Köpråd laptop för max 2-4k

Permalänk

Köpråd laptop för max 2-4k

Hej!

Jag tänker sälja min stationära dator på grund av att jag har helt slutat att spela på PC och det känns onödigt att sitta med en stor stationär dator som bara tar plats när man inte använder den så mycket, speciellt med tanke på att jag pröjsade 17k för den. Det enda jag egentligen gör numera på min PC är att surfa nätet, betala räkningar genom internetbanken och ev. ser/lyssnar på media genom Youtube och det känns som att det räcker med en väldigt billig laptop för det ändamålet.

Tack vare er snälla människor här på forumet så har jag fått en uppskattning om vad jag kanske kan få för min PC (2-3k) så det är min budget, möjligtvis kan jag gå upp max 1000 kronor till om det verkligen ger stort värde för dom pengarna. Jag är tyvärr inte så värst insatt i hur pass bra eller dålig all integrerad teknik är i laptops så om något verkligen är dåligt i dessa laptop som jag länkar till så får ni vänligen påpeka det.

En annan sak, jag hade tänkt mig behålla min skärm och trådlösa tangentbord&mus och "docka" laptopen när jag sitter vid mitt skrivbord, lite som man gör med Nintendo Switch, undrar om det är lönt med tanke på den låga upplösning dessa laptops som jag länkar till har (1366 x 768) eller om det är lika bra att sälja skärmen också? (BenQ xl2411t), jag har ju min lilla datorhörna (glömde blixten) här i mitt hem så jag hade gärna velat ha möjligheten att kunna koppla upp laptopen till min större skärm och använda tangentbord&mus när jag väl sitter vid skrivbordet.

Och skulle även fråga om det finns möjlighet att installera Linux (Ubuntu eller liknande dist.) istället för Windows 10?, jag funderade på att köpa en Chromebook istället men jag ogillar skarpt OS som utformade som ett mobilt OS (som Android eller Windows Mobile), och Win 10 är ju mer eller mindre likadant så jag har haft funderingar på att gå över till Linux istället, i och med att jag ändå inte tänker göra något speciellt med laptopen.

Mycket text här och många frågor, jag tackar på förhand er som orkar läsa samt ev. besvara mina frågor!

Dessa laptops (böjningsform?) är det som jag hade tänkt mig:

https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarm...

https://www.komplett.se/product/1157264/datorer/datorer-barba...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag tror faktiskt inte du kommer vara nöjd om du tänkte lägga 2-3k på en ny bärbar. Jag kan verkligen rekommendera att du går in på begagnatmarknaden i de här prisklasserna. Det blir en riktigt tråkig processor (celeron n4000) och 4GB ram. Bor du i en större stad så har du ett helt OK utbud kanske. Sweclockers marknad har inget spännande just nu förutom en Lenovo med bra spec, men budet är uppe i 4000kr just nu, vilket är över din budget

Det du kan testa är att om du har en webhallen eller elgiganten i närheten, så fråga vilken den billigaste laptopen dom har är. Har dom någon i den här prisklassen, låna den och sen går du in på t.ex. youtube och spelar upp lite klipp. Tycker du den trögheten är en OK grej att leva med?

Ha i åtanke att du sen kanske vill installera lite program såsom spotify, lite extensions i chrome osv, detta käkar ram det med.

Verkligen svårjobbad budget du har valt här...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

En docka + laptop som klarar det verka också ligga över budget. Dom som kopplas via USB-C verka ge mer valfrihet men flera laptops har inte USB-C.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag tror faktiskt inte du kommer vara nöjd om du tänkte lägga 2-3k på en ny bärbar. Jag kan verkligen rekommendera att du går in på begagnatmarknaden i de här prisklasserna. Det blir en riktigt tråkig processor (celeron n4000) och 4GB ram. Bor du i en större stad så har du ett helt OK utbud kanske. Sweclockers marknad har inget spännande just nu förutom en Lenovo med bra spec, men budet är uppe i 4000kr just nu, vilket är över din budget

Det du kan testa är att om du har en webhallen eller elgiganten i närheten, så fråga vilken den billigaste laptopen dom har är. Har dom någon i den här prisklassen, låna den och sen går du in på t.ex. youtube och spelar upp lite klipp. Tycker du den trögheten är en OK grej att leva med?

Ha i åtanke att du sen kanske vill installera lite program såsom spotify, lite extensions i chrome osv, detta käkar ram det med.

Verkligen svårjobbad budget du har valt här...

Tack för ditt svar!, jag köper aldrig elektronik begagnad, tycker det är så svårt för man vet inte om det finns latenta skador eller hur man ska säga från hur tidigare person har hanterat produkten. Det är kanske lika bra då att behålla mitt åbäke istället då?, det är ju klart att jag har ju en snabb dator nu relativt sett, har inga problem med att ha massor av flikar igång på Chrome och samma med uppspelning av media, så det är en bra poäng du har där angående om jag skulle vara okej att bli av med det.

Jag får nog helt enkelt ta mig en ordentlig tankeställare på hur jag ska göra, det är inte så att jag absolut behöver en laptop, jag har en gammal Nvidia Shield K1 som hänger med ännu också + så klart smartphone. Det är mest att det hade varit skönt att slippa ha en stationär dator när jag ändå inte spelar samt när jag ännu kan få lite slantar för den.
,

Skrivet av panpo98:

En docka + laptop som klarar det verka också ligga över budget. Dom som kopplas via USB-C verka ge mer valfrihet men flera laptops har inte USB-C.

Dom två som jag har länkat har 2 st usb 3.0 och 1 usb-c i alla fall men visst det verkar som min budget inte ger mig en särskilt bra laptop, inte ens för vanligt vardagsbruk.