Microsoft stöttar Epic Games i rättstvisten med Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men kan dom inte bara dra tillbaka betaltjänsten som fick dom att bli blockerade från början medan rättsprocessen fortgår?

Det är väl samma princip som med strejk. Om alla skulle jobba vidare så skulle arbetsgivaren inte bry sig lika mycket. Eller sett från andra hållet, diskussioner och processer har pågått för länge utan att något har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Självklart har Epic tänkt på det innan. Varför tror du att de inte gjort det bara för att de bestrider Apples reaktion? Hela poängen är ju att de vill utmana Apples system och visa varför de tycker det stängda systemet medför en massa problem på en stor plattform. Att Apple indirekt bestraffar en massa andra utvecklare gör ju bara att det sätts än mer press på dem.

Apple kan dock klara sig genom att de inte har tillräckligt stor marknadsandel. Hade de haft det hade de blivit smiskade på samma sätt som t ex Microsoft kring browsers i Windows (där man trots allt fritt kunde installera precis vad man ville efter Windows-installationen), då Apples metoder absolut inte skulle tillåtas om de hade något som närmade sig monopol. Nu får vi dock se vad som händer.

I vilket fall är det inte dumt att man ser över hur situationen kring företags samt konsumenters rättigheter ser ut, oavsett vad man tycker om någon av parterna i denna fråga. Lagar måste kontinuerligt revideras för att hantera ett samhälle i utveckling.

Undrar hur Epic skulle reagera om det uppstod en konkurrerande affär på nätet som sålde V-bucks billigare än deras in-game affär och andra tillägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Det är väl samma princip som med strejk. Om alla skulle jobba vidare så skulle arbetsgivaren inte bry sig lika mycket. Eller sett från andra hållet, diskussioner och processer har pågått för länge utan att något har hänt.

Nu får dom dock välja sina kunders bästa eller principer för deras egna direkta intäkter. Inte så svårt att byta spelmotor för en utvecklare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Hur kommer det sig att alla kastar skit på Apple? Säg åt Epic att ta bort sin egen betallösning och följa villkoren så kommer ju utvecklarkontona att få vara fortsatt aktiva. Sen kan de lösa hela grejen i domstol under hur lång tid de vill och agera i enlighet med utfallet.

Att Epics agerande nu får konsekvenser för andra utvecklare är kanske något de borde ha tänkt på innan de gick in i den här striden. Bara för att de är beredda på att slåss i flera år om detta betyder det inte att andra utvecklare som är beroende av dem är det.

Sen att Apple inte brukar slå såhär hårt utan göra upp om saker håller jag med om och skulle väldigt gärna se vad det är som försiggår bakom lyckta dörrar för det känns som att vi inte riktigt har hela bilden. Min gissning är att kontona faktiskt kommer att stängas ner och Apple strax därefter släpper en hotfix av någon udda säkerhetsrutin som kräver en patch för att UE/Fortnite ska fortsätta fungera, då börjar vi komma in på riktigt fulspel däremot...

Ett väldigt stort problem är ju hur den där 30% avgiften fungerar. Man MÅSTE ha samma pris på samma vara som utanför butiken, men 30% av det går till Apple.
T.ex LinusTechTips och deras Floatplane. Dom har pratat mycket om det på sin podcast (WAN Show). Dom har inte råd att ta betalningarna via sin app i iPhone, för då går dom back.
Och när man inte har betalningar i appen, men har det utanför, så måste man ta bort ALLT som kan ge någon som helst hint om att det ens GÅR att betala utanför appen.
Ja, jag kastar skit på Apple.

Skrivet av medbor:

Inte så svårt att byta spelmotor för en utvecklare...

Inte? Har du provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar hur Epic skulle reagera om det uppstod en konkurrerande affär på nätet som sålde V-bucks billigare än deras in-game affär och andra tillägg...

Ja alltså dom bannar ju fuskare och det går ju emot deras avtal om man fuskar och dom blir ju bannade. Kanske man skulle stämma dom för att banna fuskar, då dom själva går emot andra avtal? Vore ju hel festligt, jag är dock rätt så med på att fuskare ska bort, men man kan inte stämma någon när man själv bryter mot avtalet och sedan banna andra användare som bryter mot deras.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fördelen med stängda plattformar är att de kan utesluta vem som helst. Det är vad jag betalar för på iOS. Det finns fördelar med walled gardens, fördelar jag uppskattar på mina privata enheter.

Jag håller med om att det finns en fördel med att ett företag granskar vilka appar som finns tillgängliga, med tanke på säkerhet, kvalitet etc. Problemet är när det inte finns några alternativ till den ensamma påtvingade butiken. Då är det otroligt lätt att missbruka för egna ändamål, och det är dessutom inte transperant. Det är just detta jag tycker vi ser hända, och det är därför många andra företag skarpt kritiserat Apple på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Utesluta något kan du ju göra själv från ditt användande. Det är ju bara att inte använda ett visst företags appar. Att använda något som Apple inte vill ska finnas är däremot svårare och kräver att man själv strider mot deras regler.

Du får självklart uppskatta precis vad du vill, jag belyser bara att båda sidorna av det myntet inte är helt likvärdiga.

Men här har vi ju att göra med ett företag som helt medvetet bryter mot det regelverk som de har åtagit sig att följa, och låter sina kunder, privatpersoner och företag, leva med konsekvenserna av vad Epic/Tencent tyckte var ett strategiskt agerande i deras eget intresse.

De klart att företag som medvetet bryter mot plattformens regler skall kickas ut! Det var ju rent faktiskt vad Epic/Tencent ville. De använder sedan komsekvenserna av det för tredje part som propaganda, men om man inte är en rabiat Applehatare är det också uppenbart.

Unity kommer nog att vinna en del småskaliga utvecklare på detta. Hade jag drivit ett utvecklingsföretag hade jag varit måttligt begeistrad över att användas som slagträ av min leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Men här har vi ju att göra med ett företag som helt medvetet bryter mot det regelverk som de har åtagit sig att följa, och låter sina kunder, privatpersoner och företag, leva med konsekvenserna av vad Epic/Tencent tyckte var ett strategiskt agerande i deras eget intresse.

De klart att företag som medvetet bryter mot plattformens regler skall kickas ut! Det var ju rent faktiskt vad Epic/Tencent ville. De använder sedan komsekvenserna av det för tredje part som propaganda, men om man inte är en rabiat Applehatare är det också uppenbart.

Unity kommer nog att vinna en del småskaliga utvecklare på detta. Hade jag drivit ett utvecklingsföretag hade jag varit måttligt begeistrad över att användas som slagträ av min leverantör.

Håller med dig. Epic bröt om regelverket och sedan tar som sina kunder, utvecklare osv som gisslan och grinar när dom får skit. Jag tror en del kommer gå ifrån deras verktyg och välja något annat när man ser hur dom gillar att leka med sina kunder och utvecklare som använder deras verktyg.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu får dom dock välja sina kunders bästa eller principer för deras egna direkta intäkter. Inte så svårt att byta spelmotor för en utvecklare...

Jag skulle nog säga att det är väldigt svårt och kostsamt att byta spelmotor om man har kommit en bit in i utvecklingen redan.

Visst hamnar Epic i en lurig sits nu, men jag tycker nog fighten som de tar _är_ för deras kunders bästa. Apples avgifter för affären är väldigt höga, och detta för att de har monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Hur kommer det sig att alla kastar skit på Apple? Säg åt Epic att ta bort sin egen betallösning och följa villkoren så kommer ju utvecklarkontona att få vara fortsatt aktiva. Sen kan de lösa hela grejen i domstol under hur lång tid de vill och agera i enlighet med utfallet.

Att Epics agerande nu får konsekvenser för andra utvecklare är kanske något de borde ha tänkt på innan de gick in i den här striden. Bara för att de är beredda på att slåss i flera år om detta betyder det inte att andra utvecklare som är beroende av dem är det.

Håller inte riktigt med. Har företag verkligen rätt att ha vilka villkor som helst? Ta exemplet med spelstreamingtjänster, har Apple rätt att blockera dessa bara för att man har en egen speltjänst? Skulle det vara okej om man tog bort filmstreamingtjänsterna bara för att Apple har sin TV+? Är det okej att inneha monopol på sin app butik? Är det okej att förbjuda utvecklare att höja priset för att täcka marginalen utan att också höja priserna på alla andra plattformar också?

Om man tycker att något är fel så bör man kunna stämma någon, utan att bli utpressad vare sig det är ett företag eller privatperson. Hade så alltid varit fallet så hade inga domstolar i världen fungerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Håller med dig. Epic bröt om regelverket och sedan tar som sina kunder, utvecklare osv som gisslan och grinar när dom får skit. Jag tror en del kommer gå ifrån deras verktyg och välja något annat när man ser hur dom gillar att leka med sina kunder och utvecklare som använder deras verktyg.

Jag tycker det är solklart Apple som tar EPIC, utvecklare, och oss kunder (speciellt jag som har massor av enheter med iOS) som gisslan när de "ger tillbaka" och straffar EPIC på andra sätt (än att ta bort deras spel från sin butik), som att strypa tillgången till utvecklarverktyg.

Detta är verkligen storhetsvansinne av Apple tycker jag (och då är jag stor användare och supporter av Apple sedan många år).

De har helt klart gått över gränsen, tycker jag personligen, med detta senaste tilltag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

En gång i tiden, när app store lanserades, då kostade oftast apparna 1 dollar. De var händiga, gulliga små verktyg och spel.
30% kändes ju helt legitimt då. Jag menar små företag kunde ju tälja guld! Utan att gå back.
När folk tröttnade på att köpa appar för 10kr kom in app purchase och "tjänster". När tjänsten är själva appen (Spotify, netflix) och inte själva appen är varan (spel etc), så känns 30% väldigt dyrt. Det är ju inte som att Apple betalar för 30% av artistens/skivbolagets lön eller 30% av filmens budget.

Så, ja. Det är väl dags att se skillnaden på olika typer av appar. Men det klart Apple inte vill det, förrän någon sätter ner foten.

Permalänk
Inaktiv

Bra att fler börjar ställa Apple till svars. Som redan nämnts har Apple tidigare gett vissa aktörer fördelar.

Det är höst och säsong för fallfrukt trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tycker det är solklart Apple som tar EPIC, utvecklare, och oss kunder (speciellt jag som har massor av enheter med iOS) som gisslan när de "ger tillbaka" och straffar EPIC på andra sätt (än att ta bort deras spel från sin butik), som att strypa tillgången till utvecklarverktyg.

Detta är verkligen storhetsvansinne av Apple tycker jag (och då är jag stor användare och supporter av Apple sedan många år).

De har helt klart gått över gränsen, tycker jag personligen, med detta senaste tilltag.

Apple går över gränsen dom också, men om Epic får hålla på borde Apple få ge tillbaka. Epic behöver ju bara göra den enkla saken som att "GE FAN" i att bryta mot avtalet och ta bort sin egna lösning så blir det inga problem, men det verkade ju vara för svårt och dom verkar välja att stämma och låter då det hela gå ut över sina egna kunder och dom som utvecklar med deras verktyg. Enklaste hade väl varit att ta bort sin egna lösning och sedan gått vidare, men så verkar dom ju inte ha gjort och då är det ju inte Apple som bråkar utan Epic som inte ger sig, sen att båda beter sig svinigt kan nog ingen neka, men bryter man mot avtalen så får man ta konsekvenserna, sen får rätten avgöra utgången längre fram.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli ordentligt infekterat nu. Det är pinsamt när storbolagen hittar på icke-egoistiska anledningar till varför de ger sig in i striden.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Men här har vi ju att göra med ett företag som helt medvetet bryter mot det regelverk som de har åtagit sig att följa, och låter sina kunder, privatpersoner och företag, leva med konsekvenserna av vad Epic/Tencent tyckte var ett strategiskt agerande i deras eget intresse.

De klart att företag som medvetet bryter mot plattformens regler skall kickas ut! Det var ju rent faktiskt vad Epic/Tencent ville. De använder sedan komsekvenserna av det för tredje part som propaganda, men om man inte är en rabiat Applehatare är det också uppenbart.

Unity kommer nog att vinna en del småskaliga utvecklare på detta. Hade jag drivit ett utvecklingsföretag hade jag varit måttligt begeistrad över att användas som slagträ av min leverantör.

Nu byter du ju dock samtalsämne jämfört med vad jag svarade på. Jag sade ingenting om vad jag tycker om Epics agerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar hur Epic skulle reagera om det uppstod en konkurrerande affär på nätet som sålde V-bucks billigare än deras in-game affär och andra tillägg...

Lite äpplen och päron att jämföra ett spel med en mjukvaruplattform. Ska man göra sådana jämförelser bör man åtminstone sträcka sig till Epic Games Store. Fortfarande en betydligt haltande jämförelse men den är åtminstone mycket närmare och därmed går det att göra mer stabila poänger.

Och för att vara tydlig så har jag inte stöttat Epic i varesig inlägget du svarade på, eller i detta. Jag struntar i vilka parterna är, det är inte speciellt viktigt för att analysera sakfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Lite äpplen och päron att jämföra ett spel med en mjukvaruplattform. Ska man göra sådana jämförelser bör man åtminstone sträcka sig till Epic Games Store. Fortfarande en betydligt haltande jämförelse men den är åtminstone mycket närmare och därmed går det att göra mer stabila poänger.

Och för att vara tydlig så har jag inte stöttat Epic i varesig inlägget du svarade på, eller i detta. Jag struntar i vilka parterna är, det är inte speciellt viktigt för att analysera sakfrågan.

Jag bara funderade öppet och insåg att det finns konkurrens på vissa nivåer men inte andra. Epics idé som de varit helt öppna med är väl att de vill ha en separat mjukvaruaffär även på iOS (som de har på Android och Windows), då blev min följdfråga vart gränsen går och vilka plattformar man ska få konkurrera på... skapa och sälja moddar och content har ju historiskt varit öppet på PC i alla fall, men nu med nyare spel låses det ner och kopplas till köpen på affären...

Bara för att Epic gjort spelet/plattformen ’Fortnite’ har de väl inte rätt till V-bucks monopol, eller? Det argumentet är i all fall snarlikt samma som att Apple borde öppna sin plattform för andra aktörer. Självklart är det krystat, men gränsdragningen känns väldigt godtycklig...

Förr kunde ju vem som helst utan Valves inblandning skapa en egen CS-bana och köra den i en turnering om de ville. Sånt går inte längre

Permalänk
Medlem

With great power comes great responsibility.

Apple är ett av världens absolut största företag. Deras del av mobilmarknaden är massiv och de har total kontroll över denna extremt stora inkomstkälla. Ingen annan kan konkurrera på deras plattform, för det tillåter de inte.

Frågan är om de får begränsa det nu när den marknad som de kontrollerar är så oerhört stor? Hade de haft någon enstaka procent av den totala marknaden hade nog ingen brytt sig, men nu har de en extrem makt. Särskilt i USA. Något som är helt absurt är att de kan kräva att man inte får ta mer betalt i app store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara för att Epic gjort spelet/plattformen ’Fortnite’ har de väl inte rätt till V-bucks monopol, eller? Det argumentet är i all fall snarlikt samma som att Apple borde öppna sin plattform för andra aktörer. Självklart är det krystat, men gränsdragningen känns väldigt godtycklig...

En liten tanke kring detta: Om alla mikrotransaktioner på 20% av gamingmarknaden var beroende av V-bucks, så hade det kanske varit lite bättre som jämförelse. Och då även en fråga om hur de brukar den makt som det ger att kontrollera så stor del av den marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

En liten tanke kring detta: Om alla mikrotransaktioner på 20% av gamingmarknaden var beroende av V-bucks, så hade det kanske varit lite bättre som jämförelse. Och då även en fråga om hur de brukar den makt som det ger att kontrollera så stor del av den marknaden.

Tänk om de bakar in V-bucks i unreal engine och alla spel som använder den, och på alla plattformar såklart... ja jag förstår att det inte är samma, men ingen annan har någonsin fått släppa appar och betallösningar på iOS, så de försöker skapa en marknad och konkurrens som inte fanns, det var lite så jag tänkte

Permalänk

Bara vända andra kinden till och förlåta. /sture fåfäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fördelen med stängda plattformar är att de kan utesluta vem som helst. Det är vad jag betalar för på iOS. Det finns fördelar med walled gardens, fördelar jag uppskattar på mina privata enheter.

Exakt. Jag vill påstå att en stor del av iOS framgång bygger på att inte kreti och pleti kan skicka in sin overifierade kod i ekosystemet, likt hur det funkar på vidöppna plattformar utan vettigt säkerhetstänk och begränsningar.

Telefoner är inte längre bara en ringanordning med en telefonbok, utan där finns tillgången till ens privatekonomi, autentiseringsappar, sociala nätverk, känsliga personuppgifter (t.ex. foton) och en mängd andra saker som de flesta inte skulle kunna tänka sig att publicera offentligt.

Hur någon vill ha det lagrat på en "öppen plattform" övergår mitt förstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag håller med om att det finns en fördel med att ett företag granskar vilka appar som finns tillgängliga, med tanke på säkerhet, kvalitet etc. Problemet är när det inte finns några alternativ till den ensamma påtvingade butiken. Då är det otroligt lätt att missbruka för egna ändamål, och det är dessutom inte transperant. Det är just detta jag tycker vi ser hända, och det är därför många andra företag skarpt kritiserat Apple på senare tid.

Finns det inget alternativ till att köpa en Apple-telefon? Eller menar du att det är en väl förborgad hemlighet att Apple-telefoner bara har tillgång Apples egen appbutik, så att konsumenten blir varse om detta först efter köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Visst hamnar Epic i en lurig sits nu, men jag tycker nog fighten som de tar _är_ för deras kunders bästa. Apples avgifter för affären är väldigt höga, och detta för att de har monopol.

Du och många andra har låtit sig duperas av Epic för att de använder ett visst språk när de beskriver sina egna handlingar, när alla omständigheter runt omkring bara pekar på att de aggressivt försöker expandera sin egen ekonomi.

Apple har absolut inget monopol i ordet betydelse, och knappast något de facto-monopol på marknaden heller. Det som har hänt är att Epic vill dra nytta av Apples starka varumärke samt deras etablerade plattform utan att betala vad de kommit överens om genom att begå medvetna avtalsbrott.

Du försvarar alltså egentligen att Epic stjäl pengarna från Apple, som de tidigare kommit överens om att de ska betala för att få använda Apples plattform, bara för att Epic säger att det är för kundernas bästa. Vem tjänar pengarna i det här fallet? Vad tror du förresten att Epic har för kostnad för att distribuera sin Fortnite-valuta respektive vad Apple lägger på att driva serverparkerna som håller allt igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

With great power comes great responsibility.

Apple är ett av världens absolut största företag. Deras del av mobilmarknaden är massiv och de har total kontroll över denna extremt stora inkomstkälla.

De har runt 25% av mobilmarknaden. Inte direkt massivt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Unreal engine känns gammal och unken, den bör kanske inte bannas, men att spelutvecklare skulle skadas är en rejäl överdrift. Det vore istället en frisk fläkt om spelutvecklare kunde utveckla fler spelmotorer, och för omväxlings skull, göra sitt jobb istället för att ta genvägar.

Ja visst! Om du är sugen på att börja pröjsa den dubbla kostnaden minst för spel så fine. Jag är det då rakt inte.
Beroende på vad för spel och plattformar som motorn skall kunna köra på så kan det kosta allt ifrån 100k USD till 30Miljoner+ USD.
En senior utvecklare kostar mellan 8-15k USD per månad, tittar man på Unity motorn som exempel så är det över 200 utvecklare.

Göra sitt jobb?
Nej det är två skilda saker att utveckla en spelmotor och att utveckla ett spel.
UE är en bra motor och som många utvecklare använder sig utav, så att spelutvecklare skulle skadas är definitivt sant.
Du kan ju ta en titt historiskt och se hur många spel som använt UE sedan första motorn släpptes, där kan du även se spel som är TBA som använder UE4 motorn.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unreal_Engine_games

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men kan dom inte bara dra tillbaka betaltjänsten som fick dom att bli blockerade från början medan rättsprocessen fortgår?

Tror nog att detta är ett val dom gör för att få stöd ifrån andra utvecklare för att sätta press på Apple som annars inte lyssnar.
Det kan till och med vara så att dom drar tillbaka betaltjänsten i sista stund bara för att se till att få med sig så mycket officiellt stöd mot Apple som möjligt inför rättsprocessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

De har runt 25% av mobilmarknaden. Inte direkt massivt kan jag tycka.

Vad motsvarar det i antal mobilanvändare? 1,5 miljarder? Det är en extremt stor marknad som de styr med järnhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänk om de bakar in V-bucks i unreal engine och alla spel som använder den, och på alla plattformar såklart... ja jag förstår att det inte är samma, men ingen annan har någonsin fått släppa appar och betallösningar på iOS, så de försöker skapa en marknad och konkurrens som inte fanns, det var lite så jag tänkte

Ja, det är ju deras mål förstås att skapa konkurrens för att kunna tjäna mer pengar. Och om de inför en lösning för mikrotransaktioner som är inbyggd i unreal engine och förbjuder andra lösningar, så vore det inget jag skulle stötta direkt.