Nuvarande dator klarar inte spela som förväntat

Permalänk

Nuvarande dator klarar inte spela som förväntat

Hej,

Hjälpte min brorsa med ny SSD och Windows 10 igår som fungerar utmärkt. Hans dator går mycket snabbare och även spelet går bättre, men problemet är fortfarande inte löst så sätt att spelet fortfarande inte presterar som förväntat.

Vi körde ytterligare ett benchmark vilket ursprungligen var vad som fick oss att köpa en SSD då hans C-disk strulade väldigt.

Hans resultat ser ut likt följande:

UserBenchmarks: Game 53%, Desk 68%, Work 46%
CPU: Intel Core i7-4770S - 67%
GPU: Nvidia GTX 1060-6GB - 55.9%
SSD: Samsung 860 Evo 500GB - 112%
RAM: Kingston ASU16D3LU1KBG/8G ASU16D3LU1KBG/4G 12GB - 37.3%
MBD: Asus M51AC

Som ni ser går SSDn vi köpte som varm kniv i smör och resten är väl lite sådär.

Vad skulle ni rekommendera för uppgraderingar till datorn? Brorsan spela fortnite på 160 eller 165 fps cap, 144hz, 1080p.

Jag vet liksom inte tillräckligt mycket för att säga, det räcker med att köpa nytt ram, eller nytt grafikkort. Behöver allting bytas ut? Datorn i sig är relativt gammalt.

Om ni klickar på länken så ser ni att medan %-siffrorna inte är så höga så är allting grönt förutom "graphics" som är orange. Betyder det att ett nytt grafikkort är svaret? Han har ett 1060 kort precis som jag, och på min dator kan han spela felfritt med alla sin inställningar på maxxad fps.

Samtidigt som "Memory" är grönt så står det följande om man scrollar ner lite: "Performing below potential (22nd percentile) - ensure that a dual+ channel XMP BIOS profile is enabled". Vad exakt betyder det och är det enkelt att fixa?

Precis som igår när vi åkte iväg och köpte SSDn samma dag så önskar vi att åka iväg och fixa potenitella uppgraderingar idag. Med skatteåterbäringen så finns det lite pengar att lägga, men samtidigt vill man ju hålla lite i pengarna nu i corona tider också där anställningar kan vara osäkra.

EDIT: För att klargöra. Jag tror han får maxxad fps till och från, men det är inte stadigt som när han spelar på min dator och när han kommer mot "endgame" som han kallar det så går fps ner en hel del.

EDIT 2:

Fan alltså om vi ändå börjar prata om att uppgradera hela datorn, kan någon var snäll och lägga upp ett färdigt paket på allt. Nytt chassi, ny PSU o.s.v... Om jag ska bygga i hans dator mer än att byta ut SSD eller lite RAM så vägrar jag fan bygga i hans trånga ASUS chassi.

Jag tänker mig väl kanske en budget på 8500kr kanske?

Typ:
Processor: ~2k
GPU: ~3k
RAM: ~1k
Moderkort: ~800
Chassi: ~800
PSU: ~800

Ny SSD har han ju redan från häromdagen.

Priset är inte viktigast. Viktigast är att han kan spela fortnite enligt följande krav:

1080p (low settings)
Stadig minst 240 fps (160 egentligen, men jag tänker mig att om vi ändå ska uppgradera nu så kan vi förbereda inför när han köper en 240hz skärm någon gång)
Tillräckligt med kraft för att kunna köra två skärmar (nuvarande 144hz och framtida 240hz)

Om detta är en verklighet för budgeten eller inte vet jag inte, men det ser rimligt ut i mitt huvud. Ge mig paketet som passar kraven och sen får vi se om pengarna finns eller inte.

Om vi köper nya delar men väljer att inte köpa nytt grafikkort pga budgeten och det fortfarande inte hjälper för att det faktiskt är fel specifikt på hans grafikkort så kommer jag nog bara ge honom mitt grafikkort och ta hans. Jag spelar inte längre och att han är glad och kan spela sitt spel är viktigare för mig.

I senaste posten så bad jag om köpråd för att uppgradera hela datorn: Läs gärna spoilern eller min senaste post och ge förslag :)
Permalänk
Medlem

@Bizzzzznes:

Verkar som det bara är en minnessticka i?
Performing below potential (22nd percentile) - ensure that a dual+ channel XMP BIOS profile is enabled

Isåfall kan det vara värt att köpa en sticka till, ladda ner CPU-Z och se vad det är för minnen i.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Ta en printscreen från memory-fliken i cpu-z

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

@Bizzzzznes:

Verkar som det bara är en minnessticka i?
Performing below potential (22nd percentile) - ensure that a dual+ channel XMP BIOS profile is enabled

Isåfall kan det vara värt att köpa en sticka till, ladda ner CPU-Z och se vad det är för minnen i.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Ta en printscreen från memory-fliken i cpu-z

Jag öppnade datorn igår och det sitter två stickor i. Om datorn inte registrerar båda stickorna av någon anledning är väl en annan sak. Men sedan står det ju 12GB när man öppnar aktivitetshanteraren så som det ska vara så det känns ju konstigt om det är så.

Kan det ha varit något fel med själva testet? Alltså att benchmark testet inte uppfattade den andra stickan av någon anledning?

Edit: men jag ska ladda ner programmet och ta en screenshot.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Ta en printscreen från memory-fliken i cpu-z

Här kommer print screen:

print screen
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Bizzzzznes: 12GB på två stickor betyder antagligen en 8GB sticka och en 4GB sticka, de kommer att köra i Single channel eller i bästa fall så kommer 8GB vara i Dual channel och de sista 4GB från 8GB stickan att vara i Single channel.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Bizzzzznes: 12GB på två stickor betyder antagligen en 8GB sticka och en 4GB sticka, de kommer att köra i Single channel eller i bästa fall så kommer 8GB vara i Dual channel och 4GB i Single channel.

Postade alldeles precis en screenshot där det kanske finns lite mer användbar information.

"NB Frequence" vad det än är går upp och ner hela tiden. Ibland är den nere som på bilden och ibland uppe på över 3k.

Permalänk
Medlem

@Bizzzzznes:

Han kanske ska sänka grafiken och ta bort framecap? Detta är vad man kan förvänta sig med ett GTX1060

Testvideon är gjort med en 3700x som är mkt snabbare än en 4770S

4770S vs 3700X
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770S-vs-...

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

@Bizzzzznes:

Han kanske ska sänka grafiken och ta bort framecap? Detta är vad man kan förvänta sig med ett GTX1060
https://youtu.be/BTMqa-jKnoI

Testvideon är gjort med en 3700x som är mkt snabbare än en 4770S

4770S vs 3700X
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770S-vs-...

Jag har ett 1060 kort i min dator och det fungerar utan problem, så 1060 ska inte vara något problem för honom.

Vi stannade till hos inet och köpte nytt ram. 16GB 1600mhz ddr3 ram som passade hans äldre moderkort. Satte precis in dem och han ska spela. Återstår att se om det hjälpte.

Permalänk
Medlem

@Bizzzzznes:

Ok lycka till, men om det fortf hackar eller är nån form av "lagg" testa kör utan fsp-spärren eller vsync/gsync.

Permalänk
Viking

Vad har du för processor då? Om du har en ny och snabb så kan ju det vara varför ett 1060 presterar bättre i din dator..

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Här kommer print screen:

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Bizzzzznes: 12GB på två stickor betyder antagligen en 8GB sticka och en 4GB sticka, de kommer att köra i Single channel eller i bästa fall så kommer 8GB vara i Dual channel och de sista 4GB från 8GB stickan att vara i Single channel.

Det här var precis min tanke också, men oftast brukar minnet köras i "single channel", dock så visar TS en bild där det står att minnet körs i "dual channel".
Vanligtvis brukar svaret vara följade klipp: https://www.youtube.com/watch?v=-k5wA7EFwpo

MEN. Då det är intressant att veta om det finns något YT-klipp med dual channel och 12GB ram så var jag tvungen att söka vidare lite och min förvåning när jag fan ett resultat.

Edit: Glömde lägga till, alla tre minneskonfigurationer i klippet använder 2 stickor.

----------
Temperatur?
En mer intressant fråga efter att ha sett följande YT-klipp, hur varmt går de olika prylarna i systemet?
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html är ett bra program för att övervaka temperatrurer i systemet.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vad har du för processor då? Om du har en ny och snabb så kan ju det vara varför ett 1060 presterar bättre i din dator..

Hej,

Jag har en i7 4770k, men jag har inte överklockat på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Hej,

Jag har en i7 4770k, men jag har inte överklockat på något sätt.

En 4770K är snabbare CPU än en 4770S även om den inte är överklockad. https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770S-vs-...

Det är dock inte troligt att det är CPU'n som är problemet, en 4770S ska kunna köra Fortnite utan att det laggar. Blev det ingen skillnad efter att ni bytte minnen?

Har ni sett till att skärmen faktiskt går i 144hz och inte i 60hz som oftast är default (sorry om det tagits upp tidigare i tråden)?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Hej,

Jag har en i7 4770k, men jag har inte överklockat på något sätt.

I början står det i7 4770s, en lågenergi CPU som bostar 3,9GHz och bas på 3,1 Har sett överklockade i5 4670k som presterar bättre än den i Fortnite

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Viking
Skrivet av Bizzzzznes:

Hej,

Jag har en i7 4770k, men jag har inte överklockat på något sätt.

Då är ju den bättre än hans och bör ge dig lite högre fps, men inte speciellt mycket högre

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

En 4770K är snabbare CPU än en 4770S även om den inte är överklockad. https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4770S-vs-...

Det är dock inte troligt att det är CPU'n som är problemet, en 4770S ska kunna köra Fortnite utan att det laggar. Blev det ingen skillnad efter att ni bytte minnen?

Har ni sett till att skärmen faktiskt går i 144hz och inte i 60hz som oftast är default (sorry om det tagits upp tidigare i tråden)?

Vi har fixat 144hz. Det var ett litet problem först då den "gick tillbaka" till 60 hz efter vi satte i den nya SSDn och installerade om Windows, men det löste vi ganska snabbt.

Det blev ingen märkbar skillnad efter RAM bytet. Han har ändrat sina inställningar lite så att det är lägre upplösning om jag förstod rätt, så nu verkar det funka okej, men frågan är ju varför det inte funkar bra även på 1080p.

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

I början står det i7 4770s, en lågenergi CPU som bostar 3,9GHz och bas på 3,1 Har sett överklockade i5 4670k som presterar bättre än den i Fortnite

Ja alltså JAG har en 4770k. Brorsan har en 4770S.

Skrivet av Donnerstal:

Då är ju den bättre än hans och bör ge dig lite högre fps, men inte speciellt mycket högre

Ja, min är bättre än hans, men fortnite drar inte direkt mycket på processorn till att börja med så det bör inte göra någon avsevärd eller märkbar skillnad. Han får ju max fpsen han vill ha, men det är inte stabilt som det är på min dator. När vi kör benchmark på hans dator presterar hans CPU väldigt väl och det känns orimligt att bara anta att det är den som drar ner fortnite upplevelsen.

Permalänk
Viking
Skrivet av Bizzzzznes:

Vi har fixat 144hz. Det var ett litet problem först då den "gick tillbaka" till 60 hz efter vi satte i den nya SSDn och installerade om Windows, men det löste vi ganska snabbt.

Det blev ingen märkbar skillnad efter RAM bytet. Han har ändrat sina inställningar lite så att det är lägre upplösning om jag förstod rätt, så nu verkar det funka okej, men frågan är ju varför det inte funkar bra även på 1080p.

Ja alltså JAG har en 4770k. Brorsan har en 4770S.

Ja, min är bättre än hans, men fortnite drar inte direkt mycket på processorn till att börja med så det bör inte göra någon avsevärd eller märkbar skillnad. Han får ju max fpsen han vill ha, men det är inte stabilt som det är på min dator. När vi kör benchmark på hans dator presterar hans CPU väldigt väl och det känns orimligt att bara anta att det är den som drar ner fortnite upplevelsen.

Jag hade för ett år sedan en 4790S i en dator som jag fick byta ut p.g.a lagg. S-modellerna kanske inte uppskattar gaming.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

Bara för att uppdatera.

Det som har gjorts nu är att vi köpte nya RAM minnen. DDR3 för att passa det äldre moderkortet som brorsan har i datorn. Det gjorde ingen märkbar skillnad.

Vi funderar helt ärligt bara på att uppgradera hela datorn, för den är ganska gammal som det är, men samtidigt känns det lite onödigt att "uppgradera" till en annan processor för syftet att spela fortnite när han så att säga redan har en i7 processor.

Han vill spela fortnite 1080p på låga inställningar för bäst prestanda i syfte att spela på hög nivå. Precis som man väljer att ha mestadels låga inställningar i CS av samma anledning.

Kravet är också att han får stadiga 160fps som är cappat på 160 fps också för han säger att det tydligen är bäst att cappa sin fps i fortnite av någon anledning. Finns tydligen massa youtube videos på det.

Bara för att testa så har han spelat uncapped och kommer upp i typ 180+, men återigen är det inte stadigt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Om det inte är lagring då den är utbytt, internminne då det är utbytt, grafikkort då ni kör samma, Windows eftersom det är ominstallerat eller drivrutiner eftersom ni installerade dem efter ni återställde Windows så är det ju typ bara processorn kvar, vilket verkar jättekonstigt då i7 4770S borde hänga med okej. Du säger att processorn presterar bra i benchmarks, men hur presterar den i Fortnite? Vad boostar den till för frekvens medan han spelar?

Skrivet av Viita:

MEN. Då det är intressant att veta om det finns något YT-klipp med dual channel och 12GB ram så var jag tvungen att söka vidare lite och min förvåning när jag fan ett resultat.

Shit vad sjukt att det fanns! Haha!
Det var typ ingen skillnad heller, så TS kan ju nästan returnera 16GB RAM kitet om de orkar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Ursäkta om jag stjäl tråden lite, men finns det någon anledning/fördel att köra 12GB RAM i 8+4? Aldrig hört talas om och verkar lite skevt med min ''knowledge''

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Bara för att uppdatera.

Det som har gjorts nu är att vi köpte nya RAM minnen. DDR3 för att passa det äldre moderkortet som brorsan har i datorn. Det gjorde ingen märkbar skillnad.

Vi funderar helt ärligt bara på att uppgradera hela datorn, för den är ganska gammal som det är, men samtidigt känns det lite onödigt att "uppgradera" till en annan processor för syftet att spela fortnite när han så att säga redan har en i7 processor.

Han vill spela fortnite 1080p på låga inställningar för bäst prestanda i syfte att spela på hög nivå. Precis som man väljer att ha mestadels låga inställningar i CS av samma anledning.

Kravet är också att han får stadiga 160fps som är cappat på 160 fps också för han säger att det tydligen är bäst att cappa sin fps i fortnite av någon anledning. Finns tydligen massa youtube videos på det.

Bara för att testa så har han spelat uncapped och kommer upp i typ 180+, men återigen är det inte stadigt.

Skriver igen.

Tittat på temperaturer?
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html är ett bra program för att övervaka temperatrurer i systemet.

Mycket damm på flänsar och fläktar? Använd lämpligtvis tryckluft för att rengöra dessa, blockera dock fläktar från att snurra.
(Undvik!! dammsugare)
Gammal kylpasta som kanske behöver bytas?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@MrToasterable: Att man har en dator med 4GB RAM som man uppgraderar med en sticka på 8GB.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om det inte är lagring då den är utbytt, internminne då det är utbytt, grafikkort då ni kör samma, Windows eftersom det är ominstallerat eller drivrutiner eftersom ni installerade dem efter ni återställde Windows så är det ju typ bara processorn kvar, vilket verkar jättekonstigt då i7 4770S borde hänga med okej. Du säger att processorn presterar bra i benchmarks, men hur presterar den i Fortnite? Vad boostar den till för frekvens medan han spelar?

Shit vad sjukt att det fanns! Haha!
Det var typ ingen skillnad heller, så TS kan ju nästan returnera 16GB RAM kitet om de orkar.

Right det låter logiskt, men samtidigt har vi ju faktiskt inte samma kort även om vi båda har var sitt 1060 kort. Dessutom, om man kollar benchmarket som jag postade i första posten så ser man att grafiken är det ända som inte faktiskt är grönt. Grafiken är orange. Ett 1060 kort ska ju klara fortnite, som man ser i min dator, men sen kanske det är något fel på hans kort bara? Han kanske fick ett måndagsexemplar som jag tror man kallar det?

Här är länken till benchmarket igen: https://www.userbenchmark.com/UserRun/26411146

Specifikt hur processorn presterar i fortnite vet jag inte. Jag vet inte hur man kollar det heller. Han har bara en skärm också så det är svårt att kolla siffror medan han spelar liksom. Några tips?

Vad gäller att lämna tillbaka RAM så kanske vi skulle kunna göra det faktiskt. Inet har öppet köp så det kan nog vara en bra idé.

Skrivet av Viita:

Skriver igen.

Tittat på temperaturer?
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html är ett bra program för att övervaka temperatrurer i systemet.

Mycket damm på flänsar och fläktar? Använd lämpligtvis tryckluft för att rengöra dessa, blockera dock fläktar från att snurra.
(Undvik!! dammsugare)
Gammal kylpasta som kanske behöver bytas?

Jag har inte specifikt kollat temperaturer. Kan göra det senare idag. Damm var det ganska fullt med, men när vi öppnade upp datorn första gången nu för att byta SSDn så använde vi just tryckluft för att rensa ut allt damm.

Permalänk

Gjorde ett nytt benchmark precis.

Återigen är grafik orange, allt annat grönt:

https://www.userbenchmark.com/UserRun/26449912

UserBenchmarks: Game 55%, Desk 72%, Work 48%
CPU: Intel Core i7-4770S - 72.1%
GPU: Nvidia GTX 1060-6GB - 56.3%
SSD: Samsung 860 Evo 500GB - 120.1%
RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600 C10 2x8GB - 51.5%
MBD: Asus M51AC

Permalänk
Medlem

@Bizzzzznes: för att ta reda på om det är CPU'n det är fel på så kan ni ju testa att ta din CPU och stoppa i brorsans dator? På samma sätt kan ni ju göra med GPU, stoppa in ditt och se om det gör nån skillnad (glöm inte att uppdatera drivrutiner).

Nån stans borde ni ju hitta problemet och eftersom ni har två datorer som bygger på samma CPU-socket så borde ni ganska lätt kunna byta delar mellan burkarna för att ta reda på vad det är fel på

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@Bizzzzznes:

Grafikkortet underpresterar ej jämfört med andra 1060
"Performing as expected (49th percentile)"

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Bizzzzznes: för att ta reda på om det är CPU'n det är fel på så kan ni ju testa att ta din CPU och stoppa i brorsans dator? På samma sätt kan ni ju göra med GPU, stoppa in ditt och se om det gör nån skillnad (glöm inte att uppdatera drivrutiner).

Nån stans borde ni ju hitta problemet och eftersom ni har två datorer som bygger på samma CPU-socket så borde ni ganska lätt kunna byta delar mellan burkarna för att ta reda på vad det är fel på

Jag har tänkt på det, men om jag ska vara ärlig så gissar jag bara varje gång jag öppnar en dator. Jag är inte nödvändigtvis rädd för att byta delar o.s.v. men allra helst minimerar jag fysisk kontakt med insidan av datorn.

Kanske får bli en sista lösning att switcha grafikkorten, men kan man verkligen byta ut processorn lite hur som helst? Jag kanske är ute och cyklar, men trodde att processorn och moderkortet var kopplat på något sätt så man inte bara kan byta hur som helst. Men det kanske bara är socketen då så så länge det är samma socket så går det bra?

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

@Bizzzzznes:

Grafikkortet underpresterar ej jämfört med andra 1060
"Performing as expected (49th percentile)"

Yes, men varför är det orange då

Allt är grönt, förutom GPUn och det är ju trots allt GPUn som i slutändan ger dig mer eller mindre fps.

Permalänk
Medlem

Uppgradera hela datorn, men börja med ett nytt grafikkort.

Fortnite är inte så lätt att driva längre.

edit : men kan du inte testa att köra ett program typ afterburner och se vad den säger vad som får fortnite-upplevelsen att inte vara så bra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Bizzzzznes:

Det är orange för att det sämre än många andra system med nyare och snabbare grafikkort , det betyder inte att 1060 är ett dåligt kort, speciellt inte för fortnite.
Tänk att det är många entusiaster som kör deras datortest de har ofta lite mer påkostade datorer, då kan resultaten bli lite missvisande.