Apple öppnar för strömmande speltjänster via App Store – Microsoft missnöjda

Permalänk
Melding Plague

Apple öppnar för strömmande speltjänster via App Store – Microsoft missnöjda

Regler kräver att utgivare måste erbjuda varje titel som separat applikation och därtill följa Apples betalsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

" Each streaming game must be submitted to the App Store as an individual app so that it has an App Store product page"

Helt jävla otroligt sopigt och småsint av apple. Kan dom inte bara bli kompis med Microsoft?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Suck, Apple börjar kännas som de gamla skivbolagen när Spotify kom.
Kan inte nvidia, google o microsoft gå ihop o bara skita i att lansera på iPhone? Då bör Apple krypa till korset ganska snart.

Eller vill Apple starta en egen spelstreamingtjänst?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Gud vad rörigt det kommer bli. Sitter själv med iPhone som huvudmobil men införskaffade mig en Android telefon på sidan om med Razer Kishi för att testa xCloud, Stadia och Geforce Now. Tycker tjänsterna fungerar bra som det är och vore väldigt märkligt med Apples lösning.

Permalänk
Medlem

Ähhh.. spola äpplet...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

"Värt att nämna är dock att samlingsapplikationer tillåts och kan innehålla de fristående strömmande spelen, men samtliga titlar i en sådan applikation måste alltså vara kopplade till de separat nedladdade varianterna. Varje spel måste därmed godkännas av Apple enligt butikens övriga riktlinjer, samtidigt som all försäljning beläggs med avgiften på 30 procent – den avgift som är grund till Apple och Epic Games pågående konflikt."

@Wittwang Innebär detta att prenumerationer inte är möjliga?

Det skulle annars vara möjligt att skapa en samlingsapplikation, ta betalt för prenumerationen utanför Apples plattform och prissätta det individuella spelet i App Store till 1 miljon kronor styck för att se till att alla skaffar prenumerationen istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Apple till utvecklarna: Ni måste ha en separat app för varje spel.

Apple till kunder 2021(?): Titta vår spelströmmande tjänst är mycket bättre än alla andras, ni har alla spel samlade i en app.

Permalänk

Är väl bara att börja ta extra 30% av alla apple kunder istället? Får man se hur populärt det är då

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Varför inte dra det till sin spets. En app för varje låt/film/serieavsnitt ochså!
Appletax <\3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Är väl bara att börja ta extra 30% av alla apple kunder istället? Får man se hur populärt det är då

Apple tillåter inte detta, priserna i App Store får inte vara högre än på andra plattformar. Höjer du priset med 30% måste du höja priset med 30% på alla andra plattformar också. Samma dilemma som Spotify har brottas med i flera år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför inte dra det till sin spets. En app för varje låt/film/serieavsnitt ochså!
Appletax <\3

Tänker att det borde vara så ja. Jättemärkligt att det är OK då apple, på samma som som med spel, inte kan granska varje enskild titel där heller... Väldigt märklig logik från deras sida.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Cenorida:

"Värt att nämna är dock att samlingsapplikationer tillåts och kan innehålla de fristående strömmande spelen, men samtliga titlar i en sådan applikation måste alltså vara kopplade till de separat nedladdade varianterna. Varje spel måste därmed godkännas av Apple enligt butikens övriga riktlinjer, samtidigt som all försäljning beläggs med avgiften på 30 procent – den avgift som är grund till Apple och Epic Games pågående konflikt."

@Wittwang Innebär detta att prenumerationer inte är möjliga?

Det skulle annars vara möjligt att skapa en samlingsapplikation, ta betalt för prenumerationen utanför Apples plattform och prissätta det individuella spelet i App Store till 1 miljon kronor styck för att se till att alla skaffar prenumerationen istället.

4.9.2 Streaming game services may offer a catalog app on the App Store to help users sign up for the service and find the games on the App Store, provided that the app adheres to all guidelines, including offering users the option to pay for a subscription with in-app purchase and use Sign in with Apple. All the games included in the catalog app must link to an individual App Store product page.

Det är inte helt solklart hur sådant ska fungera, men det prenumerationsmodellen nämns uttryckligen och är tillåten i de uppdaterade reglerna. Samlingsapplikationerna lär därtill ha som krav att vara bestyckade med en "köp prenumeration"-knapp, men att det precis som med Spotify och Netflix är möjligt att köpa på annat håll och logga in.

Delen "games must use in-app purchase to unlock features or functionality" under 4.9.1 antyder väl vidare att själva spelen kan köras utan att de är köpta genom App Store, men att extra innehåll måste köpas genom Apple. Hur det nu blir med ett hundratal fristående spel-applikationer som inte kan köras utan en aktiv prenumeration återstår att se, om nu Microsoft, Google och Nvidia hoppar på tåget.

Permalänk
Medlem

Girighet är ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

4.9.2 Streaming game services may offer a catalog app on the App Store to help users sign up for the service and find the games on the App Store, provided that the app adheres to all guidelines, including offering users the option to pay for a subscription with in-app purchase and use Sign in with Apple. All the games included in the catalog app must link to an individual App Store product page.

Det är inte helt solklart hur sådant ska fungera, men det prenumerationsmodellen nämns uttryckligen och är tillåten i de uppdaterade reglerna. Samlingsapplikationerna lär därtill ha som krav att vara bestyckade med en "köp prenumeration"-knapp, men att det precis som med Spotify och Netflix är möjligt att köpa på annat håll och logga in.

Delen "games must use in-app purchase to unlock features or functionality" under 4.9.1 antyder väl vidare att själva spelen kan köras utan att de är köpta genom App Store, men att extra innehåll måste köpas genom Apple. Hur det nu blir med ett hundratal fristående spel-applikationer som inte kan köras utan en aktiv prenumeration återstår att se, om nu Microsoft, Google och Nvidia hoppar på tåget.

Aha, då så. Har dock väldigt svårt att se hur det skulle fungera om Apple inte tillåter prenumerationer utanför Apples plattform, mestadels eftersom många redan har prenumerationer från exempelvis Microsoft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Suck, Apple börjar kännas som de gamla skivbolagen när Spotify kom.
Kan inte nvidia, google o microsoft gå ihop o bara skita i att lansera på iPhone? Då bör Apple krypa till korset ganska snart.

Eller vill Apple starta en egen spelstreamingtjänst?

Geforce Now, Playstation Now, Google Stadia, Xbox Project xCloud har inga strömmande spel-appar som är serverbaserade på iPhone eller iPad för tillfället.

Det närmaste du kan komma i Apples App Store är Valves Steam Link och Sonys Playstation Remote Play-appar som kan strömma spel från din egen dator eller Playstation 4-konsol.

Jag tycker det är väldigt märkligt att Apple tillåter användare att strömma från sin egen dator/konsol men inte strömma samma innehåll från samma butik(Steam/PS Store) från en dator/konsol som de hyr i ett datacenter. Användaren har tillgång till samma innehåll från samma spelbutik. Apple försvagar sitt eget argument att de måste skydda sina användare när de samtidigt tillåter folk att strömma från sina egna enheter.

Jag antar att Valve och Sony har en bättre relation med App Store-avdelningen hos Apple än vad Epic Games och Microsofts Xbox-avdelning har. Man kan tycka att Microsoft borde kunna utöva lite påtryckningar genom att diskutera deras samarbeten kring Microsoft Office-appar på Mac och iOS. Google har många viktiga appar på iOS som t.ex. Gmail, Youtube och Google Maps som de skulle kunna använda för att påverka Apple.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Aha, då så. Har dock väldigt svårt att se hur det skulle fungera om Apple inte tillåter prenumerationer utanför Apples plattform, mestadels eftersom många redan har prenumerationer från exempelvis Microsoft.

Är inte och har aldrig varit ett problem med prenumerationer utanför Apple, så länge du inte länkar dom eller har copy som insinuerar att dom finns i din app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Suck, Apple börjar kännas som de gamla skivbolagen när Spotify kom.
Kan inte nvidia, google o microsoft gå ihop o bara skita i att lansera på iPhone? Då bör Apple krypa till korset ganska snart.

Eller vill Apple starta en egen spelstreamingtjänst?

Du är medveten om att skivbolagen är anledningen till att Spotify finns idag va? Hade det inte varit för deras buy-in hade tjänsten varit död i vattnet (skivbolagen köpte in sig väldigt tidigt i företaget och gjorde stora stora miljardvinster vid IPO:n). Skivbolagen hade dessutom allt att tjäna då avtalen med musiker var så fruktansvärt dåliga för streaming att det bara var ren vinst rakt ner i fickorna.

Permalänk
Medlem

Men varför.....
Använder ofta och mycket Geforce Now på MacBook, tycker det fungerar mycket bra. Om dom slopar stödet så ratar jag Apple. Tycker det är nog synd att min iphone inte kommer att fungera med xcloud.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Taft:

Men varför.....
Använder ofta och mycket Geforce Now på MacBook, tycker det fungerar mycket bra. Om dom slopar stödet så ratar jag Apple. Tycker det är nog synd att min iphone inte kommer att fungera med xcloud.

Kör steam link en hel del och säger samma sak.
Det är illa nog med xcloud, ändrar man något med befintliga appar är det byebye äpplet.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Apple tillåter inte detta, priserna i App Store får inte vara högre än på andra plattformar. Höjer du priset med 30% måste du höja priset med 30% på alla andra plattformar också. Samma dilemma som Spotify har brottas med i flera år.

Källa!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

https://www.nytimes.com/2020/08/14/technology/apple-app-store...

“There are very few companies out there that have a 30 percent profit margin,” said Andy Yen, the chief executive of ProtonMail, an email service. “The only way we can support this fee is by passing that cost on to customers.” ProtonMail charges 30 percent less for subscriptions purchased on its website, but when the company advertised that to its iPhone users, Apple restricted its app.

____________

Likewise, Spotify increased its monthly subscription to $13 from $10 in 2014 to account for Apple’s fee. A year later, Apple introduced a competing music service — priced at $10. To compete, Spotify opted out of Apple’s payment system, enabling it to avoid the commission. Now customers can still use Spotify’s app, but they must subscribe on Spotify’s website. Yet Apple bars Spotify from saying that in its iPhone app.

____________

“Either we lose because we have to pay them a 30 percent tax just to operate and raise our prices for consumers as a result, or we lose because it becomes much more expensive to convert users from free to premium,”

Permalänk
Medlem

Usch, Apple är ena jävla rövhattar alltså.
Sen finns väl inte alla skräp titlar i Apple Arcade separat i app store? Inte för Apple Arcade är något bra ändå.

Ne, giriga jävlar Apple som vanligt. Och allt ska göras så förbannat krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag antar att Valve och Sony har en bättre relation med App Store-avdelningen hos Apple än vad Epic Games och Microsofts Xbox-avdelning har. Man kan tycka att Microsoft borde kunna utöva lite påtryckningar genom att diskutera deras samarbeten kring Microsoft Office-appar på Mac och iOS. Google har många viktiga appar på iOS som t.ex. Gmail, Youtube och Google Maps som de skulle kunna använda för att påverka Apple.

Antagligen skulle Apple tycka att de var bra om de tog bort sina appar så att de kan ersätta dem med sina egna. Mer pengar att tjäna. Hela Apples affärsidé går ju ut på att låsa in sina användare till sina egna tjänster/produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

https://www.nytimes.com/2020/08/14/technology/apple-app-store...

“There are very few companies out there that have a 30 percent profit margin,” said Andy Yen, the chief executive of ProtonMail, an email service. “The only way we can support this fee is by passing that cost on to customers.” ProtonMail charges 30 percent less for subscriptions purchased on its website, but when the company advertised that to its iPhone users, Apple restricted its app.

____________

Likewise, Spotify increased its monthly subscription to $13 from $10 in 2014 to account for Apple’s fee. A year later, Apple introduced a competing music service — priced at $10. To compete, Spotify opted out of Apple’s payment system, enabling it to avoid the commission. Now customers can still use Spotify’s app, but they must subscribe on Spotify’s website. Yet Apple bars Spotify from saying that in its iPhone app.

____________

“Either we lose because we have to pay them a 30 percent tax just to operate and raise our prices for consumers as a result, or we lose because it becomes much more expensive to convert users from free to premium,”

Hur motsäger det detta som jag citerade ” Apple tillåter inte detta, priserna i App Store får inte vara högre än på andra plattformar. Höjer du priset med 30% måste du höja priset med 30% på alla andra plattformar också. Samma dilemma som Spotify har brottas med i flera år.”

Permalänk
Medlem

Både MSFT och Sony har spillt användares kortuppgifter m.m.
Apple har sina regler i sin butik förmodar jag av en anledning. Ingen tvingar en att använda iPhone. Du går inte in i elgiganten och kräver vad som ska säljas och hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur motsäger det detta som jag citerade ” Apple tillåter inte detta, priserna i App Store får inte vara högre än på andra plattformar. Höjer du priset med 30% måste du höja priset med 30% på alla andra plattformar också. Samma dilemma som Spotify har brottas med i flera år.”

Det motsäger inte det du citerade, det är en källa till det du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur motsäger det detta som jag citerade ” Apple tillåter inte detta, priserna i App Store får inte vara högre än på andra plattformar. Höjer du priset med 30% måste du höja priset med 30% på alla andra plattformar också. Samma dilemma som Spotify har brottas med i flera år.”

Det motbevisar det iom att det står i klartext att det är tillåtet att ha olika pris på olika plattformar. Men det är inte tillåtet att skriva i appen "Hej, vi har ett lägre pris på hemsidan - kom och köp där istället".

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hade fel där, det verkar vara tillåtet att höja priserna. Dock är det väldigt ovanligt, märkligt nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Usch, Apple är ena jävla rövhattar alltså.
Sen finns väl inte alla skräp titlar i Apple Arcade separat i app store? Inte för Apple Arcade är något bra ändå.

Inte bara skräptitlar på Apple Arcade och de listas visst separat på App Store.

Några som är bra enligt mig (en del av dem finns för andra plattformar på exempelvis Steam):

The Last Campfire
Sayonara Wild Hearts
Samurai Jack
Crossy Road Castle
Creaks
Legend of the Skyfish 2
Manifold Garden

Med det sagt tycker jag det är trist att Apple inte är lite mer flexibla med spelströmningstjänsterna. Denna senaste ändring är väl ändå bättre än inget och har vis förståelse för att de vill ha koll på varje spel som strömmas. Tycker inte det är rätt att jämföra ett spel som fjärrstyrs med att strömma en film från Netflix. Att fjärrstyra ett spel är mer som att fjärrstyra en app och om en tjänst innehåller hundratals spel eller appar blir det svårt att ha koll på vad varje enskilt spel/app gör.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

"Värt att nämna är dock att samlingsapplikationer tillåts och kan innehålla de fristående strömmande spelen, men samtliga titlar i en sådan applikation måste alltså vara kopplade till de separat nedladdade varianterna. Varje spel måste därmed godkännas av Apple enligt butikens övriga riktlinjer, samtidigt som all försäljning beläggs med avgiften på 30 procent – den avgift som är grund till Apple och Epic Games pågående konflikt."

@Wittwang Innebär detta att prenumerationer inte är möjliga?

Det skulle annars vara möjligt att skapa en samlingsapplikation, ta betalt för prenumerationen utanför Apples plattform och prissätta det individuella spelet i App Store till 1 miljon kronor styck för att se till att alla skaffar prenumerationen istället.

Man får inte ha separata priser på andra plattformar, men det är absolut tillåtet att köpa prenumerationer via andra plattformar och aktivera/logga in på iOS, det fungerar även på Spotify eller Netflix. Alla köp som görs från en iOS enhet (app/appstore, inte browser) däremot ska gå via in-app-purchase

Edit: tydligen hade jag fel om att priserna inte får diffa... trodde verkligen det, men andra inlägg i tråden tyder på att det är ändrat eller kanske aldrig varit så?