Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nuvarande dator klarar inte spela som förväntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Jag har tänkt på det, men om jag ska vara ärlig så gissar jag bara varje gång jag öppnar en dator. Jag är inte nödvändigtvis rädd för att byta delar o.s.v. men allra helst minimerar jag fysisk kontakt med insidan av datorn.

Kanske får bli en sista lösning att switcha grafikkorten, men kan man verkligen byta ut processorn lite hur som helst? Jag kanske är ute och cyklar, men trodde att processorn och moderkortet var kopplat på något sätt så man inte bara kan byta hur som helst. Men det kanske bara är socketen då så så länge det är samma socket så går det bra?

Nejdå, det är inga problem, båda har samma socket (1150) och du kan därför byta fram och tillbaka. Tar du ut processorn. behöver du dock byta kylpasta. Sen finns det ju alltid risker med att byta delar i och med att du kan råka utsätta nån av hårvaran för fysisk skada även om det brukar vara rätt lugnt bara man är försiktig.

Skrivet av Bizzzzznes:

Yes, men varför är det orange då

Allt är grönt, förutom GPUn och det är ju trots allt GPUn som i slutändan ger dig mer eller mindre fps.

Är den inte orange även om du gör det på din dator? Det enda som den berättar är ju egentligen att grafikkortet är mediokert. Det är alltså inte en jämförelse med andra gtx 1060 utan en jämförelse med resterande kort på marknaden och att hamna på 55% med ett gtx 1060 känns därför fullt normalt.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Uppgradera hela datorn, men börja med ett nytt grafikkort.

Fortnite är inte så lätt att driva längre.

edit : men kan du inte testa att köra ett program typ afterburner och se vad den säger vad som får fortnite-upplevelsen att inte vara så bra.

Det är typ detta vi lutar åt nu faktiskt. Uppgradera hela datorn, men börja med nytt grafikkort, precis som du föreslog.

Ska nog köpa grafikkortet lite senare idag.

Vilket grafikkort skulle rekommenderas för en budget på typ max 3k? Kortet i sig behöver väl inte vara mycket starkare än 1060, men jag förstår att 1060 är ett relativt gammalt kort och att de flesta korten mellan 2-3k troligtvis kommer ha snarlik eller något bättre prestanda.

Edit: Vad är afterburner?

Permalänk

@Bizzzzznes:

Det enklaste skulle varit om ni körde en vanlig firestrike runda. har en hel hög med data från firestrike liggande så kan svara om datorn presterar som den ska eller inte från de.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Bizzzzznes:

Det enklaste skulle varit om ni körde en vanlig firestrike runda. har en hel hög med data från firestrike liggande så kan svara om datorn presterar som den ska eller inte från de.

Vad är firestrike?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Det är typ detta vi lutar åt nu faktiskt. Uppgradera hela datorn, men börja med nytt grafikkort, precis som du föreslog.

Ska nog köpa grafikkortet lite senare idag.

Vilket grafikkort skulle rekommenderas för en budget på typ max 3k? Kortet i sig behöver väl inte vara mycket starkare än 1060, men jag förstår att 1060 är ett relativt gammalt kort och att de flesta korten mellan 2-3k troligtvis kommer ha snarlik eller något bättre prestanda.

Edit: Vad är afterburner?

Ett gtx 1060 borde verkligen klara att spela Fortnite utan problem. Jag hade föredragit att lämna tillbaka de nya minnena och sen sålt moderkort + cpu + ram på typ Tradera, ni borde kunna få ca 1200-1500:- för det. Köp sen: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13521361

Men kolla först så att det inte är fel på hans grafikkort genom att stoppa in ditt i hans dator så att det inte är där felet ligger

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@Bizzzzznes: 3D Mark Firestrike.

går att ladda ner gratis från steam.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

@JohanFlodqvist: Gör om paketet med ett annat moderkort, det är billigt av en anledning och ljudet är rent ut sagt skit.

Man får ett som är klart mycket bättre för bara några hundra till, man ska inte vara dum snål. '

Tro mig, jag gjorde det själv.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Det är typ detta vi lutar åt nu faktiskt. Uppgradera hela datorn, men börja med nytt grafikkort, precis som du föreslog.

Ska nog köpa grafikkortet lite senare idag.

Vilket grafikkort skulle rekommenderas för en budget på typ max 3k? Kortet i sig behöver väl inte vara mycket starkare än 1060, men jag förstår att 1060 är ett relativt gammalt kort och att de flesta korten mellan 2-3k troligtvis kommer ha snarlik eller något bättre prestanda.

Edit: Vad är afterburner?

Grafikkort är en djungel tyvärr

I vissa spel kommer du knappt märka någon skillnad mellan ett GTX1060 eller något annat kort för 3000kr idag, medans i andra spel kan du kanske se en fps-ökning på 30fps.

Kan du tänka dig att lägga på en 500kr så får du däremot en helt annan prestandaklass om du kan hitta ett RX5600xt eller RX5700 runt 3500kr. Netonnet har ett RX5600xt för 3500kr tex.

afterburner är ett program som visar hur mycket din processor och grafikkort får jobba, där kan man se vad som tar i taket först, om det är processorn som blir överbelastad och grafikkortet sitter och gör inte så mycket under tiden, eller om grafikkortet slår i taket och processorn knappt får arbeta.
då får man en liten hum om vad som ska uppgraderas först.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@mongomanish: Gör om paketet med ett annat moderkort, det är billigt av en anledning och ljudet är rent ut sagt skit.

Man får ett som är klart mycket bättre för bara några hundra till, man ska inte vara dum snål. '

Tro mig, jag gjorde det själv.

Det är ju alltid en avvägning. Jag kör på ett MSI B450 GAMING PLUS MAX och är jättenöjd, fick det för 1090:- i fyndhörnan på Netonnet Men självklart upp till TS brorsa att avgöra hur mycket han är villig att lägga

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ett gtx 1060 borde verkligen klara att spela Fortnite utan problem. Jag hade föredragit att lämna tillbaka de nya minnena och sen sålt moderkort + cpu + ram på typ Tradera, ni borde kunna få ca 1200-1500:- för det. Köp sen: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13521361https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13521361

Men kolla först så att det inte är fel på hans grafikkort genom att stoppa in ditt i hans dator så att det inte är där felet ligger

Skulle Ryzen 5 3600 anses vara en uppgradering från i7 4770S?

Permalänk

@Bizzzzznes: Definitivt!

4770S har lägre ström budget och går inte direkt att överklocka, pga den lägre strömbudgeten kommer frekvens sjunka över tid.

3600 håller ganska konstant(med en 212 Evo ca 4.1ghz över alla kärnorna konstant för min kompis med ett asus b450 strix moderkort och den kylaren.

Det är ett enormt lyft. jag kan kolla upp lite siffror om du vill från eget testande

edit:

4770S bör få ungefär 9 823 poäng~ (tog resultatet från min 4900MQ som har typ samma TDP)

Rryzen 5 3600 får: 18 726 poäng(på ett asus b450 strix och EVO 212 kylare utan PBO eller andra tweaks och random AFR ram på 2933MHz)

Så 91%~ bättre med en AMD 3600 i 3DMark Firestrike vilket kan anses vara en rejäl uppgradering.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Fan alltså om vi ändå börjar prata om att uppgradera hela datorn, kan någon var snäll och lägga upp ett färdigt paket på allt. Nytt chassi, ny PSU o.s.v... Om jag ska bygga i hans dator mer än att byta ut SSD eller lite RAM så vägrar jag fan bygga i hans trånga ASUS chassi.

Jag tänker mig väl kanske en budget på 8500kr kanske?

Typ:
Processor: ~2k
GPU: ~3k
RAM: ~1k
Moderkort: ~800
Chassi: ~800
PSU: ~800

Ny SSD har han ju redan från häromdagen.

Priset är inte viktigast. Viktigast är att han kan spela fortnite enligt följande krav:

1080p (low settings)
Stadig minst 240 fps (160 egentligen, men jag tänker mig att om vi ändå ska uppgradera nu så kan vi förbereda inför när han köper en 240hz skärm någon gång)
Tillräckligt med kraft för att kunna köra två skärmar (nuvarande 144hz och framtida 240hz)

Om detta är en verklighet för budgeten eller inte vet jag inte, men det ser rimligt ut i mitt huvud. Ge mig paketet som passar kraven och sen får vi se om pengarna finns eller inte.

EDIT: Om vi köper nya delar men väljer att inte köpa nytt grafikkort pga budgeten och det fortfarande inte hjälper för att det faktiskt är fel specifikt på hans grafikkort så kommer jag nog bara ge honom mitt grafikkort och ta hans. Jag spelar inte längre och att han är glad och kan spela sitt spel är viktigare för mig.

Permalänk
Medlem

@Bizzzzznes:

En dator med Ryzen 3600 + GTX 1660 Super lär dock ge en bra spelupplevelse med allt på lägsta.

Permalänk
Medlem

Moderkortet spelar inte så stor roll med en ryzen 3600, det är mest om du vill ha extra finesser.
Körde själv min ryzen 3600 på en prime b450 plus innan och kör nu ett rog-strix x570e som är en lite mer premiummodell.
(edit : och rent funktionsmässigt är det ingen skillnad)

Fick ihop en dator för 8500 med allt utom hårddisk på netoonnet.

Då är det Ryzen 3600, MSI B450 M-A pro max, 2x8 GB 3000MHz corsair, Saphire RX5600XT, Corsair CV550 psu, och Corsair Carbide Spec-05 chassi.
Slutsumma hamnade på 8526kr.

Denna dator bör iaf inte ha några problem med Fortnite, även i 240fps (givetvis får man dra ner settings såsom shadows)

Men testa att bytt grafikkort först, då det är billigast

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Bizzzzznes:

Dator med 1660 S

Dator med 5600XT (Klart snabbare kort än 1660S)

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Bizzzzznes:

Specifikt hur processorn presterar i fortnite vet jag inte. Jag vet inte hur man kollar det heller. Han har bara en skärm också så det är svårt att kolla siffror medan han spelar liksom. Några tips?

Windowed mode och kolla frekvensen i taskmanager är den enkla lösningen.
Annars finns det mängder med program som kan overlaya processorns klockfrekvens över spelet så som MSI Afterburner till exempel.
Jag skulle rekomendera att ni gör detta innan ni springer iväg och köper ny dator.

Skrivet av JohanFlodqvist:

MSI B450M PRO-M2 MAX

Inte prisvärt.

  • 2 stycken RAM slots

  • Max 32GB RAM

  • 6 stycken USB portar varav endast 4 stycken är USB 3.0

  • Ingen VRM kylning

I denna prisklassen kan man istället kolla på ASRock B450M Pro4.

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Sitter och funderar på följande för 5909kr (exklusive GPU):

PSU: Cooler Master MWE Gold 550 Full modular

CPU: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 19MB

Chassi: NZXT H510 Svart

MDB: MSI B450 TOMAHAWK MAX

RAM: HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x8GB

Ser det bra ut? Jag undrar specifikt kring PSUn också eftersom jag fick allt annat rekommenderat av antingen er eller min kompis, men PSUn var bara något jag hittade billigast på prisjakt när jag filtrerade på endast fullmodulär samt diverse butiker. Vet inte om det är bra eller om det avråds på något sätt.

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Windowed mode och kolla frekvensen i taskmanager är den enkla lösningen.
Annars finns det mängder med program som kan overlaya processorns klockfrekvens över spelet så som MSI Afterburner till exempel.
Jag skulle rekomendera att ni gör detta innan ni springer iväg och köper ny dator.

Ska kolla om vi inte kan få igång afterburner. Vilka siffror o.s.v. är det vi bör hålla koll på och notera så ni kan hjälpa bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Yes, men varför är det orange då

Allt är grönt, förutom GPUn och det är ju trots allt GPUn som i slutändan ger dig mer eller mindre fps.

Hir är det på din dator är grafik grön i testet eller orange som i brorsans test?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Bizzzzznes:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

MSI B450 TOMAHAWK MAX är inte så jätteprisvärt. Jag hade kollat på MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX om du kan leva utan en USB Type-C port.

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@CubaCola: Från en snubbe som haft akllsköns olika dator configs genom åren(och därigenom väldigt många moderkort)

så hade jag inte köpt några av dom allra billigaste B450 moderkorten som flera här i tråden föreslagit.

jag gjorde det misstaget senast med min 2700 och ångrade jag att jag inte la på några extra hundringar på det.

Nätverkskretsen är inte mycket hurra för och jag en del problem med den pga min långa nätverkssladd. dessa korten bli kinkiga då då signal kvaliteten blir sämre, vilket jag löste med en repeater.

dom inbyggda ljudkorten har också lite bekymmer som att dom distar om man drar upp musiken lite för högt(vilket är lätt med den låga ut effekten)

det försökte jag lösa genom att köpa ett externt ljudkort. problemet då var att avskämningen var dålig och jag hör nu coilwhine genom mina hörlurar.

Så därför säger jag att man ska skippa dom mindre m.atx korten. VRM håller, absolut men då bör man vara villig ev fixa lösningar som en extra switch vid datorn och nytt ljudkort.

men då är man uppe i pengarna för ett moderkort(som B450 strix) som har vettigt inbyggt ljudkort samt nätverks kort som inte är lika kinkigt.

varför krångla till det för sig för att spara 400kr? i slutändan så kostade min lösning det dubbla mot vad moderkortet kostade, å andra sidan ville jag ha en wi fi repeater och ljudkortet går säkert att lösa med en usb variant utan störningar.

@Eric Hjalmarsson:

Det asrock moderkortet har samma issues som mitt gigabyte som jag skrev om ovan, inte värt det!

@Bizzzzznes:

Det är antagligen inte fel på hanns gpu, är det ett 1060 6GB så bör det fungera alldeles ypperligt. jag tror mer att hans cpu bottleneckar.

jag hade ett 1060 i min laptop och till och med min 8750H 6 kärnor och 12 trådar bottlenecka 1060 vid längre spel sessioner då tdp(och även temp till viss del) ströp cpun och den fick inte sträcka på benen.

nu har 4770s lite högre tdp men men det jämnar ut sig med klockfrekvens och IPC skillnaderna.

Jag kan nästan säga till 100% att det är cpu i första hand som är bekymret här.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Brorsan har ändrat lite i sina inställingar och har valt att köra stretched istället för 1080p. Han påstår att han faktiskt föredrar det såhär och därmed är fps stadig på 160 fram tills "endgame" där mer händer och det är större strider. Då går fps ner mot 80-100 säger han (medan det alltså på min dator inte gör det).

Vi har fått igång MSI Afterburner med On-Screen Display så det ska bli väldigt intressant att se hur siffrorna ser ut i endgame. Jag återkommer med resultat.

Just nu visar den:
Fps
Cpu usage + temperature
Gpu usage + temperature
Ram usage

Tycker ni att jag borde lägga till någon siffra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Sitter och funderar på följande för 5909kr (exklusive GPU):

PSU: Cooler Master MWE Gold 550 Full modular

CPU: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 19MB

Chassi: NZXT H510 Svart

MDB: MSI B450 TOMAHAWK MAX

RAM: HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x8GB

Ser det bra ut? Jag undrar specifikt kring PSUn också eftersom jag fick allt annat rekommenderat av antingen er eller min kompis, men PSUn var bara något jag hittade billigast på prisjakt när jag filtrerade på endast fullmodulär samt diverse butiker. Vet inte om det är bra eller om det avråds på något sätt.

Jag skulle absolut lägga några extra hundralappar för att få en Ryzen 3600 istället för en 2600. Nåt i den här stilen och sen behålla gtx 1060:

Om det inte funkar önskvärt sen så säljer ni 1060 och köper typ en RX 5600 XT

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag skulle absolut lägga några extra hundralappar för att få en Ryzen 3600 istället för en 2600. Nåt i den här stilen och sen behålla gtx 1060: https://komponentkoll.se/bild/tKVVU.png

Om det inte funkar önskvärt sen så säljer ni 1060 och köper typ en RX 5600 XT

Får jag fråga varför 3600 är mer prisvärd? Jag menar alltså specifikt för brorsans krav. Skulle inte 2600 klara sig finfint?

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre:

Har du ägt ett asrock b450 pro4? isåf vad gav det för issues.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Får jag fråga varför 3600 är mer prisvärd? Jag menar alltså specifikt för brorsans krav. Skulle inte 2600 klara sig finfint?

Ja, ska han nu ändå uppgradera så tänker jag att de ynka hundralapparna för så pass mycket mer prestanda är en no brainer. Här har du en jämförelse för just Fortnite: https://www.youtube.com/watch?v=wyIFMwtfThM

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av SwedenVirre:

Nätverkskretsen är inte mycket hurra för och jag en del problem med den pga min långa nätverkssladd. dessa korten bli kinkiga då då signal kvaliteten blir sämre, vilket jag löste med en repeater.

Jag har ett gamalt LGA 775 moderkort (Gigabyte GA-EP43-DS3L) med antagligen helt värdelös Gigabit Ethernet nätverkskrets här hemma och den klarar av 20m nätverkskabel utan några problem. Hur lång kabel har du egentligen?

Skrivet av SwedenVirre:

dom inbyggda ljudkorten har också lite bekymmer som att dom distar om man drar upp musiken lite för högt(vilket är lätt med den låga ut effekten)

Det beror ju på vad man har för hörlurar. Mina Philips Fidelio X2 är lättdrivna (30 Ω) så jag har de aldrig över 30% volym och de låter bra även på de värsta billigaste prebuilts jag använt dem på.

Skrivet av SwedenVirre:

Så därför säger jag att man ska skippa dom mindre m.atx korten. VRM håller, absolut men då bör man vara villig ev fixa lösningar som en extra switch vid datorn och nytt ljudkort.

Det är inget fel på mATX moderkort. Det finns ibland en likadan ATX variant av samma moderkort.
Sen finns det riktigt bra mATX moderkort också. MSI B450M Mortar Max är mATX och har bra ljudkort.

Skrivet av SwedenVirre:

men då är man uppe i pengarna för ett moderkort(som B450 strix) som har vettigt inbyggt ljudkort samt nätverks kort som inte är lika kinkigt.

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING må vara ett väldigt trevligt moderkort men har bristfällig kylning av VRM.

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING VRM Cooling

Skrivet av SwedenVirre:

Det asrock moderkortet har samma issues som mitt gigabyte som jag skrev om ovan, inte värt det!

Jo, men ASRock B450M Pro4 är i alla fall ett mycket bättre alternativ än MSI B450M PRO-M2 MAX som är i samma prisklass.
Alla har en budget till sin dator och det finns alltid någonting som är lite bättre.
Om man bara skall lägga på 400 kronor på moderkortet, 400 kronor på nätaggregatet, 400 kronor på processorkylaren, 400 kronor på grafikkortet, ja då har vi en dator i en helt annan budget. Någonstans måste man dra gränsen för allt.

Skrivet av Bizzzzznes:

Just nu visar den:
Fps
Cpu usage + temperature
Gpu usage + temperature
Ram usage

Tycker ni att jag borde lägga till någon siffra?

Det verkar vara det viktigaste!

Skrivet av JohanFlodqvist:

Corsair CX550M 550W

Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD kostar lika mycket.

Annars får man för 50 kronor mer Seasonic FOCUS GX 550W.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Skrivet av Bizzzzznes:

Får jag fråga varför 3600 är mer prisvärd? Jag menar alltså specifikt för brorsans krav. Skulle inte 2600 klara sig finfint?

Om du funderar på en 2600 så är ju en 1600AF mer prisvärd.

Ryzen 5 1600 är den ultimata lågbudget processorn. 6C/12T. Ryzen 5 1600 fick en uppgradering till Zen+ så är som en lägre klockad Ryzen 5 2600.

AMD Ryzen 5 1600 AF

Eller så går du upp till 3600.

AMD Ryzen 5 3600 är den bästa budget CPUn. 6C/12T. Överklockningsbar.

AMD Ryzen 5 3600
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Jättebra råd jag får av er alla! Tack så mycket!

Jag kollade några youtube videos och använde sedan MSI Afterburner för att överklocka brorsans GPU. Han ska sitta och spela fortnite hela eftermiddagen/kvällen för deras daily cash cup så får återkomma därefter med lite resultat osv...

Vad gäller 1600AF vs 2600 så blev jag rekommenderad 1600AF av min kompis som är väldigt kunnig kring just AMD (och datordelar rent generellt), men vi vill kunna köpa direkt i butik, och det fanns ingen butik med den processorn i lager här i Göteborg, så då rekommenderade han 2600.

Permalänk

Ok det är inget som går i typ 100% osv, men GPUn verkar "chilla" medan CPUn jobbar väldigt hårt när han hamnar i "endgame". Gissar på att processorn inte hänger med helt enkelt och fps går ner.

Brorsan är inte säker på att han vill uppgradera hela grejen med nytt chassi och psu, men vi kommer möjligtvis köpa nya processor, moderkort och ram helt enkelt.

Permalänk
Hjälpsam

@Bizzzzznes: Tycker att Userbenchmark har mycket att önska, kör 3DMark i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |