Att handla på amazon.de eller använda amazon.de som mellanhand

Permalänk
Medlem

Att handla på amazon.de eller använda amazon.de som mellanhand

Den enda anledningen till att jag skriver det här är att det är många som undrar hur det går när man köper saker från utlandet osv.

Jag har köpt allt möjligt från Amazon.de de senaste månaderna och det har aldrig strulat. Det har inte heller förekommit några ytterligare kostnader. Jag har nyligen köpt Zebra G calligraphy nibs från en återförsäljare i Japan genom Amazon.de. Produkterna har kostat ungefär 170 kr, nu har jag fått ett brev som säger att importmomsen är 44 kr, deklarationsavgift är 75 kr och jag behöver betala den sammanlagda summan 119 kr innan jag kan hämta ut varorna.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Inaktiv

Om det stod att varorna skickas från Japan vid köp så måste du tyvärr betala dessa avgifter då Japan inte är med i EU. Var det svar på din fråga? Eller ville du bara informera andra kanske?

Permalänk
Medlem

Här är det viktigt att du undersöker om Amazon redan lagt påslagen på den slutgiltiga summan. Brukar stå på kvittot som finns i orderhistoriken.

De gånger jag beställt genom Amazon.de och Amazon.com men säljande butik varit utanför EU så har Amazon automatisk lagt på moms och import. Så säkerställ först om det skett även för dig. Om inte så behöver du betala dessa avgifter.

(Jag tror kravet är att ordern måste vara "Fullfilled by Amazon" för att detta ska ske automatisk)

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Blir lättare att tycka till om du länkar produkten.

Permalänk
Medlem

@anon265474:

Ja, jag ville bara informera. Jag har redan betalat.

Skrivet av prpx:

Blir lättare att tycka till om du länkar produkten.

https://www.amazon.de/gp/product/B006CQW428/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Under "Covered by Amazon buyer protection" ser det ut som man kan klaga på "You incurred costs in addition to the purchase price (for example, customs duties for a shipment to the EU) and the seller did not cover these costs". Dock verkar man behöva kontakta säljaren först, men i och med det så verkar det ju som man inte ska behöva betala.

Å andra sidan står det i hjälpen att man kan få betala tull på "marketplace sellers". Nog bäst att kontakta Amazon och se vad som gäller.

Vad jag vet så brukar internationella leveranser stå under "All buying options" med "Dispatched from" istället. Det verkar stå på den också.

Två sista raderna
Permalänk
Medlem

@futhark14: Säljaren befinner sig i Japan vilket framgår på Amazon sidan, så du skall betala tull och moms.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.