Gammal är äldst – LCD fyller 50 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Aleshi: Det är helt enkelt ett gammalt talesätt som vanligast används för att beskriva en äldre person som har mest erfarenhet och därför går att lita på. Men med åren har talesättet börjat användas som en allmän beskrivning av något som är gammalt och befäst

Jo jag vet att det är ett talesätt, vilket framgår i att jag själv använde ordet ordspråk för att beskriva det. Men gammal är äldst använder man inte på något som bara är gammalt. Det är något man använder när något gammalt sätter något nytt på plats.
Gammal är äldst säger man inte om senila gammelfarfar som inte hade hittat pottan om han ens tagit sig ur sängen. Gammal är äldst säger man om farfar som visar ynglingen var skåpet ska stå på ett eller annat sätt.

Titeln insinuerar att artikeln ska visa hur LCD är bättre än modernare tekniker, trots sin höga ålder.

Permalänk
Medlem

Bra artikel jag hade en Samsung s3 med oled skärm i flera år tills jag tappa den i toan. Sen köpte jag denna sony med lcd som jag har haft i flera år nu och jag ångrar mitt köp. Oled är totalt överlägset i kvalité så alla mina skärmar i framtiden kommer bli oled. Tråkiga dock är att lcd går fan aldrig sönder. Min viewsonic 22" lcd datorskärm är nu 14 år gammal som jag använder fortfarande flera timmar om dagen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aleshi:

Titeln insinuerar att artikeln ska visa hur LCD är bättre än modernare tekniker, trots sin höga ålder.

För mig låter det som att dina tankar snurrat lite väl många bonusvarv extra när du tolkar artikeln och rubriken på det sättet. LCD-tekniken fyller 50 år. That is it. Ingen djupare innebörd eller hemlig agenda bakom artikeln.

Diskussionstråden är till för att du ska säga vad just du tycker om LCD-tekniken rent generellt. Räcker ganska långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Såna LED-klockor är en pina att programmera om man måste göra det från scratch(o inte använda nåt bibliotek). Jag upplevde detta när jag lärde mig Arduino. Ett sätt för mig att upptäcka hur mycket möda det finns bakom all möjlig teknik som vi använder o tar för givet. Ett simplet LED-ur fick min hjärna att retirera i skräck när den förstod hur mycket logik som krävdes för en sån enkel sak.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande en LG Plasma 42" tv som idag hänger ovanför skrivbordet som används till spel,film när man är hemma själv .Medans till tv och film med sambon på en TLC 4K 50" som hänger på tv bänken
Blir en OLED den dagen min plasma dör och ingen LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För mig låter det som att dina tankar snurrat lite väl många bonusvarv extra när du tolkar artikeln och rubriken på det sättet. LCD-tekniken fyller 50 år. That is it. Ingen djupare innebörd eller hemlig agenda bakom artikeln.

Diskussionstråden är till för att du ska säga vad just du tycker om LCD-tekniken rent generellt. Räcker ganska långt.

Om du tycker att jag pratar om en djupare innebörd eller hemlig agenda bakom artikeln så är det nog du som tolkar in massa egna saker. Det är ju rent av fult av dig att insinuera att jag skriver om sådant. Jag poängterar bara vad talesättet innebär, använder man talesättet där det inte passar så blir meningen fel.
Att förstå ett talesätt och poängtera vad ett talesätt syftar till är inte att läsa in någonting.
Att bara kasta in talesätt man inte förstår i en rubrik blir fel då man själv inte förstår innebörden av rubriken man just skrivit. Jag påstår inte att det finns någon agenda i det alls. Bara att okunskapen om talesättets innebörd gör att den som använder sig av det inte själv förstår innebörden av sin text.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Aleshi: rubriken användes avsiktligt då LCD-tekniken fortfarande används idag, trots att den har 50 år på nacken. Inom datorskärmar är den fortfarande dominerande, och den konkurrerar fortfarande starkt med OLED på tv-fronten. Att gammal teknik således fortfarande kan visa nymodigheter var skåpet ska stå är anledningen till användningen av den i rubriken.

Det är av samma anledning vi använde"Gammal är äldst" i rubriken för Unix fyller 50 år. Varianter av systemet ligger fortfarande till grund för moderna system som Mac OS och IOS, och indirekt genom Linux och dess olika avarter som Android. Att Microsoft börjat anamma Linux i allt större utsträckning visar att den gamla Unix-modellen fortfarande fungerar, trots många årtionden av nya designer som kommit och gått.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Aleshi: rubriken användes avsiktligt då LCD-tekniken fortfarande används idag, trots att den har 50 år på nacken. Inom datorskärmar är den fortfarande dominerande, och den konkurrerar fortfarande starkt med OLED på tv-fronten. Att gammal teknik således fortfarande kan visa nymodigheter var skåpet ska stå är anledningen till användningen av den i rubriken.

Det är av samma anledning vi använde"Gammal är äldst" i rubriken för Unix fyller 50 år. Varianter av systemet ligger fortfarande till grund för moderna system som Mac OS och IOS, och indirekt genom Linux och dess olika avarter som Android. Att Microsoft börjat anamma Linux i allt större utsträckning visar att den gamla Unix-modellen fortfarande fungerar, trots många årtionden av nya designer som kommit och gått.

Min poäng var just att artikeln inte berörde det som rubriken gav intryck av. Att något är gammalt eller fortfarande har störst användarbas är en sak. Och det täcks ju av artikeln. Men inte hur LCD är bättre än nya tekniker, vilket rubriken insinuerar. Tvärtom så skrivs det hur tekniken "hålls vid liv". Hade artikeln berör hur LCD ger bättre färgåtergivning, livslängd, hållbarhet eller på annat sätt var bättre än nya uppstickare hade det varit en annan sak.
Men artikeln handlar bara om att LCD är gammalt. Det är inte vad rubriken handlar om.
Det ser helt ebkelt ut som att någon bara slänger sig med uttryck för att det ska se bra ut, inte för att de är relevanta i sammanhanget. Lite amatörmässig lokaltidning över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Min poäng var just att artikeln inte berörde det som rubriken gav intryck av. Att något är gammalt eller fortfarande har störst användarbas är en sak. Och det täcks ju av artikeln. Men inte hur LCD är bättre än nya tekniker, vilket rubriken insinuerar. Tvärtom så skrivs det hur tekniken "hålls vid liv". Hade artikeln berör hur LCD ger bättre färgåtergivning, livslängd, hållbarhet eller på annat sätt var bättre än nya uppstickare hade det varit en annan sak.
Men artikeln handlar bara om att LCD är gammalt. Det är inte vad rubriken handlar om.
Det ser helt ebkelt ut som att någon bara slänger sig med uttryck för att det ska se bra ut, inte för att de är relevanta i sammanhanget. Lite amatörmässig lokaltidning över det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist

Kolla den o se om du kanske passar in där nånstans? Skriv en egen tidning så får du välja rubrikerna fritt!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aleshi:

Lite amatörmässig lokaltidning över det.

Jag tror att majoriteten av de som läser denna tråd vill diskutera LCD-teknik i olika former. De är betydligt mindre intresserade av att läsa om hur just du tolkar gamla talesätt och ditt missnöje runt detta.

Så vänligen håll dig till ämnet: LCD-teknik

Vill du diskutera rubriksättning finns Feedback-forumet som alla på redaktionen följer och där det diskuteras rubriker då och då: https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker...

Vill du diskutera innebörden av ordspråk och talesätt finns forumet för övriga ämnen: https://www.sweclockers.com/forum/90-ovriga-amnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur många har inte en Game&Watch som ligger i någon låda och samlar damm?

Skrivet av maweric:

Jag har!

Har även den där med två handkontroller och ishockey.

Dags att casha in då, de är ju inte direkt billiga nuförtiden.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ