Veckans fråga: Använder du en synkteknik i skärmen?

Permalänk
Medlem

Får gott nöja mig med Vsync på min nya OLED, som jag kört i alla år och förvisso är rätt nöjd med. Men visst hade det känts skönt med en så framtidssäker teknik när man lagt 30k på en TV...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kör med Gsync på min Dell S2716DG (och ett 1080ti). Ska jag vara helt ärlig märker jag ingen som helst skillnad mot min 12 år gamla Benq, bortsett från lite finare färger. (Men sedan har jag spelat med 10 fps hela 90-tslet, så jag är nöjd så länge det flyter bättre än så)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ja, G-Sync

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Kör Freesync hemma. Har egentligen bara kopplat på det när jag köpte min nya skärm, och sen inte tittat tillbaka. Borde nog jämföra lite mer, av/på under spelande osv för att se om man ser någon skillnad.
Det funkar - då brukar man inte pilla så mycket.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har en Freesync skärm men ett 980ti så ingen sync för mig

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

Vanlig standard vsync här. Finns inga 16:10 skärmar bättre än den jag har.

Jag har dock testat med freesync och 144hz, men jag tycker inte att det spelar så stor roll för mig personligen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har en skärm som stöder AMD Freesync, men har nVidia GTX 960 grafikkort, så inget som funkar i dagsläget. Men när datorn så småningom ska uppdateras så finns det stor risk att det blir en AMD-maskin och ett AMD grafikkort så jag i alla fall får möjlighet att använde tekniken. Vet att nyare nVidia grafikkort nu också stöder Freesync, men tänker ändå att det kan vara kul att testa att köra 100% AMD. Inte för att jag behöver, men för att i alla fall ha möjligheten, att köra PCIe Gen4 SSD! PCIe Gen4 har i dagsläget ingen betydelse för grafikkort vad jag har förstått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Kör G-sync med en ASUS ROG Swift PG279Q, och är verkligen grymt nöjd

Samma här, men med PG27AQ.

Har kört G-sync länge, och älskar det sköna flytet. Stör mig något oerhört på tearing, så det är underbart att slippa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag använder G-Sync på min Acer Predator XB271HU med ett 1080TI, men använder det bara på vissa spel.
På FPS spel som CSGO så kör jag ULMB i stället.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Hedersmedlem

Nope.
Jag sitter på en av de tidgare 3440*1440-skärmarna som max har 60hz och ingen synk-teknik.

Valet av skärm var rätt vid inköpstillfället - jag är helt klart nöjd.
I dagsläget hade jag nog försökt få med högre uppdateringsfrekvens och synkteknik också. Men det valet fanns inte riktigt då.

För övrigt är jag tillfredställd i nuläget med 60hz. Har man inte vant sig vid högre så funkar det utmärkt. För mig iaf.
Skulle jag däremot skaffa en skärm med högre frekven så skulle det antagligen vara horribelt att gå ner till 60hz igen.
Man gör sig mer kräsen här helt enkelt.
Saknar man högre uppdateringsfrekvens så är det bara att uppgradera. Rätt val.
För egen del ser jag emellertid en reell nackdel med att göra sig mer kräsen än man behöver ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kör AMD FreeSync över DP med en Samsung 27" C27HG70 Curved 144Hz HDR. Gick från en rutten 60 Hz monitor och skillnaden är som natt och dag.

Permalänk
Medlem

Nä den har inte stöd för det, bärbar dator. Däremot så kör jag hellre VSync aktiverat på min 60 Hz skärm och får 60 FPS jämfört att ha det avaktiverat och få högre FPS.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Har funktionen men använder inte alltid för det är inte alltid enkelt att märka

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har billig Koreaskärm från före synkens intåg. Så tyvärr, nej. Min nästa skärm ska absolut ha det, men 6000+ kronor för en så pass liten uppgradering jag får emot skärm jag har idag är inte värt det på långa vägar.

Det blir när de kommer ned i pris, eller om nuvarande skulle gå sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Strumpbyxa över skärmen funkar lika bra.

Permalänk
Medlem

Kör PUBG i 1440p på en Acer xf270hua med ett GTX 1060, gick från 60hz skärm vilken jag var tvungen att köra vsync med då det blev tearing utan även om responsen var bättre. Nu får jag det bästa av båda världar med gsync compatible. Också lite besviken över avsaknad av VRR i äldre LG-modeller (C8) eftersom det bara är mjukvara som saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kör AMD Freesync över DP till en 32" 144Hz QHD skärm. Vilken skillnad mot min gamla 24" 60Hz 1080p skärm!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Mycket felaktig info/missuppfattningar i ditt inlägg.

Det du känner vid 100 fps är stutter och beror inte på någon adaptiv synkronisering, det är något helt annat och kan hända om du har 10 fps eller 600 fps.

Vi snackar millisekunders skillnad, du flyttar dig inte "1 meter" under dessa tider i något spel.

Input lag av synken är som redan diskuterats i tråden så låg att du inte märker av det.

Jo, detta är lite synd, att många verkar missförstå vad GSync/FreeSync/VRR eg är och inte är samt vad det har för faktiska bieffekter. Sen har väl inte branschen direkt heller kanske gjort det lättare då man är rätt dåliga på att förklara vad som är vad, med rätt krytpiska namn osv. Sen verkar VRR ofta få klä skott för spelmotorernas tillkortakommanden också, samt att det ibland kan bli ett motsattsförhållande med spelmotorer som vill ha så hög FPS som möjlgt för att funga samtidigt som VRR har sitt intervall för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För övrigt är jag tillfredställd i nuläget med 60hz. Har man inte vant sig vid högre så funkar det utmärkt. För mig iaf.
Skulle jag däremot skaffa en skärm med högre frekven så skulle det antagligen vara horribelt att gå ner till 60hz igen.
Man gör sig mer kräsen här helt enkelt.
Saknar man högre uppdateringsfrekvens så är det bara att uppgradera. Rätt val.
För egen del ser jag emellertid en reell nackdel med att göra sig mer kräsen än man behöver ;).

Tyvärr har du helt rätt så föreslår att du avvaktar med att kolla in något högre än 60 hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Strumpbyxa över skärmen funkar lika bra.

Många 40- som nog inte hängde med där

Permalänk

Kör 240hz utan synk, har ingen märkbar tearing så kör inte med det. Upplevde skärmen som segare när man slog igång gsync compatible men tror det hade nått med Borderlands då det blev stuttrigt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Använder en Acer Predator X34 -> 3440x1440 i 100 Hz på ett GTX 1080. Låser spelens max fps med Rivatuner Statistics server på 97 FPS och kör med V-Sync aktiverad via Nvidias kontrollpanel. V-sync och triple buffering AV i alla spel. Fungerar klockrent!

Permalänk
Medlem

Köpte väl en av de första värsting skärmarna (alltså då var den) Asus PG348Q och har tyckt om den, förstås ibland blir jag störd att fastän skärmen är en värsting i sig så är till exempel färg återgivningen inte den bästa, kanske nu inte har med Sync att göra men ändå stör när man har betalat extra för något och det känns fel.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ja, G-Sync

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Efter många års spelande med fps högre än skärmens hz så har jag bytt till 2st 27" skärmar frpn asus som tuffar på in165hz. Har cappat fps i spel till 163fps och det är som natt och dag. Så mycket bättre, jämnare och mer flyt. Dessutom blir ögonen inte lika trötta. Farväl tearing, farväl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Efter många års spelande med fps högre än skärmens hz så har jag bytt till 2st 27" skärmar frpn asus som tuffar på in165hz. Har cappat fps i spel till 163fps och det är som natt och dag. Så mycket bättre, jämnare och mer flyt. Dessutom blir ögonen inte lika trötta. Farväl tearing, farväl.

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör dock kanske cappa några FPS längre ner för att vara säker på att du inte hamnar precis på gränsen för GSync på och av (eller vilken VRR du nu kör). Men egen erfarenhet är att FPS har viss felmarginal, du lär inte märka skillnad på typ 161 och 163, däremot på 164 och 166.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zogun:

Använder en Acer Predator X34 -> 3440x1440 i 100 Hz på ett GTX 1080. Låser spelens max fps med Rivatuner Statistics server på 97 FPS och kör med V-Sync aktiverad via Nvidias kontrollpanel. V-sync och triple buffering AV i alla spel. Fungerar klockrent!

Ifall någon missat det så erbjudet NVidias CP numera samma möjlighet också, dvs utan att behöva in i Nvidia inspector och hacka då.

Permalänk
Medlem

Sjukt många som inte verkar störa sig på tearing Mer än vad man tror.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nej. Upplever inga problem med tearing (>144hz) Har möjlighet till att använda gsync om jag så önskar.

Permalänk
Medlem

jag kör traditionell Vsync om möjligt, alternativt Enhanced Sync vilket är vanlig Vsync men det är bara på om FPS'en matchar skärmens frekvens annars stängs det av för att undvika halverad FPS.

Duger för mig.