Mass Effect-trilogin i HD-utgåva inom ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

På tal om Steam-versionen, tyckte detta var kul "erbjudande"
https://i.imgur.com/5jFt48Z.png

Det erbjudandet är för dem som köpt Mass Effect 3 på Steam inom en viss tid. ME3 ska tydligen vara gratis i erbjudandet, vilket gör Mass Effect Legendary Edition billigare för dem. Jag reagerade också på det, det är ju ett konstigt sätt att presentera erbjudandet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ingen som har närmare koll på klockslag, likt @Yatagarasu efterfrågade?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det ska gå att spela från 17:00.

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

På Steam står det om 6 timmar, så runt 16-17 snåret idag.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gorian:

Ingen som har närmare koll på klockslag, likt @Yatagarasu efterfrågade?

Skrivet av Joqqe:

Vill minnas att det ska gå att spela från 17:00.

Skrivet av Billy Joe Bob:

På Steam står det om 6 timmar, så runt 16-17 snåret idag.

Vill minnas att det stod som spelbart "om 16 timmar" på Steam igår när jag kollade strax efter 23-snåret. Skulle därmed tippa på som nämnts här att det är runt 16 tiden

Dubbelkollade nu igen och står som följande:
Kommer 14 maj
Det här spelet kommer att låsas upp om ungefär 6 timmar

Så... 16-17 tiden beroende på hur Steam räknar det hela då det i skrivande stund är 10:24

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vill minnas att det stod som spelbart "om 16 timmar" på Steam igår när jag kollade strax efter 23-snåret. Skulle därmed tippa på som nämnts här att det är runt 16 tiden

Dubbelkollade nu igen och står som följande:
Kommer 14 maj
Det här spelet kommer att låsas upp om ungefär 6 timmar

Så... 16-17 tiden beroende på hur Steam räknar det hela då det i skrivande stund är 10:24

Vi ser när klockan slår över till 11 Med det sagt...

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Vill minnas att det ska gå att spela från 17:00.

Skrivet av Billy Joe Bob:

På Steam står det om 6 timmar, så runt 16-17 snåret idag.

Skrivet av Yatagarasu:

16-17 tiden beroende på hur Steam räknar det hela då det i skrivande stund är 10:24

Snyggt, tackar!

En till fråga: har nån lyckats hitta info kring huruvida spelen går bra att lira med tangentbord och mus, eller är handkontroll ett outtalat måste? Lirade igenom trilogin på Xbox för massa år sen, och känner mig lite småskeptisk till mus/tangentbord. Dock har jag inget smidigt sätt att lira med handkontroll i dagsläget.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Snyggt, tackar!

En till fråga: har nån lyckats hitta info kring huruvida spelen går bra att lira med tangentbord och mus, eller är handkontroll ett outtalat måste? Lirade igenom trilogin på Xbox för massa år sen, och känner mig lite småskeptisk till mus/tangentbord. Dock har jag inget smidigt sätt att lira med handkontroll i dagsläget.

Har spelat trilogin flertalet gånger med tangentbord och mus. Det har funkat hur bra som helst. Såvida BioWare inte har sjabblat till det i moderniseringen är det nog bara att tuta och köra

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Snyggt, tackar!

En till fråga: har nån lyckats hitta info kring huruvida spelen går bra att lira med tangentbord och mus, eller är handkontroll ett outtalat måste? Lirade igenom trilogin på Xbox för massa år sen, och känner mig lite småskeptisk till mus/tangentbord. Dock har jag inget smidigt sätt att lira med handkontroll i dagsläget.

På PC har spelen inte fungerat med handkontroll alls. Det har varit ett jäkla irritationsmoment att man som använder behöver modda in stöd för handkontroller till PC - när titeln samtidigt fungerar bra med handkontroll på xbox.
Har svurit några gånger över bristen på handkontrollstöd utan moddande och pillande.

Så ettan/tvåan hade iaf fullt stöd för tangentbord/mus. Fanns inte ens något alternativ.
Trean spelade jag inte så jag vet inte hur det var där.

Men ja - hur nyversionen ser ut vet jag inget om. En gissning är att de inte tagit bort stöd för tangentbord/mus iaf ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gorian:

En till fråga: har nån lyckats hitta info kring huruvida spelen går bra att lira med tangentbord och mus, eller är handkontroll ett outtalat måste?

Skrivet av Joqqe:

Har spelat trilogin flertalet gånger med tangentbord och mus. Det har funkat hur bra som helst. Såvida BioWare inte har sjabblat till det i moderniseringen är det nog bara att tuta och köra

Skrivet av Söderbäck:

På PC har spelen inte fungerat med handkontroll all....

...En gissning är att de inte tagit bort stöd för tangentbord/mus iaf ;).

Här kan jag faktiskt svara!

Spelet listas med full kontroll support, och eftersom det är en PC-titel ser jag inte att dem dödat M/KB-supporten då det fanns från början i dessa titlar – Och som nämndes, inte ens ett val för kontroller på PC-sidan utan mods.

Sedan kommer ju allt från 4K, Ultrawide o.s.v. som man kan förvänta sig.
Enda som är lite "meh" är väl att man inte har några möjligheter att ändra grafikinställningar, typ alls...

Detta är "Graphical Settings" för ME1 – 3 i remastern (inom spoiler tagg):

ME1

ME2

ME3

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Efter en omstart av Steam kunde förladdningen packas upp

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Kul att vara tillbaka i ett uppiffat ME. Dock blev jag förvånad att in-game sekvenser är låsta till 16:9

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det som att Bioware har fuckat upp stödet för att importera gamla ME-savegames, eller ens ansiktet från dem, så det blir nog inget köp för min del förrän de har fixat en lösning på det. Det känns inte så lockande att dumpa flera hundra timmars sammanlagd gameplay för att behöva starta om på noll med allt igen med en FemShep som inte ser ut som hon gjorde.

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns en FoV slider

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Dock blev jag förvånad att in-game sekvenser är låsta till 16:9

Har du någon annan ratio och får black bars?

Lustigt nog stödde ju Mass Effect 1 både 4:3, 16:9 och 16:10, från 640x480 hela vägen upp till minst 2560x1440 (misstänker att den går att ställa ännu högre med högre nativeupplösning i Windows).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr verkar det som att Bioware har fuckat upp stödet för att importera gamla ME-savegames, eller ens ansiktet från dem, så det blir nog inget köp för min del förrän de har fixat en lösning på det. Det känns inte så lockande att dumpa flera hundra timmars sammanlagd gameplay för att behöva starta om på noll med allt igen med en FemShep som inte ser ut som hon gjorde.

Är inte detta ett guldläge att starta om från början?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ronz:

Skönt att det finns en FoV slider

Får man fråga vart du hittade den?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är inte detta ett guldläge att starta om från början?

Jag antar att du vet om att man inte kan få alla achievements på en genomspelning?

Minimum är att ansiktet går att importera med någorlunda exakt återgivning. Jag har ju redan fixat det två gånger från ME1 till ME2 och senare från ME2 till ME3, så känner att Bioware borde vara kompetenta nog att fixa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Får man fråga vart du hittade den?

Nä jag var sarkastisk då det inte finns någon. Förstår inte hur utvecklare tänker där...
Går att lösa med Cheat Engine dock.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Jag antar att du vet om att man inte kan få alla achievements på en genomspelning?

Minimum är att ansiktet går att importera med någorlunda exakt återgivning. Jag har ju redan fixat det två gånger från ME1 till ME2 och senare från ME2 till ME3, så känner att Bioware borde vara kompetenta nog att fixa detta.

Förstår vad du menar och kan hålla med om att det är drygt att importfunktionen inte fungerar, speciellt när Bioware själva gått ut med att det skulle vara en möjlighet att göra.

Men är personligen inte brydd om Achievements i singleplayer spel faktiskt. Speciellt när det kommer till Mass Effect eller liknande spel, är endast insatt för storyn i slutet av dagen – Sitter och sakta läser mig igenom alla dialoger och tänker över dialogval denna playthrough mer än vad jag i regel brukar göra faktiskt.

Men med det sagt har man rätt som individ att sätta upp olika målsättningar, såklart

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du någon annan ratio och får black bars?

Lustigt nog stödde ju Mass Effect 1 både 4:3, 16:9 och 16:10, från 640x480 hela vägen upp till minst 2560x1440 (misstänker att den går att ställa ännu högre med högre nativeupplösning i Windows).

Det går att spela i ultrabred AR (21:9 i mitt fall). Men det blir alltså black bars på sidorna under icke förrenderade dialoger. Vill minnas att det fungerade i originalspelet (förvisso m.h.a. moddar)?

Undrar ifall det kommer läggas till alternativ för grader av depth of field senare. Just nu är effekten vriden till 11

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Förstår vad du menar och kan hålla med om att det är drygt att importfunktionen inte fungerar, speciellt när Bioware själva gått ut med att det skulle vara en möjlighet att göra.

Jag tycker det är dåligt om jag ska ge 600 spänn för tre spel jag köpt en gång på Origin, varav dubletter av ME 1&2 på Steam, och så klarar de inte ens av att implementera en av de bärande aspekterna. Så jäkla svårt kan det inte vara för Bioware att föra över den relativt korta listan av val i storyn som följer med mellan spelen.

Import av gamla savegames är ju tekniskt möjlig nu, samtidigt som de säger att man bör undvika det, så jag förväntar mig ändå att det landar i att de fixar till det bättre än vad det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Det går att spela i ultrabred AR (21:9 i mitt fall). Men det blir alltså black bars på sidorna under icke förrenderade dialoger. Vill minnas att det fungerade i originalspelet (förvisso m.h.a. moddar)?

Standard är alltid black bars när skärmupplösningen skiljer sig från konfigurationsfilen.

Jag har aldrig kört några moddar.

Skrivet av Joqqe:

Undrar ifall det kommer läggas till alternativ för grader av depth of field senare. Just nu är effekten vriden till 11

Det finns väl antagligen en konfigurationsfil för grafikinställningarna som går att manipulera efter eget behag. Kör inga spel med depth of field aktiverat eftersom fokus oftast inte blir på rätt ställe ändå, bättre immersion av att ha det avstängt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr verkar det som att Bioware har fuckat upp stödet för att importera gamla ME-savegames, eller ens ansiktet från dem, så det blir nog inget köp för min del förrän de har fixat en lösning på det. Det känns inte så lockande att dumpa flera hundra timmars sammanlagd gameplay för att behöva starta om på noll med allt igen med en FemShep som inte ser ut som hon gjorde.

Jag spelade aldrig genom hela ME3 för att default FemShep, som jag körde med i ME1/ME2 ändrades till en dålig cartoony 20-åring istället för min veteransoldat... och det inte fanns ett vettigt alternativ ens med skin editors som Lazarus, så jag har full förståelse för detta. Jag satt hela första helgen och jagade mods och spelade knappt något alls av ren besvikelse.

Jag bara hoppas att det stämmer att man iaf kan välja gamla default ME1/ME2 i alla tre spelen i nya versionen, så kanske det blir ett köp om jag känner att jag har tid.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag spelade aldrig genom hela ME3 för att default FemShep, som jag körde med i ME1/ME2 ändrades till en dålig cartoony 20-åring istället för min veteransoldat... och det inte fanns ett vettigt alternativ ens med skin editors som Lazarus, så jag har full förståelse för detta. Jag satt hela första helgen och jagade mods och spelade knappt något alls av ren besvikelse.

Det gick att fixa genom en ganska tidskrävande manuell metod så att man kunde få fram något som var nära ens, som du säger, ärrade veteransoldat. Grejen är ju att fristående moddare som inte hade något med Bioware att göra klarade av att ta fram hyfsade verktyg för detta med tiden, så hur Bioware inte har fixat det år 2021 övergår mitt förstånd.

Skrivet av blackeagle:

Jag bara hoppas att det stämmer att man iaf kan välja gamla default ME1/ME2 i alla tre spelen i nya versionen, så kanske det blir ett köp om jag känner att jag har tid.

Det roliga/läskiga med Die-Anne Shepard är att hon var läskigt lik en kvinna jag kom att lära känna ett flertal år efter att jag spelade igenom Mass Effect första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Standard är alltid black bars när skärmupplösningen skiljer sig från konfigurationsfilen.

Jag har aldrig kört några moddar.
Det finns väl antagligen en konfigurationsfil för grafikinställningarna som går att manipulera efter eget behag. Kör inga spel med depth of field aktiverat eftersom fokus oftast inte blir på rätt ställe ändå, bättre immersion av att ha det avstängt imo.

Har nu testat att ändra diverse värden i BIOGame/BIOEngine-filerna. Tyvärr återställs de efter att spelet har körts. Behövs troligtvis ett Coalesced-verktyg som för ME3.

En urval av "fynden":
BIOEngine.ini

  • DepthOfField

  • MaxAnisotropy

  • UseMouseDampening

  • m_DefaultRenderMode=SUBTITLE_RENDER_TOP

En ljuspunkt var att introfilmen kunde skippas genom att ändra filnamnet (steamapps > common > Mass Effect Legendary Edition > Game > Launcher > Content). Ett smidigare sätt är väl om "-nostartupmovies" funkar för spelets launch options.

EDIT: Nope, det gick inte. Åtminstone inte för launcher-introt. Vändningen från hajp till irritation gick snabbt Och vem var det som placerade strålkastare i allas ansikten?

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Är det samma spelmotor som förr i alla? Är ryzen buggen fixad?
https://cookieplmonster.github.io/2020/07/19/silentpatch-mass...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det samma spelmotor som förr i alla? Är ryzen buggen fixad?
https://cookieplmonster.github.io/2020/07/19/silentpatch-mass...

Vad jag förstår bygger alla spelen fortfarande på UE3, precis som tidigare. Dock med höjd texturkvalitet, högre upplösningar, osv.
Om man ser det mindre tekniskt så har de ju dock jämnat ut upplevelsen en hel del mellan de tre spelen, ettan har väl ändrats mest egentligen vad jag förstår.

Min personliga upplevelse, utifrån att ha börjat spela om serien nu med den legendariska utgåvan och utan att ha spelet något av spelen nyligen, är att ME1 är ungefär som man kommer ihåg det (dvs, det måste vara rejält förbättrat med tanke på att man kommer ihåg det med sina rosa nostalgiglasögon).

Och någon "ryzen-bugg" har jag inte sett skymten av, det känns dock otänkbart att de skulle lämnat ett sådant problem när det både skulle vara helt uppenbart i nuläget samt att de ju varit tvungna att göra om en massa ändå.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstår bygger alla spelen fortfarande på UE3, precis som tidigare. Dock med höjd texturkvalitet, högre upplösningar, osv.
Om man ser det mindre tekniskt så har de ju dock jämnat ut upplevelsen en hel del mellan de tre spelen, ettan har väl ändrats mest egentligen vad jag förstår.

Min personliga upplevelse, utifrån att ha börjat spela om serien nu med den legendariska utgåvan och utan att ha spelet något av spelen nyligen, är att ME1 är ungefär som man kommer ihåg det (dvs, det måste vara rejält förbättrat med tanke på att man kommer ihåg det med sina rosa nostalgiglasögon).

Och någon "ryzen-bugg" har jag inte sett skymten av, det känns dock otänkbart att de skulle lämnat ett sådant problem när det både skulle vara helt uppenbart i nuläget samt att de ju varit tvungna att göra om en massa ändå.

Får vänta och se om något händer då fixen som finns till gamla inofficiell.
Men dom bör inte ha missat det, vore lite klantigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får vänta och se om något händer då fixen som finns till gamla inofficiell.
Men dom bör inte ha missat det, vore lite klantigt.

Från Mac Walters Twitter:
https://twitter.com/macwalterslives/status/135704421168662528...