober.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Samma här, flyttat till den 5:e oktober. Bättre än januari som vissa fått men frågan är hur många gånger mer det kommer att bli flyttat.

Permalänk
Medlem

Mitt flyttades också, pratar med elgiganten nu. De har ingen koll alls och hittar bara på datum verkar det som. Förvänta er inga leveranser den 5e, de "gissar" på att det ska kunnas leverera då, förvänta er stora förseningar enligt supporten.

Edit: Får man inte leveransen nu den 5e så är det Januari 2021 som gäller enligt damen jag pratar med.

Permalänk
Medlem

Många som beställt från Elgiganten verkar det som?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fanzer:

Mitt flyttades också, pratar med elgiganten nu. De har ingen koll alls och hittar bara på datum verkar det som. Förvänta er inga leveranser den 5e, de "gissar" på att det ska kunnas leverera då, förvänta er stora förseningar enligt supporten.

Edit: Får man inte leveransen nu den 5e så är det Januari 2021 som gäller enligt damen jag pratar med.

Förhoppningsvis har hon ingen koll. De borde få ju få lite mer leveranser löpande än så.

Men måndag låter lite väl optimistiskt..

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Fanzer:

Mitt flyttades också, pratar med elgiganten nu. De har ingen koll alls och hittar bara på datum verkar det som. Förvänta er inga leveranser den 5e, de "gissar" på att det ska kunnas leverera då, förvänta er stora förseningar enligt supporten.

Edit: Får man inte leveransen nu den 5e så är det Januari 2021 som gäller enligt damen jag pratar med.

Januari 2021 är samma sak som på Inet, så det verkar vara det vi får. Känns ibland som om AIBs betraktar oss värre bara för att det blir mindre sålda enheter i Sverige än i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonentusiast:

Januari 2021 är samma sak som på Inet, så det verkar vara det vi får. Känns ibland som om AIBs betraktar oss värre bara för att det blir mindre sålda enheter i Sverige än i USA.

Det är supersvårt med leveranser över hela världen just nu. Vissa regioner har fått lite fler kort än andra, men så är det. Jag är inte alls förvånad om USA anses vara den primära marknaden i väst.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag meddelande om försening till 5e

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Försening här också till den 5:e okt... (Elgiganten)

Permalänk

Jag kanske får mitt Quest 2 före 3080!
Dock så blir det inte så roligt att köra Questen på ett 680 gtx..

Permalänk
Medlem

Fick också uppdatering om försening nu på morgonen, dock den 6e oktober. Beror antagligen på att jag bor lite norrut, frågan är hur många gånger detta kommer hända? Ett per vecka tills januari eller?

Har jag inte fått några fler uppgifter till 3070-release så klickar jag nog hem ett sånt också, så kör jag på det som kommer fram först i guess.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Viking
Skrivet av Gaius Julius Caesar:

Jag kanske får mitt Quest 2 före 3080!
Dock så blir det inte så roligt att köra Questen på ett 680 gtx..

Den har ju inbyggd hårdvara för det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Den har ju inbyggd hårdvara för det.

Men är samtidigt trevlig att koppla till datorn som ett vanligt PC-VR-Headset för att spela t.ex Half Life Alyx

Permalänk
Medlem

Vill gärna veta av er som beställt från komplett om det händer något idag. Leveranser ska komma in sägs det -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Vill gärna veta av er som beställt från komplett om det händer något idag. Leveranser ska komma in sägs det -_-

Vad för kort gäller det?
Bara leveranser allmänt för 3080 eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Vad för kort gäller det?
Bara leveranser allmänt för 3080 eller?

3080 ASUS TUF och OC främst

Permalänk
Skrivet av lakabaka:

Vill gärna veta av er som beställt från komplett om det händer något idag. Leveranser ska komma in sägs det -_-

Dum fråga kanske. Men är det troligt att fler ÅF får leveranser samtidigt? Det ligger nämligen i mitt intresse att Webhallen får in TUF 3080 kort.

Tackar och bockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoskildeKille:

Dum fråga kanske. Men är det troligt att fler ÅF får leveranser samtidigt? Det ligger nämligen i mitt intresse att Webhallen får in TUF 3080 kort.

Tackar och bockar.

Ja tidigare fick ju komplett och Webhallen in leveranser samtidigt, dock fick Komplett betydligt fler kort än webhallen.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE