SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem

Är det så blött och lerigt lämnar jag alla headcovers i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Är det så blött och lerigt lämnar jag alla headcovers i bilen.

Aldrig i livet att jag skulle gå runt utan headcovers. Klubborna är alldeles för dyra för det. Dom kommer se riktigt slitna ut efter ett par rundor i så fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krippa75:

Är det så blött och lerigt lämnar jag alla headcovers i bilen.

*Ryser*

Sönderskrapade klubbor

Såg nyligen en annons på den här stackars puttern. Ser ut som att någon harvat en stenig åker med den:

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig så blev en ny putter i år igen.
Jag fortsätter övertyga mig själv om att det inte är mig det är fel på, utan det är ju puttern.

Varit intresserad av Odysseys nya Ten serie för året men då shoppen meddelade tidigare i veckan att priset på dom blir 3500kr(!!!) så slog jag istället till på Dormy nu när dom körde 10% på förra årets modell.

Hoppas den trillar in idag så jag kan börja känna på den på PuttOut mattan jag har här hemma

https://www.dormy.com/se/stroke-lab-black-ten-s-pst?articleid...

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Aldrig i livet att jag skulle gå runt utan headcovers. Klubborna är alldeles för dyra för det. Dom kommer se riktigt slitna ut efter ett par rundor i så fall.

Hur våldsamt kör du vagnen på banan om klubborna kommer bli sönderslagna? Mina klubbor är iaf inte gjorda av äggskal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Kunde inte hålla mig så blev en ny putter i år igen.
Jag fortsätter övertyga mig själv om att det inte är mig det är fel på, utan det är ju puttern.

Varit intresserad av Odysseys nya Ten serie för året men då shoppen meddelade tidigare i veckan att priset på dom blir 3500kr(!!!) så slog jag istället till på Dormy nu när dom körde 10% på förra årets modell.

Hoppas den trillar in idag så jag kan börja känna på den på PuttOut mattan jag har här hemma

https://www.dormy.com/se/stroke-lab-black-ten-s-pst?articleid...

Köpte den förra året, Putters är ju verkligen en individuell grej vad man tycker om och inte, men personligen får jag gratulera dig till ett underbart köp. Den är tokskön! Sitter förstås mycket i huvudet, men jag själv hittar längderna mycket bättre med den än min förra. Självförtroende vid puttning är en underbar sak.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vargeEEEEn:

*Ryser*

Sönderskrapade klubbor

Såg nyligen en annons på den här stackars puttern. Ser ut som att någon harvat en stenig åker med den:
https://i.imgur.com/CUgnmqu.png

Tyvärr så blir alla spider putters så där. Har haft både Spider X och S (Den på bilden). Aldrig mer en Taylormade putter för min del.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av isbjoern:

Kunde inte hålla mig så blev en ny putter i år igen.
Jag fortsätter övertyga mig själv om att det inte är mig det är fel på, utan det är ju puttern.

Varit intresserad av Odysseys nya Ten serie för året men då shoppen meddelade tidigare i veckan att priset på dom blir 3500kr(!!!) så slog jag istället till på Dormy nu när dom körde 10% på förra årets modell.

Hoppas den trillar in idag så jag kan börja känna på den på PuttOut mattan jag har här hemma

https://www.dormy.com/se/stroke-lab-black-ten-s-pst?articleid...

Den Odyssey modell jag tyckte var skönast var O-works serien. I år blir det dock annat.
Testat Ping Heppler (Tomcat 14 och Ketsch) och gillar dom skarpt i både utseende och känsla/ljud.

Tomcat 14
https://www.dormy.com/se/heppler-tomcat-14?articleid=98220

Ketsch
https://www.dormy.com/se/heppler-ketsch?articleid=98221

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon14781:

Tyvärr så blir alla spider putters så där. Har haft både Spider X och S (Den på bilden). Aldrig mer en Taylormade putter för min del.

Det vet jag inte om jag håller med om, spelar själv med en Spider X och den är det nästintill inget slitage på alls. Handlar om hur man tar hand om sina grejer.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Sista chansen för mig i år, mitt tålamod är allvarligt naggat i kanten, hoppas på ett bra golfår annars lägger jag sannolikt av.

Utrustat mig med en ny FW3 dock, en TaylorMade M5, känns fin (kampanj på Dormy).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vargeEEEEn:

Det vet jag inte om jag håller med om, spelar själv med en Spider X och den är det nästintill inget slitage på alls. Handlar om hur man tar hand om sina grejer.

Kan säga att jag fick märken och färgslitage direkt efter första rundan med både X och S. Sen var headcovern inte den bästa kvaliten heller. Ramlade av flertalet gånger efter några rundor. Har aldrig haft det problemet med Odyssey till exempel. Men i år blir det antagligen Ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sista chansen för mig i år, mitt tålamod är allvarligt naggat i kanten, hoppas på ett bra golfår annars lägger jag sannolikt av.

Utrustat mig med en ny FW3 dock, en TaylorMade M5, känns fin (kampanj på Dormy).

Hur länge har du spelat?
Hur mycket tränar du, med eller utan pro?
Har du gjort custom fitting på dina klubbor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur länge har du spelat?
Hur mycket tränar du, med eller utan pro?
Har du gjort custom fitting på dina klubbor?

Ej provat custom fit ännu men jag vet att några på jobbet gjort det, verkar bra.

Jag spelade en del i unga dar under några år, på äldre dar har jag aldrig fått stabilitet i spelet men också spelat väldigt, väldigt sporadiskt.

I synnerhet puttningen har blivit någon störande akilleshäl, inte för att jag saknar bollkänsla normalt (vad jag vet). Men gipsarm eller vad det kallas på golfspråk, inte vet jag, men surt som f-n.

Övriga spelet måste dock förbättras också. Det som sitter rätt bra är faktiskt drivern, långa järn måste jag fokusera en del på. Normalt sett är (var) utslag och järn mina styrkor.

Ett annat problem är att jag är lite öm i vänster underarm ganska ofta, möjligen någon typ av tennisarms relaterat problem.

Jag gillar golf och har nog "hyfsad talang" egentligen men kanske för svag mentalt för denna sport, vet ej. Det är ju en sjukt krävande sport mentalt. Att man ska behålla lugnet i vått och torrt trots att man kanske spelar som en kratta.

Finns en hel del annat jag tycker är kul här i livet också så det står inte och faller på golf.

Problemet med golf som jag upplever det är att det är en form av tortyr på högre nivå när inte spelet fungerar (4-5 timmars tortyr). Den sociala biten är dock väldigt kul med golf. Men just det här att plåga sig runt 4-5 timmar trots att spelet inte sitter, det är knappt jag pallar den biten. Golf är absolut en av de roligaste sporterna när man spelar bra, absolut, men annars........

Hoppas att ökad träningsmängd i år kommer hjälpa en hel del, brukar ju inte finnas så många genvägar. Gör jag några rundor under handikapp kommer jag med stor sannolikhet fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Hur våldsamt kör du vagnen på banan om klubborna kommer bli sönderslagna? Mina klubbor är iaf inte gjorda av äggskal.

Inte alls faktiskt. Men det kvittar ju nätt du kör. Klubborna vippar (snurrar, vänder, vrider sig. Vet inte hur jag ska förklara) fram och tillbaka hela tiden. Järnklubborna brukar klara sig från att slå i varandra. Men driver, fw3 och fw7 har så stora huvuden att dom alltid är i kontakt med varandra, eller i alla fall inom en cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ej provat custom fit ännu men jag vet att några på jobbet gjort det, verkar bra.

Jag spelade en del i unga dar under några år, på äldre dar har jag aldrig fått stabilitet i spelet men också spelat väldigt, väldigt sporadiskt.

I synnerhet puttningen har blivit någon störande akilleshäl, inte för att jag saknar bollkänsla normalt (vad jag vet). Men gipsarm eller vad det kallas på golfspråk, inte vet jag, men surt som f-n.

Övriga spelet måste dock förbättras också. Det som sitter rätt bra är faktiskt drivern, långa järn måste jag fokusera en del på. Normalt sett är (var) utslag och järn mina styrkor.

Ett annat problem är att jag är lite öm i vänster underarm ganska ofta, möjligen någon typ av tennisarms relaterat problem.

Jag gillar golf och har nog "hyfsad talang" egentligen men kanske för svag mentalt för denna sport, vet ej. Det är ju en sjukt krävande sport mentalt. Att man ska behålla lugnet i vått och torrt trots att man kanske spelar som en kratta.

Finns en hel del annat jag tycker är kul här i livet också så det står inte och faller på golf.

Problemet med golf som jag upplever det är att det är en form av tortyr på högre nivå när inte spelet fungerar (4-5 timmars tortyr). Den sociala biten är dock väldigt kul med golf. Men just det här att plåga sig runt 4-5 timmar trots att spelet inte sitter, det är knappt jag pallar den biten. Golf är absolut en av de roligaste sporterna när man spelar bra, absolut, men annars........

Hoppas att ökad träningsmängd i år kommer hjälpa en hel del, brukar ju inte finnas så många genvägar. Gör jag några rundor under handikapp kommer jag med stor sannolikhet fortsätta.

Att få klubbor som faktiskt passar ens sving kan göra mycket på både träff och flykt, så en CF är aldrig fel.

Putt yips (med Y) är ju inte roligt, men det brukar gå att bota på ett eller annat sätt även om man ibland får testa många olika saker och ibland lite udda, jag vet folk som började putta med hybriden för att få bolluslingen i hål.
Ett sätt som brukar funka ibland är att byta grepp, både på puttern och hur du håller.
Tjockare grepp har tendens att neutralisera handlederna mer än ett smalt och att putta crosshanded (vänster hand nederst) är ett annat sätt som kan få bort "ryck" i puttningen.
Jag har en kompis som gått igenom ett antal olika putters, uppställningar och grepp de senaste 2 - 3 åren pga yips, sista halvan av 2020 började han få rätt på det hela oh blev riktigt bra på att putta igen, så hoppet finns.

Träning är A och O om man vill bli bättre, nöjer man sig med att bli mer stabil runt sitt hcp kan många rundor räcka, men spelar man sporadiskt kan man aldrig räkna med stabilt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Köpte den förra året, Putters är ju verkligen en individuell grej vad man tycker om och inte, men personligen får jag gratulera dig till ett underbart köp. Den är tokskön! Sitter förstås mycket i huvudet, men jag själv hittar längderna mycket bättre med den än min förra. Självförtroende vid puttning är en underbar sak.

Kul att höra! Jag har testat den en hel del i helgen och jag älskar tyngden i den, känns som att tyngden är närmare händerna jämfört med min nuvarande Spider, vilket känns riktigt bra för mig. Får ett mjukare stroke och kan avgöra längd på min matta mycket bättre. Sjukt taggad på att komma ut på riktiga greener nu : )

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Hedersmedlem

I helgen var det äntligen lite vårkänsla i luften så det fick bli ett varv hemma på PGA National med ett par kompisar. Tyvärr är det fortfarande slagmatta som gäller vilket jag inte riktigt trivs med men spelet flöt på klart godkänt. Slog utslagen bra men fick inte riktigt precisionen i inspelen vilket gav mig för långa birdieputtar och en riktigt märklig miss på 10:an satte mig i onödigt bekymmer...

Såg ni förövrigt The Players i helgen? Vilken tävling! Spännande in på målsnöret och kul att se ytterligare en duell mellan Westwood och Bryson även om JT spelade en magisk helg och tog hem allt. Tyckte jag läste att han träffade 31/36 greener under helgen. #goals Löjligt imponerande och jag älskar att se hur han formar sina slag!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Såg ni förövrigt The Players i helgen? Vilken tävling! Spännande in på målsnöret och kul att se ytterligare en duell mellan Westwood och Bryson även om JT spelade en magisk helg och tog hem allt. Tyckte jag läste att han träffade 31/36 greener under helgen. #goals Löjligt imponerande och jag älskar att se hur han formar sina slag!

Ganska imponerande också hur Bryson kunde komma trea efter ha spelat såpass ojämnt nästan hela tävlingen. Blir Bryson jämnare/säkrare kan jag inte se någon som kan stoppa honom från att bli världsetta, oerhörd kapacitet. Däremot är det så klart svårare med precisionen när man laddar på så fruktansvärt som han ofta gör från tee.

Permalänk

Någon som har tankar om Ping i500? Var på dormy i lördags och testlslog en hel drös olika klubbor. Bla TM P790 (Funkade verkligen inte för mig), Ping i210 som kanske var lite väl svår och Mizuno JPX 921 Pro som var väldigt trevliga, gick däremot rätt bra mycket kortare än i500.

Har 16,2 i handicap idag men just järnen är verkligen mitt säkra kort och är påväg neråt (21 år och aldrig riktigt satsat som tanken är för denna säsong).

Men tillbaka till ämnet, någon som har erfarenhet av i500?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RoflCopter:

Någon som har tankar om Ping i500? Var på dormy i lördags och testlslog en hel drös olika klubbor. Bla TM P790 (Funkade verkligen inte för mig), Ping i210 som kanske var lite väl svår och Mizuno JPX 921 Pro som var väldigt trevliga, gick däremot rätt bra mycket kortare än i500.

Har 16,2 i handicap idag men just järnen är verkligen mitt säkra kort och är påväg neråt (21 år och aldrig riktigt satsat som tanken är för denna säsong).

Men tillbaka till ämnet, någon som har erfarenhet av i500?

Mycket fina klubbor och rätt smidiga för att vara "power bats". Gillar även att man kan få de i Retro Spec loft så man har lite mer valmöjligheter. Med det sagt är jag personligen inte jätteförtjust i Pings design men det är jag det, bra klubbor är det vilket fall!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Det vet jag inte om jag håller med om, spelar själv med en Spider X och den är det nästintill inget slitage på alls. Handlar om hur man tar hand om sina grejer.

Kan hålla med om tro hur man sköter sina klubbor osv då.
Har en taylormade putter Monza Corza nästan som ny sköter mina klubbor väldigt noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Någon som har tankar om Ping i500? Var på dormy i lördags och testlslog en hel drös olika klubbor. Bla TM P790 (Funkade verkligen inte för mig), Ping i210 som kanske var lite väl svår och Mizuno JPX 921 Pro som var väldigt trevliga, gick däremot rätt bra mycket kortare än i500.

Har 16,2 i handicap idag men just järnen är verkligen mitt säkra kort och är påväg neråt (21 år och aldrig riktigt satsat som tanken är för denna säsong).

Men tillbaka till ämnet, någon som har erfarenhet av i500?

Jag kör Ping i210 sedan två år tillbaka. Jag var 28 i HCP när jag blev Custom fittade för dom och är nu nere på 15,8. Så att dom är för svåra tycker jag inte du ska lägga så mycket vikt på.

Och istället för att testa dig fram själv så gör en custom-fitting. På Dormy dras priset på 600kr av när du köper klubbor, så fittingen blir helt gratis. Det är mycket bättre att få siffror på det istället för att känna sig fram.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Otroligt kul är det, har man möjlighet så är det svårt att göra annat (på sommaren) Har tyvär ett jobb där det varit mer eller mindre omöjligt att ha tid de sista 5 åren men hoppas att en dag så

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

I helgen var det äntligen lite vårkänsla i luften så det fick bli ett varv hemma på PGA National med ett par kompisar. Tyvärr är det fortfarande slagmatta som gäller vilket jag inte riktigt trivs med men spelet flöt på klart godkänt. Slog utslagen bra men fick inte riktigt precisionen i inspelen vilket gav mig för långa birdieputtar och en riktigt märklig miss på 10:an satte mig i onödigt bekymmer...

https://i.imgur.com/rIyGZ5P.png
https://i.imgur.com/sXisyXo.png

Såg ni förövrigt The Players i helgen? Vilken tävling! Spännande in på målsnöret och kul att se ytterligare en duell mellan Westwood och Bryson även om JT spelade en magisk helg och tog hem allt. Tyckte jag läste att han träffade 31/36 greener under helgen. #goals Löjligt imponerande och jag älskar att se hur han formar sina slag!

Vi får hoppas att Westwood tar och vinner en stor tävling snart, unnar honom verkligen det.

I år måste jag ta och spela PGA, vilken av banorna föredrar du?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Proffsmoddare

Räknas discgolf?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Någon som har tankar om Ping i500? Var på dormy i lördags och testlslog en hel drös olika klubbor. Bla TM P790 (Funkade verkligen inte för mig), Ping i210 som kanske var lite väl svår och Mizuno JPX 921 Pro som var väldigt trevliga, gick däremot rätt bra mycket kortare än i500.

Har 16,2 i handicap idag men just järnen är verkligen mitt säkra kort och är påväg neråt (21 år och aldrig riktigt satsat som tanken är för denna säsong).

Men tillbaka till ämnet, någon som har erfarenhet av i500?

Det stod mellan i500 och Mizuno MP-20 HMB för mig. i500 hade på tok för stark loft för min del (järn 5 var 22 grader). Plus att Mizuno är Mizuno i träffen. Finns inget som är i närheten. (tycker jag). Fick dessutom kanonpris med Nippon 120 grams skaft.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bonafriss:

Vi får hoppas att Westwood tar och vinner en stor tävling snart, unnar honom verkligen det.

I år måste jag ta och spela PGA, vilken av banorna föredrar du?

Båda har sina styrkor och är väldigt olika, så har du möjlighet bör du spela båda. Vill du ha guidning kan jag lösa väldigt förmånlig greenfee. Jag trivs bäst på Lakes men det är för att den typen av golf passar mig bättre.

Skrivet av C4B12:

Räknas discgolf?

Kanske inte i den här tråden, men skapa gärna en! Jag började kasta plast under vintern också och är helt hooked 😁

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Någon som har tankar om Ping i500? Var på dormy i lördags och testlslog en hel drös olika klubbor. Bla TM P790 (Funkade verkligen inte för mig), Ping i210 som kanske var lite väl svår och Mizuno JPX 921 Pro som var väldigt trevliga, gick däremot rätt bra mycket kortare än i500.

Har 16,2 i handicap idag men just järnen är verkligen mitt säkra kort och är påväg neråt (21 år och aldrig riktigt satsat som tanken är för denna säsong).

Men tillbaka till ämnet, någon som har erfarenhet av i500?

Jag har gjort en CF på dom i slutet av förra säsongen och gillar både vad jag såg och kände, så det kommer bli sådana under året.
Det som gjorde att jag inte tog dom förra året var att jag hoppades på ett i510 nu under våren, tyvärr verkar det inte som det kommer förrän tidigast till sommaren om alls.

Men enda raka är en CF för att se om dom funkar för dig eller inte.
För min del bli det troligen med KBS tour och ev power specs för att få ner bollbanan lite.

Permalänk
Desk Master

Hejsan, kul med en golftråd!

Jag tog upp golfen förra året och tänkte inte att jag skulle fastna så hårt men jag blev totalt beroende. Spelade ca 4 ggr i veckan. Jag hade då begagnade grejer som ett ihopplock. Jag skämde imorse bort mig med ett set nya järn. Testade först TM P790 men tyckte inte jag som nybörjare riktigt var "värd" dom. Det slutade istället med Wilson D7 forged. 5-PW. Är detta klubbor någon annan har erfarenhet med? Det lilla jag låtsas förstå så var de iaf otroligt sköna att slå och kändes förlåtande.

mvh

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khezan:

Hejsan, kul med en golftråd!

Jag tog upp golfen förra året och tänkte inte att jag skulle fastna så hårt men jag blev totalt beroende. Spelade ca 4 ggr i veckan. Jag hade då begagnade grejer som ett ihopplock. Jag skämde imorse bort mig med ett set nya järn. Testade först TM P790 men tyckte inte jag som nybörjare riktigt var "värd" dom. Det slutade istället med Wilson D7 forged. 5-PW. Är detta klubbor någon annan har erfarenhet med? Det lilla jag låtsas förstå så var de iaf otroligt sköna att slå och kändes förlåtande.

mvh

Wilson D7 är en mer "traditionell" klubba än P790 som är mer av den nya generationens klubbor med ihåliga huvuden. D7 är en riktigt fin modell och något som Wilson ärligt talat inte får tillräckligt mycket cred för, otroligt underskattat märke. Det viktigaste är att du gillar det du tittar ner på och gillar känslan i träffen!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?