Half-Life: Alyx för VR-headset lanseras

Permalänk
Melding Plague

Half-Life: Alyx för VR-headset lanseras

Valves stora återvändo till Half-Life sker i form av Alyx, som dessutom är den första riktiga stortiteln för virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Valve Index - check
Rörelseyta - check
Ny PC ready - check
soffa och TV - check
Pre-loading - check
Superduperhype - check
Utslängd sambo - check

Nuså, Valve. Låt inte dessa 30 lökar ha varit slängda för inget. Don't let us down!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tiden fram till 18.00 kommer kännas lång. Är riktigt taggad!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Jag som inte har fått mitt Oculus Rift S tack vare PostMord strul....

Permalänk
Medlem

@Mithras: Haha det där låter nästan som att det är som upplagt för att bli besviken. Det vill nog till att Alyx blir en rejäl succé för att möta våra förväntningar. Låt oss hoppas på det. Återkom gärna med dina första intryck efter ett par timmars speltid!

Permalänk
Medlem

Meh, för mig ointressant

Permalänk
Medlem

@gonace: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Permalänk
Hedersmedlem

Första gången på väldans massa år jag känner av ett visst sug att köpa spelet direkt vid release.

I vanliga fall väntar jag tills spelen är billiga på rea. Backloggen är stor nog som den är ändå. Håller fortfarande på med metal gear solid 5 hehe. Därefter ska man väl beta av Rise of the tomb raider.

Men det här med en storsatsning på en VRtitel sticket ändå ut lite. Utöver att få spela spelet när hypen är igång (för en gångs skull) så ser jag ett mervärde i att stödja storsatsningen för VR för fullpris ;).

Men jag avvaktar några dagar ändå. Tänker att det är så vanligt med lite trassel för nylanserade spel första dagarna nu för tiden. Recensionerna får landa först tänker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Har både Rift och Quest och har inga planer på att köpa spelet.

Permalänk
Musikälskare

Önskar man hade VR men blir för mycket att investera i för ett spel just nu för min del :/ tyvärr för jag älskar HL

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Hur gör det någon skillnad om du inte har steroeseende?

Då har du inte det i verkligheten också? Samma i VR
Det är inte 3d glasögon. VR är något annat

Har du testat VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Valve Index - check
Rörelseyta - check
Ny PC ready - check
soffa och TV - check
Pre-loading - check
Superduperhype - check
Utslängd sambo - check

Nuså, Valve. Låt inte dessa 30 lökar ha varit slängda för inget. Don't let us down!

Hink-bredvid - check?;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Man kommer nog kunna konsumera det på båda sätt.

Är det så mycket som 10%? Är du blind på ena ögat eller är det något med brytning eller något sånt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Meh, för mig ointressant

Skrivet av anon5930:

Har både Rift och Quest och har inga planer på att köpa spelet.

Där ser man.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kan man köra detta med PSVR kopplat till en PC?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hink-bredvid - check?;)

Har faktiskt inte upplevt illamående i VR på något annat än just roller-coasters. Det får jag även i verkligheten så ingen större konstighet imho.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

@Mithras: Haha det där låter nästan som att det är som upplagt för att bli besviken. Det vill nog till att Alyx blir en rejäl succé för att möta våra förväntningar. Låt oss hoppas på det. Återkom gärna med dina första intryck efter ett par timmars speltid!

Återkommer om ca 12 timmar

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Hur påverkar det din VR-upplevelse?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

Tror inte du behöver oroa dig för mycket. VR är inte samma sak som vanliga lir och kommer inte ersätta den delen.
Det är pilligt att dra fram extrautrustningen och förutsättningarna är annorlunda. Man kan göra helt nya grejer i spel - men samtidigt är det begränsande på andra sätt.

Jag tänker mig att det väl finns likheter med wii. Inte på alla sätt för VR kan säkert fortsätta finnas och växa över tid istället för att ha en era (kanske). Men likheten är väl att genren för spel med viftkontroller kan finnas vid sidan av och samtidigt tar denna del inte över spelbranchen utan båda delar kan samexistera.

Med det sagt så blir jag glad om VR får lite fler stora titlar. Det får också plats på den enorma spelmarknaden. Utbudet på spel är så överväldigande att man ändå inte kan spela allt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hink-bredvid - check?;)

Jag personligen har aldrig haft problem med illamående, var lite konstigt de första 30 minutrarna men inte i närheten av spya eller att jag behövde lägga av. Värsta som hänt när vänner provat är att någon behövt sätta sig ner en stund.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Hur gör det någon skillnad om du inte har steroeseende?

Då har du inte det i verkligheten också? Samma i VR
Det är inte 3d glasögon. VR är något annat

Har du testat VR?

Nej, jag har inte testat VR. Lär inte det blir helt värdelöst för mig? Hela upplevelsen bygger väl på att man ska se djupet i scenen precis som någon med stereoseende gör i verkliga livet. Är inte en stor dé med VR att få med avståndsbedömning i spelen för att göra det mer verkligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

@GonAce: Mig med. Som en av de 10% av befolkningen som inte har stereoseende hoppas jag verkligen att VR inte blir så stort som marknaden hoppas på.

För det första, tråkigt att du inte har djupseende. Ledsen för det.

Men i övrigt; Varför tycker du din olycka ska gå ut över alla andra?

Jag är genuint nyfiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niolator:

Nej, jag har inte testat VR. Lär inte det blir helt värdelöst för mig? Hela upplevelsen bygger väl på att man ska se djupet i scenen precis som någon med stereoseende gör i verkliga livet. Är inte en stor dé med VR att få med avståndsbedömning i spelen för att göra det mer verkligt?

Du får helt enkelt prova

Att ha fria händer och kunna röra sig fritt i spelrummet är nog enligt mig den största magin, kan blocka upp saker, jonglera med dem, använda svärd/skjutvapen/verktyg ducka för inkommande saker etc.

Djupseendet är ju såklart också coolt, men om man saknar det IRL ser jag inte hur man skulle kunna sakna det i VR

Permalänk
Medlem

Så taggad! Hoppas bara det inte är för läskigt

Permalänk
Medlem

Står ju 24e i steam ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

För det första, tråkigt att du inte har djupseende. Ledsen för det.

Men i övrigt; Varför tycker du din olycka ska gå ut över alla andra?

Jag är genuint nyfiken.

Så kan man ju tolka det. Det var inte min avsikt. Jag ska hålla tyst om det är det du önskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Nej, jag har inte testat VR. Lär inte det blir helt värdelöst för mig? Hela upplevelsen bygger väl på att man ska se djupet i scenen precis som någon med stereoseende gör i verkliga livet. Är inte en stor dé med VR att få med avståndsbedömning i spelen för att göra det mer verkligt?

Nä helt värdelöst skulle jag inte vilja påstå att det är ;).
En stor del av behållningen är möjligheten att titta runt sig och att man exempelvis kan titta runt ett hörn genom att faktiskt luta huvudet åt sidan. VRheadsetet ger en helt annan upplevelse att vara i rummet när man fysiskt kan titta runt om sig.
Det är klart att det också är tacksamt att kunna se avståndet till grejer med stereoskopisk vy. Yes. Men det är inte allt ;).

Jag tror exempelvis att spel som Elite dangerous inte har så mycket extra att hämta av stereoseendet. I det spelet upplever jag att fördelen med VR är möjligheten att kunna fortsätta följa skeppet man jagar på ett sätt som inte riktigt går på datorskärmen (utan eye trackers och liknande) och att kunna se mer runt om sig vid landning. Upplevelsen av att sitta i cockpiten och kunna titta fritt är en hel annan, även med ett öga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nej, jag har inte testat VR. Lär inte det blir helt värdelöst för mig? Hela upplevelsen bygger väl på att man ska se djupet i scenen precis som någon med stereoseende gör i verkliga livet. Är inte en stor dé med VR att få med avståndsbedömning i spelen för att göra det mer verkligt?

Det är mer än djupseende det tillför men du borde prova ett riktigt headset (inte telefon vr) för att se om det fungerar eller ej. Antar att din hjärna anpassat sig lite i verkligheten så det kanske fungerar bra i spel också?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Har faktiskt inte upplevt illamående i VR på något annat än just roller-coasters. Det får jag även i verkligheten så ingen större konstighet imho.

Nu har inte testat seriöst VR men när jag spelade cod modern warfare (?) och i början av spelet när fartyget sjunker och börjar välta då var jag tvungen att sluta för jag mådde illa.
Kan tillägga att jag knappt kan gunga med ungarna.

Permalänk
Medlem

tips på någon skön som kommer streama detta ikväll?? gärna svensk???