"highend" surfplatta för student

Permalänk
Medlem

"highend" surfplatta för student

För varje dag som går blir jag allt mer sugen på att fixa en bättre surfplatta för att ta digitala anteckningar på / läsa mina digitala böcker. Värt att nämna kan vara att jag har en pc och en android-telefon, så ev fördel av ett.... "gemensamt ekosystem" finns inte.

Alternativen jag tittat på än så länge är: Galaxy Tab S6, Ipad air (2019) och Ipad Pro 11(2020?). Tanken är att hålla sig under 10k och skriva för hand i typ OneNote eller liknande.

Vad jag skulle vilja ha från er är era tankar kring hur ni skulle välja, fördelar och nackdelar ur er synpunkt om ni var i min situation.

Permalänk
Medlem

ALLA dagar i veckan Tab 7+! Kolla samarbetet med Samsung och Microsoft!

Skipa ipad pro/air

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

För varje dag som går blir jag allt mer sugen på att fixa en bättre surfplatta för att ta digitala anteckningar på / läsa mina digitala böcker. Värt att nämna kan vara att jag har en pc och en android-telefon, så ev fördel av ett.... "gemensamt ekosystem" finns inte.

Alternativen jag tittat på än så länge är: Galaxy Tab S6, Ipad air (2019) och Ipad Pro 11(2020?). Tanken är att hålla sig under 10k och skriva för hand i typ OneNote eller liknande.

Vad jag skulle vilja ha från er är era tankar kring hur ni skulle välja, fördelar och nackdelar ur er synpunkt om ni var i min situation.

Jag valde att köra Microsoft Surface för bekvämligheten att kunna skriva anteckningar men även använda med tangentbord vid behov samt att använda med docka för att få skärm/tangentbord/mus.. Kanske vore något? Tycker det är rätt värt med tanke på att man slipper en "extra" enhet att släpa med.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd

Satsa på en Ipad Air 2019 skulle jag säga.
Inte jätte dyr men med bra snurr och klarar penna också.

Jag har två stycken själv, en privat och en i jobbet, innan dess hade jag den tidigare airmodellen och den gav jag nu till mamma min som har den för surf och den funkar fortfarande helt ok efter 6 år eller vad den nu är.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ja, air + penna verkar landa en bra bit under min budget, vilket nog kan anses vara en stor fördel. Finns det någon större fördel med att köra på en dyrare ipad pro 11, som dessutom blir en hel del dyrare(och över budget med pennan)?

Permalänk

Har länge haft ögonen öppna för ett inköp av en surfplatta för att använda till mina studier också, då jag tänker mig att det passar ganska bra då det skrivs en hel del och används väldigt många olika E-böcker.

Fast man sätter käppar i hjulet för sig själv genom köpångest, då det verkar komma ut nya surfplattor titt som tätt vilket får en att avvakta. Eller att den ena surfplattan man tycker passar en bra från början faktiskt saknar en funktion som man ser some "make it or break it" i inköpet.

För mig är det viktigaste att latensen på pennan är så låg som möjligt då skrivkänslan är prio 1, har testat ipad pro varianterna och skrivkänslan känns bra på dem.

Min fru har en ipad air 2019(~10") och skrivkänslan på den är bra för att endast vara en 60hz skärm, dock är skärmen för liten för att ha två dokument öppna samtidigt tycker jag.

Har även kollat en del på samsung tab s7+ då dom äntligen fixat 120hz skärm och en fin penna med låg latens. Har inte hunnit testa/klämt på den ännu men allt jag sett och läst så verkar den möta många av mina kriterier, dock lite orolig över app-utbudet.

Permalänk
Medlem

Sitter med världens välj-ångest nu efter ännu mer youtube-recensioner på alla möjliga. Typ en tab s7+ / iPad air / iPad Pro 11 pendlar jag mellan just nu (lägg märke till att budgeten smugit sig upp, som vanligt när jag får för mycket tid på mig att välja..) Vet ärligt talat inte varför jag inte känner nåt direkt sug efter en surface pro just nu.. Jag ska kolla mer på diverse recensioner innan jag tar ett beslut dock, vill ju göra ett någorlunda informerat köp när det handlar om den här mängden av pengar.

Har haft ett par jobbiga år nu och jag känner att jag vill bjuda mig själv på något roligt för en gångs skull... Så egentligen är det enda viktiga för mig just nu att jag inte ångrar köpet. Därför tackar jag alla som bidrar med sina tankar och erfarenheter, alla har olika synpunkter och de är alla uppskattade.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera en iPad.
Har själv gått iPad air -> nvidia shield -> surface pro 3 och nu tillbaka till iPad pro (andra generationen).

Största skillnaderna mellan air och pro (förutom storleken) verkar vara stöd för tillbehör, och 120hz skärm på pro-modellen.

Om det är någon större skillnad på 1a och 2a generation av pennan vet jag inte, så den överlåter jag till någon annan.

Från vad jag sett om iPad Pro verkar det onekligen vara en trevlig maskin, nästan en ersättare för en laptop (baserat på användningsområde). Dock otroligt dyr, inte många kronor extra för att få en ordentlig ultrabook.

Kan ju vara värt att nämna att Apple har sin presskonferens på tisdag (15/9), inte helt omöjligt att de annonserar något nytt där.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

iPad Airs pris är ju onekligen attraktivt jämfört med en pro, men det finns ett par saker jag är rädd skulle irritera mig både kortsiktigt och i längden.

1) Man laddar pennan genom att sticka in den i porten på ena ändan, ser framför mig hur jag råkar knäcka kontakten genom att sätta mig på den, eller nåt annat lika dumt scenario.
2) Har ej USB-c kontakt, utan apples lightning skit, så det blir ännu fler kablar att hålla reda på.
3) Inte ett jättefan av designen heller, ärligt talat, med enorma kanter runt skärmen.

Sen om dessa saker är värda att betala åtskilliga tusenlappar extra för att slippa vet jag ärligt talat inte. Önskar jag var lite mer beslutsam ibland... Era tankar har hjälpt en del dock, så tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

iPad Airs pris är ju onekligen attraktivt jämfört med en pro, men det finns ett par saker jag är rädd skulle irritera mig både kortsiktigt och i längden.

1) Man laddar pennan genom att sticka in den i porten på ena ändan, ser framför mig hur jag råkar knäcka kontakten genom att sätta mig på den, eller nåt annat lika dumt scenario.
2) Har ej USB-c kontakt, utan apples lightning skit, så det blir ännu fler kablar att hålla reda på.
3) Inte ett jättefan av designen heller, ärligt talat, med enorma kanter runt skärmen.

Sen om dessa saker är värda att betala åtskilliga tusenlappar extra för att slippa vet jag ärligt talat inte. Önskar jag var lite mer beslutsam ibland... Era tankar har hjälpt en del dock, så tack igen!

Det kommer snart lanseras en ny Ipad Air (4).
Det ryktas om USB-C och stöd för Apple Pencil 2 vilket betyder magnetisk laddning. (Vilket också är logiskt då Pencil 1 fasas ut)

Och kommer även ha mer modern design.
Även om den kommer antagligen vara dyrare än nuvarande air så kommer den ju ändå ligga en bra bit under ipad pro.

Denna verkar annonseras rätt snart enligt alla rykten också.
Bara söka på Ipad Air 4 så får du mer info om denna.

Jag kan säga såhär. KÖP INTE NUVARANDE IPADS MED LIGHTNING MÖG OM DU VILL HA PENNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det fanns 1 sak jag HATADE med min ipad pro 2017, det var den förbannande penjäveln och hur man laddade den.
Den som kom att man ska kötta in en penna så den står rakt ut på Apple måste varit lite bakom där uppe i hjärnkontoret.
(Innan någon försöker försvara detta att man kan ladda den med adapter också, ja det kan man. Också korkat med en liten adapter jävel som försvinner )

Det är ju också hur stor padda du vill ha.
Vill du ha över 10-11" är det Ipad pro eller Samsung S7+ bara (utöver surface då om man räknar med dessa)

Jag personligen är van vid ipad pro 12.8" och hade inte kunnat gå ner till 10-11" då det känns jättelitet.

Permalänk

Tycker inte att Youtube-recensioner är tillräckligt bra på att visa produkterna "in-use" då de flesta videos känns väldigt upplagda för att visa hur "koolt" det är. Sällan man ser någon som visar workflow och interaktionen mellan surfplattornas olika applikationer och funktioner. Man får bara se ett litet halvhjärtat klotter i en applikation man ritar i eller en skriven rad av "blablabla" på repeat i en text editor.

Surface pro har jag kollat lite på också, det skulle ju vara trevligt med windows men skärmen är på 60hz och pennan har troligtvis ganska dålig latens av vad jag sett på diverse filmer. Hoppas deras nya version av denna kommer med en stiligare penna och bättre skrivkänsla, då har nog samsung och apple fått sig en konkurrent när det gäller kundsegmentet som vill ha både en surfplatta och laptop.

Många affärer har ju öppet-köp på sina varor så du skulle ju kunna lämna tillbaka den om du inte känner dig nöjd med surfplattan du köpt. Men visst... man gör ju helst rätt på första köpet i och med att den kostar så pass mycket.

Jo, Apple event imorgon som troligtvis släpper ny ipad och ipad air, troligtvis inget nytt mer än design och I/O-portar. Problemet jag ser med apple är väll att tillbehören gör att priset drar iväg mer än vad man tänkt och lägger sig snabbt på samma nivå som en bra laptop(ipad pro+penna+tangentbord). Du får en samsung tab S7+ med penna och tangentbord för ungefär samma pris som endast ipad pro.

Någon som har tips på bra applikationer till surfplattor med tangentbord så att man typ kan sitta i MATLAB/programmerings IDE/LaTeX?

Permalänk
Medlem

Får se om ett par timmar om det släpps något värt att vänta på då. Tyvärr känner jag mig själv rätt väl - om jag behöver vänta mer än ett par veckor max så är det bäst att det är ett lyft i klass med lyftet AMD gjorde mellan ryzen 3500u till 4500u, annars tar jag något som finns tillgängligt nu direkt. Tålamod är något för andra människor, när jag väl får för mig något gör jag något åt det snarast.

Permalänk
Medlem

ipad air 64GB ~ 8k med penna (Vad räcker 64GB till ens till med apple-produkter? aldrig haft en förut)
ipad pro 11 128GB ~ 11k med penna
tab s7+ 128gb ~11k

Hur skulle ni resonera här? Personligen tänker jag att det måste vara enklare med större skärm att multi-taska - ha en pdf samt anteckningar uppe samtidigt, exempelvis. Nya air ser ju betydligt bättre ut än den gamla, men fortfarande sämre skärm än alternativen och bara 64 gig (för 8k), med 256GB kan jag lika gärna ta en pro med 128, då jag tvivlar på att jag behöver mer.

Fick lite mer tid att fundera då det blev lite strul med csn och jag vill ej spendera stora mängder pengar innan det är löst, så här sitter jag fortfarande med ångest över vad jag bör välja..

Permalänk

Personligen tycker jag att priserna är lite för höga på Pro/+ varianterna då dem börja komma upp i samma pris-segment som för bärbara datorer. Jag hoppas du har koll på att du kan använda studentrabatt på apple varor(tror samsung har det också)?

I och med att du har större skärm borde multitaska bli lättare fast detta är nog väldigt beroende på vilka applikationer du tänkt använda då alla inte har stöd för valfri fönsterstorlek. I IOS är ju apparna låsta så du är tvungen att ha typ 25/75 eller 50/50 delning om du har två appar öppna samtidigt samt låst till landskapsvy. Tror samsung Dex är mer fritt i detta fall där fri skalning av fönster är tillåtet sålänge applikationen stödjer det.

Samsung tab s7+ har ju sämre applikations-utbud, så om du vet redan nu vilka applikationer du skall använda och på vilken surfplatta dem funkar bäst så är det väll bra att välja utefter det.

I Samsung tab s7+ kan du sätta in ett eget SD-kort så att du får mer utrymme, tror inte att 128Gb kommer att ta slut så kvittar vilken du väljer i detta anseende om du inte värdesätter att du kan lägga till utrymme högt.

Läste att microsoft kanske ska ha ett event(09/30 eller 10/01) och visa sina nya varianter av surface pro etc, du kanske finner något mer attraktivt i dessa då det är windows surfplattor.