Din mobil, du och batteritid!

Permalänk

För min del kan telefonen vara 5mm bredare om ytan används till batteriet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag vill klara mig en hel dag med flitigt användande så är jag nöjd. Jag laddar alltid telefonen på natten.
Min Redmi 4 var nog bäst, den klarade lätt 2 hela dagar. Sedan gick jag upp till en Redmi Note 4, samma processor och fortfarande 4000mah batteri men större skärm, så den var lite sämre på det.
Nu har jag en Redmi Note 8T, och skärmen har blivit större igen. Klarar fortfarande en hel dag, men jag hade nog velat ha lite mer prestanda.

Största misstaget du gör är att ladda den över natten, grov misshandel köra flera timmar laddning på 100%. Kör en Note 8 Pro och prestandan är sjukt bra och batteriet håller en och en halv dag vid intensiv bruk.
Den pallar 12h film rakt av te.x.

För er som kör Android kolla eran "Screen On Time" - Klicka på "screen" i batterivyn så ser man hur mycket man faktiskt använt telefonen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

24 timmar borde en mobil hålla tycker jag, har en oneplus 6t. Funkar mycket bra

Permalänk
Inaktiv

Jag vill se mobiler som klarar av att köras i dagar med rimlig användning. Min nuvarande Moto X4 klarar inte ens ett dygn.
Jag hade inte haft något emot tjockare telefoner för att få in kraftigare batterier. Alternativt måste mobiltillverkarna ha bättre stöd för trådlös laddning som standard. Att hålla på och ansluta laddare minst en gång om dagen år 2020 känns verkligen inte bra. Nu är inte min mobil direkt färsk men ingen förbättring har kommit med nyare telefoner heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

På tok för lite batteri i dagens populära mobiler för mig. Jag måste ladda stup i ett. Jag funderar på nästa mobil skaffa trådlös laddning och då ha en trådlös powerbank.

Saker som drar ström. Spel, ja vissa tömmer batteriet direkt. Sedan finns det även andra applikationer som drar mycket ström.
Runt 10 000mah batteri skulle jag minst behöva i mobilen för att klara mig en halv dag. Sedan visst mer energisnål skärm och cpu är bra, problemet är att de båda inte uppfyller de krav jag ställer på något sätt.
Skärmen förutom att den är på tok för liten så är de ofta extremt dåliga i solljus. Jag har en DJI drönare med smartcontroll, där kan ha skärmen direkt i solljus och jag ser hur bra som helst på skärmen när jag flyger. Min mobil däremot, herre j-vlar vad många år efter den är när det gäller detta.

Du ska inte snegla på en Ulephone-telefoner? Oukitel K8000? BlackView BV9100? (länk)
13000 mAh. Borde räcka för din dagskonsumtion

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Du ska inte snegla på en Ulephone-telefoner? Oukitel K8000? BlackView BV9100? (länk)
13000 mAh. Borde räcka för din dagskonsumtion

Problemet är att dessa telefoner inte uppfyller mina andra krav. Så jag gör det bästa av saken och köper en "billig" highend mobil för runt 7000kr, sedan har med powerbanks. Visst lite osmidigt men då får jag ut det bästa.
Nu när vissa telefoner få extrema snabbladdare så kan man snabbt ladda upp mobilen när man har tid. Det som är störande är att bära med denna snabbladdare överallt, men jag har köpt flera som redan är utplacerade på olika ställen. Samma gäller powerbanks. Jag har såna fullladdade lite här och där..

Permalänk
Proffsmoddare

1v hade varit lagom. Hade det inte varit för att man i praktiken inte kan fungera i dagens samhälle utan en "smartphone", så hade jag inte haft en.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag har trådlösa laddningsmöjligheter såväl på jobbet som i bilen så ser jag inte batterikapacitet som ett problem i den bemärkelsen. Dessutom använder jag den relativt lite, så jag klarar mig gott i låt säga 12 timmar med hög användning, men låt säga 18 för att täcka in helgen om man skulle fara iväg och vara ifrån bilen hela dagen.
Men, i en optimal värld skulle jag ju gärna kunna ta med mobilen och inte behöva ladda den på företagsresan en gång om året, vilket då skulle innebära knappt fyra dygn som längst. Det är enda tillfället jag med mina senaste två mobiler har haft behovet av att bära med mig en laddare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver inte bli så fasligt långt utan 150-200 km eftersom det oftast handlar om att jag spelar Turf och campar en natt.
De första mobilerna jag började ha tillgång till såg ut så här
https://www.researchgate.net/profile/Azlan_Iqbal/publication/311493358/figure/fig2/AS:436872670388225@1481169969425/Nokia-Mobira-Talkman-NMT450-6.png
Undrar hur batteritiden blivit om man tänker sig samma storlek och vikt men med moderna teknik.

Tror farsan håller på med sånt där turfande. Får be han lägga på ett kol och hänvisa till dig. Du får lägga ut en GPS-dump på dina 15-20 mil per gång för det skulle nog bli omskrivet. Den här snubben har turfat 2000 mil på två år så dina nuffror måste ju vara jorden-månen på samma tidsomfång https://www.vlt.se/artikel/han-har-cyklat-minst-2000-mil-pa-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Du jämför en dörrstopp med en superdator.
Vill du köpa en värdelös dörrstopp finns 3310 3G för 600 riksdaler och en månads batteritid.
Vill du ha något bättre än en dörrstopp finns Mi Max 3
med ca 22h surf på wifi.

Tycker jag inte;
Jag jämför en telefon framtagen för hålla länge med en telefon specifikt designad att behöva bytas ut efter 1-2 år.
Se bara hur mobiltelefonen har utvecklats över åren, batteritid är inte något som har prioriterats. Istället fokuseras det på att man skall byta ut sin telefon regelbundet.

Permalänk
Inaktiv

En hel dag fastän jag använder mobilen mycket den dagen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tycker jag inte;
Jag jämför en telefon framtagen för hålla länge med en telefon specifikt designad att behöva bytas ut efter 1-2 år.
Se bara hur mobiltelefonen har utvecklats över åren, batteritid är inte något som har prioriterats. Istället fokuseras det på att man skall byta ut sin telefon regelbundet.

Fast jag tror du minns det förflutna genom lite rosafärgade glasögon här. Nokia 3210 kom 1999, vägde som dagens telefoner ungefär och hade en samtalstid på 180-270 minuter (jämfört med exempelvis en Galaxy S10 som har upp till 19 timmar). 3310 (OG) kom 2000, alltså ett år senare, och många bytte till den ändå. Det här med att bara ha en telefon i 1-2 år är alltså inget nytt. Sen funkade telefonerna i flera år, men de gör de idag också det är bara att den tekniska utvecklingen går fortare och en äldre telefon därmed känns mer föråldrad än vad den gjorde då.

Sen håller jag förstås med om att hetsen mot tunnhet har gått för långt i många fall, det borde finnas utrymme på marknaden för telefoner där hela telefonen är lika tjock som kameran och som därmed borde kunna ha 50-100% större batteri. Men anledningen till att telefonerna bara håller ett dygn idag är ju att man använder dem mycket mer. Jag har exempelvis haft Iphone som jobbtelefon i ganska många år nu och de får väldigt lite användning då det är jobbtelefoner, de har, i början i alla fall, haft en stand-by tid på 5-7 dagar utan problem. Sen påverkar förstås användningen batteritiden mer nu än vad den gjorde då, på grund av större skärmar och mer avancerade användningsområden. Då var den största strömförbrukaren radiodelarna och idag är det skärm och processor liksom.

Man kan se detta som att fokus inte har legat på batteritid, och viss sanning finns det förstås i det med tanke på just tunnhetshetsen, men batterierna har utvecklats väldigt de senaste åren på alla områden. Telefontillverkarna har ju märkt att folk är nöjda med ett dygns batteritid och således har de nöjt sig där och istället fokuserat på att få ner storleken på batterierna och snabbat upp och förenklat laddningen.

Permalänk
Medlem

Laddar min mobil varje natt oavsett och gjort det i många år, nästan utan undantag som rutin. Vill ha fullt batteri när jag vaknar. Så för mig är det viktigt att att batteriet räcker från det att jag vaknar tills jag går och sover.

Sen om jag har 5% eller 70% kvar på kvällen, eller om batteriet blir sämre spelar ingen roll, bara det räcker vaken tid. Säg att jag är vaken 15-18 timmar.

Säg 5-9 timmar aktivt användande inkluderat ringtid och ca 10 timmar utan skärmtid ska batteriet klara av. Byter mobil vart annat år så med dagens mobilet så brukar batteriet klara det även om batteriet blir sämre över tid med denna lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

... En batteritid på en vecka skulle var väldigt uppskattat.

Om man fysiskt utformar telefonen med Ericsson Hotline NH450 som förebild borde batteritid på en månad eller mer vara fullt görligt.
Borde även ge möjlighet till mycket bättre täckning med helvågsantenn och kraftigare sändare.

Permalänk
Medlem

En vecka skulle jag också helst se, sen så är jag nöjd med 8-12h on screen time.
Faktiskt så har snabbladdarna gjort att jag har blivit lite mindre nojjig över batteritiden, dock tycker skulle det vara intressant med en telefon som tog ett av de större batterierna och bara satsade på ok prestanda och batteritid. Nu har ju alla medeltelefoner mindre batteri än flaggskeppen....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Testpilot

Nog för att man alltid kan ha ett önsketänkande och säga någon arbiträr siffra som att ladda 1 gång i veckan eller dylikt, men mer realistiskt så vore det åtminstone gött om man kunde få ut i alla fall minst 24h screen on time med video/spel åtminstone.

Har idag en ROG Phone II, om jag använder den "normalt" under dagen från fullt laddat så kan jag räkna med ca. 58-64% batteri kvar när jag lägger ifrån mig den mot kvällen. M.a.o. så laddar jag telefonen ungefär varannan dag i dagsläget, vilket är ett stort steg upp från tidigare telefoner som haft problem att hålla sig igenom en hel dag - Dock inte riktigt där jag önskar att batteritider låg

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

I dagsläget (2 år gammal Oneplus 6) kommer jag sällan över 5-5,5 h skärmtid på en laddning. Laddar i bilen till/från jobbet, hade gärna sluppit det (bensindriven laddning känns ju inte optimalt ). Är väl på håret att det går idag, men då går jag obekvämt lågt innan sängdags.

Jag skulle vara nöjd om batteriet räckte för en helg i stugan. Har ingen el, så det är powerbanks som gäller, vilket är ett meckande. Fredag morgon till söndag kväll vore optimalt!

Förövrigt, ni med 10h skärmtid. Hur fasen ser er användning ut? Allting avstängt och lägsta möjliga ljusstyrka?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra batteritid får ja väl sätta som 6tim Spotify. Nöjd med min Xiaomi Mi A2.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Batteritiden måste vara så bra att telefonen aldrig får slut på energi mellan 2 sovperioder, oavsett hur jag använder den. Den bör också klara en helg utan att laddas om jag använder den normalt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Största misstaget du gör är att ladda den över natten, grov misshandel köra flera timmar laddning på 100%. Kör en Note 8 Pro och prestandan är sjukt bra och batteriet håller en och en halv dag vid intensiv bruk.
Den pallar 12h film rakt av te.x.

För er som kör Android kolla eran "Screen On Time" - Klicka på "screen" i batterivyn så ser man hur mycket man faktiskt använt telefonen.

Jag är tveksam till att min 0.6A laddare över natten är sämre än att stressladda på morgonen.

Permalänk
Medlem

Man hade ju "oturen" att vara med under mobilers intåg och ökande batteritid tills man var van att ha en mobil uppåt en vecka utan laddning.

Sedan gick vi tillbaka till typ en dag. Men jag har faktiskt blivit glatt överraskad av min S20 Plus som har typ 50% batteri kvar när jag kommer hem efter jobbet när min S9 brukade vara i desperat behov av laddning.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

En normal telefon ligger väl runt 5-6 tim SOT idag ungefär? Detta är ju oftast tillräckligt för de flesta.
Men man får ju tänka på att man kanske ska behålla telefonen ett tag och ett batteri blir ju bara sämre och sämre. Så runt 10 tim SOT skulle vara ok enligt mig för då har man ändå ok SOT då batteriet är lite sämre.

Permalänk
Medlem

Kör på Samsung s10 och känner mig rätt så nöjd med att ladda varannan dag. Mobilen innnan var iPhone 6s som knappt höll en dag under sparsamt bruk. Lite kul ändå att bättre presterande telefoner brukar mindre batteri under samma typ av användning (spotify, lite youtube, snapchat osv.).