Skillnad i ljud med bi-wire vs bi-amp ?

Permalänk
Medlem

Alla verkar förutsätta att nätdelen bara är dimensionerad för att driva 2 kanaler... Normalt sett bör den vara dimensionerad för att kunna driva alla kanaler och använder man då fler kanaler så finns där mer effekt att plocka ut.

Men det förutsätter att man tittar mer noggrant på konstruktionen men att kategoriskt säga att den kommer eller kommer inte kunna peta ut mer effekt är lite väl svartvitt tänkande.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

du skriver ju själv hög resp lågpass, det är alltså inte en form av parallell koppling med två kretsar, det är där du gör tankevurpan, summan av låg och högpassdelen är samma som den var innan, ingen ändring av total lasten förstärkaren såg så har du tillgång till 28.3v som såg 8ohm så ser den fortfarande 8ohm (>1khZ @ 8ohm + <1khz @ 8ohm) = 8ohm och är impedansen samma är strömmen samma och då är också effekten samma.

Det är ju exakt vad det är, en parallell koppling med två separerade kretsar.
Steg 1 är kopplat till en bas med ett lågpassfilter och steg 2 är kopplat till mid/diskant med ett högpassfilter.
Anslutningen mellan bas och mid/diskant plockas ju bort för att kunna köra bi-amp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Alla verkar förutsätta att nätdelen bara är dimensionerad för att driva 2 kanaler... Normalt sett bör den vara dimensionerad för att kunna driva alla kanaler och använder man då fler kanaler så finns där mer effekt att plocka ut.

Men det förutsätter att man tittar mer noggrant på konstruktionen men att kategoriskt säga att den kommer eller kommer inte kunna peta ut mer effekt är lite väl svartvitt tänkande.

Är väl ingen som sagt att den är dimensionerad för BARA två kanaler i en receiver, men oftast är den otillräcklig för att driva alla till full uteffekt, (vilket är rimligt, ingen vettig peson kommer nånsin behöva fullt i alla kanaler samtidigt), men att koppla på fler kanaler än två kommer garanterat inte påverka strömförsörjningen positivt, finns det någon begränsning där kommer det inte bli bättre med 4kanaler vs 2.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är ju exakt vad det är, en parallell koppling med två separerade kretsar.
Steg 1 är kopplat till en bas med ett lågpassfilter och steg 2 är kopplat till mid/diskant med ett högpassfilter.
Anslutningen mellan bas och mid/diskant plockas ju bort för att kunna köra bi-amp.

Så om jag delar mitt gröna äpple jag har framför mig i fyra delar så har jag fyra äpplen eller fyra fjärdedelsäpplen?
Det består redan nu av fyra fjärdedelar även om jag inte skurit det itu, samma med högtalaren med passiva filter, du kan inte tänka att de är parallella som en parallellkoppling av två ofiltrerade är.
De är ju elektriska delar av frekvenskurvan precis som mina äppeldelar skulle vara delar av samma äpple, inte fyra nya äpplen.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Citat:

Skillnad i ljud med bi-wire vs bi-amp ?

Man måste "scrolla vidare" väldigt ofta i denna tråd.
Varje gång hoppas jag på att få läsa om någon persons upplevelser av biwire.
Snart är kanske @Linus tillbaka och kan skriva vad han tyckte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Man måste "scrolla vidare" väldigt ofta i denna tråd.
Varje gång hoppas jag på att få läsa om någon persons upplevelser av biwire.
Snart är kanske @Linus tillbaka och kan skriva vad han tyckte.

Ifall någon skulle ge sin subjektiva åsikt om vad de tyckte om det skulle det antagligen bli ännu värre än vad det är nu, kabeltrådar är 10ggr mer infekterat än det missförstånd kring grundläggande ellära som pågår här.
Jag har sagt min åsikt redan på första sidan, "det beror på", det är alldeles för många parametrar att ta hänsyn till, ibland blir det bättre ibland inte, allt beror på utrustning, kombinationen, vem som gör och hur den gör lyssningen.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Så om jag delar mitt gröna äpple jag har framför mig i fyra delar så har jag fyra äpplen eller fyra fjärdedelsäpplen?
Det består redan nu av fyra fjärdedelar även om jag inte skurit det itu, samma med högtalaren med passiva filter, du kan inte tänka att de är parallella som en parallellkoppling av två ofiltrerade är.
De är ju elektriska delar av frekvenskurvan precis som mina äppeldelar skulle vara delar av samma äpple, inte fyra nya äpplen.

Det du säger är ju att du tar två äpplen och delar i fyra bitar som blir samma storlek per bit som om du delat ett äpple i fyra bitar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Är väl ingen som sagt att den är dimensionerad för BARA två kanaler i en receiver, men oftast är den otillräcklig för att driva alla till full uteffekt, (vilket är rimligt, ingen vettig peson kommer nånsin behöva fullt i alla kanaler samtidigt), men att koppla på fler kanaler än två kommer garanterat inte påverka strömförsörjningen positivt, finns det någon begränsning där kommer det inte bli bättre med 4kanaler vs 2.

Det kan mycket väl vara så att den kan driva 4 kanaler fullt men inte 6. Men så fort den har mer än för 2 kanaler full så finns där mer att ge.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det du säger är ju att du tar två äpplen och delar i fyra bitar som blir samma storlek per bit som om du delat ett äpple i fyra bitar.

Mrqaffe förklarade allt utförligt till dig på förra sidan, du skrev att du inte orkade damma av elläran, därmed finns ingen idé att diskutera detta, du förstår inte hur delningsfilter påverkar kretsen och vill inte heller läsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Mrqaffe förklarade allt utförligt till dig på förra sidan, du skrev att du inte orkade damma av elläran, därmed finns ingen idé att diskutera detta, du förstår inte hur delningsfilter påverkar kretsen och vill inte heller läsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag orkar inte damma av den för att räkna ut exakt, men det behövs inte.

Ni menar alltså att man kan sätta ett oändligt antal element (bara man håller impedansen rätt) i en högtalare och driva med ett steg för strömmen påverkas inte?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag orkar inte damma av den för att räkna ut exakt, men det behövs inte.

Ni menar alltså att man kan sätta ett oändligt antal element (bara man håller impedansen rätt) i en högtalare och driva med ett steg för strömmen påverkas inte?

enligt ohms lag ja,
så länge det är oändligt med delningar av frekvensen också,
inom bilstereo kopplar man ofta basar parallellt, då sjunker impedansen, men detta sker EFTER aktiv delning, i en typisk passiv högtalare så kopplas t ex en 1" diskant med 8 ohm nominellt med bas/mellanregister med också 8ohm nominellt, pga delningsfiltret så kommer den nominella lasten fortfarande vara 8 ohm inte 4 ohm som två parallellkopplade hade blivit.
Därför spelar det ingen roll om du bi eller triampar PASSIVT, för du delar upp en last i mindre delar men med samma nominella last, en AKTIV delning är annorlunda.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

@Rolle2000: jag insåg att jag skulle behöva nya kabelkaneler för detta projekt så jag bestämde att det låter tillräckligt bra idag 😂

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Jag orkar inte damma av den för att räkna ut exakt, men det behövs inte.

Ni menar alltså att man kan sätta ett oändligt antal element (bara man håller impedansen rätt) i en högtalare och driva med ett steg för strömmen påverkas inte?

Både ja och nej, du kan koppla in nästan hur många element som helst i rätt kombinationer med serie och parallellkoppling utan att impedansen påverkas men det måste då göra i vissa kombinationer så det kan vara omöjligt att göra med ett visst specifikt antal elelement men funka om man lägger till eller tar bort element men det var nog inte det du egentligen menade.

Jag antar att du frågar om hur delningsfiltret fungerar, de gör att förstärkaren bara belastas inom ett visst frekvensområde utav elementet.

Tänk att du använder ett bredbandselement för allt ljud mellan 20-20 kHz, impedansen på elementet är 8 Ohm och förstärkaren lastas med 8 Ohm.

Du bygger en annan högtalare med 2 likadana element som du parallellkopplar utan filter, förstärkaren lastas med 4 Ohm.

Du bygger en tredje högtalare med 2 likadana element som du kopplar via varsitt filter så att ena element arbetar mellan 20-10 kHz och det andra 10-20 kHz, parallellkopplar filtren och kopplar in dem till förstärkaren, förstärkaren lastas med 8 Ohm.

Du bygger en fjärde högtalare med 3 likadana element som du kopplar via varsitt filter så att ena element arbetar mellan 20-300 Hz och det andra 300-5000 Hz och det tredje 5000- 20000 Hz, parallellkopplar filtren och kopplar in dem till förstärkaren, förstärkaren lastas fortfarande med 8 Ohm.

Du bygger en femte högtalare med 3 likadana element som du parallellkopplar utan filter, förstärkaren lastas då med 2,7 Ohm.

Nu är den med filter ganska lik hur en 3 vägs högtalare brukar se ut förutom att man knappast har bredbandselement i den men för att göra en tankemodell för hur filtret påverkar är det enklare. Du kan fortsätta att lägga till element med filter och så länge frekvensområdena som högtalarelementen har inte överlappar så kommer impedansen förstärkaren känner inte att ändras om filtret är rätt gjort.

Det är alltså filtret som via sin varierande impedans beroende på frekvens låter ett element dra ström och effekt inom sin del av frekvensområdet men ingen ström kommer att gå genom filtret och elementet vid andra frekvenser utan där är det nått av de andra elementen som arbetar.

Förstärkaren kommer alltså inte att känna av nån skillnad i last om du kopplar in högtalarbygget med 1 bredbandselement eller nått av byggena med 2 eller 3 element och filter.
Kopplar du däremot in bygget med 2 eller 3 element utan filter så påverkas impedansen som förstärkaren känner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är alltså filtret som via sin varierande impedans beroende på frekvens låter ett element dra ström och effekt inom sin del av frekvensområdet men ingen ström kommer att gå genom filtret och elementet vid andra frekvenser utan där är det nått av de andra elementen som arbetar.

Kan vi då tänka oss att när steget avlastas från den delen av frekvensområdet kan nå högre?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag tror jag insett hur jag tänkt fel och inte riktigt fått fram det.

Momentaneffekt och ström ändras inte i högtalaren/elementen, men kontinuerligt blir det skillnad i stegen eller hur? I praktiken kan det få effekten att de klarar hålla en högre nivå. Är vi överrens där?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Kan vi då tänka oss att när steget avlastas från den delen av frekvensområdet kan nå högre?

Om steget inte har orkat med att hålla spänningen från början så kan det öka spänningen lite men är det ett steg som varit tillräckligt stort från början så kommer inte spänningen att öka.
Det är svårt att få ihop det med elläran att det går att spela starkare utan att hamna på att slutsteget på nått sätt varit för hårt belastat för spänningen måste ökas och det lär i praktiken bara nått som kan ske om det har en lite för klen nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Json_81:
Jag betvivlar inte din subjektiva upplevelse av att du tyckte bi amp kunde spela starkare, jag tillhör inte dubbelblindtest/objektivist falangen och har själv haft alldeles för många oförklarade subjektiva upplevelser,
problemet här är att du försöker förklara något med en hypotes som strider direkt mot ohms lag, vilket är så grundläggande ellära det kan bli.
Släpp taget om din förklaring och bara stå för det subjektiva, nu verkar du hålla fast vid den för att den ska bekräfta din upplevelse, det är baklängestänkande. Din upplevelse lär vara beroende på något helt annat (än mer uteffekt) och den kan också vara helt slumpmässig/"placebo". Men även som ren subjektivist kommer jag inte försöka ändra på ohms lag för att passa in din upplevelse i den.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

@Json_81:
Jag betvivlar inte din subjektiva upplevelse av att du tyckte bi amp kunde spela starkare, jag tillhör inte dubbelblindtest/objektivist falangen och har själv haft alldeles för många oförklarade subjektiva upplevelser,
problemet här är att du försöker förklara något med en hypotes som strider direkt mot ohms lag, vilket är så grundläggande ellära det kan bli.
Släpp taget om din förklaring och bara stå för det subjektiva, nu verkar du hålla fast vid den för att den ska bekräfta din upplevelse, det är baklängestänkande. Din upplevelse lär vara beroende på något helt annat (än mer uteffekt) och den kan också vara helt slumpmässig/"placebo". Men även som ren subjektivist kommer jag inte försöka ändra på ohms lag för att passa in din upplevelse i den.

Nej, det var i baklängestänket jag gick vilse och glömde att strömmen inte kommer gå till de olika elementen samtidigt.
Jag tror förklaringen ligger i att stegen i min förstärkare klarar högre effekt kontinuerligt när den fördelas på två steg.
Att den är "för klen" stämmer väl in på det eftersom det fortfarande inte går att vrida till max vare sig med eller utan bi-amp, men man kommer högre.

Sorry för utdragen diskussion

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

....
Jag tror förklaringen ligger i att stegen i min förstärkare klarar högre effekt kontinuerligt när den fördelas på två steg.
Att den är "för klen" stämmer väl in på det eftersom det fortfarande inte går att vrida till max vare sig med eller utan bi-amp, men man kommer högre.
...

Ifall den kan spela högre innan den ger upp och det inte är högtalarna som distar så låter det ju mer som att den helt enkelt blir för varm och när du kör bi-amp har du mer kylflänsyta, så det är ju kylningen som är underdimensionerad inte strömförsörjningen. Ohms lag och förstärkarens eventuella maximala uteffekt är därmed inte alls relevant för detta.

Kollade på en bild av en SR6004 nu den är sannerligen underdimensionerad kylflänsmässigt för dess påstådda uteffekt

antog att varje kanal hade separat kylfläns
Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det kan mycket väl vara så att den kan driva 4 kanaler fullt men inte 6. Men så fort den har mer än för 2 kanaler full så finns där mer att ge.

Nu tror jag inte att det öht längre handlar om uteffekt utan om underdimensionerad kylning i det specifika exemplet med Jsons SR-6004, men enligt detta test så kan man ju tydligt se hur mycket mindre den ger per kanal i 5 & 7 kanaler jfr mot 2 :
https://cdn.soundandvision.com/content/marantz-sr6004-av-rece...
detta är nog typiskt för majoriteten av hembioreceivers.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Ifall den kan spela högre innan den ger upp och det inte är högtalarna som distar så låter det ju mer som att den helt enkelt blir för varm och när du kör bi-amp har du mer kylflänsyta, så det är ju kylningen som är underdimensionerad inte strömförsörjningen. Ohms lag och förstärkarens eventuella maximala uteffekt är därmed inte alls relevant för detta.

Kollade på en bild av en SR6004 nu den är sannerligen underdimensionerad kylflänsmässigt för dess påstådda uteffekt

Ja, det låter väldigt rimligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Hört denna tes många gånger men utan att hitta en trovärdig källan till den. För mig låter det absurt. Någon som har mer koll?

Skickades från m.sweclockers.com

Såvitt jag vet är det där sant och vedertaget, värt att nämna är att det gäller vid AC och inte DC.
DC går genom hela ledningen, men med ökad frekvens flyttar sig det utåt ytan. Ljud kan ju vara av ganska högfrekvent sort

Men vad gäller orimligt, så ska vi inte prata om flerkardeliga vs solida kablar.
Har bekanta med ljudsystem för 7siffriga belopp som bestämt hävdar att det där med elektronhoppning mellan kardelerna förstör ljudet, att köra med annat än solida ledningar är rent efterblivet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag har kört passiv Bi-amp för några år sedan och det blev ingen skillnad öht mot att köra en förstärkare. Blev bara mer kablar...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Utan att gå in på mätningar, och utan att veta vad för grejer du har. Så säger jag såhär, Bi amping kan vara fördelaktigt ifall man har väldigt tungdrivna högtalare, fast det är oftast i väldigt speciella fall. Däremot så kan bi wiring vara det som gör störst skillnad, anledningen är att olika kablar medför olika karaktärer i ljudet som kan göra att bas och diskant låter bättre/sämre. Huruvida detta kommer märkas för just dig är svårt att svara på då det beror på utrustning.

Däremot rekommenderar jag starkt att ta bort byglarna mellan högtalarterminalerna och ersätta dem med jumpers som är superkorta högtalarkablar. Detta är nog det som för mig gjorde störst skillnad av alla grejer jag testat i mitt system.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Utan att gå in på mätningar, och utan att veta vad för grejer du har. Så säger jag såhär, Bi amping kan vara fördelaktigt ifall man har väldigt tungdrivna högtalare, fast det är oftast i väldigt speciella fall. Däremot så kan bi wiring vara det som gör störst skillnad, anledningen är att olika kablar medför olika karaktärer i ljudet som kan göra att bas och diskant låter bättre/sämre. Huruvida detta kommer märkas för just dig är svårt att svara på då det beror på utrustning.

Däremot rekommenderar jag starkt att ta bort byglarna mellan högtalarterminalerna och ersätta dem med jumpers som är superkorta högtalarkablar. Detta är nog det som för mig gjorde störst skillnad av alla grejer jag testat i mitt system.

Placebo kallas detta fenomen.

Permalänk
Avstängd

"Bi-wiring is a more recent scam, and it's a pretend relative to bi-amping, which is legitimate. No single speaker driver can reproduce the entire range of audible frequencies, so manufacturers use two or three drivers - called woofers and tweeters - to handle the different ranges. Bi-amping splits the audio into low/high or low/mid/high ranges, and each range is sent to a separate power amplifier that in turn powers each speaker driver. This avoids passive crossovers that add distortion. Bi-wiring uses two separate speaker wires, but they're both connected to the same single power amplifier and a passive crossover!"

Källa:
https://ethanwiner.com/audiophoolery.html (sök på Bi-wiring)

Det är från en ljudtekniker som också är aktiv skeptiker vilket betyder att han regelbundet applicerar skeptiskt tänkande inom sin bransch. Precis som det finns läkare som tror på ackupunktur så finns det ljudtekniker som tror på bättre ljud med 100-dollars ljudkablar.

Varning: Personer med "golden ears" finns det gott om så observera att vissa kommer bli väldigt upprörda om när dessa "ljudmyter avslöjas".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madeofelias:

Utan att gå in på mätningar, och utan att veta vad för grejer du har. Så säger jag såhär, Bi amping kan vara fördelaktigt ifall man har väldigt tungdrivna högtalare, fast det är oftast i väldigt speciella fall. Däremot så kan bi wiring vara det som gör störst skillnad, anledningen är att olika kablar medför olika karaktärer i ljudet som kan göra att bas och diskant låter bättre/sämre. Huruvida detta kommer märkas för just dig är svårt att svara på då det beror på utrustning.

Däremot rekommenderar jag starkt att ta bort byglarna mellan högtalarterminalerna och ersätta dem med jumpers som är superkorta högtalarkablar. Detta är nog det som för mig gjorde störst skillnad av alla grejer jag testat i mitt system.

Vad du då pratar om är snarare frekvensförvrängningar av signalen eller faktiskta förluster av ljudsignalen som påverkar ljudet. Preamps "som låter bättre/annorlunda" är helt enkelt frekvensförvrängningar som vissa tycker "låter bättre" men mer objektivt talat så är ljudet nödvändigtvist varken sämre eller bättre. Om två preamps har olika frekvensförvrängningar men samma SNR så är de i princip lika objektivt talat i "ljudkvalitén".

Du kan aldrig skicka mer än 100% av signalen som om "110% ger/är bättre ljud". När du skickar digitalt så kommer det antingen fram eller inte fram. Detta är varför du INTE kan köpa ljudkablar som ger "bättre ljud" som om det lägger till något mer än 100% av signalen när den skickas. Kablar överför endast ljud, inte bearbetar dem på något vis.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

"Bi-wiring is a more recent scam, and it's a pretend relative to bi-amping, which is legitimate. No single speaker driver can reproduce the entire range of audible frequencies, so manufacturers use two or three drivers - called woofers and tweeters - to handle the different ranges. Bi-amping splits the audio into low/high or low/mid/high ranges, and each range is sent to a separate power amplifier that in turn powers each speaker driver. This avoids passive crossovers that add distortion. Bi-wiring uses two separate speaker wires, but they're both connected to the same single power amplifier and a passive crossover!"

Källa:
https://ethanwiner.com/audiophoolery.html (sök på Bi-wiring)

Det är från en ljudtekniker som också är aktiv skeptiker vilket betyder att han regelbundet applicerar skeptiskt tänkande inom sin bransch. Precis som det finns läkare som tror på ackupunktur så finns det ljudtekniker som tror på bättre ljud med 100-dollars ljudkablar.

Varning: Personer med "golden ears" finns det gott om så observera att vissa kommer bli väldigt upprörda om när dessa "ljudmyter avslöjas".

Jag är generellt emot biwire men det länkade uttalandet är felaktigt för han verkar syfta på aktiv drift och delning men kallar det bi amp.
Det är visserligen "minst bi amping" men när man pratar om bi amping så avser man normalt att det finns passiva delningsfilter i högtalarna, i citatet så pratar han om att det inte finns passiva filter och med mycket få undantag så är man då inne på aktiv delning och drift av nått slag och det är inte det man brukar avse när man pratar bi amping.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bi-wire är bara bondfångeri.

Permalänk

@Galvanizer: Man ska väl knappast reflektera över det när man lyssnar på sin stereo? Man kan göra vad man själv tycker gör skillnad.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare