Det första jag tycker man kan diskutera är vad man betalar för tjänsten och vilket SLA man har (Service Level Agreement)
När man använder gratistjänster så har man oftast inget SLA, alltså finns det inga riktiga motkrav om och när något går ner. Då man använder en gratistjänst så får man rycka på axlarna och säga "shit happens" och sedan skriva in en annan DNS provider tills den första löst sig.
Att en DNS går ner är inte på något vis något som gör en sårbar, då det finns tiotals om inte hundratals eller fler andra gratistjänster.
---
Om du är en betalande kund, för att du har specifika behov på uptime så är det vanligt att man skriver/accepterar SLA på sina tjänster. Man brukar kunna se dem som ett bötes-system.
Ex:
Företag A betalar företag B för en dns tjänst varje månad.
Man skriver avtal på att tjänsten ej får gå ner mer än en gång per månad
Om företag B tabbar sig och har en downtime på 15 minuter så händer inget.
Men tjänsten går ner igen en andra gång på 3 minuter veckan efter, då betalar de ut skadestånd till kund då de misslyckats att leverera det som är sagt i deras avtal.
Jag har personligen väldigt få tjänster online som jag faktiskt betalar för (Ett par servrar, alla täckta av SLA såklart), det mesta är "gratis"tjänster.