Cyberpunk 2077 får brett stöd för ray tracing och Geforce Now

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077 får brett stöd för ray tracing och Geforce Now

Med Cyberpunk 2077 får Geforce RTX-ägare njuta av både ray tracing och DLSS 2.0, och spelet kan också strömmas via Geforce Now.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas detta blir ett spel man kan plöja ner 1000h+, saknar verkligen spel som inte blir tråkiga så fort. Så gott som alla "nya" spel tröttnar jag på efter 100-200h. Möjligtvis är man bara gammal och hade bättre ro i tonåren.

Permalänk
Medlem

Fan, den videon var lite häftig. Känns dock lite som nått "the heist". Enda sen jag såg rick and morty-avsnittet om heist-filmer så gillar jag inte sånt alls :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Hoppas 3080Ti eller något annat vettigt kort släppts vid lanseringen bara. Vill ha något snabbare och vassare men har inget kommit vid lanseringen får mitt nuvarande duga helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas detta blir ett spel man kan plöja ner 1000h+, saknar verkligen spel som inte blir tråkiga så fort. Så gott som alla "nya" spel tröttnar jag på efter 100-200h. Möjligtvis är man bara gammal och hade bättre ro i tonåren.

100 timmar skulle jag påstå är väldigt mycket. Jag slutar spela de flesta spelen långt innan jag ens är igenom kampanjen, skulle jag orka med 100 timmar så är det ett väldigt bra spel enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det här kan bli "killer-appen" för raytracing. Hoppas att RT på RDNA2 blir bra, annars blir jag ledsen.

Permalänk
Medlem

"Cyberpunk 2077 spårar dessutom hela scenen och inte bara det spelaren ser (eng. screen space reflections), och kan därför korrekt återge även objekt som befinner sig utanför kamerans/spelarens synfält." - Varför? Det är ju enorm prestandaförlust att göra på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

"Cyberpunk 2077 spårar dessutom hela scenen och inte bara det spelaren ser (eng. screen space reflections), och kan därför korrekt återge även objekt som befinner sig utanför kamerans/spelarens synfält." - Varför? Det är ju enorm prestandaförlust att göra på det sättet.

För att det blir mer verklighetstroget, det är så den verkliga världen funkar helt enkelt. Det är själva grejen med ray tracing. Att ta hänsyn till objekt utanför skärmen är dock inte samma sak som att faktikt rita dem, det behöver man fortfarande inte göra även med raytracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas detta blir ett spel man kan plöja ner 1000h+, saknar verkligen spel som inte blir tråkiga så fort. Så gott som alla "nya" spel tröttnar jag på efter 100-200h. Möjligtvis är man bara gammal och hade bättre ro i tonåren.

Skrivet av jOnÄTÄn:

100 timmar skulle jag påstå är väldigt mycket. Jag slutar spela de flesta spelen långt innan jag ens är igenom kampanjen, skulle jag orka med 100 timmar så är det ett väldigt bra spel enligt mig.

Håller helt med @jOnÄTÄn här, 100 timmar är ju mycket, endast i ett fåtal titlar har jag nog lagt ner fler timmar än så någonsin. Men absolut så hoppas jag också på ett spel man inte ledsnar på så fort, vilket i min värld kanske skulle vara 20-30h

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Är för övrigt mycket nyfiken på grafikprestandan, både med och utan raytracing. Det är ju givet att man måste prova Cyberpunk, men det är ju ett spel som man gärna vill dra upp grafikinställningarna i för att bli riktigt uppslukad av. Känns kluvet när jag sitter på ett Radeon VII utan ray tracing... Jag vill ju inte byta det redan, men samtidigt känns det ju som att raytracing kan vara något man inte vill missa här

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Är för övrigt mycket nyfiken på grafikprestandan, både med och utan raytracing. Det är ju givet att man måste prova Cyberpunk, men det är ju ett spel som man gärna vill dra upp grafikinställningarna i för att bli riktigt uppslukad av. Känns kluvet när jag sitter på ett Radeon VII utan ray tracing... Jag vill ju inte byta det redan, men samtidigt känns det ju som att raytracing kan vara något man inte vill missa här

Jag sitter i samma båt, kommer kännas lite tungt att byta ut ett kort man betalade 8 000 för... Men man vill ju uppleva CP77 i sin bästa form.

Permalänk
Medlem

Hoppas att mitt 2070s klarar av relativt stabilt 1440p60 ray-traced med hjälp av DLSS2.0, men misstänker att det kan bli lite kämpigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

"Cyberpunk 2077 spårar dessutom hela scenen och inte bara det spelaren ser (eng. screen space reflections), och kan därför korrekt återge även objekt som befinner sig utanför kamerans/spelarens synfält." - Varför? Det är ju enorm prestandaförlust att göra på det sättet.

Det handlar alltså om att göra så att objekt som själva inte syns direkt i bild kan synas i reflektioner, inte om att kasta bort beräkningsresurser av ingen anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att det blir mer verklighetstroget, det är så den verkliga världen funkar helt enkelt. Det är själva grejen med ray tracing. Att ta hänsyn till objekt utanför skärmen är dock inte samma sak som att faktikt rita dem, det behöver man fortfarande inte göra även med raytracing.

Uppfattade att all ray tracing utanför kameran renderades vilket kändes konstigt med tanke på prestandaförlust det skulle medföra. Därav min fråga. Tack för förklaringen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av meanh:

Hoppas att mitt 2070s klarar av relativt stabilt 1440p60 ray-traced med hjälp av DLSS2.0, men misstänker att det kan bli lite kämpigt.

Sitter lite i samma sits där jag.

Har visserligen bara vanliga 2070 (dock rätt kraftigt överklockat), men jag hoppas på att kunna köra CP77 på iaf "High"@1440p, RTX-ON och få stabila 60fps med DLSS.

Bästa vore om man kunde nå 90fps+ då man sitter på en 144Hz skärm, men inser att det kanske inte är så speciellt realistiskt om man ska ha RTX påslaget

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

100 timmar skulle jag påstå är väldigt mycket. Jag slutar spela de flesta spelen långt innan jag ens är igenom kampanjen, skulle jag orka med 100 timmar så är det ett väldigt bra spel enligt mig.

Skrivet av Starric:

Håller helt med @jOnÄTÄn här, 100 timmar är ju mycket, endast i ett fåtal titlar har jag nog lagt ner fler timmar än så någonsin. Men absolut så hoppas jag också på ett spel man inte ledsnar på så fort, vilket i min värld kanske skulle vara 20-30h

Ja man är väl olika. Har väl inte spelat något single player spel fruktansvärt länge heller men spelar jag klart ett spel på 30h så anser jag det vara en total flopp. Kan lika bra se en film istället då!

Edit: Ifall Cyberpunk är bra så 30h spelar man ju på 4 -6 dagar och det vore ju tråkigt om det inte varade längre än så Sen förstår jag givervis att alla inte har möjlighet att spendera den tiden per dag vid datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig spelat nåt spel med DLSS 2.0 hittills tror jag. Hoppas implementeringen funkar bra i CP77. Dessvärre är det är ju ingen idé att börja ray tracea med mitt 2060 Super - man blir mest besviken när man måste slakta alla texturer och effekter för att få någorlunda fps i 1440.

Cyberpunk 2077 känns dock som ett spel som skulle dra enorm nytta - för den rent visuella holy fuck-upplevelsen - av ray tracing. Staden fullkomligt badar ju i neonfärger. Det lär se perverst läckert ut. Reflektioner är ju ballt i de flesta spel, men här blir det ju en helt ny nivå.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Undrar om spelet blir så krävande med Raytracing så att Crysis memen blir
But can it Raytrace Cyberpunk

Permalänk
Medlem

Blir ett 3080TI eller Rdna2 beroende på vilket som är snabbast, lagom till när CP77 släpps.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ray tracing ihop med HDR på en OLED-TV blir mumma det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja man är väl olika. Har väl inte spelat något single player spel fruktansvärt länge heller men spelar jag klart ett spel på 30h så anser jag det vara en total flopp. Kan lika bra se en film istället då!

Edit: Ifall Cyberpunk är bra så 30h spelar man ju på 4 -6 dagar och det vore ju tråkigt om det inte varade längre än så Sen förstår jag givervis att alla inte har möjlighet att spendera den tiden per dag vid datorn.

Haha japp man är olika, nu när man har kids så hinner jag knappt spela 30h i halvåret.
Mitt problem är att jag inte hinner igenom spelen innan nästa sak man vill spela släpps

Permalänk
Medlem

Käns lite som att de inväntar den nya grafikkortsgenerationen. Kanske krävs 2070S eller bättre för att spelet ska flyta med ray tracing.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Käns lite som att de inväntar den nya grafikkortsgenerationen. Kanske krävs 2070S eller bättre för att spelet ska flyta med ray tracing.

3080+

Permalänk
Medlem

Damm, ska jag behöva byta för att min dator ska få svettas!!!
Hoppas mina kort får svettas rejält i höst

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Damm, ska jag behöva byta för att min dator ska få svettas!!!
Hoppas mina kort får svettas rejält i höst

Holy sheit, ingen dålig rigg du har

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara kort vad DLSS 2.0 är?

Permalänk
Skrivet av Starric:

Håller helt med @jOnÄTÄn här, 100 timmar är ju mycket, endast i ett fåtal titlar har jag nog lagt ner fler timmar än så någonsin. Men absolut så hoppas jag också på ett spel man inte ledsnar på så fort, vilket i min värld kanske skulle vara 20-30h

Jisses, jag har lagt drygt 2000 timmar på Space Engineers, nästan 1000 timmar på Fallout 4 och drygt 700 på diverse Battlefieldspel, samt några hundra timmar här och där på ett antal olika titlar ^^ Jag är väl inte värst, men kanske borde man hitta något bättre att göra med tiden, men det lär nog bli svårt när Cyberpunk kommer ut...

Visa signatur

GPU - Palit RTX 2080 GamingPro OC 8 GB | CPU - i7 9700K | CPU-kylning - NZXT Kraken X64 | RAM - KFA2 Hall Of Fame Extreme DDR4 4000mhz | SSD - Samsung 970 Pro M.2 500GB, Samsung 850 EVO 250GB | PSU - Corsair RM850X |Chassi - NZXT H500i | Moderkort - MSI MPG Gaming Edge AC | Monitor - MSI MAG27CQ 1440p 144hz Curved

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Kan någon förklara kort vad DLSS 2.0 är?

Sweclockers har denna artikel som bl.a. beskriver vad DLSS 2.0 är (se sid 2).

Permalänk
Medlem

Jösses, den där trailern gick inte av för hackor, galet snyggt spel. Men som sagt, det lär säkert krävas ett 3080 eller AMD:s kommande kort om man vill spela det i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sweclockers har denna artikel som bl.a. beskriver vad DLSS 2.0 är (se sid 2).

Tack ska läsa!