Inet.se levererar defekt dator
Hej, då beställde man datordelar för ett helt nytt datorbygge hos Inet precis som vanligt. Alltid handlat mina datordelar hos dem.
Får delvis produkter försenade, men det vart inte oväntat med tanken på julrushen.
Testade ta Inets nya leverans av Budbee som lämnade produkterna utanför lägenhetsporten när jag var hemma, men detta är en annan story tillbaka till Inet.
Bygger ihop datorn precis som man gjort flertal gånger tidigare och installerar OS på den. Märker snabbt att något är fel. Blir linjer på skrämen som verkade som grafikkortsproblem. Men detta skedde bara under loading av windows/datorn. När Windows var installerat så gick det komma in på datorn öppna spel och inga grafikkfel på samma sett som vid loading av datorn. Men varje gång jag starta om datorn/startade datorn så blev det grafiksfel, testade annan skärm och kablar samma sak. Installerar om OS, löser detta problemet. Men dock är man skeptiskt till varför detta uppstod.
Då testar vi spel, oj oj oj, extremt dålig prestanda, låg fps i spel. Har ju ändå en ryzen 3900x, låt oss testa köra flera applicationer samtidigt. Oj det tog stopp redan där, installerar vmware och kör med 2 virtuella maskiner. Då går cpu i 60% När man bara startar upp det 2 maskiner och har windows installerade och inga program. Låt oss testa spela, då sänks prestandan ytterliggare. GPU ligger konstant på 50% + samt CPU 25-60%.
Stänger ner alla virtuella maskiner, låt oss testa CS GO, League of Legends och diablo 3. Alla spel har sämre prestanda än tidigare dator. Sen efter ett par timmars körande, hör jag ett vibrerande ljud. Nu är det något mer fel, chassit vibrerar konstigt nog. Kollar alla fläktar dylik. Ingen sladd som stöter emot.
Besviken och irriterad som man är, bestämmer jag mig för att inte göra allt för fler tester. Så jag ringde inet samma dag jag upplevde problemen och beslutade att lämna in datorn för felsökning dagen efter.
Inet förklarar att de har mycket just nu, och att det kan ta upp till 12 arbetsdagar innan jag får datorn. Blir dumförklarad av personalen när jag beskriver mina problem. De öppnar upp hela chassit för en snabb " felsökning" som de kallade det för att se om de är någon kabel som går emot fläktarna? ( HALLÅ det är prestanda fel, inte bara vibrerande ljud från datorn? Vad sysslar ni med, jag har åkt in till er butik. Ta emot datorn felsök den och ge mig en fungerande dator som jag betalat för?) Blir chockad av bemötandet.
Efter ca 8-9 arbetsdagar efter jag lämnat in datorn så ringer jag för att kolla om det finns någon status kring datorn. Får besked om att man kommer påbörjar den på måndagen som kommer och högst troligt får jag datorn under kommande vecka. Lät spännande. Väntade med spänning, gick ytterliggare 3-4 arbetsdagar utan att få någon besked. Ser att statusen ändrats till pågende. Efter ca 4 arbetsdagar ringer jag och kollar med de igen hur det går. Får information om att de också ser att det är extremt prestande loss men att det återgärdas av att installera om OS.
Blir chockad, jag har installerat om os redan 2 gånger, förklarar för kundtjänst om vad jag gjort igen och beskriver mina problem. Då visade sig att de i butiken inte ens noterat en tredje del av det jag informerade dem. Så då behövde de göra en "ny" felsökning" efter min beskrivning av att prestandan blev ytterliggare sämre när man använder virtuella maskiner.
Hopsan okey, jag vill bara ha en fungerande dator när de är klara. De kan fortsätta, hopsan Inets invigningsfest börjar denna helgen. Då åker vi ner dit, slår på en SSD hårddisk som jag köper. Frågar personalen i kassan om de kan installera SSD i datorn som de har i butiken mot en konstnad. Får ett blankt nej, det kan vi inte göra. Du får återkomma nästa vecka på måndag? Jag blir totalt chockad, frågar honom igen. " Jag har min dator i er butik för felsökning, det har redan gått mer än 12 dagar som ni sa att det ska ta och ni vägrar ta emot en produkt jag köper av dig här nu och installera den i dator som ni har i min butik är det vad du säger?. Säljaren säger, ja vi kan inte ta den idag eftersom att din dator´s ärende är påbörjad.
Blir totalt knäckt, vilken förnedring. Åker hem kontaktar kundtjänst och förklarar vad som hänt samt ber om att få prata med någon chef. Pratar på måndagen med butikschefen som ber om ursäkt för det inträffade och beklagade. Han förklarade att det var extremt stressig dag och att säljaren fick "som en hjärnsläpp" för självklart skulle de kunna installera SSD.
Jag godtar ursäkten, men påpekar att de haft min dator mer än 12 dagar som de lovade att det skulle ta och att jag i detta skede helre ser att jag får pengarna tillbaka och kan åka in till en annan datorbutik som kan leverera en dator på 2-3 dagar.
Så jag krävde att få veta nu vad det är som händer, annars vill jag helt enkelt reklamera det. För jag kan inte arbeta, samt göra mina ärende utan datorn.
Blir uppringda av kundtjänst senare, De efterfrågar om mitt användarnamn samt lösenord för steam. Jag blir väldigt skeptiskt och undrar varför vill ni ha det, jag har redan lämnat allt med automatiskt inlogg. Kundtjänst förklarar att man har tappat inloggningen efter ominstallation. Så jag säger till honom, att jag tänker inte lämna ut något personligt lösenord för mina konton och frågar, vad är det ni vill göra med det? " vi vill testa spelen som ni upplevt problem i". Men jag spelar bara cs go som jag nämnt på steam, det är ett gratis spel? " Det finns andra spel vi vill testa säger han". Frågar har inte ni egna konton som ni kan testa spel i, hur felsöker ni änns en dator om kund inte har några spel. TOTALT CHOCKAD ÅTER IGEN. Att de ens frågar om personlig lösenord. Ser statusen ändrad på inet.se " Inväntar svar från kund".
Blir kontaktad av teknikern som felsöker, frågar vad det är de vill ha mitt konto för. Han säger är för cs go och att testa spela min mina personliga inställningar. Förklarar att jag spelar med orginal inställningar som spelet har förinställt bara att jag ändra allting till Low/off om det är möjligt. Då säger han jaha, är det bara så. " vi vill ju testa spela med kundens exakta inställningar för att se felet".
Vad är det för andra spel ni vill testa som han på kundtjänst sa? Jag har som sagt bara meddelat om cs go, league of legends och diablo 3. Har inte testat andra spel pga jag hade datorn i knappt 1 dygn.
Efter att man lämnat in datorn 2020-01-08, får hämta ut den 2020-01-29. Överlycklig att det äntligen tagit ett slut och att jag kan hämta datorn.
När de hämtar datorn från lagret, så kommer den i extremt dålig skick. Det är i väldigt smutsig skick, samt påvisade repor, jag reagerade direkt när de ställde datorn på bordet VAD ÄR DET HÄR? Den är helt ny från karton, hade den själv i 2 dagar out of the box. De säkerställer att det bara var "lite smuts". Är helt chockad åter igen, och stressad då man bokade taxi för att kunna ta sig hem med datorn. Kommer hem, ser att det mesta var smuts men det visade sig att man hade rätt att det också var repad. Kopplar in datorn för att testa, oj oj oj. En USB port från moderkortet fungerar inte. Testar koppla andra enheter till den, ingen respons.
Testar spela lite, det är betydligt bättre. Men det är fortfarande dålig prestanda. Vad är det som pågår? Jag fick betala felsökningsavgift på en produkt som är helt ny och den är nya fel på den?
Nu är jag total rasande, kontaktar kundtjänst vill reklamera hela förbaskade produkten.
Nuläget väntar man på svar fortfarande av inet. Har varit kund i över 10 års tid och alltid haft gott och säga om inet fram tills detta inträffade.
Vill även tillägga, när jag lämnade in datorn så tog jag med mig alla kartonger till produkterna som de inte ville ta emot. Då jag var/är stensäker på att det är något defekt och att då behöver man ändå lämna in orginal karton etc.
De ville inte ta emot det, ( bad iaf om att få lämna alla skruva & moderkorts kartong.) "Om vi behöver byta ut något, så har vi reservdelar vi använder oss utav.
Efter de installerat SSD hårddisk, så bad de mig komma in med skruven för m.2. Sa till teknikern, men ni ville inte te emot det och nu ska jag komma med det igen?.. Helt otroligt
I good will so bjöd teknikern på installationen av SSD.
För de som är intresserade av att veta dator spec så är det följande:
AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 70MB
Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG
Gigabyte X570 AORUS PRO
Corsair RM750X 750W v2
Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC
Corsair 32GB (2KIT) DDR4 3200MHz/Vengeance LPX
Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB
Samsung 860 EVO 500GB M.2
Gamla datorn som man "jämnförde med" är följande:
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
MSI Z87-G55 ATX
Cooler Master GM 650W 80+ Bronze Modulärt
Corsair 4GB (1x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1
Corsair Hydro H115i
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
En fundering, om man installera om OS hur var de så att discord samt battlnet fanns installerat fortfarande samt att autoinlogg på de vid uppstart fortfarande var igång. Men steam konto var utloggad? Ser inga tecken på att man har installerat om windows som man fått bekräftat av butikschefen samt kundtjänst? Ljuger de om detta också?
Några förslag på hur jag ska gå vidare med deta? Varit som sagt i kontakt med butikschefen samt mailat om att jag vill få pengarna tillbaka/reklamera men inget svar ännu.