Lynning XC60 vill inte direkt starta

Permalänk
Medlem

Lynning XC60 vill inte direkt starta

Hej Bilforumet!

Har haft en xc60 årsm 2011 som jag verkligen tycker om sen 2017, den har aldrig inte startat på första försöket. Glad i hågen skulle jag just dra ut på äventyr (semester, sista veckan) i solnedgången och satte mig i förarsätet och stoppade i nyckeln och tryckte på GO, sommarnatten är full av GO; icke så xc60 som sade "dröuu." , och sen "Airbag, service snarast", och sen "DSTC av", strålkastarna tändes, och slocknade. Provade igen, "dröu". Tog ur nyckeln, stoppade i på nytt, mindre el igång nu, och "dröu". OK, nyckel i men öppna ytterdörren för det är varmt som attan utan AC; då åker förarstolen fram (el-inställd). Provade starta igen, då sade den "Kontrollerar oljenivå..." och lite annat som jag aldrig sett den säga förr.

Det enda jag kan tänka mig förutom datorvirus är att batteriet ibland gnällt på spänning sedan jag köpte den. Ibland direkt efter att man kört 25 mil. Bara ibland, så jag har inte direkt prioriterat det.

Min fråga: Är det här typiskt låg batterispänning-fel?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kan fort bli konstigt med dåligt batteri. Mät spänningen på batteriet med ex. en multimeter. Gissningsvis är det under 12V (kring 12,7V är bra) och då är det troligtvis bara byta ut det. Du kan ju alltid testa ladda men det är nog uttjänt.

Permalänk
Medlem

Detta är inget ’typiskt fel’. Jag skulle gissa på vattenskada på elektroniken, men kan vara många saker. Till exempel råttor som gnagt av några sladdar?

Permalänk
Medlem

Skulle också tippa på batteriet hade liknade problem med min Saab 9-3 fick varning för antisladd mm helt plötsligt.

Bytte batteri sedan funkade det som det skulle.

Permalänk
Medlem

Skulle mycket väl kunna vara batteriet ja. Kan inte Volvo, men har varit med om andra liknande konstigheter när batteriet varit dåligt. När startmotorn drar sjunker spänningen så lågt att diverse elektronik går bananas.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Vituraz: Ska se om jag kan hitta en lämplig multimeter och prova att mäta.

medbor: Onekligen (är totalt bil-mekanik-okunnig egentligen) tycker jag spontant att den borde ha ett mer civiliserat vis att visa att batteriet har kritiskt låg spänning på. Rätt random meddelanden, tvekande strålkastare och stolen..?

Den fungerade senast igår kväll helt utan bekymmer, körde i trekvart ungefär. Var tvungen att tuta ett tag på en människa som snott min P men jag tvivlar på att han klippte några kablar som tack. Råttor låter aningen långsökt, står på asfalt i stan, men man vet aldrig, fullt med harar och sånt här.

Vattenskada..well det har inte regnat på rätt länge, gräset utanför är gult.

Edit. Tack för ytterligare svar. Ska nog testa att mäta och byta batteriet!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Mycket sannolikt är det batteriet. Elektroniken i dagens bilar kräver att batteriet är i bra skick annars kan alla möjliga konstiga fel uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack för svaren. Vituraz: Ska se om jag kan hitta en lämplig multimeter och prova att mäta.

medbor: Onekligen (är totalt bil-mekanik-okunnig egentligen) tycker jag spontant att den borde ha ett mer civiliserat vis att visa att batteriet har kritiskt låg spänning på. Rätt random meddelanden, tvekande strålkastare och stolen..?

Den fungerade senast igår kväll helt utan bekymmer, körde i trekvart ungefär. Var tvungen att tuta ett tag på en människa som snott min P men jag tvivlar på att han klippte några kablar som tack. Råttor låter aningen långsökt, står på asfalt i stan, men man vet aldrig, fullt med harar och sånt här.

Vattenskada..well det har inte regnat på rätt länge, gräset utanför är gult.

Edit. Tack för ytterligare svar. Ska nog testa att mäta och byta batteriet!

Jag menade att ifall batteriet verkar må bra när du testar det så kan det vara allvarligare problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade att ifall batteriet verkar må bra när du testar det så kan det vara allvarligare problem.

Indeed. Hoppas verkligen inte det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Om den bara sa "Dröuu" o det låter som det gör i mitt huvud så är det att startmotorn knappt orkar dra. och att även få massa konstiga fel brukar vara som många svarat batteriet.

nu vet jag inte hur volvo är dock men vet att vissa märken typ audi måste du programmera in använda dator för att byta batteri. för du måste säga till bilen vilken typ av batteri det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boax:

Om den bara sa "Dröuu" o det låter som det gör i mitt huvud så är det att startmotorn knappt orkar dra. och att även få massa konstiga fel brukar vara som många svarat batteriet.

nu vet jag inte hur volvo är dock men vet att vissa märken typ audi måste du programmera in använda dator för att byta batteri. för du måste säga till bilen vilken typ av batteri det är.

Inga problem på Volvo att byta batteri. I enstaka fall kan man behöva gå in i CEM för att nollställa BMS "Battery Management System" men det brukar nollställa sig vid spänningsbortfall som blir efter man byter batteri.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Se till att ha instruktionsboken till hands, brukar behöva mata in kod för att starta radion

Permalänk
Medlem

Jag har en v70 där batteriet varnade för låg spänning tidigare i sommar.
Bakluckan slutade funka och tanken visa tomt.
När man körde en bit så ordnade det sig, så ett dåligt batteri kan ställa till det.
Köp nytt kvalitetsbatteri.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Haha, låter som att kasst batteri kan ställa till allt möjligt skoj.

I instruktionsboken står det inget om kod för radio eller reseta nåt mjukvarumässigt så jag hoppas att ej det behövs.

En ..kanske inte så smart fråga: Det står att vid arbete i motorrummet ska fjärrnyckeln vara i läge 0 == i bilen, tändning av. Om jag plockar ur batteriet och försöker ladda det, ser att det inte tar laddning, så vill jag kanske inte stoppa tillbaks det. Kommer nyckeln att spottas ur (för det känns som att den använder el för att sluka och ejecta nyckeln)?

Det blir ett originalbatteri om Bilias växel slutar säga "Calling this number is not allowed". Jag antar att de har mycket att göra.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt batteri genast, kan bli riktigt skumma fel.

Det är eftersom batteriet är så dåligt och startmotorn går så sjunker batterispänningen säkert långt under 10V när den belastas så hårt.. och då kan elektroniken få fnatt.

Du kan ju alltid testa med startkablar först om du är osäker, funkar det då så har du ju löst problemet.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Kan nästan sätta pengar på att det är batteriet som är dåligt, vore kanske en ide att kolla generatorn så att den laddar som den skall, men det kan du ju enkelt göra genom att sätta en multimeter på batteriet (När du har bytt) för att se om volten blir högre när bilen är igång.

Men börja med nytt batteri så lär det troligtvis fungera bättre efter det, då i nya bilar så får man alla möjliga fel om det blir för lite ström

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Typexempel på trött batteri, flera komponenter i bilen kommer registrera låg inspänning och sätta felkoder därefter.

Hade ett batteri som gav upp på en tidigare bil med samma beteende där bland annat airbag varnade. Läste ut felkoder en tid senare för ett annat problem och kunde mycket riktigt se att det låg kvar en varning på airbagen för just låg inspänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Haha, låter som att kasst batteri kan ställa till allt möjligt skoj.

I instruktionsboken står det inget om kod för radio eller reseta nåt mjukvarumässigt så jag hoppas att ej det behövs.

En ..kanske inte så smart fråga: Det står att vid arbete i motorrummet ska fjärrnyckeln vara i läge 0 == i bilen, tändning av. Om jag plockar ur batteriet och försöker ladda det, ser att det inte tar laddning, så vill jag kanske inte stoppa tillbaks det. Kommer nyckeln att spottas ur (för det känns som att den använder el för att sluka och ejecta nyckeln)?

Det blir ett originalbatteri om Bilias växel slutar säga "Calling this number is not allowed". Jag antar att de har mycket att göra.

Du behöver inte oroa dig för att nollställa, för det kommer inte behövas.

Fjärrnyckeln kan sitta kvar man inte intryckt, precis samma som en "vanlig" nyckel där nyckeln sitter i men inte har vridit.

Är det en diesel du har? Vad jag kommer ihåg från när jag jobbade på BraBil så stoppar man INTE i AGM batterier i dieslar, som det helst ska vara.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Tack för fler svar. Behövs en slags nyckel för att komma åt att få loss batteriet upptäcktes. Har iaf införskaffat ett stycke https://www.bilia.se/biltillbehor/reservdelar/bilbatterier/vo... eftersom instruktionsboken tyckte man skulle ersätta med samma specs. (800A 90Ah ) Ergonomiska små handtag..att gå med det där när det tog en timme att gå utan det till Bilia hade nog varit bland det mer fysiskt jobbiga jag gjort, speciellt när det är kvavt, am glad att jag inte försökte mer än gå dit.

Ahwell, imorron då har jag förhoppningsvis en glad Volvo igen = )

Edit : "Imorron": It lives! Sans klockan då. Volvo original, som batteriet ser ut i instruktionsboken (med luftningsslang) -> Volvo original, förseglat, ingen luftningsslang. Det gamla* tar laddning, laddare sade att det var tämligen urladdat och försöker nu ladda det. Lär bli varse om generatorn strular eller så... men för närvarande så är det the Sweet sound of "Den gamla dieselfemman" som Teknikens Värld skrev 2016 : P Gillar den här bilen och förstår varför jag nog alltid sett minst en annan xc60 gen 1 på mina turer (som ofta blir längre).

*Undrar om det suttit där sedan 2010, hm.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)