Permalänk
Medlem
Skrivet av alexanderrr99:

Jag har kollat runt lite och har sett att folk fått in 2080 ti men med gott om utrymme men om man går efter deras egna specifikationer skulle det inte får plats, nu när jag istället köper Gigabyte istället för Asus Strix spar jag typ 3cm så det ska inte vars någrs problem.

Jag har sett att många har haft extremt lite utrymme i botten vilket ledde till att dem ej fått plats med fläktar under GPU men jag kör ju på mini-ITX medan dem har haft m-ATX, har även sett byggen med m-ITX där de har gott om plats.

Det är ett stort chassi för "minitower" klassen likaså alla deras chassin i Crystal serien verkar vara hyfsat stora i jämförelse med resten i samma klass.

Nu när jag tänker efter så var det lite knivigt att få in 140mm fläktarna i botten just pga mATX moderkortet. Det gick dock.
Men, väldigt trevligt chassi

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag tycker du skall byta, till Balistix kittet, inte till det dyra Corsair kittet, det är för dyrt för den prestanda skillnaden.

Fungerar de med Corsair iCUE? Annars sabbar de ju en del aesthetics, det står att de går att styra med moderkortets programvara och den går ju att styra med Asus Aura samt iCUE, som sagt jag offrar lite prestanda för utseende.

Samt PSU:n du länkade, funkar CableMod Modmesh C pro med dem eller måste man använda extensions?

Permalänk
Skrivet av ronz:

Nu när jag tänker efter så var det lite knivigt att få in 140mm fläktarna i botten just pga mATX moderkortet. Det gick dock.
Men, väldigt trevligt chassi

Jo jag har sett att det går in, men nu när jag har någon som redan har gjort ett bygge så kan jag passa på och fråga lite.

Stör chassi fläktarna hur GPU:ns fläkar presterar? Om det blir något tryck emellan som drastiskt drar ned prestandan? Samt luft trycket inne i chassit, det blir ju intake i fram och botten och exhaust med radiatorn i topp eller hur?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av alexanderrr99:

Fungerar de med Corsair iCUE? Annars sabbar de ju en del aesthetics, det står att de går att styra med moderkortets programvara och den går ju att styra med Asus Aura samt iCUE, som sagt jag offrar lite prestanda för utseende.

Nej, men med ASUS Aura Sync.

Crucial Ballistix RGB 16GB Kit (2 x 8GB) DDR4-3600 Desktop Gaming Memory (White)

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej, men med ASUS Aura Sync.

Aha jag kommer tyvärr störa mig på, har svårt för saker inte passar in och sånt, lite OCD typ.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av alexanderrr99:

Samt PSU:n du länkade, funkar CableMod Modmesh C pro med dem?

Nej, C står för Corsair. Men de funkar med CableMod RT PRO ModMesh.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej, C står för Corsair. Men de funkar med CableMod RT PRO ModMesh.

Ah shit tack.

Permalänk

@alexanderrr99: https://www.webhallen.com/api/cart-img/295522,287923,295541x2...

Detta beställer jag från Webhallen då det ligger 2m från mitt jobb.

Grafikkortet och PSU beställer jag från Inet och ingen säljer Corsair Crystal 280x RGB Proshop så den är redan påväg då jag var 100% säker på att det var chassit jag ville ha.

Då är min sista fråga. Köper jag Windows 10 från Elgiganten för 1200 eller en nyckel?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Jag står fast vid att du bör köra på rean på 3200MHz om du väljer Corsair, men absolut 3600MHz kommer vara snabbare och inte jätte mycket prisskillnad om man ser till hela bygget så gå på det om du har råd.

Skrivet av alexanderrr99:

Då är min sista fråga. Köper jag Windows 10 från Elgiganten för 1200 eller en nyckel?

Bara din etik som kan svara på det. Nyckel är ju otroligt mycket billigare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag står fast vid att du bör köra på rean på 3200MHz om du väljer Corsair, men absolut 3600MHz kommer vara snabbare och inte jätte mycket prisskillnad om man ser till hela bygget så gå på det om du har råd.
Bara din etik som kan svara på det. Nyckel är ju otroligt mycket billigare.

Jag köper från butik ingen ide att snåla. Tack så mycket, delarna är påväg och montering börjar nog nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexanderrr99:

Jo jag har sett att det går in, men nu när jag har någon som redan har gjort ett bygge så kan jag passa på och fråga lite.

Stör chassi fläktarna hur GPU:ns fläkar presterar? Om det blir något tryck emellan som drastiskt drar ned prestandan? Samt luft trycket inne i chassit, det blir ju intake i fram och botten och exhaust med radiatorn i topp eller hur?

Inte vad jag vet. Från början körde jag utan fläktar i botten. Men efter jag installerade dom blev det bara lägre temperatur på grafikkortet vilket var positivt.
Finns väl en risk att radiatorn i toppen kommer bli varm då det är ända utblåset. Ett 2080 Ti skapar mycket värme. Men samtidigt kommer den övre fläkten fram ge lite sval luft till radiatorn. Grafikkortet kommer inte ha några som helst bekymmer med temps men håll koll på processorn. Rätt säker på att det kommer vara OK dock.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Inte vad jag vet. Från början körde jag utan fläktar i botten. Men efter jag installerade dom blev det bara lägre temperatur på grafikkortet vilket var positivt.
Finns väl en risk att radiatorn i toppen kommer bli varm då det är ända utblåset. Ett 2080 Ti skapar mycket värme. Men samtidigt kommer den övre fläkten fram ge lite sval luft till radiatorn. Grafikkortet kommer inte ha några som helst bekymmer med temps men håll koll på processorn. Rätt säker på att det kommer vara OK dock.

Jag funderar om ett blower kort fungerar bättre i det lilla chassit, speciellt om man har 140mm i fronten.

Inte för att jag hade tänkt byta utan bara av intresse. Vad jag har sett brukar blower kort hålla högre GPU temp men lägre CPU, medans ett öppet har betydligt bättre GPU temp men höjer CPU temp en del.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av alexanderrr99:

Jag funderar om ett blower kort fungerar bättre i det lilla chassit, speciellt om man har 140mm i fronten.

Inte för att jag hade tänkt byta utan bara av intresse. Vad jag har sett brukar blower kort hålla högre GPU temp men lägre CPU, medans ett öppet har betydligt bättre GPU temp men höjer CPU temp en del.

Radiatorn kanske skulle kunna sitta i fronten? Eller rymms inte grafikkortet då kanske? 286.5mm grafikkort, 27mm radiator och 300mm utrymme. Verkar inte gå på pappret, men det skulle inte vara första gången Inet anger fel maxlängd.
Fronten ger ofta bäst temperatur på det stora hela då processorn inte påverkas av grafikkortet.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Radiatorn kanske skulle kunna sitta i fronten? Eller rymms inte grafikkortet då kanske? 286.5mm grafikkort, 27mm radiator och 300mm utrymme. Verkar inte gå på pappret, men det skulle inte vara första gången Inet anger fel maxlängd.
Fronten ger ofta bäst temperatur på det stora hela då processorn inte påverkas av grafikkortet.
https://youtu.be/xNAMxZgvves?t=606

Jo radiatorn i fronten är ju det optimala, får testa när sakera är på plats, chassit är ju 380mm men jag vet inte hur de mätte, det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexanderrr99:

Jo radiatorn i fronten är ju det optimala, får testa när sakera är på plats, chassit är ju 380mm men jag vet inte hur de mätte, det återstår att se.

Med ett Asus Strix 2080 Ti som är 304,7mm så finns det cirka 10mm (ögonmått) tillgodo mellan grafikkort och fläkt fram. Radiatorn i din kundvagn "Corsair Hydro H100i RGB Platinum SE" är 27mm.
Om ditt grafikkort är 286,5mm långt så finns det 28,2mm tillgodo.
Finns en chans att det funkar, men inga garantier
Problemet om det funkar är väl att få i grafikkortet, finns liksom inte spelrum för att vrida och lirka

Däremot finns folk som lyckats klämma in en 280 radiator i toppen och nog tror jag det funkar bra för att kyla processorn, men inte med BÄST temperatur, men helt klart acceptabelt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Nu är delarna påväg, har hittat en del saker jag ska små fixa med men kommer förmodligen lägga upp ett galleri eller något.

Har lite fullt upp med skola samt jobb så byggprocessen får ta sin tid, vill få allt rätt och inte förhasta mig.

Tack så extremt mycket för all hjälp jag har fått, detta hade inte slutat lika bra utan er!

Permalänk

Tänk praktiskt och prestanda, strunta i utseendet!
Fast inwin d-frame mini löser detta dilemma!

(Vet inte hur din ekonomi och sådant ser ut överlag eller om du har ändrat dig senare i tråden)

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Tänk praktiskt och prestanda, strunta i utseendet!
Fast inwin d-frame mini löser detta dilemma!

(Vet inte hur din ekonomi och sådant ser ut överlag eller om du har ändrat dig senare i tråden)

Om det ändå inte vore så lätt, hade gärna kört 2080 TI samt Lian Li TU15 istället men jag kan inte strunta i utseende. Utseende är Nr.1 i allt tyvärr har inget emot att lägga ett par tusen extra på utseende samt behöver egentligen inte mer prestanda.

Har under en längre period kollat på olika byggen och detta passade mig bäst

Permalänk

Har börjat lite med galleriet ny så om ni vill får ni gärna kolla in det och ge eran åsikt/hjälp, har gjort en massa ändringar under vägen och har precis blivit "klar" väntar endast på Ek's blåa Cryofuel för tillfället