Permalänk
Medlem

Fick tips om att man får ökad FPS om jag tar ut CPU och skrapar undersidan så att några så kallade ''stift'' böjs! Ska testa datorn imorgon för att se om det blev någon skillnad

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Fick tips om att man får ökad FPS om jag tar ut CPU och skrapar undersidan så att några så kallade ''stift'' böjs! Ska testa datorn imorgon för att se om det blev någon skillnad

Du ska böja dem så det står ’69’ inristat i de böjda pinnarna, annars fungerar det inte

/s - det vill säga för fan gör det inte!

Permalänk
Lego Master

Flyttade upp den från golvet till skrivbordet. Mindre damm i datorn, och mer plats för fötterna.
Skaffade i samma veva ny stol och en fotpall, så nu ska ryggen börja må lite bättre.

Skrivet av medbor:

Du ska böja dem så det står ’69’ inristat i de böjda pinnarna, annars fungerar det inte

/s - det vill säga för fan gör det inte!

Jag har hört att det ska stå "1337" bland stiften? Har jag gjort fel alla dessa år?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Flyttade upp den från golvet till skrivbordet. Mindre damm i datorn, och mer plats för fötterna.
Skaffade i samma veva ny stol och en fotpall, så nu ska ryggen börja må lite bättre.

Jag har hört att det ska stå "1337" bland stiften? Har jag gjort fel alla dessa år?

Kanske var så, och 69 var antalet stift man skulle böja? Tror jag behöver leta upp guiden igen på https://downloadmoreram.com/

Permalänk
Medlem

Mycket viktigt att vi kommer fram till något om detta asap, ska montera min 5600x och asus b550-i vid lunch tänkte jag och vill inte missa någon "gratis" prestanda!

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Shudnawz:

Jag har hört att det ska stå "1337" bland stiften? Har jag gjort fel alla dessa år?

Det där gäller bara för leveransbekräftelser mottagna 13:37.

Permalänk
Medlem

Har byggt om min Blåa Fractal Design Focus till jobbdator, jobbet erbjuder bara Mac Air eller chromebook.
Om man ska ha större skärm, något från Lenovo...öppnade min & såg att det bara satt ett 8gb minne till Win10...det går hu inte.
Min blåa innehåller ny en Ryzen 5 3400G, M.2 SSD, 16Gb 3200Mhz, delar som jag tog från min Define 7 compact
Den ska få en Ryzen 5 3600XT istället...problemet nu är att det inte finns några bra Radeon grafikkort till bra pris just nu...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har byggt om min Blåa Fractal Design Focus till jobbdator, jobbet erbjuder bara Mac Air eller chromebook.
Om man ska ha större skärm, något från Lenovo...öppnade min & såg att det bara satt ett 8gb minne till Win10...det går hu inte.
Min blåa innehåller ny en Ryzen 5 3400G, M.2 SSD, 16Gb 3200Mhz, delar som jag tog från min Define 7 compact
Den ska få en Ryzen 5 3600XT istället...problemet nu är att det inte finns några bra Radeon grafikkort till bra pris just nu...

Räkna inte med Radeon förrens tidigast i höst. All kapacitet (hos TSMC) går till
1. Epyc
2. Konsoler
3. Ryzen laptop
4. Ryzen desktop (plus alla 6-core som inte Epyc använder)
5. Radeon OEM
6. Ryzen APU
7. Radeon

Det skulle jag tro i alla fall.

De producerar grafikkort, men prioriterar främst andra saker med den begränsade kapacitet som TSMC har att erbjuda på 7nm för det finns mer pengar där. Titta bara releasen av 6000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Räkna inte med Radeon förrens tidigast i höst. All kapacitet (hos TSMC) går till
1. Epyc
2. Konsoler
3. Ryzen laptop
4. Ryzen desktop (plus alla 6-core som inte Epyc använder)
5. Radeon OEM
6. Ryzen APU
7. Radeon

Det skulle jag tro i alla fall.

De producerar grafikkort, men prioriterar främst andra saker med den begränsade kapacitet som TSMC har att erbjuda på 7nm för det finns mer pengar där. Titta bara releasen av 6000-serien

Det har ju inte funnits ett bra budgetgrafikkort runt 2000-2500:- att köpa det senaste halvåret...
Jag köpte ett gäng RX 570, 580 & några 590 för ca ett år sedan...då de blev lite billigare då 5600 / 5700 serierna kom...
Därför var jag tvungen att köpa ett par 3400G processorer för att få igång burkarna iallafall.
Jag brukar köpa grafikkort en generation efter...gärna då de säljs ut till bra pris...
nvidia är aldrig ett alternativ...fast jag köpte ett par intel...i ren desperation, Då Bulldozer falierade...men nu är det återställt. då AMD är tillbaks igen...men inte på grafiksidan...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Bytte PSU till ett modulärt Corsair, skulle sätta in en Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 när jag ändå var igång. Pillade ner den gamla Cooler Master TX3 EVO, gjorde rent, drog alla kablar snyggt och fint för att sen upptäcka att Liquid Freezern var på det berömda håret för tjock i radiatorn så det stötte i moderkortet.. Bara att sätta tillbaks den gamla kylaren. Burken blev fin och städad iaf.
Jaja, den får sparas tills att Intel släpper Gen 11. Då blir det ny låda, moderkort och cpu. Och förhoppningsvis ett RTX 30-serie...

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Fick ihop min Define 7 Compact idag
Det saknas fortfarande grafikkort, så jag fick ta ett gammalt Radeon RX 590, som skulle vara till ett annat bygge så länge
I övrigt så är det budgetdelar i den...Ryzen 5 3600XT, ASUS B450-F, 16Gb 3200Mhz minne 480Gb M.2 SSD mm.
Ska även påbörja ett byte av chassie från FD Core 500 till FD Define S Nano
Det är streamingdatorn som ska få nytt skal, men samma innehåll, Ryzen 5 3400G mm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Uppgraderat CPU, moderkort och minnen för första gången sedan 2011...

Gammalt system: i7 2600K, ASUS sabertooth p67, Corsair Vengance 1600 2x4 GB.
Nytt system: Ryzen 9 5900x, ASUS ROG Strix
B550-F Gaming, Hyper X Fury 3600 2x16 GB, samt en Cooler Master ML240L.
Upplever en viss prestandaökning...😁

Måste erkänna att jag kände en viss nervositet avseende eventuell BIOS-uppdatering (efter att ha väntat i 2,5 månad och hunnit läsa otaliga trådar om saken), men MB lådan var märkt med en liten klisterlapp "Ready for Ryxen 5000" och hoppade igång utan att behöva uppgraderas...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG STRIX B550-F GAMING |
HyperX Fury DDR4 2x16GB@3600MHz CL17 | ASUS TUF RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Idag byggde jag nytt, tyvärr väntar jag fortfarande på nya grafikkortet så den gamla trotjänaren 970 fick flytta över temporärt.

http://imgur.com/gallery/1ULv127

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Nytt FW på SN550 1 TB NVME, märkte att C-partitionen inte var alignad, misslyckades med align...? Bäst att inte dribbla mera med detta mitt i natten...
Utöver detta kört igång en Minecraft-server till sonen och uppdaterat routerns FW, aldrig fel med säkerhetspatchar.

På jobbet, grejat med användare på O365 servern och funderat på en ny webbplats samtidigt som jag uppdaterat den nuvarande. Har även felsökt en VPN uppkoppling.

Kort sagt en vanlig IT-dag.

Permalänk
Inaktiv

Inte min privata dator men en av mina jobbdatorer. Uppgraderat till Solidworks 2021.

Permalänk
Lego Master

Stoppat i mitt nya Gigabyte 3070 Gaming OC samt ett nytt Corsair 750W PSU i min dator, samtidigt som grabbens maskin fick mitt STRIX 1080 och 650W PSU. Nu kan alla gejma i 70+ FPS i respektive upplösning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Inte dator men NASn, köpte mig en ds 412+ så idag har jag uppgraderat ram-minnet på den så nu känns den riktigt rapp.

Så nu håller man att migrera data från den gamla NASn till den nya.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Vila i frid

Uppdaterad BIOS till 3402 samt disablat WiFi & BT (intel) på mitt Asus x570-E då det tydligen är det som ger BSOD och samtidigt orsakar broadcast storm på ett av de inbygda NIC'en (Realtek 2.5G) som sänker hela jämra hemmanätet. Körs med 3900x 64GB 1GB970Evo & 480GBoptane 1660ti

Permalänk
Medlem

Lekt med inställningarna för Fanzy zones på min nya uw skärm, mycket information blir det.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Daz:

Lekt med inställningarna för Fanzy zones på min nya uw skärm, mycket information blir det.

Vad kör du för pattern?
För mig ser det ut såhär:

Nu blir proportionerna lite konstiga på bilden, men i stort sett har jag 1720px bredd på fältet i mitten, och sen är de andra lika fördelade på resten. Kör Teams och Slack i de två små till vänster, övervakning och tom notepad för snabbanteckningar i de till höger.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad kör du för pattern?
För mig ser det ut såhär:
https://i.imgur.com/2u8uKzz.png
Nu blir proportionerna lite konstiga på bilden, men i stort sett har jag 1720px bredd på fältet i mitten, och sen är de andra lika fördelade på resten. Kör Teams och Slack i de två små till vänster, övervakning och tom notepad för snabbanteckningar i de till höger.

Nästan samma men de två på höger sida är sammanslagna. Det största problemet tycker jag är att discord vägrar få plats i sidofälten eftersom fönstret verkar ha en minimibredd.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Daz:

Nästan samma men de två på höger sida är sammanslagna. Det största problemet tycker jag är att discord vägrar få plats i sidofälten eftersom fönstret verkar ha en minimibredd.

Ja, Teams har samma problem, så jag har helt enkelt gjort bredden tillräcklig för att Teams ska få plats. Kör dock inte Discord på jobbdatorn, det är där jag har den här layouten.
Nåt jag verkligen gillar är att Win10-funktionen med "dra till höger/vänster" fortfarande funkar, så när jag behöver jobba med typ två excel-ark bredvid varann kan jag fortfarande dela skärmen i 50/50 utan att göra ingrepp i Fancy Zones.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

"Installerat" min nya trådlösa Andersson-mus från Netonnet..

Permalänk
Medlem

Idag har jag målat mina PCI slot covers svarta.

Visa signatur

[B550-F]|[5800X3D]|[4x16GB 3200MHz]|[7800XT]|[1TB 970 Evo Plus]|[RM750X v2]

Permalänk
Medlem

Installerat Asus PCE-AC56 WiFi-adapter PCIe i min ena dator.
Köpte 2 för 199:- st.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, Teams har samma problem, så jag har helt enkelt gjort bredden tillräcklig för att Teams ska få plats. Kör dock inte Discord på jobbdatorn, det är där jag har den här layouten.
Nåt jag verkligen gillar är att Win10-funktionen med "dra till höger/vänster" fortfarande funkar, så när jag behöver jobba med typ två excel-ark bredvid varann kan jag fortfarande dela skärmen i 50/50 utan att göra ingrepp i Fancy Zones.

Har funderat på uw på jobbet, har blivit populärt i vissa verksamheter men jag har valt att testa det hemma först. Såhär efter 2 dagar känns det som att uw är mer lämpat för hemanvändning medan jag föredrar flera distinkta skärmar på jobbet, får väl se om det håller i sig. Zon-indelningen är helt klart ett plus till uw ska sägas men skulle nog vilja ha större än 34" på jobbet, var bra sugen på en 49" G9 men priset kändes väl högt då jag innan dess tittat på den AOC med VA panel som jag köpt nu.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Daz:

Har funderat på uw på jobbet, har blivit populärt i vissa verksamheter men jag har valt att testa det hemma först. Såhär efter 2 dagar känns det som att uw är mer lämpat för hemanvändning medan jag föredrar flera distinkta skärmar på jobbet, får väl se om det håller i sig. Zon-indelningen är helt klart ett plus till uw ska sägas men skulle nog vilja ha större än 34" på jobbet, var bra sugen på en 49" G9 men priset kändes väl högt då jag innan dess tittat på den AOC med VA panel som jag köpt nu.

Jag hade tidigare två separata skärmar för jobb hemma med, och det var väl "fine", men till slut tröttnade jag på att ha separata arbetsytor och tillbehör mellan jobb och spel, så det blev en kompromiss. Spelbar UW-skärm, men med kravet på dubbla dp-ingångar så jag kan ha båda datorerna kopplade. Fanns inte jättemånga i vettig prisklass och med 144hz, så min Acer fick duga. IPS dock.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har mekat lite med min ena Fractal Design Vector RS
Försöker att få till det med 150mm Noctua fläktar i toppen mm
Den har A-RGB men fläktarna ska bli Noctua...
Få se vad det blir...har lite delar men inget grafikkort...konstigt men det finns inga att köpa?!?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut 4 st 120mm-fläktar. 3 st hade dött helt och en lät illa. Då kändes det som dax att byta. Hade vattentemp på 48 grader innan datorn började krångla och spelet krashade. Köpte något billigt 5-pack från amazon för 240kr. Nu ligger tempen på vattnet på 27 grader.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Försökt lista ut varför DOCP plötsligt inte fungerar på normala 3600mhz. Har slösat massa timmar på att försöka få igång det, och hittills så får jag bara igång 3200Mhz.
Samma bios som jag har haft länge, och 3600mhz har fungerar mycket lång tid innan, har inte överklockat, inte ändrat något alls. Plötsligt så bootar det bara inte och hamnar i safe-mode med resettad bios.
ARGH! Inte ens 3400mhz går igång.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR