Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Ok, kryper till korset och kör ett 2070/2080 super istället då.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

jag visste inte att det var på väg nya grafikkort. Ok, det låter ju klokt. Ändrar grafikkort.

Klokt vore att lägga max 4-5k på grafikkortet nu alternativt ännu mindre på ett begagnat kort, och sedan sälja det och köpa nytt när de nya korten kommer i höst. På så sätt får du ut vettig prestanda nu, bättre prestanda i höst och förlorar inte lika mycket pengar på bytet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Ok men har man någon aning om när det släpps nytt. Var rätt sugen på att köpa en fet dator nu..

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

har man någon aning om när det släpps nytt.

Senast fjärde kvartalet, närmare än så vet vi inte. Det lutar dock mot ett prestandamässigt ganska stort steg.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Ok!

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och all hjälp. Det här får det bli. Säljer 2070:t när det väl nästa generations grafikkort kommer.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du, hade jag byggt ihop en dator med ett helt okej grafikkort som ändå kommer vara shysst, typ ett RX 5700 XT sen när de nya grafikkorten kommer så säljer du det du har med ett par tusen i förlust och köper ett nytt grafikkort för 15k då och får ett som är enligt ryktena minst 50% bättre än de bästa som finns idag. Typ nåt i den här stilen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13717670

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Ok, det där såg ju bra ut det med. Tack, ska fundera en vända innan beställning.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

Tack för alla svar och all hjälp. Det här får det bli. Säljer 2070:t när det väl nästa generations grafikkort kommer.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/284303,302082,236123,317792,302425,296372,295572,306135,303645,317768,263516

Hehe, sjukt att nån byggde ihop nästan en identisk dator med den jag byggde ihop Min enda invändning mot den här burken är att det är mATX moderkort, även om det inte kommer påverka din prestanda så tycker jag personligen att det är lite fult med ett så litet moderkort i ett stort chassi. Jag satte ihop delar till en hel dator på nytt nu när jag insåg att det inte fanns några full ATX kort i lager på webhallen

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Haha. Men vadå jag trodde att det där var det största kortet jag fick plats med i det chassit?

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

@mongomanish: Haha. Men vadå jag trodde att det där var det största kortet jag fick plats med i det chassit?

Det har du faktiskt helt rätt i, känner inte till det där chassit så väl. Vet inte om det är viktigt för dig att chassit är litet, annars hade jag personligen haft ett lite större chassi för att få ner temperaturerna en aning även om det inte är några enorma skillnader så genererar en 10900K i kompnation med något av marknades mest kraftfulla grafikkort en del värme och risken är att burken blir lite av en bastu. Men som sagt, jag har ingen bra koll på just chassit i fråga utan det är en mer generell iaktagelse.

Hur som helst, hoppas du blir supernöjd med den nya burken! =D

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Ah ok, fint, då är det rätt men med risk för värme. Tror det funkar iom att det är bra ventilerat samt rejäl luftkylare.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

@Dud3: Jag spelar blandade spel och tänkte jag inte skulle behöva byta något på 3-5 år. Ser väl mest fram emot Diablo 4.

Hur det blir i framtiden kan vi inte veta men historiskt sett så har utvecklingen av datorhårdvara gått ganska fort, saker och ting blir gammla på 3-4 år. En dator för 28 k är inte dubbelt så bra som en dator för 14 k, utan kanske 50% bättre. Att tänka att köpa ordentligt nu för att slippa uppgradera på 6 år är sällan framgåbgsrikt. Köp det du behövdr idag och lite till idag och andvänd i tre år. Behöver du mer prestanda då bygg nytt och sälj den gammla burken. Du har en bättre dator om 6 år om du köper en dator nu för 14 k + en till för 14 k om tre år än om du köper en dator för 28 k idag. Diablo 4 lär knappast vara superkrävande nät det släpps så ska du inte spela något mer extremt så kan du spara 14 k.
Jag kanske låter jätte tråkig, men det är ingen mening med att lägga 28 k på en dator om det inte behövs.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag hade bygg något åt det mer prisvärda hållet, tex detta, och uppgraderat grafikkort när det behövs. Tex detta https://komponentkoll.se/bygg/ogEqZ

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

@hölmiz: Tack, du låter inte alls jättetråkig. Uppskattas med hjälp. Var bara sugen att unna mig en riktig värstingdatorn en gång men det är helt klart tänkvärt det du skriver. Ska som sagt fundera en sista vända. Tack för bygget du länkade med.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

@hölmiz: Tack, du låter inte alls jättetråkig. Uppskattas med hjälp. Var bara sugen att unna mig en riktig värstingdatorn en gång men det är helt klart tänkvärt det du skriver. Ska som sagt fundera en sista vända. Tack för bygget du länkade med.

Ok. Hur som så tycker jag som många andra skriver att du inte bör lägga 16 k på ett grafikkort nu. Köp ett för 5 k och märker du att du vill ha ett bättre så köper du ett nytt kort från Amds eller nvidias nästa serie.
Vad det gäller processor så behöver du inte en värstingprocessor från inte med turbo på 5 ghz om du inte ska spela på en skärm med tex 240 hz eller väldigt låg upplösning. Annars räcker en
Ryzen 3700x långt och kommer nog funka bra i flera år frammåt.

Mitt bygge är ett utkast och behöver nog finslipas innan beställning.

stavfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M