Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det sistnämnda gjorde susen!
Polletten ramla ner och jag fattade! Den biten har jag inte koll på

Ska ladda härket fullt nu och kika sedan

Gillar fysikspel och sånt

Men alltså en sak undrar jag...

Det går inte att spela på steam vr i Quest 2 trådlöst? Man måste ha kabel då?

Jodå, du kan köra SteamVR-spel trådlöst också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det sistnämnda gjorde susen!
Polletten ramla ner och jag fattade! Den biten har jag inte koll på

Ska ladda härket fullt nu och kika sedan

Gillar fysikspel och sånt

Men alltså en sak undrar jag...

Det går inte att spela på steam vr i Quest 2 trådlöst? Man måste ha kabel då?

Jo det är ju det du gör med Virtual desktop, eller installerar du det för ett annat syfte? Då behöver du inte patcha med SideQuest

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Jodå, du kan köra SteamVR-spel trådlöst också.

Så klurigt jag hänger inte med...

När jag tar ur USB C kabeln som är kopplad till datorn för att få Streamer och allt det att funka, då försvinner ju möjligheten att få steamVR att funka

Vad jag förstår så måste jag ha igång Virtual Desktop, via Sideloader på Quest 2 för att dra igång SteamVR, och Sideloadern/VD måste vara kopplad via kabel?

Skrivet av Molotov:

Jo det är ju det du gör med Virtual desktop, eller installerar du det för ett annat syfte? Då behöver du inte patcha med SideQuest

Jag vet knappt längre, känns som jag snurrar in mig totalt nu i hur det hela funkar...
Om vi säger att jag vill spela Boneworks från steam, hur gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Så klurigt jag hänger inte med...

När jag tar ur USB C kabeln som är kopplad till datorn för att få Streamer och allt det att funka, då försvinner ju möjligheten att få steamVR att funka

Vad jag förstår så måste jag ha igång Virtual Desktop, via Sideloader på Quest 2 för att dra igång SteamVR, och Sideloadern/VD måste vara kopplad via kabel?

Jag vet knappt längre, känns som jag snurrar in mig totalt nu i hur det hela funkar...
Om vi säger att jag vill spela Boneworks från steam, hur gör jag då?

- Patchad Virtual Desktop installerad via SideQuest
- Streamer installerad på PC
- Utan USB-kabel, starta Virtual Desktop på Quest
- Kontrollera att den säger att Quest är ansluten till PC:n (du får välja ett namn den ska söka efter inuti Streamern)
- Tryck på menyknappen på vänster kontroll (tre streck)
- Välj "Games" i menyn som kommer upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Så klurigt jag hänger inte med...

När jag tar ur USB C kabeln som är kopplad till datorn för att få Streamer och allt det att funka, då försvinner ju möjligheten att få steamVR att funka

Vad jag förstår så måste jag ha igång Virtual Desktop, via Sideloader på Quest 2 för att dra igång SteamVR, och Sideloadern/VD måste vara kopplad via kabel?

Jag vet knappt längre, känns som jag snurrar in mig totalt nu i hur det hela funkar...
Om vi säger att jag vill spela Boneworks från steam, hur gör jag då?

Du köper virtual desktop i Quest store, dvs inne i Questen ingen annanstans på Steam eller Rift.
Du behöver inte ladda ner det.
Nästa steg startar du SideQuest på datorn, koppla in headsetet i datorn med laddkabeln och överför virtual desktop från SideQuest.
Plugga ur Questen.

Starta virtual desktop streamer app i datorn.
Ta på dig headsetet och starta Virtual desktop i Questen.
Du bör nu connectat och se ditt skrivbord.
Tryck på menyknappen på vänster kontroll.
Under games finns dina PCVR spel.
Starta och kör

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det behövs en guide på svenska tror jag, ska försöka knåpa ihop en i veckan, dessa frågor lär dyka upp fler gånger

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Sötast

OK!

VR är det coolaste jag upplevt i mitt liv.

Jag skrattade IRL och uttryckte vet i fan vad "wow" "OOF" "shit" och annat här i rummet helt själv
First steps och robotrummet gillade jag starkt. Är verkligen en helt annan värld.

Testade VR Rollercoaster (trots att jag hatar dem IRL) och benen blev sjukt ostadiga men jag överlevde
Headsetet ligger på laddning nu!

Övriga tankar:
Det känns som att man inte riktigt kan flytta ögonen ifrån "centrum" minsta lilla man tittar åt sidan så känns det ganska suddigt/knepigt. Vet inte om det är IPD eller om det är just så VR headsets fungerar.

Text t.ex känns riktigt skarpt sålänge man läser med nacken (flyttar hela huvudet ord för ord) men annars så känns det rätt suddigt.

Någon screendoor effect märkte jag inte alls av (förutom ett "suddigt" område med orange bakgrund på långt avstånd, men inga raka störande linjer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det känns som att man inte riktigt kan flytta ögonen ifrån "centrum" minsta lilla man tittar åt sidan så känns det ganska suddigt/knepigt. Vet inte om det är IPD eller om det är just så VR headsets fungerar.

Text t.ex känns riktigt skarpt sålänge man läser med nacken (flyttar hela huvudet ord för ord) men annars så känns det rätt suddigt.

Någon screendoor effect märkte jag inte alls av (förutom ett "suddigt" område med orange bakgrund på långt avstånd, men inga raka störande linjer)

Hmm har redan en q1, har inte haft mycket tid till att använda min q2 än, i princip bara satt upp den, men jag hadde lite svårt för att hitta rätt läge på IPD, men får se kan vara att Questen inte sitter riktigt som den ska på huvudet. Än så länge är min q2 mera känslig än min q1 för skärpan. Men som sagt jag får leka lite till.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

OK!

VR är det coolaste jag upplevt i mitt liv.

Jag skrattade IRL och uttryckte vet i fan vad "wow" "OOF" "shit" och annat här i rummet helt själv
First steps och robotrummet gillade jag starkt. Är verkligen en helt annan värld.

Testade VR Rollercoaster (trots att jag hatar dem IRL) och benen blev sjukt ostadiga men jag överlevde
Headsetet ligger på laddning nu!

Övriga tankar:
Det känns som att man inte riktigt kan flytta ögonen ifrån "centrum" minsta lilla man tittar åt sidan så känns det ganska suddigt/knepigt. Vet inte om det är IPD eller om det är just så VR headsets fungerar.

Text t.ex känns riktigt skarpt sålänge man läser med nacken (flyttar hela huvudet ord för ord) men annars så känns det rätt suddigt.

Någon screendoor effect märkte jag inte alls av (förutom ett "suddigt" område med orange bakgrund på långt avstånd, men inga raka störande linjer)

Det stämmer att det är mest klar bild i mitten. Man får röra på huvudet mer.
Det är nåt som löses i framtiden med eyetracking dvs den klara flyttar sig med ögonen.
Men det kan också vara att headsetet inte riktigt sitter på plats ordentligt. Kan även vara ipd.
Prova justera upp och ner, även vinkel på påverka dvs prova titlta lite och se om det blir bättre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Alla nybörjare kan kolla denna tips video från en youtuber
I filmen länkas även hur man gör med SideQuest och Virtual Desktop.
Hon pratar kanske lite långsamt men det kan vara fördel om man har svårt att hänga med

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Övriga tankar:
Det känns som att man inte riktigt kan flytta ögonen ifrån "centrum" minsta lilla man tittar åt sidan så känns det ganska suddigt/knepigt. Vet inte om det är IPD eller om det är just så VR headsets fungerar.

Jag läste något om det, och det var att tydligen så har de lägre upplösning på renderingen runtomking där ögonen tittar mest, för att "spara på krutet".
Antar att kanske inte alla utvecklare använder det? Jag har ju bara Samsung Oculus Gear VR och där är det inte suddigt när man läser med ögonen.

Detta skulle dock bli bättre med hjälp av Quest 2 mer kraftfulla processor, så den ska rendera högre upplösning över hela skärmen .
Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag läste något om det, och det var att tydligen så har de lägre upplösning på renderingen för att "spara på krutet".
Antar att kanske inte alla utvecklare använder det? Jag har ju bara Samsung Oculus Gear VR och där är det inte suddigt när man läser med ögonen.

Detta skulle dock bli bättre med hjälp av Quest 2 mer kraftfulla processor, så den ska rendera högre upplösning över hela skärmen .
Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Alla VR-headset är lite suddiga när man inte kollar rakt fram, men Quest förlitar sig på något som kallas foveated rendering där detaljnivån är högre mitt i bilden och lägre ut mot kanterna. Det är den tekniken tillsammans med ögonspårning som vissa förespråkar som framtiden för VR, men Quest har den fixerad i mitten av bilden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Alla VR-headset är lite suddiga när man inte kollar rakt fram, men Quest förlitar sig på något som kallas foveated rendering där detaljnivån är högre mitt i bilden och lägre ut mot kanterna. Det är den tekniken tillsammans med ögonspårning som vissa förespråkar som framtiden för VR, men Quest har den fixerad i mitten av bilden.

Googlade lite på detta, och undrar om det är det här :

"Distortion Curvature: While no description is given for this setting, it likely sets the curve at which resolution is reduced in the periphery. Counterintuitively, ‘Low’ gives better quality than ‘High’."

För isåfall verkar man kunna ändra det, om än inte så enkelt och troligen sämre framerate då.

https://uploadvr.com/oculus-link-resolution-increase-odt/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Alla VR-headset är lite suddiga när man inte kollar rakt fram, men Quest förlitar sig på något som kallas foveated rendering där detaljnivån är högre mitt i bilden och lägre ut mot kanterna. Det är den tekniken tillsammans med ögonspårning som vissa förespråkar som framtiden för VR, men Quest har den fixerad i mitten av bilden.

Japp det är ett sätt att spara på krutet.
Upp till utvecklare hur mycket det ska vara.
På Quest 1 var det väldigt uppenbart om man tittade efter det.

Men precis som screendoor så tycker jag foveated rendering nått som hjärnan "filtrerar bort" så man inte tänker på det. Men jag vet även folk som aldrig lyckas vänja sig dom klarar väll fortfarande inte av VR för att det stör ögat för mycket.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Samma problem men med postnords paket från Inet som kom in i till distruberingsstället i Göteborg vid 09:45 imorse där det stod förväntat leverans 18:00. Bor 3 mil norr om Göteborg så bör inte vara några problem för dem tänker jag att leverar upp hit, skickades ändå från Härryda vid 18:00 igår

Å när man pratar om trollen kommer dem... Fick SMS från postnord 15minuter sen och har precis kommit hem men den, så det finns hopp för alla er där ute

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av agentq15:

Suck, undra om Bring tappat bort paketet från Elgiganten? Senaste var att det var ute för leverans kl 07:45 imorse.
Inget sen dess...
Man tycker ju dom ska hitta till Göteborg från Mölnlycke.
Känns som man alltid har otur med leveranser

Nu fick jag att Bring leverat kl 19:52 till FEL UTLÄMNINGSSTÄLLE på andra sidan stan...
Vad är detta för inkompetent bolag??...
Undrar om jag ens vågar be dom rätta till det eller om jag kommer få vänta ännu längre då?
Kanske bäst att bara ta sig dit...

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara årets enda lansering med vettig tillgänglighet? Kollar man både Inet och Elgiganten så finns det både centralt och i butiker.

Hoppas att det är för att Facebook faktiskt producerade många till release och att det inte är för att produkten är opopulär.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Finns det på EG i butiker? När jag kollade tidigare idag fanns det i typ skövde och örebro. Nått enstaka ex bara. Jag ringde till och med EG för att höra om dom skulle ha skiten i butik innan jag beställde online...

@johanandersson

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta verkar vara årets enda lansering med vettig tillgänglighet? Kollar man både Inet och Elgiganten så finns det både centralt och i butiker.

Hoppas att det är för att Facebook faktiskt producerade många till release och att det inte är för att produkten är opopulär.

Tidigare iår när ryktena tog fart så framkom det att Facebook planerar att ha producerat 2miljoner enheter under 2020.
Oculus Quest led av dålig produktion, det var ofta ständigt slut bara just nu på slutet det började finnas mer inlager.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta verkar vara årets enda lansering med vettig tillgänglighet? Kollar man både Inet och Elgiganten så finns det både centralt och i butiker.

Hoppas att det är för att Facebook faktiskt producerade många till release och att det inte är för att produkten är opopulär.

Finns ju visserligen bara i 4 Elgiganten-butiker än så länge. Tror att dom har tillverkat fler Quest 2 än vad nvidia tillverkat 3080's iaf

Permalänk
Medlem

Hur är displayen då? ser man pixlarna, eller är det bara om man verkligen kollar efter dom?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur är displayen då? ser man pixlarna, eller är det bara om man verkligen kollar efter dom?

Det är så väldigt subjektivt. Jag personligen tycker att det är ett otroligt lyft mot Q1. Screen door effekten (svarta rutnätet) är borta och jag upplever nu skärmen lika högupplöst som att sitta och jobba vid en 27" 1080p skärm på arbetet. Så för mig ser jag bara pixlarna om jag verkligen kollar efter dem, och jag är ändå ganska kräsen

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Sötast
Skrivet av CubaCola:

Hur är displayen då? ser man pixlarna, eller är det bara om man verkligen kollar efter dom?

Det är inte som att kolla på en 4K monitor med högsta AA.

Det ser ut lite som att spela ett PC spel utan eller med 2x AA ungefär.

Det är absolut inte på något vis dåligt!

Permalänk
Medlem

Får inte Steam vr att fungera. Kommer inte upp i apps inne i questen. Har SteamVR installerat och headsetet kopplat till datorn via link. Någon som vet vad problemet kan vara?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Får inte Steam vr att fungera. Kommer inte upp i apps inne i questen. Har SteamVR installerat och headsetet kopplat till datorn via link. Någon som vet vad problemet kan vara?

Om du är inne i Riftmiljön med Link och sen startar ett SteamVR-spel på datorn (i den fysiska världen alltså) borde det starta inuti Quest också. Har du försökt att göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om du är inne i Riftmiljön med Link och sen startar ett SteamVR-spel på datorn (i den fysiska världen alltså) borde det starta inuti Quest också. Har du försökt att göra så?

Yup, det kommer bara upp bla bla bla "unknown source"... Kanske borde gå in i inställningar och ändra så att den tillåter "unknown sources"?
Edit: nu funkar det

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Sötast

Sheisse, jag försökte lägga ner den efter den dog, men stackarn hann bara laddas till 30% innan jag satte igång igen.

Nu är min största förundran, varför går det inte att ladda den och spela på samma gång? Batteriet dräneras oavsett.

Jag hann få igång virtual desktop, sidequest och testa SteamVR home, holy crap.... grafiken är.... jag ville slicka på väggarna

De youtube videos jag sett om virtual desktop så skulle man vara glad med ~25ms, men att det i värsta fall var spelbart på 50ms.
På menyn hade jag 11ms vid första uppstart utan att ändra något så blev glad för det!

Nu stendog den dock och jag vill bara fortsätta
Jag tänkte "2h åt gången blir bra, så får man gjort annat också" men AGHH just nu vill jag bara in igen...

Permalänk
Medlem

Enligt en Redditpost ska det redan gå att fulköra 90Hz:

Citat:

Make sure your Quest 2 is connected to your PC and you have access to running adb c. Or run the adb command through thw sidequest app.

Run the command:

adb shell setprop debug.oculus.refreshRate 90

Tap the power button once to turn off the display and tap the power button a second time to turn the display back on. All apps should now be running in 90 hertz mode (including Virtual Desktop).

To run back in 72 hertz mode run the command adb shell setprop debug.oculus.refreshRate 72 and tap the power button twice again.

PS. The device will be defaulted to 72Hz after a reboot and you'll need to run the adb command again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Enligt en Redditpost ska det redan gå att fulköra 90Hz:

Bara jag som har en toggle för 90 hz i headsettets settings?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Bara jag som har en toggle för 90 hz i headsettets settings?

Gäller bara hemmiljön, inte i appar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein