Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Half-Life: Alyx för VR-headset lanseras

Half-Life: Alyx för VR-headset lanseras

Valves stora återvändo till Half-Life sker i form av Alyx, som dessutom är den första riktiga stortiteln för virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Valve Index - check
Rörelseyta - check
Ny PC ready - check
soffa och TV - check
Pre-loading - check
Superduperhype - check
Utslängd sambo - check

Nuså, Valve. Låt inte dessa 30 lökar ha varit slängda för inget. Don't let us down!

Tiden fram till 18.00 kommer kännas lång. Är riktigt taggad!

Jag som inte har fått mitt Oculus Rift S tack vare PostMord strul....

@Mithras: Haha det där låter nästan som att det är som upplagt för att bli besviken. Det vill nog till att Alyx blir en rejäl succé för att möta våra förväntningar. Låt oss hoppas på det. Återkom gärna med dina första intryck efter ett par timmars speltid!

Meh, för mig ointressant

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Första gången på väldans massa år jag känner av ett visst sug att köpa spelet direkt vid release.

I vanliga fall väntar jag tills spelen är billiga på rea. Backloggen är stor nog som den är ändå. Håller fortfarande på med metal gear solid 5 hehe. Därefter ska man väl beta av Rise of the tomb raider.

Men det här med en storsatsning på en VRtitel sticket ändå ut lite. Utöver att få spela spelet när hypen är igång (för en gångs skull) så ser jag ett mervärde i att stödja storsatsningen för VR för fullpris ;).

Men jag avvaktar några dagar ändå. Tänker att det är så vanligt med lite trassel för nylanserade spel första dagarna nu för tiden. Recensionerna får landa först tänker jag.

Har både Rift och Quest och har inga planer på att köpa spelet.

Önskar man hade VR men blir för mycket att investera i för ett spel just nu för min del :/ tyvärr för jag älskar HL

Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Hur gör det någon skillnad om du inte har steroeseende?

Då har du inte det i verkligheten också? Samma i VR
Det är inte 3d glasögon. VR är något annat

Har du testat VR?

Skrivet av Mithras:

Valve Index - check
Rörelseyta - check
Ny PC ready - check
soffa och TV - check
Pre-loading - check
Superduperhype - check
Utslängd sambo - check

Nuså, Valve. Låt inte dessa 30 lökar ha varit slängda för inget. Don't let us down!

Hink-bredvid - check?;)

Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Man kommer nog kunna konsumera det på båda sätt.

Är det så mycket som 10%? Är du blind på ena ögat eller är det något med brytning eller något sånt?

Skrivet av GonAce:

Meh, för mig ointressant

Skrivet av anders190:

Har både Rift och Quest och har inga planer på att köpa spelet.

Där ser man.

Kan man köra detta med PSVR kopplat till en PC?

Skrivet av Wiinis:

Hink-bredvid - check?;)

Har faktiskt inte upplevt illamående i VR på något annat än just roller-coasters. Det får jag även i verkligheten så ingen större konstighet imho.

Skrivet av HULTAS:

@Mithras: Haha det där låter nästan som att det är som upplagt för att bli besviken. Det vill nog till att Alyx blir en rejäl succé för att möta våra förväntningar. Låt oss hoppas på det. Återkom gärna med dina första intryck efter ett par timmars speltid!

Återkommer om ca 12 timmar

Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Hur påverkar det din VR-upplevelse?

Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Tror inte du behöver oroa dig för mycket. VR är inte samma sak som vanliga lir och kommer inte ersätta den delen.
Det är pilligt att dra fram extrautrustningen och förutsättningarna är annorlunda. Man kan göra helt nya grejer i spel - men samtidigt är det begränsande på andra sätt.

Jag tänker mig att det väl finns likheter med wii. Inte på alla sätt för VR kan säkert fortsätta finnas och växa över tid istället för att ha en era (kanske). Men likheten är väl att genren för spel med viftkontroller kan finnas vid sidan av och samtidigt tar denna del inte över spelbranchen utan båda delar kan samexistera.

Med det sagt så blir jag glad om VR får lite fler stora titlar. Det får också plats på den enorma spelmarknaden. Utbudet på spel är så överväldigande att man ändå inte kan spela allt ;).

Skrivet av Wiinis:

Hink-bredvid - check?;)

Jag personligen har aldrig haft problem med illamående, var lite konstigt de första 30 minutrarna men inte i närheten av spya eller att jag behövde lägga av. Värsta som hänt när vänner provat är att någon behövt sätta sig ner en stund.

Skrivet av Spawnbadboy:

Hur gör det någon skillnad om du inte har steroeseende?

Då har du inte det i verkligheten också? Samma i VR
Det är inte 3d glasögon. VR är något annat

Har du testat VR?

Nej, jag har inte testat VR. Lär inte det blir helt värdelöst för mig? Hela upplevelsen bygger väl på att man ska se djupet i scenen precis som någon med stereoseende gör i verkliga livet. Är inte en stor dé med VR att få med avståndsbedömning i spelen för att göra det mer verkligt?

Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

För det första, tråkigt att du inte har djupseende. Ledsen för det.

Men i övrigt; Varför tycker du din olycka ska gå ut över alla andra?

Jag är genuint nyfiken.

Skrivet av Niolator:

Nej, jag har inte testat VR. Lär inte det blir helt värdelöst för mig? Hela upplevelsen bygger väl på att man ska se djupet i scenen precis som någon med stereoseende gör i verkliga livet. Är inte en stor dé med VR att få med avståndsbedömning i spelen för att göra det mer verkligt?

Du får helt enkelt prova

Att ha fria händer och kunna röra sig fritt i spelrummet är nog enligt mig den största magin, kan blocka upp saker, jonglera med dem, använda svärd/skjutvapen/verktyg ducka för inkommande saker etc.

Djupseendet är ju såklart också coolt, men om man saknar det IRL ser jag inte hur man skulle kunna sakna det i VR

Så taggad! Hoppas bara det inte är för läskigt

Står ju 24e i steam ?

Skrivet av Novdid:

För det första, tråkigt att du inte har djupseende. Ledsen för det.

Men i övrigt; Varför tycker du din olycka ska gå ut över alla andra?

Jag är genuint nyfiken.

Så kan man ju tolka det. Det var inte min avsikt. Jag ska hålla tyst om det är det du önskar.

Skrivet av Niolator:

Nej, jag har inte testat VR. Lär inte det blir helt värdelöst för mig? Hela upplevelsen bygger väl på att man ska se djupet i scenen precis som någon med stereoseende gör i verkliga livet. Är inte en stor dé med VR att få med avståndsbedömning i spelen för att göra det mer verkligt?

Nä helt värdelöst skulle jag inte vilja påstå att det är ;).
En stor del av behållningen är möjligheten att titta runt sig och att man exempelvis kan titta runt ett hörn genom att faktiskt luta huvudet åt sidan. VRheadsetet ger en helt annan upplevelse att vara i rummet när man fysiskt kan titta runt om sig.
Det är klart att det också är tacksamt att kunna se avståndet till grejer med stereoskopisk vy. Yes. Men det är inte allt ;).

Jag tror exempelvis att spel som Elite dangerous inte har så mycket extra att hämta av stereoseendet. I det spelet upplever jag att fördelen med VR är möjligheten att kunna fortsätta följa skeppet man jagar på ett sätt som inte riktigt går på datorskärmen (utan eye trackers och liknande) och att kunna se mer runt om sig vid landning. Upplevelsen av att sitta i cockpiten och kunna titta fritt är en hel annan, även med ett öga.

Skrivet av Niolator:

Nej, jag har inte testat VR. Lär inte det blir helt värdelöst för mig? Hela upplevelsen bygger väl på att man ska se djupet i scenen precis som någon med stereoseende gör i verkliga livet. Är inte en stor dé med VR att få med avståndsbedömning i spelen för att göra det mer verkligt?

Det är mer än djupseende det tillför men du borde prova ett riktigt headset (inte telefon vr) för att se om det fungerar eller ej. Antar att din hjärna anpassat sig lite i verkligheten så det kanske fungerar bra i spel också?

Skrivet av Mithras:

Har faktiskt inte upplevt illamående i VR på något annat än just roller-coasters. Det får jag även i verkligheten så ingen större konstighet imho.

Nu har inte testat seriöst VR men när jag spelade cod modern warfare (?) och i början av spelet när fartyget sjunker och börjar välta då var jag tvungen att sluta för jag mådde illa.
Kan tillägga att jag knappt kan gunga med ungarna.

tips på någon skön som kommer streama detta ikväll?? gärna svensk???