Tips för att kyla ner i bilen utan AC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

@mrqaffe: Kärra är dyrt, billigare att köpa en annan bil med AC

Det är ingen utmaning då
Har faktiskt eftermonterat ac/acc på 2 olika bilar och visserligen går det men det är tämligen bökigt för man kan behöva ofta riva mycket som instrumentbrädan och delar av motorrummet så prisuppskattningen på 40 000 verkar klart rimlig i mina ögon.
Har också "eftermonterat" på en bil där bara en strömbrytare behövde monteras, tog flera minuter i det fallet.
Nu var det under min tid på SAAB och jag är tveksam till att nån normal kund vill göra nått liknade för det är ett stort jobb oavsett bil om det inte redan sitter hårdvara på plats men det gör det inte på vanliga serieproducerade bilar utan då är det riva och byta ganska mycket som krävs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Fyll bilen med en massa ispåsar som inte läcker sen när isen är smällt

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är nog främst husbilar vi eftermonterar AC i, i verkstäderna i Sverige. Även fast det är mycket jobb bör inte arbetskostnaden vara mer än 10000-15000 kr som max. Pratar man färdiga kit kan säkert de kosta 20000 kr dock. Ska man göra det själv på en äldre bil så blir det såklart mycket delar från skroten, och att man kanske får hitta en skrot som är med på vad man gör. Instrumentbrädan måste såklart ut om man ska byta cellpaket/förångare.

Finns såklart ingen vits i att göra det på en billig bil.

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden och det snackas mycket om att antingen montera AC el skaffa en bil som har det redan.
Visst är det vettigt att skaffa en bil med AC om man ska ha köpa en, men klen tröst om man i övrigt trivs med bilen och vill behålla den man har. TS verkar vilja behålla sin bil, inget fel i det. Tilläggsmontering av AC kan nog vara lite blandat vilka möjligheter det finns och vad det kostar.

Men fokus bör då istället ligga på att förbättra situationen som den är.
-Vädra ut så att tempen kommer ner närmare vad tempen ute är.
-Kylmatta/liknande
-Fönster öppna för cirkulationen
-Ev fläkt
-Gott om vätska

Lämna aldrig hunden i en varm bil om du går ifrån, händer det dig något el att det blir fördröjt så blir hunden lidande el att det t o m kan vara farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Kylmatta för hund, Tonade rutor etc gör skillnad. Men inte supermycket.

Åh, tack för tipset!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Visst är det vettigt att skaffa en bil med AC om man ska ha köpa en, men klen tröst om man i övrigt trivs med bilen och vill behålla den man har. TS verkar vilja behålla sin bil, inget fel i det.

Dock med vanliga märken som TS bil så kan man skaffa sig en motsvarande lika bil _med_ AC om man just trivs med modelltypen, köregenskaperna och komforten i övrigt om man spanar efter sådana begagnatmarknaden - dock inget man fixar nu idag i hettan utan det är ett projekt till nästa år. Man får dock vara beredd på att likadan modell och miltal och övrig lika slitagestatus _med_ AC kommer att kosta en slant extra och det finns en anledning varför bilar utan AC har lägre pris än dito med fungerande AC.

Beror också på hur mycket man värdesätter AC-funktionen där det handlar om 1-2 månader där man verkligen uppskattar funktionen medans resten av året har mindre märkbar komforthöjande verkan (även om just att få bort imman få fönster fort vid start vid vår/höst och vid sommarregn och bilen full med folk är faktorer man uppskattar mycket)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ärligt så borde väl en "gammaldags" evaporator-AC funka även till moderna bilar. Alltså en sån som man sätter i rutan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Car_cooler

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

I Japan rekommenderar de att man öppnar förardörrens fönster och sen går runt och öppnar och stänger passagerardörren några gånger, eller om det var tvärtom (borde inte göra någon skillnad). För att vädra ut en varm bil innan man sätter sig alltså.