Uppgradering av dator med snart 10 år på nacken

Permalänk
Medlem

Tack för många bra tips, ändrade lite i mina köpval.
Det blev en 1600af istället för en 3600. Vengeance 3200Mhz 16Gb och ett Asus ROG strix B450-f istället för ett X570. Det blev 1800 billigare än vad jag tänkt från början. Köpte även ett GTX 1080 begagnat.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av sifri:

Hade skrivit ett inlägg med massa info och tips på moderkort men råka radera, ett tips är bara satsa på ett x470 eller b450.

Kolla efter 2st m.2 och flera sats.

Enda skillnad mellan x470 och b450 är SLI support med så du vet

Bra b450 kostar mellan 1000-1300kr
Bra x470 1400-1600
X570 1600-1900

Det är feedbacken här i tråden som fått mig att rikta in mig på X470. För att X570 är "overkill" för mina behov och att X470 har fler anslutningar (SATA, USB) än B450.

Jag kommer inte ha två grafikort. Enbart ett där jag siktar på låg strömförbrukning. Valet gör mig kluven. Alternativet är integrerad GPU men jag har för avsikt att köpa ny skärm med Display Port. Då måste jag ha ett annat moderkort.

Spelar inte heller något på datorn. Enbart kontorsarbete och bildbehandling (granska, redigera bilder).

Jag skulle vilja köra en virtuell Pi-hole för hårdare filtrering än medelvägen vi har idag vi för att passa hushållets behov.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Du får vara lite mer konkret. Vad är det för anslutningar du tänker på?
PCIe? SATA? M.2? USB? USB 3.1 Gen 2?

Jag har idag Gigabyte P55-UD3, Intel Core i5 750 och 8 GB ram.. Det har två USB3-portar och två SATA3-portar samt sex SATA2. För tio år sen var det ett bra moderkort. Det var många olika anslutningar och det jag väljer behöver ha USB-C, gärna två M2. Det Gigabyte som fanns i köpförslagen har otillräckligt med SATA-portar. Idag har jag fem hårddiskar i datorn.

Tanken är att satsa på 2x16 GB ram för att kunna expandera det längre fram. Jag vill kunna köra swap på ramdisk exempelvis. När jag scannar dokument konverteras den från pnm -> tiff (raw) -> tiff (unpapered) -> pdf innan scriptet slår ihop alla enskilda sidor till ett dokument. Det hade jag gärna kört på M2 eller ramdisk för att skynda på själva processen med konverteringen.

Kan eventuellt tänka mig att lägga systemet på en M2. Därför guld att ha två sådana anslutningar, men spontant tror jag att jag använder min Samsung 850 Pro för systemet.

Moderkortet bör stödja kommande Ryzen 4000 för en eventuellt uppdatering i framtiden av processorn. Jag tror dock att jag lär märka en avsevärd prestandaförbättring i jämförelse med datorn jag har idag.

Delar jag har, som jag använder vid ett nytt bygge, är chassi (Phantek Ethoo Evolv), PSU i den här är CORSAIR HX 650W (från 2010) men jag har ett EVGA Supernova G2 (från julen 2015) som jag kan använda istället. Samt två SSD 2.5". Nya SSD M2 är ruggigt snabba, men det kan vänta. Inget jag måste ha direkt vid uppgradering.

Viktiga är kompatibiltet med Debian.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Med B450/X470 får man dock se upp lite om man vill ha två M.2, eftersom de styrkretsarna inte har tillräckligt med PCIe-linor för två M.2 i full hastighet. Den andra M.2-porten på såna moderkort brukar därför antingen dela bandbredd med PCIe-porten för grafikkort, eller så är den PCIe x4 2.0 eller PCIe x2 3.0.

Så om två M.2-portar är viktigt så måste man se till att välja ett moderkort med rätt kompromiss för ens eget behov. Med X570 är det dock inget problem, eftersom den styrkretsen har rejält mycket mer PCIe-bandbredd.

Kör du ett x570, i så fall vilket? Såg i en annan tråd att du kör 3900x, funderar på att skaffa den jag med. Jag kör en hypervisor i botten på min dator och har därför stora krav på att portar inte ska delas med annat och gärna så hög hastighet som möjligt på pci-e-portarna. Idag har jag ett B350 med en ryzen 1700, men andra pci-e-porten begränsas till 4x och ena sata-controllern inaktiveras (den enda jag kan köra passthrough på då den ligger i en egen iommu-grupp) om jag kör en m2-disk, vilket jag gör.
För mycket bromsklossar alltså.
Så är på jakt efter ett skapligt billigt moderkort till en eventuell 3900x med bra fart på grejerna och gärna många pci-e portar. Man behöver några extra usb-kort och minst 2 grafikkort när man kör dubbla os igång samtidigt

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Kör du ett x570, i så fall vilket?

Ja, ett Asus Prime X570-Pro. Mina krav var i stort sett nätverkskrets från Intel (p.g.a. deras Linux-drivrutiner) och en vettig uppsättning anslutningar, och då föll valet på just X570-Pro. Men det var för över ett halvår sedan, hur dagens utbud ser ut har jag dessvärre dålig koll på.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, ett Asus Prime X570-Pro. Mina krav var i stort sett nätverkskrets från Intel (p.g.a. deras Linux-drivrutiner) och en vettig uppsättning anslutningar, och då föll valet på just X570-Pro. Men det var för över ett halvår sedan, hur dagens utbud ser ut har jag dessvärre dålig koll på.

Komptabilitet med Linux är en dealbreaker för mig. Hur tycker du din hårdvara fungerar? Vilken dist kör du? Jag kör på Debian Stable.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Komptabilitet med Linux är en dealbreaker för mig. Hur tycker du din hårdvara fungerar? Vilken dist kör du? Jag kör på Debian Stable.

Jag har inte haft några problem med moderkortet i Arch Linux förutom att det tog några månader innan det gick att läsa av sensorerna utan krångel, tror det var i Linux 5.3 eller 5.4 som de fixade det. I övrigt har ljud, nätverk, och allt sånt fungerat från början. Det är väl bara RGB-sakerna som jag antar inte går att styra, det är inget jag undersökt eftersom det är totalt ointressant för mig.