Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Cyberpunk 2077 får brett stöd för ray tracing och Geforce Now

Cyberpunk 2077 får brett stöd för ray tracing och Geforce Now

Med Cyberpunk 2077 får Geforce RTX-ägare njuta av både ray tracing och DLSS 2.0, och spelet kan också strömmas via Geforce Now.

Läs hela artikeln här

Hoppas detta blir ett spel man kan plöja ner 1000h+, saknar verkligen spel som inte blir tråkiga så fort. Så gott som alla "nya" spel tröttnar jag på efter 100-200h. Möjligtvis är man bara gammal och hade bättre ro i tonåren.

Fan, den videon var lite häftig. Känns dock lite som nått "the heist". Enda sen jag såg rick and morty-avsnittet om heist-filmer så gillar jag inte sånt alls :).

Hoppas 3080Ti eller något annat vettigt kort släppts vid lanseringen bara. Vill ha något snabbare och vassare men har inget kommit vid lanseringen får mitt nuvarande duga helt enkelt.

Skrivet av KorpiSavu:

Hoppas detta blir ett spel man kan plöja ner 1000h+, saknar verkligen spel som inte blir tråkiga så fort. Så gott som alla "nya" spel tröttnar jag på efter 100-200h. Möjligtvis är man bara gammal och hade bättre ro i tonåren.

100 timmar skulle jag påstå är väldigt mycket. Jag slutar spela de flesta spelen långt innan jag ens är igenom kampanjen, skulle jag orka med 100 timmar så är det ett väldigt bra spel enligt mig.

Det här kan bli "killer-appen" för raytracing. Hoppas att RT på RDNA2 blir bra, annars blir jag ledsen.

"Cyberpunk 2077 spårar dessutom hela scenen och inte bara det spelaren ser (eng. screen space reflections), och kan därför korrekt återge även objekt som befinner sig utanför kamerans/spelarens synfält." - Varför? Det är ju enorm prestandaförlust att göra på det sättet.

Skrivet av ArtMan:

"Cyberpunk 2077 spårar dessutom hela scenen och inte bara det spelaren ser (eng. screen space reflections), och kan därför korrekt återge även objekt som befinner sig utanför kamerans/spelarens synfält." - Varför? Det är ju enorm prestandaförlust att göra på det sättet.

För att det blir mer verklighetstroget, det är så den verkliga världen funkar helt enkelt. Det är själva grejen med ray tracing. Att ta hänsyn till objekt utanför skärmen är dock inte samma sak som att faktikt rita dem, det behöver man fortfarande inte göra även med raytracing.

Skrivet av KorpiSavu:

Hoppas detta blir ett spel man kan plöja ner 1000h+, saknar verkligen spel som inte blir tråkiga så fort. Så gott som alla "nya" spel tröttnar jag på efter 100-200h. Möjligtvis är man bara gammal och hade bättre ro i tonåren.

Skrivet av jOnÄTÄn:

100 timmar skulle jag påstå är väldigt mycket. Jag slutar spela de flesta spelen långt innan jag ens är igenom kampanjen, skulle jag orka med 100 timmar så är det ett väldigt bra spel enligt mig.

Håller helt med @jOnÄTÄn här, 100 timmar är ju mycket, endast i ett fåtal titlar har jag nog lagt ner fler timmar än så någonsin. Men absolut så hoppas jag också på ett spel man inte ledsnar på så fort, vilket i min värld kanske skulle vara 20-30h

Är för övrigt mycket nyfiken på grafikprestandan, både med och utan raytracing. Det är ju givet att man måste prova Cyberpunk, men det är ju ett spel som man gärna vill dra upp grafikinställningarna i för att bli riktigt uppslukad av. Känns kluvet när jag sitter på ett Radeon VII utan ray tracing... Jag vill ju inte byta det redan, men samtidigt känns det ju som att raytracing kan vara något man inte vill missa här

Skrivet av Starric:

Är för övrigt mycket nyfiken på grafikprestandan, både med och utan raytracing. Det är ju givet att man måste prova Cyberpunk, men det är ju ett spel som man gärna vill dra upp grafikinställningarna i för att bli riktigt uppslukad av. Känns kluvet när jag sitter på ett Radeon VII utan ray tracing... Jag vill ju inte byta det redan, men samtidigt känns det ju som att raytracing kan vara något man inte vill missa här

Jag sitter i samma båt, kommer kännas lite tungt att byta ut ett kort man betalade 8 000 för... Men man vill ju uppleva CP77 i sin bästa form.

Hoppas att mitt 2070s klarar av relativt stabilt 1440p60 ray-traced med hjälp av DLSS2.0, men misstänker att det kan bli lite kämpigt.

Skrivet av ArtMan:

"Cyberpunk 2077 spårar dessutom hela scenen och inte bara det spelaren ser (eng. screen space reflections), och kan därför korrekt återge även objekt som befinner sig utanför kamerans/spelarens synfält." - Varför? Det är ju enorm prestandaförlust att göra på det sättet.

Det handlar alltså om att göra så att objekt som själva inte syns direkt i bild kan synas i reflektioner, inte om att kasta bort beräkningsresurser av ingen anledning.

Skrivet av dlq84:

För att det blir mer verklighetstroget, det är så den verkliga världen funkar helt enkelt. Det är själva grejen med ray tracing. Att ta hänsyn till objekt utanför skärmen är dock inte samma sak som att faktikt rita dem, det behöver man fortfarande inte göra även med raytracing.

Uppfattade att all ray tracing utanför kameran renderades vilket kändes konstigt med tanke på prestandaförlust det skulle medföra. Därav min fråga. Tack för förklaringen.

Skrivet av meanh:

Hoppas att mitt 2070s klarar av relativt stabilt 1440p60 ray-traced med hjälp av DLSS2.0, men misstänker att det kan bli lite kämpigt.

Sitter lite i samma sits där jag.

Har visserligen bara vanliga 2070 (dock rätt kraftigt överklockat), men jag hoppas på att kunna köra CP77 på iaf "High"@1440p, RTX-ON och få stabila 60fps med DLSS.

Bästa vore om man kunde nå 90fps+ då man sitter på en 144Hz skärm, men inser att det kanske inte är så speciellt realistiskt om man ska ha RTX påslaget

Skrivet av jOnÄTÄn:

100 timmar skulle jag påstå är väldigt mycket. Jag slutar spela de flesta spelen långt innan jag ens är igenom kampanjen, skulle jag orka med 100 timmar så är det ett väldigt bra spel enligt mig.

Skrivet av Starric:

Håller helt med @jOnÄTÄn här, 100 timmar är ju mycket, endast i ett fåtal titlar har jag nog lagt ner fler timmar än så någonsin. Men absolut så hoppas jag också på ett spel man inte ledsnar på så fort, vilket i min värld kanske skulle vara 20-30h

Ja man är väl olika. Har väl inte spelat något single player spel fruktansvärt länge heller men spelar jag klart ett spel på 30h så anser jag det vara en total flopp. Kan lika bra se en film istället då!

Edit: Ifall Cyberpunk är bra så 30h spelar man ju på 4 -6 dagar och det vore ju tråkigt om det inte varade längre än så Sen förstår jag givervis att alla inte har möjlighet att spendera den tiden per dag vid datorn.

Jag har aldrig spelat nåt spel med DLSS 2.0 hittills tror jag. Hoppas implementeringen funkar bra i CP77. Dessvärre är det är ju ingen idé att börja ray tracea med mitt 2060 Super - man blir mest besviken när man måste slakta alla texturer och effekter för att få någorlunda fps i 1440.

Cyberpunk 2077 känns dock som ett spel som skulle dra enorm nytta - för den rent visuella holy fuck-upplevelsen - av ray tracing. Staden fullkomligt badar ju i neonfärger. Det lär se perverst läckert ut. Reflektioner är ju ballt i de flesta spel, men här blir det ju en helt ny nivå.

Undrar om spelet blir så krävande med Raytracing så att Crysis memen blir
But can it Raytrace Cyberpunk

Blir ett 3080TI eller Rdna2 beroende på vilket som är snabbast, lagom till när CP77 släpps.

Ray tracing ihop med HDR på en OLED-TV blir mumma det...

Skrivet av KorpiSavu:

Ja man är väl olika. Har väl inte spelat något single player spel fruktansvärt länge heller men spelar jag klart ett spel på 30h så anser jag det vara en total flopp. Kan lika bra se en film istället då!

Edit: Ifall Cyberpunk är bra så 30h spelar man ju på 4 -6 dagar och det vore ju tråkigt om det inte varade längre än så Sen förstår jag givervis att alla inte har möjlighet att spendera den tiden per dag vid datorn.

Haha japp man är olika, nu när man har kids så hinner jag knappt spela 30h i halvåret.
Mitt problem är att jag inte hinner igenom spelen innan nästa sak man vill spela släpps

Käns lite som att de inväntar den nya grafikkortsgenerationen. Kanske krävs 2070S eller bättre för att spelet ska flyta med ray tracing.

Skrivet av Crym:

Käns lite som att de inväntar den nya grafikkortsgenerationen. Kanske krävs 2070S eller bättre för att spelet ska flyta med ray tracing.

3080+

Damm, ska jag behöva byta för att min dator ska få svettas!!!
Hoppas mina kort får svettas rejält i höst

Skrivet av Reaverinc:

Damm, ska jag behöva byta för att min dator ska få svettas!!!
Hoppas mina kort får svettas rejält i höst

Holy sheit, ingen dålig rigg du har

Kan någon förklara kort vad DLSS 2.0 är?

Skrivet av Starric:

Håller helt med @jOnÄTÄn här, 100 timmar är ju mycket, endast i ett fåtal titlar har jag nog lagt ner fler timmar än så någonsin. Men absolut så hoppas jag också på ett spel man inte ledsnar på så fort, vilket i min värld kanske skulle vara 20-30h

Jisses, jag har lagt drygt 2000 timmar på Space Engineers, nästan 1000 timmar på Fallout 4 och drygt 700 på diverse Battlefieldspel, samt några hundra timmar här och där på ett antal olika titlar ^^ Jag är väl inte värst, men kanske borde man hitta något bättre att göra med tiden, men det lär nog bli svårt när Cyberpunk kommer ut...

Skrivet av Mutumba:

Kan någon förklara kort vad DLSS 2.0 är?

Sweclockers har denna artikel som bl.a. beskriver vad DLSS 2.0 är (se sid 2).

Jösses, den där trailern gick inte av för hackor, galet snyggt spel. Men som sagt, det lär säkert krävas ett 3080 eller AMD:s kommande kort om man vill spela det i 1440p.

Skrivet av perost:

Sweclockers har denna artikel som bl.a. beskriver vad DLSS 2.0 är (se sid 2).

Tack ska läsa!