Hämta data från webben med google spreadsheet

Permalänk
Medlem

Hämta data från webben med google spreadsheet

Hej,

Jag sitter och nördar ner mig lite med google spreadsheet just nu och försöker få till en kopia av min excelfil över aktier och fonder och annat som jag pulat med länge nu. Men Excel börjar bli rätt trögt att starta bara för att det är sådär lagom bra på att hämta data från andra hemsidor. Tyvärr använder den sig av en gammal version av IE som fungerar sådär 2020.

Men, till saken. Det jag behöver hjälp med här är att fatta vad fasen jag ska skriva in i google spreadsheet för att få till rätt resultat.
Jag har letat och läst i guider och testat mig fram nu i flera timmar och har börjat erkänna att jag kört fast. Jag har inte läst varken webbdesign eller programmering på typ 15 år och inte pillat nåt alls med det sedan dess så jag är sämre än nybörjare.

Det jag försöker göra är att kopiera in den markerade raden i bilden nedan i spreadsheetet. Och det enda jag lyckats reda ut är hur jag hittar den i inspector-funktionen i Firefox...

https://imgur.com/UAll3QM

Jag har lyckats läsa mig till att jag bör göra något liknande detta: =importxml(A1,"//div[@class='intro-box-wide']//li/a/@href") där A1 är länken till exempelvis "Volvo B" på Avanza https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5269/volvo-b
Det där är bara ett utklipp ur denna guiden: https://www.distilled.net/blog/distilled/guide-to-google-docs...
Hade hoppats på att =importxml(A1,"//li") skulle funkat men icke. Gissar på att det är mycket mer som ska skrivas.

Är det någon här som är kunnig på webbdesign/programmering och förstår sig på vad fasen jag ska skriva efter " =importxml(A1, " för att få till det?

Grymt tacksam för all hjälp

Visa signatur