Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Laptop med besvär (eventuellt efter kaffeolycka)

Permalänk
Medlem

Laptop med besvär (eventuellt efter kaffeolycka)

Jag har ett litet problem med min laptop, Lenovo Yoga 710-14IKB. För ungefär ett år sen spille jag kaffe över den, skärmen slocknade men fläkten gick fortfarande. Slog då av datorn med strömbrytaren och öppnade upp den. Inget fukt vid moderkortet, men lite kaffe på skyddsfolie/plåtar. Torkade av och lät datorn torka. Inga problem (direkt) efter det. Datorn fungerade ett par månader.

För ett par månader sen började den strula. Tangentbordet och trackpaden har haft problem och slutat fungera väldigt osammanhängande. Windows har haft problem med krasher och även hängt sig vid uppstart. Bakgrundsbelysningen för tangentbordet fungerar alltid.

Windows och Linux har ungefär samma problem, Linux hänger sig inte.

Tangentbord och mus kan sluta fungera när som helst, och även börja fungera när som helst. Det spelar ingen roll om jag har rört vid datorn eller om den stått helt stilla, så jag tror inte det beror på nåt glapp. Ibland börjar de fungera igen när jag kopplar in laddaren, ibland inte. Vad jag upplever finns det inget mönster.

Externt tangenbord och mus fungerar alltid. Skärmens touch fungerar alltid.

Jag funderar på att använda datorn som en glorifierad kontrollpanel för smarta hemmet och köpa en ny.

Vad jag ännu inte har testat är om det är nåt minnesproblem, jag har en annan minnessticka men har inte haft tid att felsöka så mycket.

Några tips?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tror inte att minnet skulle påverka mus/tangentbord på det sättet. Låter ju som nån form av glapp/kortslutning. Om du har möjlighet och känner dig kompetent: öppna upp burken och leta noggrant efter spår av fukt/kortslutningar/skador. Gör rent med exempelvis kemiskt ren bensin eller elektronikspray.

Visa signatur

---