Cloudflare var nere igår, hur tror du det påverkade dig och hur sårbara är de tjänster vi betalar för?

Permalänk
Medlem

Cloudflare var nere igår, hur tror du det påverkade dig och hur sårbara är de tjänster vi betalar för?

https://techcrunch.com/2020/07/17/cloudflare-dns-goes-down-ta...
https://twitter.com/eastdakota?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5...

https://www.cloudflarestatus.com/incidents/b888fyhbygb8

Vi använder tjänster över Internet i allt större utsträckning och spelande online är väl förmodligen en av de största kategorierna.
Som så ofta sker så kan ju spelservrar och annat drabbas av lokala nätverks- eller hård- / mjukvaruproblem som kan lagas av den egna personalen, men vad gör man i en situation där man är beroende av en extern leverantör som till exempel Cloudflare? Hur agerar spelstudion, vilka åtgärder kan sättas in? Ofta inte så mycket, men diskussionen i diverse grupper tar ju snabbt fart och i avsaknad på konkreta besked så kvarstår mer eller mindre kvalificerade gissningar och konspirationsteorier.

Jag råkade ut för detta vilket i mitt fall endast drabbade lite speltid, men andra kan ha råkat värre ut och frågan jag ställer, utan att vara särskilt kompetent i tekniken som sådan, är hur sårbara vi är, hur ni märkte av denna händelse och vad man kan göra för att undvika den i framtiden, det finns ju tekniker här som jobbar med sånt, kanske ni kan bidra till diskussionen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att bygga 100% upptid är oerhört dyrt och det är därför man nöjer sig med i runda slängar 99.97%.

0.03% låter inte mycket men på årets 8760 timmar är det faktiskt närmare 3 timmar - och med de där sista procentenheten skulle vi vägra betala för tjänsterna för att de helt enkelt blir för "dyra".

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Sötast

Det första jag tycker man kan diskutera är vad man betalar för tjänsten och vilket SLA man har (Service Level Agreement)

När man använder gratistjänster så har man oftast inget SLA, alltså finns det inga riktiga motkrav om och när något går ner. Då man använder en gratistjänst så får man rycka på axlarna och säga "shit happens" och sedan skriva in en annan DNS provider tills den första löst sig.

Att en DNS går ner är inte på något vis något som gör en sårbar, då det finns tiotals om inte hundratals eller fler andra gratistjänster.

---

Om du är en betalande kund, för att du har specifika behov på uptime så är det vanligt att man skriver/accepterar SLA på sina tjänster. Man brukar kunna se dem som ett bötes-system.

Ex:
Företag A betalar företag B för en dns tjänst varje månad.

Man skriver avtal på att tjänsten ej får gå ner mer än en gång per månad

Om företag B tabbar sig och har en downtime på 15 minuter så händer inget.
Men tjänsten går ner igen en andra gång på 3 minuter veckan efter, då betalar de ut skadestånd till kund då de misslyckats att leverera det som är sagt i deras avtal.

Jag har personligen väldigt få tjänster online som jag faktiskt betalar för (Ett par servrar, alla täckta av SLA såklart), det mesta är "gratis"tjänster.