Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Sackboy: A Big Adventure 199kr
Det är gratis att uppgradera till PS5 versionen

https://cdon.se/spel/sackboy-a-big-adventure-54845904

Även 199 kr på Amazon om man vill köpa där av någon anledning

https://www.amazon.se/dp/B08LR3NJWH/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...

Jag köpte där för jag får den redan imorgon och gratis frakt då jag har prime

Permalänk
Medlem

Rykte: PS Plus December 2021 har läckt ut:

- Godfall (PS4/PS5)
- Mortal shell
- Lego DC Supervillains

https://twitter.com/Nibellion/status/1463512826568450065?t=50...

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Entash:

Rykte: PS Plus December 2021 har läckt ut:

- Godfall (PS4/PS5)
- Mortal shell
- Lego DC Supervillains

https://twitter.com/Nibellion/status/1463512826568450065?t=50...

Trevligt med Godfall, ett spel jag aldrig skulle köpt själv men har alltid haft i tanken att testa på om det kommer till PS Plus

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Trevligt med Godfall, ett spel jag aldrig skulle köpt själv men har alltid haft i tanken att testa på om det kommer till PS Plus

De har väl insett att de flesta tänker så

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Trevligt med Godfall, ett spel jag aldrig skulle köpt själv men har alltid haft i tanken att testa på om det kommer till PS Plus

Godfall har ju fått nåt av det sämsta betyg jag sett, nya BF borträknat då Så jag tror inte det är värt att ens lägga tid på spelet.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Trevligt med Godfall, ett spel jag aldrig skulle köpt själv men har alltid haft i tanken att testa på om det kommer till PS Plus

Jag köpte Godfall vid release till PC åt mig och en vän (key lite billigare via SweC marknad) och det var det inte värt. Det är inget bra loot-spel och inget bra action-spel. Finns ingen story. Alla banor glänser alldeles för mycket och guld verkar vara den bästa färgen enligt utvecklaren. Jag körde mer än vad jag borde, ville väl övertala mig själv att det var bättre än det var.

I och med att det är inkluderat i PS Plus så är det väl en sak. Men jag skulle aldrig skaffa PS Plus för att få Godfall om man säger så.

Kommer inte ihåg alla detaljer, men det var så mycket snack om att Godfall var PS5-exklusivt för att det inte gick att spela på PS4. Sen släppte dom spelet till PS4.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Även 199 kr på Amazon om man vill köpa där av någon anledning

https://www.amazon.se/dp/B08LR3NJWH/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...

Jag köpte där för jag får den redan imorgon och gratis frakt då jag har prime

Tackar! Samma här! Jag får dock vänta tills på fredag. Nästan så man längtar efter regn i helgen - annars får jag väl skylla på att dottern inte kan vänta så länge

Permalänk
Medlem

Om någon köpte Samsung T5 SSD 2 TB och tänkte använda den till sin PS5 kan man få lite panik: kopplar du in direkt ur lådan in i PS5an och går in i settings för att formatera den kommer PS5 vägra göra det, för den säger att enheten inte uppfyller kraven.
Märkligt va?

Men det är ganska enkelt fixat! Man måste konvertera disken till GPT. Detta görs lätt i Windows med Disk Management:
1) Koppla in disken i datorn
2) Öppna Disk Management (högerklicka This PC -> Manage -> Disk Management)
3) Hitta disken i listan, höger klicka partitionen/volymen och ta bort den
4) Högerklicka disken och välj där "Convert to GPT Disk"
5) Eventuellt skapa en ny partition... tror inte det är nödvändigt men jag skapade en vanlig NTFS partition på den

Sedan bara koppla in den i PS5an så funkar det fint! Mycket och snabb lagring i litet smidigt format!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Om någon köpte Samsung T5 SSD 2 TB och tänkte använda den till sin PS5 kan man få lite panik: kopplar du in direkt ur lådan in i PS5an och går in i settings för att formatera den kommer PS5 vägra göra det, för den säger att enheten inte uppfyller kraven.
Märkligt va?

Men det är ganska enkelt fixat! Man måste konvertera disken till GPT. Detta görs lätt i Windows med Disk Management:
1) Koppla in disken i datorn
2) Öppna Disk Management (högerklicka This PC -> Manage -> Disk Management)
3) Hitta disken i listan, höger klicka partitionen/volymen och ta bort den
4) Högerklicka disken och välj där "Convert to GPT Disk"
5) Eventuellt skapa en ny partition... tror inte det är nödvändigt men jag skapade en vanlig NTFS partition på den

Sedan bara koppla in den i PS5an så funkar det fint! Mycket och snabb lagring i litet smidigt format!

Tror alla mina hdd till konsolerna har behövt detta?
Kan hålla med om att det känns märkligt att man ska behöva mecka en hel del för att få igång dom men detta är nog standard procedure

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tror alla mina hdd till konsolerna har behövt detta?
Kan hålla med om att det känns märkligt att man ska behöva mecka en hel del för att få igång dom men detta är nog standard procedure

Inget sådant behövde göras med min Samsung 980 Pro 500GB när jag kopplade den till mitt PS5.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tror alla mina hdd till konsolerna har behövt detta?
Kan hålla med om att det känns märkligt att man ska behöva mecka en hel del för att få igång dom men detta är nog standard procedure

Detta var första gången det hände för mig. Använt 3 olika diskar tidigare, de var "plug n play"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Om jag köper en PCI:e SSD till Ps5 måste jag verkligen ha heatsink?
Känns jobbigt och fippligt att montera en heatsink, finns det någon SSD som funkar utan eller har inbyggd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Om jag köper en PCI:e SSD till Ps5 måste jag verkligen ha heatsink?
Känns jobbigt och fippligt att montera en heatsink, finns det någon SSD som funkar utan eller har inbyggd?

SN850 behöver ingen heatsink enligt mätningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Om jag köper en PCI:e SSD till Ps5 måste jag verkligen ha heatsink?
Känns jobbigt och fippligt att montera en heatsink, finns det någon SSD som funkar utan eller har inbyggd?

Behöver inte egentligen, men rekommenderas.

Be Quiet MC1 är inte särskilt jobbig eller fipplig att montera annars: https://www.inet.se/produkt/5323445/be-quiet-mc1

Och ja, det finns diskar med inbyggd heatsink: https://www.inet.se/produkt/4302255/wd-black-sn850-1tb-gen-4-... (2799:-)

...de är dock ganska onödigt dyra. Om du köper separat och sätter ihop själv sparar du en del pengar:

WD Black SN850 1 TB (ingen heatsink) + Be Quiet MC1 = 1588 kr

(Om du vill ha 2 TB hade jag tagit Samsung 980 PRO 2 TB (ingen heatsink) + Be Quiet MC1 = 3016 kr)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

När jag var och hämtade ut min PS5 från Webhallen så var det krav på legitimation för att få hämta ut den, detta för att enligt Sony det är endast en enhet per individ.

De nämnde även att Sony för garanti enbart accepterar en enhet inlämnad från individen som är registrerad köpare, är detta något som officiellt kommunicerats ut eller bara något som webhallen hittat på?

För mig gör det inget, men tänker på alla stackare som köper från scalpers.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

När jag var och hämtade ut min PS5 från Webhallen så var det krav på legitimation för att få hämta ut den, detta för att enligt Sony det är endast en enhet per individ.

De nämnde även att Sony för garanti enbart accepterar en enhet inlämnad från individen som är registrerad köpare, är detta något som officiellt kommunicerats ut eller bara något som webhallen hittat på?

För mig gör det inget, men tänker på alla stackare som köper från scalpers.

Köper man från skalpers så får man skylla sig själv kan jag tycka. Hoppas faktiskt att detta stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

När jag var och hämtade ut min PS5 från Webhallen så var det krav på legitimation för att få hämta ut den, detta för att enligt Sony det är endast en enhet per individ.

De nämnde även att Sony för garanti enbart accepterar en enhet inlämnad från individen som är registrerad köpare, är detta något som officiellt kommunicerats ut eller bara något som webhallen hittat på?

För mig gör det inget, men tänker på alla stackare som köper från scalpers.

Låter som påhitteri, vissa webhallen butiker tar leg medan andra skiter i.Låter något som de säger för att skrämma scalpers :).

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat 23% rabatt på presentkort till Playstation Wallet, tror inte det blir 30% som förra året men good enough:

https://link.getgifted.com/2qef

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Bra deal! Känns ändå som det varit en hyfsad black friday (vecka) för spel. Flera bra deals på nästan nya spel. Har väntat med att köpa detta men nu köper jag antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Behöver inte egentligen, men rekommenderas.

Be Quiet MC1 är inte särskilt jobbig eller fipplig att montera annars: https://www.inet.se/produkt/5323445/be-quiet-mc1

Och ja, det finns diskar med inbyggd heatsink: https://www.inet.se/produkt/4302255/wd-black-sn850-1tb-gen-4-... (2799:-)

...de är dock ganska onödigt dyra. Om du köper separat och sätter ihop själv sparar du en del pengar:

WD Black SN850 1 TB (ingen heatsink) + Be Quiet MC1 = 1588 kr

(Om du vill ha 2 TB hade jag tagit Samsung 980 PRO 2 TB (ingen heatsink) + Be Quiet MC1 = 3016 kr)

Tack för tipset, fast köpte SSDn från Komplett istället!

Blev Be Quiet MC1 från Inet och WD Black SN850 1 TB från Komplett = 1588 kr.

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur... stor är chansen att man faktiskt kan hitta en PS5 i lager egentligen? Har tittat nu senaste veckorna flera ggr per dag... men det känns mer eller mindre hopplöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Hej!

Hur... stor är chansen att man faktiskt kan hitta en PS5 i lager egentligen? Har tittat nu senaste veckorna flera ggr per dag... men det känns mer eller mindre hopplöst?

Jättestor chans! Funnits flera lägen bara denna vecka.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613737-ps5-ordrar-och...
https://twitter.com/ps5kollen

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Hej

Kanske en självklar fråga, men såg precis att mitt playstation plus går ut om ett par veckor. Funkar det att köpa t.ex ett 12 mån på mediamarkt (de kör lite bf-rea) och förlänga? Som medlem kan man ju inte förlänga till reapris direkt hos Sony..,

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Hej

Kanske en självklar fråga, men såg precis att mitt playstation plus går ut om ett par veckor. Funkar det att köpa t.ex ett 12 mån på mediamarkt (de kör lite bf-rea) och förlänga? Som medlem kan man ju inte förlänga till reapris direkt hos Sony..,

Kan man inte? Har för mig att det förlängs när den redan betalda perioden går ut?

Permalänk
Skrivet av danwi:

Hej

Kanske en självklar fråga, men såg precis att mitt playstation plus går ut om ett par veckor. Funkar det att köpa t.ex ett 12 mån på mediamarkt (de kör lite bf-rea) och förlänga? Som medlem kan man ju inte förlänga till reapris direkt hos Sony..,

Du kan köpa både kort med koder och även 12 månaders online direkt i ps-store. Allt du köper plussar bara på ditt nuvarande abonnemang. Har själv provat båda. Köpte 3 kort häromdagen och mitt går ut Juni 2025

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Hej

Kanske en självklar fråga, men såg precis att mitt playstation plus går ut om ett par veckor. Funkar det att köpa t.ex ett 12 mån på mediamarkt (de kör lite bf-rea) och förlänga? Som medlem kan man ju inte förlänga till reapris direkt hos Sony..,

Bara vara in på Mediamarkt och köpa. Jag brukar också förlänga PS+ kring black friday

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Du kan köpa presentkort med 23% rabatt och sedan beställa ps+ för 318 kr.
https://link.getgifted.com/2qef
https://store.playstation.com/sv-se/product/IP9102-NPIA90006_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Du kan köpa både kort med koder och även 12 månaders online direkt i ps-store. Allt du köper plussar bara på ditt nuvarande abonnemang. Har själv provat båda. Köpte 3 kort häromdagen och mitt går ut Juni 2025

Skrivet av lambdan:

Bara vara in på Mediamarkt och köpa. Jag brukar också förlänga PS+ kring black friday

Toppen, tack för snabbt svar! Blir lite BF-shopping för min del då som inte är rena julklappar

Permalänk
Medlem

Tänkte göra som er och köpa Playstation plus nu när det är billigare under Black week men nu när jag äntligen skulle slå till så står det att det inte är tillgängligt för köp!? Hur kan det komma sig?

EDIT: Nevermind. Är typiskt PS Store. Använde länken i tråden så verkar det fungera.