Nätverk till flera hus på gården?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calinou:

Tack för bilden! Frågor: dom där pelarna på sidorna ska det föreställa andra byggnader? T ex om det finns andra hus från huvudbyggnaden?

Pelarna antar jag är antennmasterna de har använt för att illustrera att antennerna monterats så att de har fri sikt över husen i mitten ?
Det viktiga principen är att det ska vara fri sikt mellan antennerna om du är osäker att kolla det med synen utan hjälpmedel så använd en ljus, en laserpekare av nån sort borde funka elerl ta ett snöre/fisklina eller nått och spänn upp.
Vad är det som gör det så svårt att bedöma om det är fri sikt om det inte är långa avstånd ? Är det grenar i vägen inte fri sikt, är det en vägg är det inte fri sikt, är det en väg är det antagligen inte fri sik när ett högt fordon passerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma setup på sommarstället. Tre hus, med ca 30-60m avstånd mellan varandra.

Jag hade grävt igen alla dagar i veckan och behöver inte göras så otroligt ordenligt.

Jag tog en normal cat6 från kjell och tryckte igenom en liknande sådan här: https://www.bauhaus.se/pem-slang-o25mm-50m-bla-stripe?gclid=C...

Tog sedan en rak spade och gjorde snitt i gräsmattan och la ner kabeln på 10-15cm djup ungefär. Det vill säga väldigt ytligt. La sedan tillbaka gräsfyrkanterna så tog det ca en vecka innan man inte såg att det var uppgrävt. Tog mig en dag att dra kablar till alla husen och nätverket har fungerat felfritt sen dess.

Gör det inte krångligare än det behöver vara säger jag.

Edit: https://i.imgur.com/alsM13D.jpg Drog kabel såhär, tog väl mig en dag ungefär och var helt klart besväret att få trådat. Fuskade lite genom delen som är skog så slangen synns men det gör absolut inget.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Vad har du valt för lösning och hur fungerar det?

Har tyvärr inte gjort något åt det än.