Permalänk
Avstängd

coolshop.se

Hej, butiken coolshop.se säljer en produkt som jag är intresserad utav men är det vettigt att beställa av dessa?

Betygen på prisjakt gör en högst osäker... (De flesta betygen är lämnade på butikens hemsida och är goda, medans de som är lämnade på prisjakt sågar samma butik längsmed fotknölarna.)

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Kiirozu:
Coolshop och spelbutiken.se är samma företag:
https://www.allabolag.se/5566113212/spelbutiken-sweden-ab

Svenskreggat, verkar gå med vinst, inte speciellt många anställda.

Jag misstänker att support/service kan vara riktigt långsam med endast 6 st anställda.
Däremot verkar allt annat se ok ut.

Läs recensionerna och grunda en uppfattning efter dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Jag har köpt från spelbutiken.se utan problem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det finns även en tråd om denna butiken på Sweclockers från 2013:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1221734-nan-som-kopt-f...
(Säger inget direkt intressant)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja, det är en pålitlig sida.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Spelbutiken har man ju beställt ifrån tidigare, men som jag förstod det hela så är coolshop en fusion mellan olika företag (ett företag från danmark?). Att detta betyder att vissa produkter skickas från Danmark då också bland annat.

Nåväl, jag lade min beställning och hoppas på det bästa, fanns inga andra alternativ ändå (Philips X2HR)

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Har handlat där några gånger, inte varit några problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Hej, butiken coolshop.se säljer en produkt som jag är intresserad utav men är det vettigt att beställa av dessa?

Betygen på prisjakt gör en högst osäker... (De flesta betygen är lämnade på butikens hemsida och är goda, medans de som är lämnade på prisjakt sågar samma butik längsmed fotknölarna.)

Skrivet av DavidtheDoom:

@Kiirozu:
Coolshop och spelbutiken.se är samma företag:
https://www.allabolag.se/5566113212/spelbutiken-sweden-ab

Svenskreggat, verkar gå med vinst, inte speciellt många anställda.

Jag misstänker att support/service kan vara riktigt långsam med endast 6 st anställda.
Däremot verkar allt annat se ok ut.

Läs recensionerna och grunda en uppfattning efter dessa.

@Kiirozu: Tittade på prisjakt: 4.2 av 5 (1775 omdömen) , personligen anser jag att det är rätt bra betyg och inte i närheten av sågad längsmed fotknölarna. Annars håller jag med DavidTheDoom läs recensioner och gör en bedömning, oavsett om butiken har blivit hyllad eller sågad tittar man närmare på recensionerna så kanske du gör bedömningen att det säger mer om den som har skrivit recensionen än butiken i sig/ eller inte.
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?q=Coolshop.se&f=31367
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?q=Spelbutiken.se&f=235...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

@Kiirozu: Tittade på prisjakt: 4.2 av 5 (1775 omdömen) , personligen anser jag att det är rätt bra betyg och inte i närheten av sågad längsmed fotknölarna. Annars håller jag med DavidTheDoom läs recensioner och gör en bedömning, oavsett om butiken har blivit hyllad eller sågad tittar man närmare på recensionerna så kanske du gör bedömningen att det säger mer om den som har skrivit recensionen än butiken i sig/ eller inte.
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?q=Coolshop.se&f=31367
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?q=Spelbutiken.se&f=235...

Det jag anmärkte på var att nästan alla betyg är lämnade i deras egen butik och inte direkt på prisjakt. De väldigt få som blivit lämnade på prisjakt var mestadels negativt inställda, de som lämnats direkt i butiken är överväldigande positiva.
Detta brukar vara en negativ sak då många butiker fejkar betyg på detta vis för att verka seriösa och dra till sig konsumenter.
Jag litar betydligt mer på betygen som ges via prisjakt och dessa är inte så muntra, men också väldigt få betyg.

Hur som haver, jag har lagt min beställning och coolshop ska skicka ut produkter måndagar, onsdagar och fredagar, så jag får se vad som händer i veckan.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Det jag anmärkte på var att nästan alla betyg är lämnade i deras egen butik och inte direkt på prisjakt. De väldigt få som blivit lämnade på prisjakt var mestadels negativt inställda, de som lämnats direkt i butiken är överväldigande positiva.
Detta brukar vara en negativ sak då många butiker fejkar betyg på detta vis för att verka seriösa och dra till sig konsumenter.
Jag litar betydligt mer på betygen som ges via prisjakt och dessa är inte så muntra, men också väldigt få betyg.

Hur som haver, jag har lagt min beställning och coolshop ska skicka ut produkter måndagar, onsdagar och fredagar, så jag får se vad som händer i veckan.

Ja , men jag håller nog inte med om att 1775 omdömen med ett snittbetyg på 4.2 av 5 på prisjakt motsvarar definitionen väldigt få och mestadels negativa, iaf hoppas att du blir nöjd med köpet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Ja , men jag håller nog inte med om att 1775 omdömen med ett snittbetyg på 4.2 av 5 på prisjakt motsvarar definitionen väldigt få och mestadels negativa, iaf hoppas att du blir nöjd med köpet.

Du verkar ju inte läsa vad jag skriver? De som lämnat via deras hemsida är mestadels positiva och är typ nästan alla betyg de fått öht. De som är lämnade direkt på prisjakt är få och nästan uteslutande negativa.

Vet att jag kommer bli nöjd med produkten om den anländer hel, ren och inte begagnad

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Du verkar ju inte läsa vad jag skriver? De som lämnat via deras hemsida är mestadels positiva och är typ nästan alla betyg de fått öht. De som är lämnade direkt på prisjakt är få och nästan uteslutande negativa.

Vet att jag kommer bli nöjd med produkten om den anländer hel, ren och inte begagnad

Jo men du verkar inte läsa vad jag skriver, tar min text "jag håller nog inte med om att 1775 omdömen med ett snittbetyg på 4.2 av 5 på prisjakt motsvarar definitionen väldigt få och mestadels negativa,"

1775 omdömen är tillräckligt många för att bilda sig en uppfattning (jämfört med butiken kanske det är få recensioner)
Ett snittbetyg på 4.2/5 är merparten positiva inte som du skriver nästan uteslutande negativa

Jag hade med länken i mitt första inlägg #18314834 om vi tittar på olika ställen

Permalänk
Medlem

Spelbutiken och Coolshop är båda samma butik och stationerade på samma ställe, Retrospelbutiken däremot är den som är baserad i Sverige nu mer, närmare bestämt i Varberg.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Kiirozu:

Spelbutiken har man ju beställt ifrån tidigare, men som jag förstod det hela så är coolshop en fusion mellan olika företag (ett företag från danmark?). Att detta betyder att vissa produkter skickas från Danmark då också bland annat.

Nåväl, jag lade min beställning och hoppas på det bästa, fanns inga andra alternativ ändå (Philips X2HR)

Korrekt de har 7 olika länder för distribuering det mesta skickas från Danmark. Deras lager i Sverige har jag besökt. De brukar oftast vara bra har sett en del klagomål samt att supportchatten kan vara lite seg. Men det går att ringa och de brukar vara ok.

Köp med klarna så har du extra skydd ifall det strular. Jag beställer endast från Spelbutiken men faktureras från coolshop. Tillika har de även en retro spelbutik där de flyttar nytt lager tex spel och sen chock höjer priserna. Vilket inte är så seriöst. Men, men jag har inga problem att beställa från dem. De har poängsystem med och de importerar ifrån andra länder i EU.

Info om Coolshop:

https://www.coolshop.co.uk/minisite/t/about-us

Det går även att lämna tillbaks varor som är köpta via Coolshop/Spelbutiken via deras lager i Varberg. Du kan även hämta spel via deras lagerbutik: Retro Spelbutiken (samma lokal).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Jo men du verkar inte läsa vad jag skriver, tar min text "jag håller nog inte med om att 1775 omdömen med ett snittbetyg på 4.2 av 5 på prisjakt motsvarar definitionen väldigt få och mestadels negativa,"

1775 omdömen är tillräckligt många för att bilda sig en uppfattning (jämfört med butiken kanske det är få recensioner)
Ett snittbetyg på 4.2/5 är merparten positiva inte som du skriver nästan uteslutande negativa

Jag hade med länken i mitt första inlägg #18314834 om vi tittar på olika ställen

Det här börjar bli löjligt då jag får upprepa samma sak om och om igen.

Jag bryr mig inte om att det finns 1775 omdömmen när nästan alla dessa är från butikens egen hemsida. Det var liksom detta som var själva grunden till att jag blev osäker om det var värt att beställa från coolshop.
Vanligtvis när det är på detta viset är det vanligtvis mindre noga och seriösa butiker som härjar.
Bokstavligen så tycker jag att de fåtal betyg som lämnats direkt via prisjakt väger tyngre än alla dessa mängdbetyg i stil med "SNABBT OCH BRA!!!" från butikens eget system.

Detta skrev jag "De väldigt få som blivit lämnade på prisjakt var mestadels negativt inställda, de som lämnats direkt i butiken är överväldigande positiva."
Jag skrev alltså inte att det fanns få omdömmen totalt, utan att det fanns ett fåtal som lämnats direkt via prisjakt och att det var detta jag anmärkte på och gjorde mig osäker.
Jag läser allt men det måste också var logiskt ur en kontext för att jag ska kunna hålla med dig, eftersom jag inte låter alla betygen från butikens eget system väga tungt för mig så blir dina argument ganska tunna för mig. De fåtal betyg (ett 10-20 tal?) från prisjakts eget system väger för mig tyngre än de 1700-tal betyg från butikens egen hemsida.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

@Kiirozu: Att ett omdöme är lämnat i butik/hos återförsäljare betyder bara att det är lämnat i samband med köp, du vet såna där mejl man ibland får efter köp där ÅF vill att man ska lämna omdöme på Prisjakt. Det betyder inte att nån lämnat omdömet direkt hos återförsäljaren. Dessa omdömen är alltså lika om inte mer tillförlitliga som andra eftersom de faktiskt är baserade på verifierade köp.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

@Vinolik:

För mig är dessa inte mer tillförlitliga då det går att fejka i en webbshop väldigt lätt, dessutom är det en indikation på att de som ev. handlat inte är särskilt insatta och så att säga "svensson", vilket får mig att komma in på banorna att de inte har koll på saker och i slutändan inte särskilt pålitliga.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

@Kiirozu: Ja jag förstog att du menade instore men jag försöker trycka på att du inte kan göra den bedömningen, du måste läsa recensionerna. Det spelar ingen roll om det är 1 eller 5 stjärnor eller varifrån det kommer ifrån, nu håller ju du inte med men att skita i 1700 omdömen och sen värdera butiken på resterande 20st blir ju väldigt svårt.

Det är också väldigt lätt att tolka ditt inlägg som att butiken är skit därav tryckte jag på hårt på snittbetyget

Permalänk
Avstängd

@lappen81:

Självklart kan jag göra den bedömningen då jag litar mer på enskilda användare på prisjakt än på mängdbetyg hos försäljaren. Jag vet inte om butiken är skit därav trådstarten.
Nu har jag dock redan fått mail om att paketet är skickat så det verkar inte vara några problem än så länge.

Edit:

Har fått mitt paket nu, var mycket väl paketerat. Tog alltså tre dagar att få hem det, skickades från Sverige.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)